Ik rijd vaak met deze automatisch bestuurbare bussen (site) mee, en het valt me vaak op dat de bestuurders niet kunnen remmen met die bussen. Laatst had een chauffeur het 'hekje' niet dichtgedaan, en kon ik dus de beweging van de pedalen zien. Zodra hij op de rem trapt, duurt het nog een volle seconde voor de bus reageert
Is iemand anders dit wel eens opgevallen? En kan iemand mij vertellen hoevaak die dingen nou automatisch rijden? Volgens mij rijden de meeste bestuurders die bussen gewoon handmatig namelijk...
Die dingen rijden iig niet automatisch, de software daarvoor werkt nog steeds niet. Dat de bus er zo lang over doet om te reageren op het rempedaal is wel apart, dat zou toch op zich wel meteen moeten werken.
Verwijderd
Ik zal je zeggen uit betrouwbare bron (ons pap heeft ze helpen ontwikkelen bij PDE Helmond, voormalig partner Volvo en nog steeds voor Mitsubishi), dat de software nog enkele bugs bevat waardoor het onverantwoord is om de bussen volledig automatisch rond te laten rijden. Vandaar dat er (nog steeds) een buschauffeur aanwezig is die ingrijpt zodra het nodig is. Maar het komt er eigenlijk op neer dat ze momenteel nog gewoon als ' gewone' bussen rondrijden. Verder is alles wel goed, het gehele traject is voorzien van sensoren, dus het probleem blijft softwarematig.
ps je wilt niet weten hoeveel geld er al in zit in dat hele project, dus vanuit financieel inzicht is het tot op heden nogal een flop... (kijk maar eens bij PDE hoevaak er 1 van de bussen staat voor onderhoud/aanpassingen)
ps je wilt niet weten hoeveel geld er al in zit in dat hele project, dus vanuit financieel inzicht is het tot op heden nogal een flop... (kijk maar eens bij PDE hoevaak er 1 van de bussen staat voor onderhoud/aanpassingen)
Tot nu toe méér dan 1 miljard (!!!) euro volgens wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas_%28OV%29)
Life is not about specs, it is about joy!
En mooi dat ik niet instap als die dingen computergestuurd zijn
Ik vraag me ook af wat een volledig automatische bus gaat doen als er een kind, op een voor de mens nog te reageren afstand, voor die bus rent...... een mens maakt meerdere keuzes: remmen/uitwijken/claxoneren.
Een computer kan dat m.i. nooit evenaren, tenzij alles voorspelbaar en programmeerbaar is, laat het verkeer nu uitermate veranderlijk zijn........
Het is een hersenspinsel die phileas, geen geweldige uitvinding imo
Ik vraag me ook af wat een volledig automatische bus gaat doen als er een kind, op een voor de mens nog te reageren afstand, voor die bus rent...... een mens maakt meerdere keuzes: remmen/uitwijken/claxoneren.
Een computer kan dat m.i. nooit evenaren, tenzij alles voorspelbaar en programmeerbaar is, laat het verkeer nu uitermate veranderlijk zijn........
Dus eigenlijk gewoon net zoals de parkshuttles in Rotterdam?
Dit soort projecten is niet op een klassieke manier aan te pakken, daar zijn ze veel te complex voor. Op de TU/e liggen er allerlei mooie technieken om bewezen goed werkende programma's te schrijven, maar die betrekken ze er dan weer net níet bij
Qua timing klopt dat eigenlijk wel, 10 jaar geleden was dat veel minder ver gevorderd.
Welk OS wordt trouwens gebruikt? Ik heb ergens gehoord dat er Linux wordt gebruikt, wat voor RealTime natuurlijk totaal ongeschikt is.
Dit soort projecten is niet op een klassieke manier aan te pakken, daar zijn ze veel te complex voor. Op de TU/e liggen er allerlei mooie technieken om bewezen goed werkende programma's te schrijven, maar die betrekken ze er dan weer net níet bij
Welk OS wordt trouwens gebruikt? Ik heb ergens gehoord dat er Linux wordt gebruikt, wat voor RealTime natuurlijk totaal ongeschikt is.
Lijkt me erg sterk dat ze geen RTOS gebruiken voor het besturen van zo'n bus. Dat kan zelfs de slechtste engineer je vertellen dat dat fout loopt andersMBV schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:12:
rtlinux is helaas ook geen RTOS, was laatst nog discussie over een certificering. Had alleen ergens een klok-klepel verhaal gelezen waarin linux gesuggereerd werd als OS voor deze bussen.XTerm schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:48:
[...]
Lijkt me erg sterk dat ze geen RTOS gebruiken voor het besturen van zo'n bus. Dat kan zelfs de slechtste engineer je vertellen dat dat fout loopt anders(misschien rtlinux ?)
