Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Xenon op vrachtwagens

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik vroeg me eigenlijk af of vrachtwagenchauffeurs xenon lampen er zelf als optie op hebben laten zetten of dat ze het van de baas krijgen.

Heb mijn eigen xenon-lampies op de Megane toch echt wel als optie zelf bij moeten leggen... 8)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Zullen bij een hoop modellen al standaard zijn denk ik.
Ik weet wel dat ik het zwaar irritant vind dat vrachtwagens ze ook hebben.
Die lampen zijn al vervelend als je ze achter je hebt, nu ook een veel hogere vrachtwagen ze heeft, schijnen die dingen helemaal in je binnenspiegel.

Tis af en toe net of er een rijdend voetbalstadion achter je zit, zo belachelijk fel licht komt er op je af :r

Tis fijn voor de mensen die het hebben, dat ze goed zicht hebben, maar van de mensen die er naar moeten kijken vinden de meeste het niet zo'n succes.

[ Voor 18% gewijzigd door Banshee op 27-04-2006 21:51 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Xenon is inderdaad tamelijk egowistische verlichting. Vuile lampen zijn ook een crime met die dingen...

Verwijderd

Jij dacht dat die xenon lichten het verschil maken op de cataloguswaarde van dergelijke vrachtwagens? :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 21:56 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48

paQ

Banshee schreef op donderdag 27 april 2006 @ 21:49:
Zullen bij een hoop modellen al standaard zijn denk ik.
Ik weet wel dat ik het zwaar irritant vind dat vrachtwagens ze ook hebben.
Die lampen zijn al vervelend als je ze achter je hebt, nu ook een veel hogere vrachtwagen ze heeft, schijnen die dingen helemaal in je binnenspiegel.

Tis af en toe net of er een rijdend voetbalstadion achter je zit, zo belachelijk fel licht komt er op je af :r

Tis fijn voor de mensen die het hebben, dat ze goed zicht hebben, maar van de mensen die er naar moeten kijken vinden de meeste het niet zo'n succes.
de nieuwe Renault trucks hebben ze volgens mij standaard.
maar... dan zitten ze laag bij de grond, ongeveer net zo laag als bij een personen wagen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Standaard zijn ze afaik nog niet, wel als optie bij steeds meer merken verkrijgbaar. Ik denk dat de enige gevallen dat de chauffeur ze zelf betaalt zijn wanneer het een eigen rijder is, anders verklaar ik hem voor gek :P

Ik kan me eigenlijk niet aan xenon lampen storen als ze maar een beetje schoon gehouden worden :)

• AcIDeR
  • Laatst online: 17:38
Ik vind ze op vrachtwagens absoluut niet storend.
Gek genoeg stellen deze lui de lampen omlaag als je aangeeft als je er last van hebt.
Dit kun je niet van die kogelvrije leasewagens stellen.

Overgens kun je mooi afkijken in bochten , als je een vrachtwagen met xenon voor je hebt.
Je ziet toch net iets meer voordat je hem voorbij gaat.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:18
vind xenons op die suv's stuk erger, die hangen op of boven ooghoogte als je in een auto zit... werkt goed verblindend van voren...

• paQ

paQ

AcIDeR schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:15:

Gek genoeg stellen deze lui de lampen omlaag als je aangeeft als je er last van hebt.
Dit kun je niet van die kogelvrije leasewagens stellen.
zijn ze in een vrachtauto zelf te stellen dan?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:04:
[...]

zijn ze in een vrachtauto zelf te stellen dan?
in auto's is het toch verplicht automatisch dacht ik? lijkt me dan sterk dat 't in vrachtwagens anders is ;)

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

In tegenstelling tot personenauto's, heb ik van vrachtauto's met xenon nooit last. Wellicht worden deze beter schoon gehouden/onderhouden in de tijd dat de wagens bij de baas op het terrein staan elke avond/weekend?

De gemiddelde leaserijder met xenon wast z'n auto nooit dus laat staan dat de koplampen zuiver worden gehouden.

Audi: Vorsprung durch Technik

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Rejgun schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:06:
De gemiddelde leaserijder met xenon wast z'n auto nooit dus laat staan dat de koplampen zuiver worden gehouden.
Als je xenon hebt, dan zitten er ook verplicht sproeiers bij. In de meeste gevallen spuiten die de lampen schoon als je de ruiten doet (bij de rest is het los te bedienen).
Ik heb gek genoeg nooit last van xenon. Eerder van normale halogeen lampen die verkeerd afgesteld staan. Bij xenon gaat dat automatisch, je ziet het hooguit eens knipperen als ze over een riggel rijden.

