Welk crucial geheugen heb ik nu exact?

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Ik heb zonet 2de hands 4 latjes van 512MB van Crucial Ballistix gekocht - met de gele heatspreaders.

Nu staat er op de latjes zelf:

cm64m6416u26ad2f
batch CL1114G.JJ
p/n: 47077

De bovenstaande getalletjes vertrouw ik dus 100% ;)

Op de factuur staat: BL6464AA664 - ik ben er absoluut zeker van dat deze factuur bij dit geheugen hoort, maar misschien staat daar al van in het begin een verkeerd nummer opzo (ben maar een uitleg aan het zoeken)

Haal ik die nummertjes door Google, dan krijg ik allerlei verschillende results. De eene keer mogen ze 1.9V hebben, de andere keer weer 2.2V. Op de ene site draaien ze lustig aan CL4 timings, en de volgende draaien ze aan strakke CL3. Eentje verder doen ze het aan 533Mhz, maar dan vind ik ook results waar ze op 675Mhz lopen ...

Ook op de site van Crucial krijg ik geen enkel result als ik op de getalletjes zoek die op de latjes staan. Als ik zoek op dat BL64... nummer krijg ik 4 verschillende soorten geheugen, waarvan 2 PC2-5300 zijn, maar de eene met CL4 timings, en de andere met CL3 ... welke is het nu dan?!

Nu ga ik ze idd wel overclocken, maar ik zou graag weten wat de default waardes zijn!

Is er hier iemand met Crucial geheugen die me wat kan verderhelpen? ;)

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
ze moeten zowieso op 2,2V, alleen de 256MB latjes gebruiken 1,9V

PC5300 hebben CL3
PC6400 hebben CL4
PC8000 hebben CL5

op tones.be heeft een gast precies deze modules verkocht, heb jij ze misschien gekocht, want dan heb je dus PC5300 CL3 modules.

[ Voor 97% gewijzigd door -ErikE- op 27-04-2006 22:09 ]

• Shaidar
Dit zegt CPUz me ...

Afbeeldingslocatie: http://gallery.damn.be/d/9496-1/Crucial+SPD+settings.jpg

Nu draaien ze aal 333Mhz op 4-4-4-12.

Ik zal ze straks dan eens op 2.2V proberen, en op 3-3-3-10 dan .... alle mogelijke benchmarks op los laten, en dan zien we wel of het stabiel is zeker? niet? :) Moest het nu toch zo zijn dat ze maar 1.9V mogen hebben, dan kan ik ze toch niet opblazen als ik er 2.2V aan geef??

Scisoft SANDRA geeft dan weer dat ik PC2-5300 geheugen heb met 5-5-5-15 timings ... argh!

Die gast die die modules daar verkoopt, had ze van dezelfde gast gekocht waar ik ze nu van heb :) small world :)

Ik heb ook een mailtje richting Crucial gegooid, maar dat is nog lang niet zeker of ik daar wel antwoord van krijg...

[ Voor 17% gewijzigd door Shaidar op 27-04-2006 23:19 ]

• Shaidar
Heb ze net eens op 2.2V gezet ... en dan crashte m'n BIOS helemaal! Hij begon te zoeken naar een diskette of CDrom om zichzelf terug te zetten :( Heb m'n pc even afgezet, en terug aangezet, bios gereset, en terug opnieuw ingesteld ...

Draai nu al een tijdje alle benches tegelijk (sandra, lavalys, rightmark, SuperPi) en het blijkt toch stabiel te draaien op 675Mhz en 4-4-4-12 ... en default voltage (1.8?)

*sigh*

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Geef eens aan exact wat de opschrift van de chip is...

Oslik blyat! Oslik!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 02:20:
PMG Beleid

Geef eens aan exact wat de opschrift van de chip is...
Ik weet niet of je die heatspreaders zo makkelijk af kan/mag halen, maar zoniet kan je denk ik moeilijk de opschrift van de chips aflezen :)

C:\>_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als je RAM koopt met kant-en-klaar gesoldeerde heatsinks moet je ook niet gaan vragen wat voor geheugen je *exact* hebt. Het zijn de chips die de eigenschappen van een DIMM bepalen, niet een of andere sticker die een DIMM fabrikant er toevallig opplakt :o

Oslik blyat! Oslik!

