Toon posts:

[Advies] Aanschaf eerste Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helemaal nieuw in het Mac wereldje en vroeg me af of ik hier wat tips kon krijgen over wat te kopen.

Mijn hobbie is fotografie, op mijn pc vind ik dit gewoon niet lekker werken.

Ik zoek eigenlijk iets 2ehands en het liefst portable om op te beginnen/kennismaken. Ik weet alleen totaal niet waar ik op moet letten kwa specs. Ik weet uberhaubt niet of ik iets leuks kan vinden van rond de 600€a 700€.

Ik hoop dat ik hier de juiste mensen vind die mij kunnen bekeren.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Nou, ik weet niet of je haast hebt, maar over enkele maanden komt de nieuwe iBook uit, daardoor zullen de oude iBooks erg in prijs dalen op de tweede hands markt en kan je iets portables voor rond de 700euro wel krijgen.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 18:23
En als het niet draagbaar maar verplaatsbaar moet zijn: Mac Mini
Leuk klein doosje en kost niet al te veel :)

Anders idd een iBook of MacBook oid

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het liefst een iBook willen, gekeken naar mijn budget lijkt me dat wat verstandiger. Ik heb een website gevonden met tweedehandsmac's en zie al aardig wat ibooks voor 600 a 700 eur. Ik weet alleen totaal niet waar ik precies op moet letten qua Proc, Ram, Video.. ect

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die vraag is veel makkelijker te beantwoorden als je aangeeft wat voor programma's je er op wilt draaien. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Matias op 27-04-2006 16:38 ]

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Let er bij een iBook vooral op of er een Airport Extreme kaart al in zit, wifi wil je namelijk altijd wel op een laptop en los zijn die kaartjes nog wel prijzig. Verder zou je qua snelheid toch wel een 800 MHz of 1 GHz model moeten nemen, en voor die prijzen die je noemt moet dat wel lukken. De hoeveelheid RAM is vooral ook erg belangrijk, echter moet je je hier niet op verkijken. Als je een model vindt met 256 MB (of recenter met 512 MB) dan is er nog een uitbreidingsslot vrij waar je zo nog een 1 GB SODIMM bij kunt stoppen. Grootte van de harde schijf vind ik van minder belang, als het in ieder geval niet voor primaire opslag hoeft te dienen. 't Beste kun je dan een losse USB/fiwi hdd er bij kopen. Tenslotte zou ik persoonlijk altijd een 12" model nemen omdat die een slagje kleiner is dan het 14" model terwijl de schermresolutie gelijk is. Meerwaarde van een 14" model is dus nihil, behalve misschien betere specs of als je juist waarde hecht aan grote pixels.

[ Voor 13% gewijzigd door wacko op 27-04-2006 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info tot nu toe.

Ik wil de Mac voornamelijk gaan gebruiken voor het maken / updaten van mijn website en het bewerken / opslaan van mijn foto's.

Daarnaast ben ik ook een Retrogame fan, maar dat moet op ieder huidig systeem geen problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier wel eens aan het kijken voor een 2ehands iBookje. Mijn spaarpot zit nu op 600eur. Is er dan iets leuks te vinden op deze website.
Als ik kijk raak ik gewoon in de war en ben bijv bang dat ik een compleet verkeerd systeem koop.

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 11:40:
Ik ben hier wel eens aan het kijken voor een 2ehands iBookje. Mijn spaarpot zit nu op 600eur. Is er dan iets leuks te vinden op deze website.
Als ik kijk raak ik gewoon in de war en ben bijv bang dat ik een compleet verkeerd systeem koop.
Koop een iBook G4 "Dual USB" met minstens 1000 Mhz processorsnelheid. Je kan makkelijk op een advertentie van 950 euro voor een iBook G4 een paar honderd euro afdingen want die dingen worden en zijn nou eenmaal uitgefaseerd. De hoeveelheid Ram geheugen is belangrijk onder OSX, maar je kan het altijd uitbreiden.. Verkijk je daar dus niet op.

Mocht je nou heel goedkoop uit willen zijn, koop dan een 2ehands Mac Mini 1,25 Ghz, die gaan gemiddeld voor 300 weg..

Als je geen haast hebt om nu een nieuw systeem te kopen, wacht dan een paar maanden, spaar, en koop dan de nieuwe iBook, die vast wel iets van 1100 euro gaat kosten. Dan kan je er ook een hele tijd mee vooruit..