• paQ

paQ

GoldenSample schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:09:
[...]

in auto's is het toch verplicht automatisch dacht ik? lijkt me dan sterk dat 't in vrachtwagens anders is ;)
automatisch ja... zelf doen kan niet eens

• MMach
  • Laatst online: 21-11 13:01
Waarom is het mss zo belangrijk dat die lichten proper gehouden worden? Schijnt het anders alle kanten op of zo? Ik heb wel vaak last van straffe lichten in de achteruitkijkspiegel, maar je kan die zo klappen dat hij maar voor 50% reflecteert ofzo, en dan is het wel doenbaar.

[ Voor 43% gewijzigd door MMach op 30-04-2006 02:14 ]

• Banshee
Als de raampjes niet schoongehouden worden bij xenon krijg je het zogeheten "strooilicht".
Lichtbundels vliegen dan alle kanten op behalve waar het heen moet, en kan het dus zijn dat je bij tegenliggers recht in hun snuffert schijnt, en als je er zo een achter je hebt, heb je een gratis zonnebank
in je auto.
Vandaar dat de meeste af-fabriek auto's met xenon een wasinstallatie erop hebben zitten.
die zitten meestal in de bumper, vlak onder de units. Die worden dan ook meestal bediend met de wasinstallatie van de voorruit.

Check:
http://vcic.volvocars.com...-05A82846AEAE/0/xenon.jpg

Zit achter dat klepje dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Banshee op 30-04-2006 10:16 ]

• AcIDeR
  • Laatst online: 17:38
Xenon kun je toch ook gewoon in hoogte verstellen vanuit binnenuit?

Overgens zijn de Suv's inderdaad nogal iritant , gezien hun hoge lampen...en hoge mistlampen(hier stoor ik me het meeste aan in het verkeer)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
xenonlichten zouden verboden moeten worden. de meeste mensen hebben dan ook nog eens hun lichten verkeerd afgesteld staan waardoor het nut van je binnenspiegel reduceerd wordt tot 0.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• paQ

paQ

AcIDeR schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:46:
Xenon kun je toch ook gewoon in hoogte verstellen vanuit binnenuit?
nee
armageddon_2k1 schreef op zondag 30 april 2006 @ 16:00:
xenonlichten zouden verboden moeten worden.
onzin
de meeste mensen hebben dan ook nog eens hun lichten verkeerd afgesteld staan waardoor het nut van je binnenspiegel reduceerd wordt tot 0.
de meeste mensen met reguliere verlichting bedoel je?
die met 4 man op de achterbank?
of een zwaar beladen kofferbak?
of een aanhangwagen met een veel te hoge trekhaak belasting?
die?

[ Voor 60% gewijzigd door paQ op 30-04-2006 16:19 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

armageddon_2k1 schreef op zondag 30 april 2006 @ 16:00:
xenonlichten zouden verboden moeten worden. de meeste mensen hebben dan ook nog eens hun lichten verkeerd afgesteld staan waardoor het nut van je binnenspiegel reduceerd wordt tot 0.
Ik heb gemiddeld meer last van beroerd afgesteld "normaal" licht dan van het gemiddelde Xenonlicht.

(Al was het maar omdat het merendeel van de Xenon verlichting automatische hoogteverstelling heeft.)

[ Voor 13% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-04-2006 16:21 ]

Aannames zijn fataal.

• Banshee
GaMeOvEr schreef op zondag 30 april 2006 @ 16:20:
[...]

Ik heb gemiddeld meer last van beroerd afgesteld "normaal" licht dan van het gemiddelde Xenonlicht.

(Al was het maar omdat het merendeel van de Xenon verlichting automatische hoogteverstelling heeft.)
True, maar naar normaal licht kijk je ook eigenlijk niet meer. Tenmiste, ik niet.
Xenon lensjes produceren een ander (kleur) lichtbeeld, waar je ogen naar toe lijken te trekken.
Althans, daar betrap ik mezelf op.
Het licht is intens fel, tegen het vervelende aan, en toch blijf je erin staren.

Stom eigenlijk, tis net roken: Als je huis brand, vlucht je weg, maar je steekt wel een peuk op :+

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Hm, daar heb ik dan geen last van, dat ik de hele tijd in mijn spiegels naar het Xenonlicht zit te staren. :P

Aannames zijn fataal.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 10:35

Floor-is

5.2

Xenon lampjes hebben een andere "kleur" licht (veel kouder, veel lagere kelvin-waarde), dat is waardoor ze goed opvallen en veel mensen er automatisch even naar kijken. Zoals in deze thread al aangegeven: Xenon lampen moeten worden voorzien van een wiswas installatie en zijn altijd voorzien van automatische hoogteregeling. (Dit geld niet bij inbouw naderhand logischerwijs.)