Verwijderd
Daar heb ik toch ook niet zoveel vertrouwen in. Als mens ga je automatisch je stuur omslaan als er een kind voor je auto springt waarvoor je niet meer kan remmen, en achteraf zie je wel hoeveel je verzekering zal moeten betalen voor jouw auto/andere mensen hun auto die in de weg stonden. Ik vraag me af hoe zo'n bus dan reageert.JdM schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:12:
En mooi dat ik niet instap als die dingen computergestuurd zijn![]()
Dat de remmen langzamer reageren is denk ik te wijten aan het feit dat de remmen via luchtdruk aangestuurd worden, ipv via vloeistofdruk bij een personenauto. Het duurt wat langer om de luchtdruk op te bouwen, vandaar de verlate reactie van de remmen. Dit is overigens niet alleen bij deze bussen zo, maar dat geldt voor iederen vrachtwagen/touringcar/stadbus etc
Ik geloof nooit dat die dingen in het wilde verkeer goed kunnen rijden. In een afgeschermd traject misschien wel, maar dan kun je er net zo goed een rails neerleggen en het ding 'tram' of 'metro' noemen
. Verder vind ik dat de chauffeur ook de ongeregeldheden in de bus in de gaten kan houden. Of worden er camera's geplaatst die automatisch registreren wanneer er ongeregeldheden plaatsvinden
?
[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 06-05-2006 20:14 ]
Als ik naar de aanlegkosten kijk hadden ze veel beter een tram kunnen aanleggen, maar dat is niet vernieuwend ofzo
Was ooit een werkgelegenheidsproject ofzo, zie wikipedia. er liggen magneten in de grond waar die bus overheen rijdt. De bus heeft zelf een busbaan, en alleen kruispunten met stoplichten. Helaas gebeurt het regelmatig dat een fiets gewoon de bus niet aan ziet komen (niet gekeken dus bij door rood rijden *zucht*) en gewoon er voorlangs schiet. Als je niet heel ver om je heen kijkt zie je die fiets dus niet op tijd aankomen, vandaar dat het absoluut onverantwoord zou zijn. Of je maakt bij elk kruispunt een noodstop op de automaat, of je rijdt elke dag een fietser plat op de automaat.
@Timmert: de buschauffeurs hebben echt veel moeite met het bedienen, rustig tot stilstand komen is er niet bij. Toen ik dat zag was ook het loslaten vertraagd doorgegeven, als ik me niet vergis. En dat opbouwen van druk kan toch geen volle seconde duren? Ook merk je niets van het opbouwen, toen hij hem in een keer half indrukte voelde je na 1 sec gewoon een schok.
@Timmert: de buschauffeurs hebben echt veel moeite met het bedienen, rustig tot stilstand komen is er niet bij. Toen ik dat zag was ook het loslaten vertraagd doorgegeven, als ik me niet vergis. En dat opbouwen van druk kan toch geen volle seconde duren? Ook merk je niets van het opbouwen, toen hij hem in een keer half indrukte voelde je na 1 sec gewoon een schok.
Verwijderd
Trieste onhandige voertuigen en ze zijn lelijk en kosten ons klauwe vol met geld. Ze rijden er niet snel mee, en ze stoppen potverdorie bij iedere halte.
Geef mij die oude rotte vertrouwde diesel stinkende DAF bussen. (Die ze helaas langzaam aan aan t uitfaseren zijn).

Scheuren ze mee en hebben tenminste echte stoelen, met een echte kussen en (nep?) lere bekleding. Kun je over die dingen van tegenwoordig niet meer zeggen, 5mm schuim en geen beenruimte. Om te janken. En dan die waardeloze rolstoel plekken, er zitten nooit rolstoelen in de bus, die pakken allemaal de mindervalidebusjes.
Geef mij die oude rotte vertrouwde diesel stinkende DAF bussen. (Die ze helaas langzaam aan aan t uitfaseren zijn).

Scheuren ze mee en hebben tenminste echte stoelen, met een echte kussen en (nep?) lere bekleding. Kun je over die dingen van tegenwoordig niet meer zeggen, 5mm schuim en geen beenruimte. Om te janken. En dan die waardeloze rolstoel plekken, er zitten nooit rolstoelen in de bus, die pakken allemaal de mindervalidebusjes.
stoppen bij iedere halte? Niet op mijn traject, dacht ik (tot evoluon). Scheuren hoeft van mij trouwens niet zo, als ze maar op tijd rijden. Alhoewel ze dat de laatste tijd wat minder doen...
welk traject rijd jij dan? 401 en 402 stoppen op elk punt wat je maar kan bedenken.MBV schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:38:
stoppen bij iedere halte? Niet op mijn traject, dacht ik (tot evoluon). Scheuren hoeft van mij trouwens niet zo, als ze maar op tijd rijden. Alhoewel ze dat de laatste tijd wat minder doen...
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Bussen stoppen natuurlijk alleen maar als er iemand bij de halte staat of als iemand op het knopje heeft gedrukt. En tussen het station en het Evoluon zitten best veel haltes
Verwijderd
Neen fout, als je in de Phileas zit stopt die bij iedere halte, want je hebt geen knoppen meer die je kunt indrukken. En de chauffeur heeft ook geen invloed meer op de deuren, die gaan open als jij erop drukt en blijven dicht als je nergens op drukt. Dus zwaar vervelend.
Meestal stoppen ze niet, vinden ze teveel moeite en rijden ze er langzaam voorbij
Meestal stoppen ze niet, vinden ze teveel moeite en rijden ze er langzaam voorbij
Huh? Jij rijdt dan een andere 401/402 dan ik ofzoVerwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 18:42:
Neen fout, als je in de Phileas zit stopt die bij iedere halte, want je hebt geen knoppen meer die je kunt indrukken. En de chauffeur heeft ook geen invloed meer op de deuren, die gaan open als jij erop drukt en blijven dicht als je nergens op drukt. Dus zwaar vervelend.
Pagina: 1