Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TFT lift maken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een idee in mijn hoofd, maar ik weet niet goed hoe ik het kan maken.
Ik wil een kast maken waar mijn LCD in kan verdwijnen door een druk op de knop van een afstandsbediening en als ik dan weer op die knop druk dan mag hij weer omhoog komen.

Ik heb wel enig idee hoe ik dit kan realiseren, maar ik stuit in mijn hoofd op wat probleempjes.

Ik zat de denken om het lcd scherm op een plank te zetten en deze plank aan twee kettingen(ala fietsketting vast te maken. Deze fietskettingen tussen tandwielen plaatsen en dan op een van de 2 kettingen een motor aan te sluiten.

nu stuit ik op het probleem. hoe kan ik er voor zorgen dat de motor automatisch stopt als de tv op gewenste hoogte staat. Ik heb het idee als ik de spanning van een motor afhaal dat hij dan naar beneden komt zetten.

en hoe kan ik er voor zorgen dat hij weer naar beneden gaat.(zodat hij natuurlijk niet met een pestklap in de kast verdwijnt.

zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.beamer.de/produkte/zubehoer/img/flatlift_ani.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.cabinet-tronix.com/images/bella1p.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cabinet-tronix.com/images/bella2.jpg

ik kan het natuurlijk altijd kopen, maar vind het leuk om het zelf eens te maken(ik moet alleen op weg geholpen worden)

hopelijk kan iemand me helpen met dit leuke projectje, dan kan ik de voortgang op het forum plaatsen.

PS andere ideetjes om de lcd uit de kast te toveren zijn altijd welkom.

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 21:29
Ik kan me herrinneren dat er in het verleden al zo'n topic is geweest...

EDIT:

[rml][ cm] tft vanuit bureau omhoog[/rml]

Er zijn zelfs meerdere topics met informatie; gewoon gezocht op 'TFT Lift'.. veel succes ermee, vindt het altijd wel vet :)

[ Voor 57% gewijzigd door Mittnick op 27-04-2006 19:18 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

voor het laten stoppen: schakelaar die aangetikt wordt op het moment dat de juiste hoogte bereikt wordt?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
het voorbeeldje dat je zelf post werkt op lucht. met een compressor(tje) blaas je lucht in een telescopische buis die daardoor uitschuift. Voordelen: is redelijk stil, goedkoop te producen, neemt weinig ruimte in en vooral: heeft geen energie nodig om "boven te blijven".
Zodra je gaat werken emt kettingen en tandwielen neemt het alvats een pak meer ruimte in, maar misschien is het wél een hoop minder werk :)

Verwijderd

Redelijk stil... een compressor maakt serieus wat kabaal hoor.

Idd al heel wat topics over geweest, heel wat goede ideeën, zeker eens rondkijken.

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik niet goed gekeken heb, maar als ik electronica open dan zie ik maar een 20tal punten staan, ik dacht dat dat alles was, maar niet dus. haha. is dat pneumatische ergens te vinden op internet?? iets van een tutorial ofzo??? want daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 19:44:
sorry dat ik niet goed gekeken heb, maar als ik electronica open dan zie ik maar een 20tal punten staan, ik dacht dat dat alles was, maar niet dus. haha. is dat pneumatische ergens te vinden op internet?? iets van een tutorial ofzo??? want daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.
nee 20 topics is gelukkig niet alles :D

ik weet niet of je 1/2/3 een geschikte tutorial kan vinden op het internet, maar ik heb al eens in de angehaalde topics gekeken, en je vindt er lvast een schat aan ideeën en informatie.
Mij lijkt het vooral zaak ergens goedkoop een actuator te vinden en dan een beetje creatief te zijn om a) het gewicht op te vangen b) de boel stabiel te houden c) het comfort te optimaliseren.
Als je er wel egelijk mee door wil gaan, zijn er hier vast mensen met voldoende kennis van zaken om je bij één en ander te helpen :) Maar dan zal je zélf ook met wat moeten komen :)

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:50

LordofWhatever

Uuhhh....?