Verwijderd

Topicstarter
Het is puur om even te testen.
Ik wil dus eigenlijk weten hoed de portable hardware van Mac werkt, vandaar mijn keuze de iBook. Als dit bevalt dan ben ik van plan iets beters te kopen, ik geef liever eerst 600eur uit voor ik er 2500 neerleg en er spijt van krijg.

Ik kijk vaak op de boven genoemde site. Loop dus een beetje vast met mijn systeem en software kennis. Het lijkt me dat dit wel nodig is om een oordeel te geven over het te kopen product en het eventueel afdingen.

Verwijderd

Ik heb nu al meerdere malen hier gelezen dat er een nieuwe iBook komt over een paar maanden, maar is hier al nauwkeurigere info over bekend? ik wil namelijk ook aan mn eerste apple, en de pro valt buiten mn budget. Moet wel laptop zijn, anders was de mini idd ook wel heel mooi geweest...

• Matias
  • Niet online
Geruchten zijn nooit nauwkeurig.. ;)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor zover 'bekend' is Asustek op het moment bezig met de productie van de iBook/MacBook, en ik verwacht dat ze rond eind mei, begin juni aan ons gepresenteerd gaan worden. Maar dit weet ik dus allemaal niet zeker.

Launching containers into space

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:23

botoo

💀 too old to die young

Het lijkt me een redelijke veronderstelling dat Apple graag een graantje meepikt van de laptop aanschaf van studenten voor het komende jaar. Dat zou betekenen dat de nieuwe iBooks heel binnenkort aangekondigd zullen worden.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Je zou kunnen kijken naar een tweedehands 12" powerbook voor 700 euro moet je wel een 867 of 1Ghz model op de kop kunnen tikken. Over het algemeen worden tweedehandsmacs voor te veel geld aangeboden dus afdingen kan geen kwaad ; ).
Voordeel van een 12" PB is dat ze echt ff sneller zijn en je kan een extern scherm aansluiten (nb. de 867 is mini VGA de 1Ghz is mini DVI, verloopjes werden altijd begeleverd of zijn in de echte apple winkel te koop).
Ik heb er zelf 1 gehad vroeger en de scherm resolutie is wat laag voor de meerste dingen (photoshop, flash etc.) een extern scherm is daarom geen overbodige luxe.

Verder zou ik ff afwachten waar apple mee gaat komen op kortetermijn, nieuwe macbooks moeten wel aanstaande zijn. In dat geval zou ik even doorsparen, heb je namelijk een veel snellere machine, geloof me, dat is het echt wel waard : ).

Verwijderd

Hoi,

Ben ook van plan mn eerste Macje te kopen, deze moet wel mn windows pc vervangen. Dingen die ik draai zijn Photoshop (hoeft geen cs2, draai nu 7), Macromedia Dreamweaver, MSN, internetten, mailen,... Ik weet niet welke mac met mij in zee wil gaan: iBook 12", mac mini core solo,... Sommigen zeggen dat de core solo niet vooruit te branden is etc... Wat is volgens jullie de beste keuze? Het moet echt allemaal strak lopen geen stroperig gedoe

Verwijderd

Opzich zijn die Intel processoren allemaal best snel, alleen het snelheidsprobleem zit hem in de vertaalslag tussen software die geschreven is voor de PowerPC architectuur. Photoshop schijnt op de nieuwe Macbook pro's niet echt vooruit te branden te zijn, terwijl die notebooks sneller zouden zijn dan de Powerbooks daarvoor. Het is dus een beetje afhankelijk van het gebruik, maar de maximale snelheid in de Intel based Apple's haal je enkel met Universal software.

Ik heb trouwens zelf ook nog wel twee vraagjes:
- ik twijfel tussen een 15,4" en een 17" Macbook pro, heeft iemand ervaring met de 17" modellen? Welke impact heeft het formaat op de draagbaarheid? Zijn ze echt een stuk forser dan de 15,4" (ik kan de afmetingen wel lezen, maar dat zie ik niet echt voor me).
- hoe zijn de 7200 rpm schijven die als optie bij de Macbook pro's zitten? Betrouwbaar en vrij stil? Of geen van beiden?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 22:40 ]

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 12:22
@user50000

Ik zou zeggen, kijk hier even of een Apple store in de buurt zit:
http://www.apple.com/nl/buy/locator/index.html

Dan kun je zelf even zo'n ding oppakken, zegt je een stuk meer dan iemands mening. Ipv. de 17" Macbook Pro even de 17" Powerbook tillen. Die verschillen elkaar niet zoveel.

