Toon posts:

A8N-SLI SE / Raid-0 werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus vandaag m'n a8n-sli SE binnen gekregen. En mijn Raid werkt niet.
Het gaat om 2 keer een Maxtor Diamond Max Plus 9 van 80GB
Als ik Windows ga installeren en op F6 heb geduwd, moet ik de diskette met de drivers laden. Als ik de drivers heb geladen gaat hij nog even wat andere dingen in het geheugen zetten en dan krijg ik een zwart scherm met links boven een knipperend streepje, normaal moet hij heel even knipperen en dan verder gaan naar het volgende "menu" . Nu knippert het streepje zonder dat er verandering komt of ik krijg een blue screen met Unmountable_boot_volume
Vrij vreemd omdat ik Windows nu gewoon netjes heb geinstalleerd op een van de harde schijven en dat hij dan wel perfect werkt.
Moet ik een bios update uitvoeren? Firmware update van de harde schijven? Ik ben nu al vanaf vanmiddag 3 uur aan het rommelen en het wil maar niet lukken :( Misschien heb ik wel wat verkeerd aangesloten ?

Dingen geprobeerd:

Sata1/2 poorten voor raid-0
Sata 3/4 poorten voor raid-0

Kabels vervangen en gewisseld
Harde schijven apart stroom gegeven ipv een SATA stroomsplitskabelgeval
Andere Raid-0 opstelling in het Raid menu vanaf het booten.
En nog een aantal andere dingen die ik me niet precies kan herinneren.

Zo nu zit ik weer in Windows. Nu heb ik zo'n icoontje met "Hardware veilig verwijderen" en daar staan dan m'n 2 harde schijven in.

Windows doet ook ineens raar, als ik rondjes beweeg met m'n muis lijkt het net of je ineens een stuk minder FPS hebt en dan gaan het effe wat langzamer.
Als ik de DVD-RW Open heb staan is dit niet, ja nu dus wel. Ik kom niet wijs uit alle andere topics. Wat een gedoe dit weer :( O o o , waarom duurt het 34 minuten om 60 mb van mijn cd's te halen..

Moet ik 64bit Windows hebben?
Nee het moederbord moet dus 32-Bit en 64-Bit ondersteunen.

Next

DVD-RW Doet raar, doet er lang over om DVD's te openen of Cd's. Doet er lang over om autplay "af te spelen". Ik kan wel alle menu's in en via het startmenu vanalles doen, maar alles wat ik aanklik word na een half minuutje pas allemaal ineens geopend. DVD heeft dan nog steeds moeite met het openen van de DVD/CD.

Het is nu onderhande een A8N-SLI SE problemen topic geworden en niet alleen het Raid probleem.
DVD-Rom Probleempje zou ik eventueel zelf wel op kunnen lossen. Wie o wie gaat me helpen met het Raid probleem. De Bios updaten lijkt me in het geval van een onstabiel systeem niet echt.. Slim?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 21:46 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 16:22
Probeer andere Forceware drivers. Download desnoods het hele archief van NVidia om de beste eruit te vinden. Of bespaar je al het gedonder en draai geen RAID. De RAID/opslag drivers van NVidia geven nou eenmaal veel problemen. Sommige werken perfect voor de één en voor de ander totaal niet en andersom.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 27 april 2006 @ 21:59:
Probeer andere Forceware drivers. Download desnoods het hele archief van NVidia om de beste eruit te vinden. Of bespaar je al het gedonder en draai geen RAID. De RAID/opslag drivers van NVidia geven nou eenmaal veel problemen. Sommige werken perfect voor de één en voor de ander totaal niet en andersom.
Raid-0 heeft op mijn vorig systeem een sterkte 130MB/S gegeven. Andere drivers kan ik wel eens proberen.. Denk niet dat het dat is, kopieren van een DVD gaat ontzettend lang duren, 66 minuten voor 100 mb ofzo :S

• The__Virus
Dat is het juist wel. Je moet naast die RAID driver dus de opslag/IDE-SW driver installeren en die regelt alles wat te maken heeft met PATA en SATA. Bij mij gaf echter die driver bijna geen problemen, totdat ik een keer een BSOD kreeg omdat ik mijn brander open deed :X. Dus die drivers kunnen dat zeker wel veroorzaken!

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 07:00:
Dat is het juist wel. Je moet naast die RAID driver dus de opslag/IDE-SW driver installeren en die regelt alles wat te maken heeft met PATA en SATA. Bij mij gaf echter die driver bijna geen problemen, totdat ik een keer een BSOD kreeg omdat ik mijn brander open deed :X. Dus die drivers kunnen dat zeker wel veroorzaken!
Ik heb nu geen Raid driver, omdat Raid niet werkt :?
Mijn DVD-Rom is ontzettend sloom, en dat probleem met die muis waar ik een half miljoen antwoorden op kan vinden op tweakers/google. Misselijk gedoe dit :( Mijn harde schijf word gezien als een of ander USB stikje, misschien toch maar eens Windows zonder SP2 installeren, want dat kan ook veel problemen opleveren?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Dat van "een of ander usb stickie" (verwisselbare media) is normaal voor een SATA schijf bij Nvidia meen ik. Ik heb dat namelijk ook. Zover ik weet is Raid 0 gewoon 2 losse schijven naast elkaar toch ? Ik zie dus geen problemen ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Topicstarter
k8skaaay schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 09:16:
Dat van "een of ander usb stickie" (verwisselbare media) is normaal voor een SATA schijf bij Nvidia meen ik. Ik heb dat namelijk ook. Zover ik weet is Raid 0 gewoon 2 losse schijven naast elkaar toch ? Ik zie dus geen problemen ?
Raid-0 (Striping) is trouwens dat 2 schijven 1 partitie vormen en dat er een bestand van 100MB word verdeeld op elke schijf wat dus sneller is. Dus 2 losse schijven naast elkaar is het lijkt mij niet.