Als je in een auto rijd met Xenon's dan merk je dat je meer ziet, niet zozeer omdat de lampen veel meer licht geven, maar wel door de kleur die gebruikt wordt en omdat dit licht verder lijkt te "dragen". De automatische afstelling van het licht is dermate dat deze altijd binnen de door de APK weergegeven specificaties valt. Dat wil zeggen dat de lampen zo zijn afgesteld dat de lichtbundels zo zijn dat deze binnen die specificaties vallen. Bij "normale" verlichting kan je dit vaak met de hand zelf instellen, de "hoogste" stand is die stand zoals door Xenon-installaties wordt aangehouden, dat is namelijk de stand die je nog volgens APK mag gebruiken. Veel mensen stellen zelf het licht iets lager in, waardoor het extra opvalt als een auto met Xenon-verlichting langsrijd/achter je rijd/je tegemoet komt.
Feitelijk is het zo dat rijden met Xenon-verlichting veiliger is: je verlichting gaat minder vaak stuk en is altijd goed ingesteld, je ziet meer en je valt (door de lichtkleur) beter op voor de medeweggebruikers.

Al die mensen die aangeven hoofdpijn te krijgen van Xenon-verlichting mogen van mij ook geen TV meer kijken, die staat namelijk ruwweg op dezelfde kleurwarmte ingesteld bij een goed afgestelde TV. Maar daar kan je wel uren achter elkaar naar kijken natuurlijk ;)

Bericht hierboven

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

*schop*
Xenon lampen hebben idd een andere 'kleur', elke lamp heeft een andere kleurtemperatuur, die idd in graden kelvin wordt uitgedrukt. Een gewone halogeenlamp heeft een kleurtemperatuur van ongeveer 3200° kelvin.
Een gasontladingslamp heeft echter een hogere kelvin-waarde of kleurtemperatuur, maar men noemt zo'n lamp wel kouder, omdat we die als blauw ervaren (illusie, is eigenlijk veel witter, een gloei/halo lamp is gewoon veel te rood).
Een gasontladingslamp zoals je die op een optreden enzo tegenkomt heeft een kleurtemperatuur tussen 5200 en 5600° kelvin. De kleurtemperatuur van die lampen daalt echter sterk op het einde van z'n levensduur. (vanaf een paar honderd branduur is er al verschil zichtbaar)

De Xenon lampen zijn ook gasontladingslampen (men brengt de atomen in een gas in aangeslagen toestand door elektronen toe te voegen (elektriciteit) en die atomen vallen terug naar de grondtoestand door afstaan van fotonen)
Xenon lampen hebben echter een kleurtemperatuur vanaf 6000° tot ongeveer 9000° kelvin, heel wat meer dus dan de 3200k van halogeenlampen.

Daarnaast hebben gasontladingslampen een minder breed spectrum dan halogeen/gloeilampen.

Een ding is zeker, elke autolamp (zowel halo als Xe) is schadelijk voor de ogen als je er rechtstreeks (of via spiegel) inkijkt. Helaas zullen er altijd dwalende lichtbundels zijn die toevallig op een spiegel vallen.
Ikzelf heb echter nog nooit zodanig last gehad van achterliggers, volgens mij komt dit doordat ik afgeleerd heb van in licht te kijken. (bij afstellen van een 1200 watt fresnell gasontladingslamp krijg je al snel zwarte plekken op je netvlies voor een tijdje)

</onzin>

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Zelfdimmende binnenspiegels zijn ongeveer gelijk met de Xenonlampen gekomen, en ik heb een vermoeden waarom...

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

In principe zijn Xenon lampen totaal niet verblindend. Hetgeen wat ze verblindend maakt is de zgn. lenslamp die vaak toegepast wordt icm Xenon. Dit is het bekende bolletje ter grootte van een golfbal, in de lampunit. Deze lens heeft een zeer scherpe licht/donkerscheiding, en, en dat veroorzaakt de verblinding: geen afdekkapje voor het 'bolletje/pitje'. Dit is niet nodig, omdat het licht niet weerkaatst hoeft te worden in een reflector. Hierdoor kijk je recht het lampje in, en dat is idd geen feest. Let wel; ook enkele auto's met Halogeenverlichting hebben dit soort techniek aan boord. Denk hierbij aan de meest recente Peugeot 307, of een Fiat Punto vanaf eind 2000. Deze zijn net zo hinderlijk.
Toch is een goede Xenon lamp, schoongehouden en op de juiste hoogte afgesteld totaal geen probleem. Denk bijvoorbeeld aan een Volvo S40 van voor 2004, of een S60 of V70 met Xenon. Deze hebben een gewone reflector ipv een lens; totaal geen verblinding or what so ever..

Moraal van het verhaal: verdiep je eens in de stof voordat je Xenon begint af te zeiken en gaat zeggen dat het verboden moet worden. Dan heb je zelf zeker nog nooit in een auto met Xenon-verlichting gereden? Veel irritanter zijn de Jan Modaals met de kids en de labrador op de achterbank, die 'oh so safe' 75 rijden waar ze 80 mogen, maar ondertussen wel de halve wereld verblinden met hun zogenaamd niet verblindende Halogeenlampen door ze niet fatsoenlijk af te stellen..

Zo, dat is eruit! :)

Verwijderd

Amen to that
Pagina: 1