Toon posts:

Advies gevraagd voor nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

mijn huidige PC is zo'n 5 jaar oud en hard aan vervanging toe. Graag zou ik wat advies van jullie krijgen over de aanschaf van een nieuwe PC.

Gebruik PC
Ik wil op de PC games als WoW en CoD e.d. kunnen spelen. Dit hoeft echter niet op de allerhoogste settings, maar het moet wel soepel lopen allemaal. Daarnaast voor het branden van cd's/dvd's, zo nu en dan rippen van cd's en de gebruikelijke office toepassingen. Omdat mijn huidige systeem erg lawaaiig is, hecht ik waarde aan een stille(re) PC. Maar wederom hoeft dit niet top of de bill te zijn. De PC mag dus best iets meer geluid produceren als ie hard aan het werk is, maar als ie niets doet hoor ik 'm ook liever niet of nauwelijks. Ik ben verder meer een gebruiker dan een tweaker. Ik ben dus niemand die om de haverklap de PC openschroefd om zaken te upgraden en/of aan te passen. Om die reden vind ik een stabiel systeem dus ook erg belangrijk. Hij moet het gewoon doen, zeg maar :-)

Configuratie
Ik heb een beetje leentje buur gespeeld bij de Best Buy Guides en een mix gezocht waarvan ik denk dat die het beste aan mijn wensen tegemoet komt.

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ (Manchester) - € 300,-
- Gekozen voor een dual core omdat ik graag 'veel' tegelijk wil doen en dit naar verwachting een beetje future proof is. Ik hecht niet aan de allerhoogste waardes bij het spelen van een game dus een dual core zal voldoen voor mij.

Moederbord: ???
-Dit vind ik moeilijk om te kiezen. Zoals gezegd hecht ik waarde aan stabiliteit. Advies is gewenst :-).

Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro - € 15,-
Overgenomen van de BBG. Lijkt me prima.

Geheugen: 2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos) - € 160,-
Overgenomen van de BBG. Voor games is dat extra geheugen toch wel prettig.

Videokaart: GeForce 7900 GT 256MB - € 300,-
Omdat ik toch wel regelmatig games speel, mag er wat extra's aan een videokaart worden uitgegeven. Ik heb ook wel naar de 7600 gekeken (100€ goedkoper), maar ik verwacht dat deze kaart wat langer mee kan en ondertussen kan ik genieten van de betere prestaties. Probleem is wel de levertijdtijd op het moment, maar ik heb wel wat geduld.
Vraag: maakt het merk nog iets uit? Ik heb wel begrepen dat EVGA een goede garantie biedt, zelfs als je de standaardkoeler hebt vervangen (zie onder).

Koeler: Zalman VF900-Cu - € 40,-
Omdat de standaard koelers (te)veel herrie produceren zou ik graag een stillere koeler willen plaatsen. Naar ik heb begrepen is de Zalman VF900-Cu vooralsnog de enige die compatible is met een 7900GT. Daarnaast heeft Zalman een goede naam op het gebied van de stilte, dus een goede keuze hopelijk.

Harde schijf: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) - € 80,-
-Naar ik heb begrepen een stille harde schijf, dus vandaar mijn keuze.

Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) - € 110,-
-Overgenomen van de BBG. Schijnt ook een stille kast te zijn.
Vraag: ik neem aan dat de voeding voldoende is, omdat deze kast ook in de Game PC van de BBG wordt aangeprezen. Maar zou de voeding bv ook nog een 2e harde schijf aan kunnen mocht ik die in de toekomst willen plaatsen (of andere apparatuur)?

Flash-lezer: Apacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart) - € 15,-
Vraag: is een diskette station nog aan te raden?

Optische drive: NEC ND-4550 (zwart) - € 40,-
Overgenomen van de BBG.
Vraag: Is een aparte cd/dvd lezer nog ergens goed voor?

Overig
Monitor, toetsenbord, muis, e.d. heb ik al dus daarom niet vermeld. Ik wil de PC bij 1 winkel kopen en hem ook daar in mekaar laten zetten zodat ie goed werkend thuis wordt bezorgd. Voorzover ik kan beoordelen zijn de bovengenoemde onderdelen niet heel exotisch en hopelijk daarom allen bij 1 shop verkrijgbaar.