Ja maar ik heb dat nooit eerder gehad met verwisselbare media, ik heb nu ook andere optie's in Windows (Apparaatbeheer). Ik had hiervoor ook Nvidia, Raid-0 werkte daarop wel gewoon, maar nu ik een driver op een diskette zet voor het installeren van Windows werkt het niet helemaal. Het probleem dat het systeem telkens even een vertraging krijgt is ook vrij irritant en heb ik nog nooit eerder in m'n leven gehad/gezien. Ik lees dat het aan zoveel dingen kan liggen, maar waar kan het nou echt aan liggen? Kan ik misschien Raid-0 creeën via Windows? Het is namelijk vervelend dat als ik nu een array maak dat alle data weg is, en als het niet lukt dat ik WIndows alweer opnieuw kan installeren. Misschien moet ik 64-bit Windows installeren? Ik weet het niet hoor, ook de PIO hoger zetten naar UDMA 2 / 33 ofzoiets heeft geen nut. Ik snap er niks van. Wat me nog wel opvalt is het volgende ;

Als ik een beetje met de DVD-Rom aan het "klooien" ben , dus DVD's probeer te lezen. Is de vertraging in het systeem af en toe weg. Dan werkt alles gewoon zoals het moet werken (In mijn ogen). Verder is er echt niks mis, geen blue screens, geen fouten. Ik heb 2 Windows cd's, eentje die ik heb aangepast vanaf Windows zonder SP2 of iets dergelijks, en eentje via MSDN van Microsoft (school) met Service Pack 2 erop gestreamd en die dingen. De Windows SP2 cd gebruik ik nu voor de 2e keer, en daar gaat het direct mis. Ik was nooit een fan van Service Pack 1/2 etc. Ik kan het proberen om Windows zonder SP2 op de andere harde schijf te installeren. Waarom mijn Harde schijven nu als "verwisselbare opslag" worden gezien vind ik ook raar, maar misschien dat ik dat ooit wel eens heb gehad. Heb direct vanaf Raid-0 gewerkt toen ik 2 harde schijven had.
Andere drivers werken in ieder geval niet.

Na het eruit halen van de IDE kabels van mijn DVD-RW lijkt het erop dat ik ineens geen last meer heb (Van het vertragings probleem). Dus ik denk dat ik een probleem heb kwa drivers/bios misschien, Windows SP2 die de CD-Rom verkeerd aan probeert te spreken oid. Helaas was het wel zo dat ik net de PC af wou sluiten en hij 41 updates ging installeren :| Heb ik overigens ook nooit gehad bij het afsluiten.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 09:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat me ook opvalt is dat een harde schijf (Waar Windows nu niet op staat) Word gezien als aan ATA 133 in de Bios. Als ik deze op een andere SATA poort aansluit veranderd er niks. Ik hoef geen jumpers in de harde schijf te duwen hé? Dat is mij tenminste een keer verteld.

• The__Virus
ATA133 kan best kloppen voor een SATA schijf. De mijne, een SATA300 schijf, wordt ook zo herkent. De snelheid ligt echter wel hoger. Heeft misschien te maken dat SATA schijven gewoon PATA schijven zijn met een speciaal chipje om het signaal om te zetten naar SATA.
Dat van die verwisselbare opslag komt dus omdat je de NVidia IDE-SW-/opslagdrivers hebt geïnstalleerd, zoals ik al eerder zei. De RAID driver is een aparte driver. Die IDE-driver levert dus al die problemen, maar het probleem voor jou is dat die RAID driver de opslagdriver ook nodig heeft, dus je kan niet enkel de RAID driver installeren.
Wat de makkelijkste oplossing is, is de NVidia IDE/opslag drivers verwijderen (via software -> nvidia drivers en daarna enkel die driver te selecteren) en dan met de standaard, stabiele Windows drivers software RAID draaien. Dat kun je instellen in Systeembeheer (Computer Management).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als eerste dien je via je RAID BIOS een RAID0 set aan te maken. Wanneer je vervolgens de Windows setup start druk je op F6 om de drivers voor je RAID controller te installeren tijdens de setup. Nu mag de setup maar één schijf zien, want een RAID0 set is voor Windows maar één schijf in plaats van twee fysieke schijven. Als Windows volledig is geinstalleerd kun je geloof ik tijdens het installeren van de froceware drivers een vinkje uitzetten zodat de IDE/storage drivers niet worden geinstalleerd. (persoonlijk heb ik geen Nvidia chipset, maar er wel genoeg over gelezen ;) aangezien ik wel veel in het Nforce4 <> Diamondmax 10 topic te vinden ben)

Dat de beide schijven verschijnen in je werkbalk bij removable drives is niets vreemds aan. S-ATA (II)drives ondersteunen namelijk hotswapen van drives. Of te wel zonder je systeem uit te zetten kun je een drive vervangen. Overigens is dit bij een RAID0 set natuurlijk niet mogelijk, tevens is het verstandig om ook een speciale drivecase te gebruiken welke ook hotswap van drives ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 28-04-2006 13:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1