pneumatisch is leuk, maar zie die telescopische buis eens luchtdicht te maken, dat gaat je vies tegenvallen. de buis zal langzaam leeglopen en je tft zakt naar beneden, je moet de compressor dus constant laten lopen, wat niet erg zalig is voor de oren.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28
Met lucht lijkt mij inderdaad geen goed idee. Geeft naar mijn mening best wel wat herrie

Als je iets verzorg met touwen en een tegen gewicht ben je al een heel eind. Zorg voor een motortje met een motor rem er op zodat hij niet terug zakt als je de spanning er af haalt. Of je moet een reductie kast nemen met een wormweil heb je dat probleem ook niet.

2 geleide railen aan bijde zijden van het scherm om hem recht op te houden.

Moet volgens mij wel goed te doen zijn.

2 maal een ES voor maximaal hoog en laag moet het helemaal gaan lukken lijkt me.

Succes en laat het weten wat het geworden is.

Verwijderd

Topicstarter
jongens stop maar, ik heb in dat andere topic al wat gevonden. daar hebben ze een oude sloopauto leeggeroofd Qua elektrisch raam. Ik ga dat denk ik ook maar eens proberen.

• Flasherrr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 09:05
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:04:
jongens stop maar, ik heb in dat andere topic al wat gevonden. daar hebben ze een oude sloopauto leeggeroofd Qua elektrisch raam. Ik ga dat denk ik ook maar eens proberen.
Welk topic? Ben namelijk best benieuwt!

Verwijderd

Topicstarter
deze:
Mittnick schreef op donderdag 27 april 2006 @ 19:16:
Ik kan me herrinneren dat er in het verleden al zo'n topic is geweest...

EDIT:

[rml][ cm] tft vanuit bureau omhoog[/rml]

Er zijn zelfs meerdere topics met informatie; gewoon gezocht op 'TFT Lift'.. veel succes ermee, vindt het altijd wel vet :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
Anders kan je misschien iets doen met draadeinden en een accuboormotor. Moer achter op je TFT plaatsen en dan het draadeind laten draaien zal de monitor laten zakken of stijgen...

Verwijderd

Je kan zoals hierboven gerbuik maken van schroefdraad. Het is alleen zo dat standaard schroefdraad zoals dat te koop is in de doe het zelf zaak hiervoor niet echt geschikt is. Je zal dan op zoek moeten naar bijvoorbeeld een spindel met trapeziumdraad. Dit is geschikt voor beweging.

Uiteraard wil je niet dat het zwikkie naar beneden zeilt als je aan het kijken bent. Je kan dan het beste een motor met worm-wormwiel overbrenging gebruiken, die is zelfremmend. Tevens is trapezium schroefdraad volgens mij ook zelfremmend, zolang de spoed (afstand van groef naar groef) niet te groot wordt.

Wat is je budget?

Verwijderd

Topicstarter
100 euro ongeveer zat ik aan te denken

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 11:45
dat raam idee spreekt me wel aan eigenlijk....
simpel...goedkoop...weinig werk behalve slopen-passen-en-meten maar voor de rest heb je alles wat je nodig hebt mits je tft'tje niet te zwaar is dan denk ik...aan de andere kant...zo'n raam weegt ook wel iets

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

Ik denk dat schroefdraad nogal wat te traag is (als ik tenminste hetzelfde schroefdraad heb gezien als jullie bedoelen). De motor moet dan wel heel wat rondjes draaien denk ik zo...