Verwijderd

I know, ben ook al langs geweest, maar ze hadden geen 17" model staan. Misschien dat ik binnenkort nog even in een andere store langsga, maar die zit 60 km bij me vandaan. Thnx anyway.

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
offtopic:
Hahaha.. aantal goede redenen om te switchen iig: http://www.apple.com/getamac/ads/ vooral die van virussen _/-\o_ Sorry.. wou ik ff kwijt 8)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

tjah er zijn geen virussen voor mac os x, alleen 1 proof of concept waarbij je nog zelf je wachtwoord moet invoeren en het programma moet runnen...

blup

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu eentje! die ik over een paar dagen kan halen

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 10:38 ]

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Klinkt goed Avylon, veel plezier met je aanwinst :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat zal wel gaan lukken!
Het werkt tot nu toe erg fijn, nu nog ever de juiste programma's erbij zoeken en dan kan ik helemaal los gaan!

Verwijderd

Net zoals Neuigkeiten ben ik op zoek naar een Mac die mijn Windows XP workstation gaat vervangen (heb het echt gehad met mijn Windows PC die het gisteren heeft begeven).
Ik ben ook van plan om vooral Dreamweaver, Photoshop, Microsoft Office, Firefox en MSN Messenger te draaien.
Ik weet dat er nog geen Universal binary is van Photoshop en Dreamweaver (van Office weet ik nog niet), voor Firefox en MSN Messenger zijn ze er al wel.

Ik heb al een tijdje gekeken naar de Mac Mini Core Duo, omdat ik graag garantie erbij wil hebben en klaar zijn voor de toekomst. Ik vraag me alleen af hoe lang een Mac Mini Core Duo mee gaat, en of het niet verstandiger is om voor een PowerBook, iMac of PowerMac te gaan. Overal naartoe meenemen is geen vereiste, zolang ik maar zorgeloos en niet al te duur thuis een website in elkaar kan Photoshoppen en coden ;)

Iemand nog tips om me de goede keuze te laten maken?

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00

RD

focus

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 17:24:
Net zoals Neuigkeiten ben ik op zoek naar een Mac die mijn Windows XP workstation gaat vervangen (heb het echt gehad met mijn Windows PC die het gisteren heeft begeven).
Ik ben ook van plan om vooral Dreamweaver, Photoshop, Microsoft Office, Firefox en MSN Messenger te draaien.
Ik weet dat er nog geen Universal binary is van Photoshop en Dreamweaver (van Office weet ik nog niet), voor Firefox en MSN Messenger zijn ze er al wel.

Ik heb al een tijdje gekeken naar de Mac Mini Core Duo, omdat ik graag garantie erbij wil hebben en klaar zijn voor de toekomst. Ik vraag me alleen af hoe lang een Mac Mini Core Duo mee gaat, en of het niet verstandiger is om voor een PowerBook, iMac of PowerMac te gaan. Overal naartoe meenemen is geen vereiste, zolang ik maar zorgeloos en niet al te duur thuis een website in elkaar kan Photoshoppen en coden ;)

Nou hier nog dezelfde persoon, alleen wil ik puur een desktop vervanger en vallen de laptops af. Heb al een mooi scherm staan hier. Dus ik hoor ook graag wat ervaringen.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 17:24:
(...)
Microsoft Office is nog geen Universal Binary, maar dat is geen enkel probleem. Onder Rosetta draait het allemaal prima, en Office is nou niet een enorme CPU-vreter waardoor je de emulatie zult merken ;) Op een Intel iMac werkt het prima, en ik neem aan op een Mac Mini, zeker een Core Duo, ook. :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Begrijp ik het juist dat oude Mac programma's die niet meer actief worden onderhouden (geschreven door een 3th party bedrijf) waarschijnlijk niet op de nieuwe Intel Macs zullen draaien (altans, zonder emulator) aangezien het enkel geschikt is voor PowerPC? :o
Dat vind ik nogal een nadeel.

