Toon posts:

LCD gebruiken voor DVI naar PC

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met de bouw van een computer die ik op een LCD tv wil aansluiten doormiddel van DVI, voor multimedia doeleinden, gamen, films kijken, msn etc. De computer is geen probleem maar wel heb ik nog een aantal vragen / twijfeldingetjes over de LCD's. :?
Nu beschik ik over een JVC 26 inch LCD tv helaas zonder DVI. De VGA aansluiting met de computer ziet er niet uit, letters zijn onleesbaar etc. Dus deze TV gaat naar de slaapkamer en dan wil ik dus in de woonkamer een nieuwe 26 of 32 inch LCD met DVI.

-Wat is de beste of meest gangbare kijkafstand tot het beeldscherm bij een 26 inch en een 32 inch LCD?
:/ -Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een LCD kwa contrast res. etc.? dit dus met name vanuit het oogpunt voor PC gebruik erop.

Wat mij opviel is dat Samsung en JVC geen DVI meer hebben maar alleen VGA of HDMI, hierdoor blijven eigenlijk alleen Philips en LG over.
Hierbij zag ik de volgende modellen die me wel aanspraken:
-LG LCD Televisie 32LX2R :)
http://www.televisiestore...nfo.php?products_id=10660
-Philips LCD Televisie 26PF9320 :)
http://www.televisiestore...Path=181&products_id=8361
Andere types met DVI zijn ook welkom :) (budget is maximaal 1400 euro.)

De kijkafstand is ongeveer 4 meter vanaf de bank tot het scherm, dus het is wel belangrijk dat de lettertjes goed leesbaar zijn van Win XP :)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

HDMI is DVI toch? (met (mogelijk?) geluid erbij)
En dat onleesbare van het scherm, is dat niet op te lossen? Of heeft de tv een lage resolutie of wil je gewoon een nieuwe tv?

[ Voor 57% gewijzigd door bartvl op 27-04-2006 15:09 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:22
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 15:05:
Momenteel ben ik bezig met de bouw van een computer die ik op een LCD tv wil aansluiten doormiddel van DVI, voor multimedia doeleinden, gamen, films kijken, msn etc. De computer is geen probleem maar wel heb ik nog een aantal vragen / twijfeldingetjes over de LCD's. :?
Nu beschik ik over een JVC 26 inch LCD tv helaas zonder DVI. De VGA aansluiting met de computer ziet er niet uit, letters zijn onleesbaar etc. Dus deze TV gaat naar de slaapkamer en dan wil ik dus in de woonkamer een nieuwe 26 of 32 inch LCD met DVI.

-Wat is de beste of meest gangbare kijkafstand tot het beeldscherm bij een 26 inch en een 32 inch LCD?
:/ -Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een LCD kwa contrast res. etc.? dit dus met name vanuit het oogpunt voor PC gebruik erop.

Wat mij opviel is dat Samsung en JVC geen DVI meer hebben maar alleen VGA of HDMI, hierdoor blijven eigenlijk alleen Philips en LG over.
Hierbij zag ik de volgende modellen die me wel aanspraken:
-LG LCD Televisie 32LX2R :)
http://www.televisiestore...nfo.php?products_id=10660
-Philips LCD Televisie 26PF9320 :)
http://www.televisiestore...Path=181&products_id=8361
Andere types met DVI zijn ook welkom :) (budget is maximaal 1400 euro.)

De kijkafstand is ongeveer 4 meter vanaf de bank tot het scherm, dus het is wel belangrijk dat de lettertjes goed leesbaar zijn van Win XP :)
Mijn samsung le32r71b met een hdmi/dvi ingang is gewoon met een dvi=>hdmi kabel aan te sluiten

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:28
Ligt het niet gewoon aan de lage resoluties van LCD-tv's waardoor het niet leesbaar is ? :/

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op donderdag 27 april 2006 @ 15:08:
HDMI is DVI toch? (met (mogelijk?) geluid erbij)
En dat onleesbare van het scherm, is dat niet op te lossen? Of heeft de tv een lage resolutie of wil je gewoon een nieuwe tv?
Nou het beeld heeft dunne streepjes horizontaal als ik VGA gebruik op mijn JVC 26inch LCD.
Het beeld dat DVI geeft in vele winkels op LCD schermen via de PC ziet er wel gewoon uit als een normale computer monitor.
De LCd heeft een res van 1366 x 768 pixels.

Maar ik wil zowieso een nieuwe TV en als daar dan dus DVI opzit is dat mooi meegenomen.

HDMI is volgens mij alleen voor XboX en niet voor de PC toch?

Verwijderd

Topicstarter
OcNewB schreef op donderdag 27 april 2006 @ 15:09:
[...]

Mijn samsung le32r71b met een hdmi/dvi ingang is gewoon met een dvi=>hdmi kabel aan te sluiten
En deze kabel zit bij de TV? Ziet de computer de LCD dan ook als monitor? :?
En is dit dan 1 kabel met aan een kant een HDMI en aan de andere kant een DVI?
(Wat is de maximale lengte voor zulke kabels?)

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:14:
[...]

Nou het beeld heeft dunne streepjes horizontaal als ik VGA gebruik op mijn JVC 26inch LCD.
Het beeld dat DVI geeft in vele winkels op LCD schermen via de PC ziet er wel gewoon uit als een normale computer monitor.
De LCd heeft een res van 1366 x 768 pixels.