[LTS][MTS][HTS]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

emiel1984 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 00:16:
Ik denk dat schroefdraad nogal wat te traag is (als ik tenminste hetzelfde schroefdraad heb gezien als jullie bedoelen). De motor moet dan wel heel wat rondjes draaien denk ik zo...
ligt eraan hoe groot je scherm is en hoevele vermogen de motor heeft + tandwiel verhouding.
aan/uit is simpel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
s1 of s2 = schakelaar1 of 2
- = plank

-------------------
s1                  s2
   |*tft**tft**tft*| 
   |*tft**tft**tft*|
   |*tft**tft**tft*|

-------------------------

De 1ste schakelaar zorgt dat de motor stopt wanneer hij voldoende gezakt is en 2 is als hij voldoende gestegen is (deze kan je natuurlijk geheel uit het zicht werken met een beetje denkwerk)

Maar auto raam/krik of zo werkt ook perfect de snelheid kan je via wat fiets onderdelen ook regelen

Geluid is denk ik de motor + andere onderdelen in een geluidsdichte kast bouwen

als afstands bediening pak je een auto alarm RF zender/ontvanger die dingen hebben vaak 1 knop of als je je huis wil automatischeren kan je http://www.btkit.com/ bekijken daar hebben ze iets waarmee je met elke mobiel met Blauwtand je huis kan bedienen wat ruig is.

Tja vanalles

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 10:29

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Afbeeldingslocatie: http://home.uni-one.nl/inpetto/geckoo/tftophijs%5B1%5D.png
zou imho een zeer goed idee zijn.. en dan met profieltjes de TFT op z'n plek houden...

wat betreft het uitschakelen als ie boven/beneden is; misschien een idee om met een relais-schakeling te beginnen??

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Topicstarter
toch wel een leuk topic geloof ik zo.
Hij wordt niet gesloten terwijl er toch al een topic van is!!! haha.

Maakt mij niet uit hoor, vind het wel leuk al die tips.

Vooralsnog ben ik van plan om het te gaan proberen met die raambediening, zodra ik start wil ik best een topic starten waarin ik laat zien wat de vorderingen zijn.

voorlopig moet ik eerst nog de sleutel krijgen van mijn huis.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 10:38 ]

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt ook een staaf(of twee) met schroef draad verbinden aan een motortje (verticaal) en laten rond draaien. Aan de tft maak je dan iets met schroefdraad wat doordat de staaf met schroefdraad omhoog geduwd wordt...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:50

LordofWhatever

Uuhhh....?

das ook een goed idee, maar je moet wel zorgen dat het goed geolied is, anders gaat het snel piepen denk ik. overigens heb je ook iets nodig om te zorgen dat de tft boven blijft. misschien kan je iets met elktromagneten/motertjes die op het eind een stukje hout onder de tft schuiven zodat 'ie daarop pan blijven staan.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Om het TFT boven te houden lijkt me een elektromagneet een goede optie. Een andere optie is om een stappenmotor te nemen voor de aandrijving. Deze kan je "vastzetten" op een bepaalde positie. Het enige grote nadeel van stappenmotoren is dat ze minder vermogen hebben als een "gewone" DC motor, dat ze een stuk duurder zijn en dat ze moeilijker aan te sturen zijn.

Verwijderd

/me heeft nog 2 elektronische vijzels staan, 20 en 35cm met maximaal 200kg gewicht.

Zoek eens naar elektronisch verzelbare bureau's, die van mij komen uit een tafel met een variabel middenstuk voor een monitor (20cm voor kantelhoek, 35cm voor hoogte, tafel was ook nog 1.5 meter te verstellen in hoogte).

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Ik zou persoonlijk iets met een contra-gewicht maken

Blauw is een geleiding, makkelijk te maken van bijvoorbeeld een gordijnrails
Rood zijn katrollen, op 1 van de katrollen zet je een elektromotor (volgens mij hoeft die niet zo zwaar te zijn, want door het contragewicht voelt deze alleen weerstand en hoeft de motor geen massa te tillen)
En het uitschakelen van de motor kan inderdaad met een switch waar de bak waar de tft in staat tegenaanloopt ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/5867/tftlift2oj.jpg

my 2 cents@1337 paint-skills >:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je kan ook een grote draadeind gebruiken icm een (oude) accuboormachine. Relatief makkelijk up- en down te krijgen en vrij eenvoudige montage:
Scherm vastmaken aan het draadeind (wel t draadeind draaibaar houden, dus dmv 2 moeren tegen elkaar de zooi vergrendelen.
Grote moer in de bovenkant van je kast monteren.