🌞🍃

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Ehm, strikt gesproken wel ja. Maar voor simpele programma's, tot en met Office zeg maar, merk je daar eigenlijk niks van. Apple heeft er een mooi verhaal over: www.apple.com/rosetta Komt er op neer dat de emulatie compleet transparant is, en je pas bij hardware-slurpende software als Photoshop enzo je een performance terugval krijgt.

Maar bekijk het eens van de andere kant: zou jij (native) software downloaden/kopen die al een paar jaar niet is bijgewerkt? Dat doe ik nu ook voor mijn PowerPC-iBook niet ;)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 17:39
Ik heb de volgende iBook zien staan voor 400 euro. Ik wil graag weten of het een goede starters apple is. Ik ga er niet veel zware dingen op doen. Gewoon inetten + mailen in de tuin en misschien eens een dvd-tje kijken en een website onderhouden. Dit zijn de specs:

iBook Dual USB 500 12"
G3 - 500 MHz | 384,00 MB | 10 GB HDD | USB FireWire UTP | DVD rom
incl. nieuwe Tucano second skin (black) | Apple Might Mouse | Power Adapter.

Zit er nog nog verschil in een Dual USB of niet?
Draait deze iBook soepel op 10.4, want die OS staat erop.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

'Dual' USB is een beetje de aanduiding van welk type het is, ik heb er zelf ook zo eentje gehad en het is een prima start-Mac. OS X draait er prima op met 384 RAM (ook al is meer wel beter). Je moet wel ff navragen of er een Airportkaartje in zit (is niet standaard op dat model) want die zijn best duur als je er eentje tweede hands moet bijkopen en nieuw zijn ze afaik niet meer te krijgen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn iBookje nu een kleine twee weken en hij bevalt me perfect. Hij is snel stabiel en ziet er rete strak uit kwa design en beeld.

Voor mijn fotografie is iPhoto echt ideaal! overzetten, wissen van camera en kleine aanpassingen maken.

Ik raak steeds minder mijn pc aan ;)

Verwijderd

Datafeest schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:13:
Begrijp ik het juist dat oude Mac programma's die niet meer actief worden onderhouden (geschreven door een 3th party bedrijf) waarschijnlijk niet op de nieuwe Intel Macs zullen draaien (altans, zonder emulator) aangezien het enkel geschikt is voor PowerPC? :o
Dat vind ik nogal een nadeel.
Maar die emulatie houd dus in dat je van de het programma laat denken dat het een power pc is?

* laatst was ik ook in een apple store, ben geintresseerd in een imac. Liet hij mij een emulatie zien die xp bijna zonder prestatieverlies draaide. Bijv. liet hij mij Far Cry spelen, wat bijna op de allerhoogste instellingen stond en soepel draaide. Hoe heet deze emulatie?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 18:21
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:55:
[...]

Maar die emulatie houd dus in dat je van de het programma laat denken dat het een power pc is?

* laatst was ik ook in een apple store, ben geintresseerd in een imac. Liet hij mij een emulatie zien die xp bijna zonder prestatieverlies draaide. Bijv. liet hij mij Far Cry spelen, wat bijna op de allerhoogste instellingen stond en soepel draaide. Hoe heet deze emulatie?
Dat is geen emulatie: http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 16:43
laatst was ik ook in een apple store, ben geintresseerd in een imac. Liet hij mij een emulatie zien die xp bijna zonder prestatieverlies draaide. Bijv. liet hij mij Far Cry spelen, wat bijna op de allerhoogste instellingen stond en soepel draaide. Hoe heet deze emulatie?
Dat kan Parallels geweest zijn. Hiermee draai je Windows XP binnen Mac OS X, zonder al te veel performance verlies. Een erg mooie uitvinding, die nu nog in Beta status is...

Zie ook -> http://www.parallels.com/

En inderdaad: het had ook goed kunnen zijn dat je puur naar Win XP zat te kijken (dus zonder OS X) en dan was het Bootcamp.

Liege, liege, liegebeest!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:55:
[...]

De emulatielaag vertaalt de opdrachten naar de Intel processor. Dit gaat gepaard met prestatieverlies aangezien de emulatielaag ook resources gebruikt voor de vertaalslag.
Dit is geen emulatie maar virtualisatie. De processoropdrachten hoeven niet vertaald te worden, dus het prestatieverlies is véél kleiner.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1