• Shaidar
Tja, als je RAM koopt met kant-en-klaar gesoldeerde heatsinks moet je ook niet gaan vragen wat voor geheugen je *exact* hebt.

Oh? En wie beslist dat dat ik me dat dan niet mag afvragen? Ik denk dat dat kant nog wal slaat.

Het probleem in dit geval is dat geen enkele informatie die op de latjes staat overeenkomt met informatie op de Crucial site. Nuja, ik heb Crucial gemailed, hopelijk antwoorden ze (binnenkort)

De latjes draaien nu aan 675Mhz en op 4-4-4-12 timings. De hele nacht heeft Rightmark memory analyser's stability test gedraaid, en die is er zonder problemen doorgeraakt.

Verwijderd

shaidar schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:22:
Tja, als je RAM koopt met kant-en-klaar gesoldeerde heatsinks moet je ook niet gaan vragen wat voor geheugen je *exact* hebt.

Oh? En wie beslist dat dat ik me dat dan niet mag afvragen? Ik denk dat dat kant nog wal slaat.

Het probleem in dit geval is dat geen enkele informatie die op de latjes staat overeenkomt met informatie op de Crucial site. Nuja, ik heb Crucial gemailed, hopelijk antwoorden ze (binnenkort)

De latjes draaien nu aan 675Mhz en op 4-4-4-12 timings. De hele nacht heeft Rightmark memory analyser's stability test gedraaid, en die is er zonder problemen doorgeraakt.
vind ik idd ook :o ! waarom zou je je dit niet af mogen vragen? :> iig als ik de product codes door google haal dan krijg ik heel veel zoekresultaten, maar ze zeggen inderdaad alemaal weer wat anders :D !

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shaidar schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:22:

De fabrikant natuurlijk...
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:50:
[...]

vind ik idd ook :o ! waarom zou je je dit niet af mogen vragen? :> iig als ik de product codes door google haal dan krijg ik heel veel zoekresultaten, maar ze zeggen inderdaad alemaal weer wat anders :D !
*zucht*

Lees nou wat ik hierboven schrijf. De DIMM (en evt modelnr ervan) bepaalt helemaal niets over de eigenschappen van het geheugen, dat doen de gebruikte chips. En veel 3rd party fabrikanten vermelden dat nu juist nergens, omdat dat ze de vrijheid geeft om die te wijzigen naar gelang prijzen en voorraden veranderen :o

De grap is dus dat je verschillende DIMMs kunt hebben met *exact* hetzelfde modelnr die toch andere chips hebben. En dan moet je niet vreemd opkijken als ze verschillende prestaties hebben en verschillende voorkeuren qua voltage.

Als je 100% zeker wilt zijn van wat je koopt moet je DIMMs kopen waarbij exact aangegeven staat welke chips je krijgt. Anders krijg je weliswaar DIMMs die voldoen aan specs, maar voor de rest kun je nergens vanuit gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Shaidar
Ik zal m'n vraag dan anders formuleren, dan is iedereen tevreden ...

Hoe kan ik nu nagaan wat de maximum (en standaard) configuratie is voor de chips die op m'n Crucial Ballistix DIMMs zitten? En dat dan ook nog zonder de heatsink er af te halen, want dat gaat niet zonder hem te verplooien ...

• Shaidar
Die support van Crucial antwoord nog ook :)

Dit is de mail - van beneden naar boven lezen dus :)

Hello,

PC2-5300 stands for the 667Mhz (666Mhz), and I made a typographical error. I meant to type 333Mhz.

You should be able to run the voltage at 1.8V. 1.9 would be recommended only if you're overclocking. If you're not overclocking, no need to up the voltage.