Accuboor vast op daadeind zetten en zorgen dat ie alleen verticaal kan bewegen (dus niet kan "meedraaien" en in de kast plaatsen.

Accuboor kan dmv links en rechtsdraaien zichzelf omhoogtrekken of laten zakken icm het draadeind, en neemt zodoende je hieraan bevestigde TFT scherm mee in z'n beweging.
Boven en onderaan iets van een reedcontact of lichtsluis om te voorkomen dat ie tever draait en klaar.

Doordat t een schroefdraad is zal ie altijd in de positie blijven staan waarin je m zet, en niet (itt cylinders of touwconstructies) slap blijven of gespannen moeten blijven doordat ie anders langzaam inzakt.

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 29-04-2006 22:19 ]

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:41
Op deze site verkopen ze verschillende hef meganisme

Klik

Dit is volgens mij wat je zoekt, en simpel in een kastje te verwerken.

http://www.droplineaireaandrijftechniek.nl/Multilift.pdf

Volgens de spec's kan deze ongeveer 9,5 kilo tillen tot een maximale hoogte van 50 cm. Wel 24 volt, maar dat is geen probleem denk ik, hij is eventueel ook te leveren in 12 volt geloof ik.

[ Voor 2% gewijzigd door XyRuS op 01-05-2006 13:21 . Reden: Ik moet beter lezen.. :P Je wilt het graag zelf maken. ]

Verwijderd

Heb je al aan een motor uit een zonnescherm gedacht?
Deze zijn namelijk eenvoudig af te stellen op draai momenten, en kunnen standaard met afstandsbediening geleverd worden.
Tevens kunnen ze veel gewicht aan.
Lijkt mij dus ideaal.

Verwijderd

Topicstarter
XyRuS schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:19:
Op deze site verkopen ze verschillende hef meganisme

Klik

Dit is volgens mij wat je zoekt, en simpel in een kastje te verwerken.

http://www.droplineaireaandrijftechniek.nl/Multilift.pdf

Volgens de spec's kan deze ongeveer 9,5 kilo tillen tot een maximale hoogte van 50 cm. Wel 24 volt, maar dat is geen probleem denk ik, hij is eventueel ook te leveren in 12 volt geloof ik.
ben geen prof hoor haha, zo'n 450 euro ex btw pffff

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:24:
Heb je al aan een motor uit een zonnescherm gedacht?
Deze zijn namelijk eenvoudig af te stellen op draai momenten, en kunnen standaard met afstandsbediening geleverd worden.
Tevens kunnen ze veel gewicht aan.
Lijkt mij dus ideaal.
Dat gewicht verhaal is op te lossen door een contragewicht te nemen en goed lopende geleiders voor je verbinding tussen contragewicht en tft (zoals al een paar maal eerder op genoemd is in dit toppic)

Als je een redelijk sterke stappenmoter neemt (uit een matrix printer ofzo) dan moet het wel lukken en afstandsbediening is ook niet zo spannend (RC5 protocol heeft vaak genoeg in de elektuur gestaan)

Het voordeel hiervan is natuurlijk dat het allemaal een stuk goedkoper is om het zelf te maken dan om het kant en klaar te kopen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Niemand die denkt aan een wormwiel en een stappen motor?
Maak L vorm van metaal, monteer het scherm tegen de hoge zijde van de L, en voor het scherm aan de "poot" van de L las je 2 moeren boven een paar gaten.
Daar draai je die wormwielen (draadeind) in, en onderaan de wormwielen maak je de motoren.
Dan misschien nog een vorm van geleiding zodat de boel niet wiebelt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/9250/tftlift7cy.th.jpg

Dit is mijn 1337 plan, alleen nu schiet me net te binnen, dat als je de motor uitzet (als de tft dus op gewenste hoogte hangt) dat ie dan weer net zo hard naar beneden schiet. Maar een beetje tweaker weet daar wel een rem ofzo op te maken ;)
Pagina: 1