Mensen,
Sinds kort ben ik aan het programmeren in VB .NET en probeer daarbij zo goed mogelijk in een n-tier model te werken.
Hiervoor heb ik een voorbeeld op internet gevonden met de volgende lagen:
interface
Bunsinesslogic
Datalayer
hulpfuncties voor de datalayer t.b.v. database toegang.
Dit was altijd toereikend totdat ik gebruik wou maken van de update mogelijkheiden van een DataAdapter. In de interface laag heb ik een gird die gevuld wordt met een DataSet. Deze wordt bewerkt en hierna wil ik de gegevens wegschrijven naar de database door de DataAdapter.update aan te roepen.
Om de DataSet op te halen wordt de volgende (hulp) functie gebruikt.
Het nadeel hier van is (volgens mij) dat ik de DataAdapter van de dataset niet meer kan benaderen.
Ik heb al meerdere manieren geprobeerd om de update uit te voeren.
(nieuwe dataadapter aanmaken met de gewijzigde DataSet)
(gebrobeerd een klasse maken, maar hier kwam ik niet uit)
(enz.)
Maar ze werken niet en ik weet eigenlijk ook niet of ik de juiste manier hanteer.
Wie kan mij vertellen hoe ik op een juiste manier, in het model zoals ik die nu gebruik, een DataAdapter "(hulp)Functie?" kan maken die ik in de andere lagen kan benaderen.
Sinds kort ben ik aan het programmeren in VB .NET en probeer daarbij zo goed mogelijk in een n-tier model te werken.
Hiervoor heb ik een voorbeeld op internet gevonden met de volgende lagen:
interface
Bunsinesslogic
Datalayer
hulpfuncties voor de datalayer t.b.v. database toegang.
Dit was altijd toereikend totdat ik gebruik wou maken van de update mogelijkheiden van een DataAdapter. In de interface laag heb ik een gird die gevuld wordt met een DataSet. Deze wordt bewerkt en hierna wil ik de gegevens wegschrijven naar de database door de DataAdapter.update aan te roepen.
Om de DataSet op te halen wordt de volgende (hulp) functie gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Public Shared Function ExecuteDataSet(ByVal sql As String, ByVal params() As SqlParameter) As DataSet
Try
Dim ds As New DataSet
Dim da As New SqlDataAdapter(sql, connectionstring)
For i As Integer = 0 To params.Length - 1
da.SelectCommand.Parameters.Add(params(i))
Next
da.Fill(ds)
Return ds
Catch ex As Exception
Throw New Exception(ex.Source & ": Dataset fout")
End Try
End Function |
Het nadeel hier van is (volgens mij) dat ik de DataAdapter van de dataset niet meer kan benaderen.
Ik heb al meerdere manieren geprobeerd om de update uit te voeren.
(nieuwe dataadapter aanmaken met de gewijzigde DataSet)
(gebrobeerd een klasse maken, maar hier kwam ik niet uit)
(enz.)
Maar ze werken niet en ik weet eigenlijk ook niet of ik de juiste manier hanteer.
Wie kan mij vertellen hoe ik op een juiste manier, in het model zoals ik die nu gebruik, een DataAdapter "(hulp)Functie?" kan maken die ik in de andere lagen kan benaderen.
If it does not kill u, it makes u stronger