Toon posts:

Hoe "S/PDIF out" audiokaart rechtstreeks aanturen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb een probleempje. Ik ben een audioliefhebber en heb sinds kort een losse DAC van denon (DA500) aangeschaft om de DAC van mijn cd- en dvd-speler te vervangen. Ik heb vervolgens met een coax kabel van Hirschmann en twee vergulde tulp connectoren een digitale verbinding tussen mijn computer (S/PDIF out) en mijn DAC gelegd. Hiermee dacht ik geripte WMA bestanden zonder kwaliteitsverlies te kunnen afspelen. Bij nader inzien was dat geen slimme gedachte... 8)7

Mijn on-board geluidskaart zet het audio-bestand waarschijnlijk eerst om naar analoog (DAC) en vervolgens re-sampled hij het weer naar digitaal op 48 kHz (ADC). Deze twee (in mijn ogen) overbodige conversie's leiden tot uitermate slecht geluid.

Ik vroeg me af of er een manier bestaat (speciaal software tool) om een WMA bestand rechtstreeks digitaal uit te sturen (op 44.1 kHz). Ik heb al ergens gelezen over "Kernel Streaming Output" wat naar mijn vermoeden een audio-bestand rechtstreeks digitaal op de uitgang zet...klopt dit ??

Weet iemand mij uit de brand te helpen hoe ik ZONDER overbodige conversies mijn audio digitaal kan versturen ???

Bij voorbaat dank _/-\o_

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:41
gewoon via s/pdiv van af een geluidskaart naar de digitale ingang van je versterker. Of denk ik nu weer te makkelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt allemaal...het gaat erom dat het digitale signaal uit de S/PDIF uitgang van geluidskaart al vervormd is door het resampelen van de geluidskaart (DAC en ADC onboard)

Ik zoek een manier om het audiobestand zonder conversies (en dus in oorspronkelijke kwaliteit) op de uitgang te krijgen zodat de muziek aan te horen is en niet vervormd door mijn cheap on-board geluidskaart.....verre van high end :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat je geluidskaart (realtek waarschijnlijk) dat kan. Een andere geluidskaart kopen is dan de beste optie. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 27-04-2006 16:55 ]

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

tja misschien is dit ook een spuit 11 opmerking .. maar zou je je onboard audio niet in je bios uit kunnen zetten ... dan heb je in ieder geval al een resmapelstationetje minder :)

niet dat de andere opmerkingen dat wel zijn ..

[ Voor 17% gewijzigd door hendrikjan op 27-04-2006 17:03 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

hendrikjan schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:02:
tja misschien is dit ook een spuit 11 opmerking .. maar zou je je onboard audio niet in je bios uit kunnen zetten ... dan heb je in ieder geval al een resmapelstationetje minder :)

niet dat de andere opmerkingen dat wel zijn ..
Dan heb je helemaal geen geluid ;)

Nee, enige oplossing is een kaart die wel 44.1 Khz kan uitsturen..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Trust 5.1 surround kaart die je bij b.v. Dynabyte voor een leuk prijsje kunt kopen.
Dat is dus de kaart met zo`n addon , waar de digitale uitgangen opzitten.
De analoge moet je links laten want die zijn bagger. :)
Ik zelf gebruik hem daarvoor ook alleen maar. (spidf)

Link en wat info.
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=12950

[ Voor 15% gewijzigd door -Skyhawk- op 27-04-2006 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij zo'n kaart zit dus software om de conversies buiten te sluiten...??

Volgens mij moet de software van de player die gebruikt wordt ook snappen dat je hem direct digitaal wilt uitsturen..

hoe zit dat dan ?? Voor zover ik weet worden de conversies altijd toegepast, ook bij een kaart die 44.1 kHz kan uitsturen.

Ik ga denk ik zo'n kaart halen en hopen dat het werkt...
als iemand nog zeker weet of het idd mogelijk is om rechtstreeks uit te sturen hoor ik dat graag.
\

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:24:
Volgens mij moet de software van de player die gebruikt wordt ook snappen dat je hem direct digitaal wilt uitsturen..

hoe zit dat dan ?? Voor zover ik weet worden de conversies altijd toegepast, ook bij een kaart die 44.1 kHz kan uitsturen.
Tja, probeem is dat de conversie op verschillende plaatsen kan zitten. Dergelijke kaartjes doen in ieder geval geen resampling als je dat uitzet. Echter als je aan de volume control zit, dan pas je het digital geluid natuurlijk ook aan, en dat wil je natuurlijk ook niet altijd.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

deepspace schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:07:
[...]

Dan heb je helemaal geen geluid ;)

Nee, enige oplossing is een kaart die wel 44.1 Khz kan uitsturen..
ah ok . is dus alleen een conveerter die kaart ... ofzow :?

nu ja echt 11

Verwijderd

Winamp en foobar (o.a.) kunnen afspelen met een kernel-streaming plugin, dat schijnt ook weer wat te schelen. Ik weet alleen niet of dan ook de interne bewerking van de geluidskaart gepaseert wordt... Maar dat valt vast terug te vinden door even op dit forum te zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen wat "kernel streaming output" en "directsound" precies inhoud ?
Bovendien...waar kan ik deze encoders downloaden voor foobar of winamp bijvoorbeeld? Ik heb al gezocht maar niet gevonden. Bovendien worden de twee termen na zoeken op het forum voor mij nog niet helemaal duidelijke.

Als iemand het duidelijk weet te vertellen hoor ik het graag. Misschien is dat wel de oplossing om de geluidskaart te omzeilen.

Alvast bedankt !

Verwijderd

DirectSound is een manier om geluid te programmeren onder windows. DirectSound kan verschillende geluidskanalen mixen en afspelen. Als verschillende kanalen verschillende sampling rates hebben kiest windows de hoogste rate en resampled alle geluid op die sampling rate. Meestal is dat 44kHz.

Je geluidskaart echter heeft waarschijnlijk een vaste sampling rate van 48kHz en resampled je geluid op een smerige manier naar die rate. Dat verschil is inderdaad te horen. Als je kaart een vaste sampling rate heeft kan je daar ook niets aan veranderen.

De 'kernel streaming' in windows is een systeem om het geluidssysteem direct aan te sturen. Je verliest dan de mogelijkheid om meerdere geluiden tegelijk af te spelen en windows doet geen resampling meer van je geluid, maar biedt het geluid direct aan aan je geluidskaart. Ik heb zelf een revolution 7.1 kaart van m-audio en gebruik de een kernel streaming output plugin die mijn geluid op goede kwaliteit kan resamplen naar 96kHz/24 bits en zo direct aan de geluidskaart aan kan bieden. De M-audio kaarten resamplen je geluid trouwens ook niet en hebben als bonus een goede coax-digitale output en een stel goede analoge outputs. Een stuk beter dan zo'n trust kaartje imo.
Pagina: 1