MARK WILOTH

-----Original Message-----
From: shaidar
To: crucsupport
Subject: Re: FAQ: Memory Upgrades

Hello,

Thanks for the swift reply, that's greatly appreciated!!

But doesn't PC2-5300 stands for 675Mhz - which is 333Mhz 'double
pumped'? Where does this 266Mhz comes from then?

Also, is it better to run that memory at the default Voltage (1.8?), or
is it better to give it 1.9V ?

kind regards,
s

crucsupport@micron.com wrote:
> > Hello,
> >
> > Here's the information you requested:
> >
> > Configuration: 64Meg x 64
> > DDR Timings: CL=4
> > Density: 512MB
> > Detailed Timings: 4-4-4-10
> > DIMM Type: unbuffered
> > Error Checking: NON-ECC
> > Memory Type: DDR2 PC2-5300
> >
> > This is a Ballistix 240 pin DIMM. The default frequency is 266Mhz FSB.
> >
> > I hope this answered your questions. Thank you and take care.
> >
> > MARK WILOTH
> > Technical Support Analyst
> > Tel: (800) 336-8896
> > Tel: (208) 363-5790 (outside US & Canada)
> > Fax: (208) 363-5501
> > mailto:crucial.support@micron.com
> >
> > Talk to an Expert Online
> > http://www.crucial.com/company/contacts.asp
> >
> > Crucial Technology -- The Memory Experts(SM)
> > 3475 E. Commercial Ct. Meridian, ID 83642
> > http://www.crucial.com
> >
> >
> > -----Original Message-----
> > From: shaidar
> > To: crucsupport; Knowledgebase
> > Subject: FAQ: Memory Upgrades
> >
> > Hi,
> >
> > I've bought 4x 512MB Crucial Ballistix PC2-5300 memory modules.
> >
> > The following numbers are on the dimms thenselves:
> > cm64m6416u26ad2f-3v
> > batch CL1114G.JJ
> > p/n: 47077
> >
> > I have no other information...
> >
> > Could you tell me what memory that is? What is the default frequency? What is the lowest possible CL timing?
> >
> > Thanks for your time, It'd be so cool if you could help me....
> >
> > Best regards,
> > s

[ Voor 15% gewijzigd door Shaidar op 28-04-2006 23:03 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shaidar schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:11:
Ik zal m'n vraag dan anders formuleren, dan is iedereen tevreden ...

Hoe kan ik nu nagaan wat de maximum (en standaard) configuratie is voor de chips die op m'n Crucial Ballistix DIMMs zitten? En dat dan ook nog zonder de heatsink er af te halen, want dat gaat niet zonder hem te verplooien ...
Standaardconfig: gewoon de specs aanhouden die op de DIMM geschreven zijn. En hopen dat de fabrikant de juiste specs gemeld heeft...
Zo niet voldoet de DIMM niet en kun je het terugbrengen

Oslik blyat! Oslik!

• Shaidar
dion_b schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 00:51:
[...]

Standaardconfig: gewoon de specs aanhouden die op de DIMM geschreven zijn. En hopen dat de fabrikant de juiste specs gemeld heeft...
Zo niet voldoet de DIMM niet en kun je het terugbrengen
Het is nu al opgelost, maar ... in de startpost heb ik toch duidelijk gezegd dat die nummertjes die op de DIMMs gedrukt waren geen duidelijke en eenvormige resultaten gaven zowel in Google als op de Corsair website? Daarom net vroeg ik het hier, omdat ik 14 verschillende resultaten kreeg met 1 enkel getalletje ...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shaidar schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 01:20:
[...]

Het is nu al opgelost, maar ... in de startpost heb ik toch duidelijk gezegd dat die nummertjes die op de DIMMs gedrukt waren geen duidelijke en eenvormige resultaten gaven zowel in Google als op de Corsair website? Daarom net vroeg ik het hier, omdat ik 14 verschillende resultaten kreeg met 1 enkel getalletje ...
Maar nog steeds weet je niet exact welk geheugen je hebt (de originele vraagstelling), je weet alleen wat Crucial zegt dat de specs zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1