Maar ik wil zowieso een nieuwe TV en als daar dan dus DVI opzit is dat mooi meegenomen.

HDMI is volgens mij alleen voor XboX en niet voor de PC toch?
Dunne streepje lijkt mij dat dat duidt op een te lage ingestelde resolutie.
HDMI is niet alleen voor de xbox. HDMI is dé standaard voor de toekomst zegt men geloof ik. DVI voor het beeld, en daarbij ook meteen het digitale geluidsspoor erbij. Ik zie daar het voordeel niet van, maar 'men' wel dus.
HDMI wordt tegenwoordig steeds vaker op dvd-spelers toegepast, en bij de HD-dvd en bluray apparatuur zal het er neem ik aan ook op zitten.
Ook videokaarten zullen HDMI krijgen geloof ik, hoe dat zit weet ik niet, maar ik geloof dat Nvidia en ATI daar allebij een 'blunder' ofzoiets in hadden gemaakt ofzoiets. (heeft weer te maken met HDCP geloof ik :S)
Verdiep je in dit soort termen en je zult zien dat je binnenkort de bomen niet meer van het bos kan onderscheiden (ofzoiets).
Laat je ook niet om de tuin leiden door termen als: HD-ready. (zie ook de consumentenbond :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus ik begrijp dat ik me niet alleen hoef te richten op een LCD met DVI maar ook met HDMI en dan een verloopstekker net zo goed wegkom?
Geen kwaliteitsverschil dus?
Zou wel mooi zijn :) zwarte Samsung LCD's zijn echt ubermooi ;)

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:36:
Ok dus ik begrijp dat ik me niet alleen hoef te richten op een LCD met DVI maar ook met HDMI en dan een verloopstekker net zo goed wegkom?
Geen kwaliteitsverschil dus?
Zou wel mooi zijn :) zwarte Samsung LCD's zijn echt ubermooi ;)
Pin me er niet op vast hoor, voor info: http://www.hdmi.org/

Is HDMI backward-compatible with DVI (Digital Visual Interface)?
Yes, HDMI is fully backward-compatible with DVI using the CEA-861 profile for DTVs. HDMI DTVs will display video received from existing DVI-equipped products, and DVI-equipped TVs will display video from HDMI sources.

Will current HD TVs and set-top boxes using DVI-HDTV be compatible with HDMI devices?
Yes. Currently there are TVs with DVI-HDTV inputs available from a wide variety of manufacturers. These devices will be compatible with future HDMI-equipped products.

[ Voor 41% gewijzigd door bartvl op 27-04-2006 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er ook nog een soort richtlijnen voor kijkafstand tot de LCD tv?
Net als bij de pc monitoren zeg maar.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit vond ik op internet ;) best vaag want met mijn 26 inch lcd is het beeld toch echt blokkerig als ik tv kijk op een afstand van <1,80 afstand 8)7
Op 2,8 meter staat de tv nu en dan is het beeld mooi.

Om te bepalen hoe groot het scherm moet zijn, ben je afhankelijk van de kijkafstand
tot het scherm. Te dicht bij een te groot of te klein scherm zitten is niet goed. Je
wilt het optimale kijkresultaat hebben van de nieuwe TV, maar wel in de juiste
verhouding tot de ruimte waarin het scherm hangt of staat.
De aanbevolen afstand ten opzichte van de grootte van het scherm:
* schermen van 50-69 cm (20-27 inch) zijn geschikt voor een afstand van 76 cm tot
1.50 meter
* schermen 81-94 cm (32-37 inch) moeten op een afstand staan van 1.80 tot 2.40 meter
* schermen 107-117 cm (42-46 inch) hebben 3 tot 4.25 meter kijkafstand nodig
* scherm van 127 cm of groter (50 inch) kunnen het beste op een afstand staan van
3.65 tot 4.80 meter
* scherm van 155 cm of groter (vanaf 61 inch) moet minstens op 4.50 meter van de
bank staan.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 11:10

Nibbz

Postmaster General

Dit is ook wel een leuke tv. Hier thuis ook staan.

Perfect beeld, resolutie van 1280 x 720, super scherp, en perfect voor divxjes of dvd's. Spelletjes zoals warcraft 3 en NFS:U gingen perfect :).

Wij hebben hier de 26"inch variant staan

13:37

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 10:25
Je zou ook analoog kunnen blijven. Alleen de kaart met TVout is dan belangrijk. Er is eigenlijk maar 1 kaart/merk die ik ken, welke echt een superieure beeldkwaliteit naar TVout levert: Matrox.
Zelf heb ik een PC met Matrix G450 erin. Het beeld is altijd van goede kwaliteit, ook al ligt er een 25 meter S-video kabel tussen de PC en de TV. Ik heb ook een aantal andere setups gezien bij andere mensen, maar die waren beduidend waziger, terwijl ze veel kortere kabels gebruiken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Nibbz schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:09:
Dit is ook wel een leuke tv. Hier thuis ook staan.

Perfect beeld, resolutie van 1280 x 720, super scherp, en perfect voor divxjes of dvd's. Spelletjes zoals warcraft 3 en NFS:U gingen perfect :).

Wij hebben hier de 26"inch variant staan
Ok maar het beeld is dan niet blokkerig als je games speelt?
En geen flikkerend beeld ofzo?
Pagina: 1