Budget
Bovenstaande configuratie komt op zo'n € 1100 ,-. Aanpassingen/verbeteringen mogen wat meer kosten, maar geen honderden € 's.

Algemeen
Graag zou ik van jullie horen of bovengenoemd systeem als geheel op mekaar is afgestemd en of het ook goed zal werken. Dat is het belangrijkste. Daarnaast zou ik graag horen of er verbeteringen op het gebied van geluidsproductie mogelijk zijn door vervangen van bepaalde onderdelen bijvoorbeeld.

Bij voorbaat dank voor enige feedback!

Verwijderd

Je hebt blijkbaar alleen advies voor het moederbord nodig.
Wellicht kun je kiezen voor een SLI moederbord van Asus. A8N-SLI Premium A8N32-SLI. En dan 1 GTX videokaart. Stel je voor dat je over een jaar of 2 door alleen een VGA kaart er bij in te prikken weer een aantal nieuwere spellen kunt spelen.

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Als je veel dingen tegelijk wilt doen is het misschien een goed idee om 2 harde schijven in RAID 0 te plaatsen. Door schijfsnelheden van rond de 90 MB/s zijn veel taken sneller klaar.

Ik heb zelf een ASUS A8N-E mobo, dat bevalt goed, maar als je wilt overclokken zou ik iets anders zoeken.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 23:03

Piggen

Lekker bakkie

Ziet er keurig uit allemaal. Qua moederbord zou ik kiezen voor een moederbord gebaseerd op een ATI-chipset. Die doen verder niets onder voor nForce-borden, maar zijn passief gekoeld. Dat scheelt je weer prutsen met een Zalman-blokje. De Asus A8R-MVP en MSI RD480 Neo2 zijn goede keuzes. Stabiel zijn alle moederborden tegenwoordig wel.

Of je een extra DVD-drive en floppydrive wilt is aan jou. Een extra DVD-drive is handig om on the fly DVD's te kunnen branden. Floppydrives zijn antiek, maar kunnen altijd nog van pas komen. Geeft alleen wat extra kabelrotzooi in je kast.

Voor de rest heb ik geen aanmerkingen. Die voeding trekt dat allemaal prima, ook toekomstige uitbreidingen.

• BoerHarm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2024

BoerHarm

maximaal

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:30:
Je hebt blijkbaar alleen advies voor het moederbord nodig.
Wellicht kun je kiezen voor een SLI moederbord van Asus. A8N-SLI Premium A8N32-SLI. En dan 1 GTX videokaart. Stel je voor dat je over een jaar of 2 door alleen een VGA kaart er bij in te prikken weer een aantal nieuwere spellen kunt spelen.
Alleen dan moet je maar net een precies gelijke videokaart kunnen vinden over 2 jaar (toch?).

Volgens mij is hetzelfde moederbord zonder SLI goed genoeg voor je. het scheelt ook weer een paar tientjes.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
SLI lijkt me wat onzinnig. Over 2 jaar koop je toch geen 7900GT meer verwacht ik. Dan is het zinvoller om meteen een nieuwe kaart te kopen. Ik verwacht ook niet dat de TS gaat overklokken aangezien hij een "gewone gebruiker" is zoals hij het zelf zegt. Daarom lijkt me het Asus A8N-E moederboard een uitstekende keuze.
Verder vind ik het een prima gekozen systeem, mooi evenwichtig :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

waarom zo'n dure gpu cooler?? Een vf700cu koelt ongeveer net zo goed, alleen is deze wel de helft goedkoper.

misschien heb je hier iets aan, dit stond vanochtend op de FP

Nu met WP, PV, EV en PC

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
diskette station heb je 100% nodig!! windows xp kent(op cd) geen SATA controllers, dus dan wordt het installeren moeilijk.

Aparte DVDRom speler is alleen nodig als je on-the-fly wilt kopieren : niet echt nodig dus. Maar neem AUB geen NEC DVDwriter, dat zijn echt goedkope prut dingen. Ga voor iets fatsoenlijks als een Pioneer of een Plextor.

ik zou een moederbord nemen met veel features, veel SATA aansluitingen(sata 2) en onboard RAID controllers, Gigabit LAN, dat soort zaken. Asus is mijn merk geworden: veel features, goede driver support etcetc.

Ik zou zelf een Stacker kast nemen, maar misschien is die wat groot ;) Ik heb zelf ook een soortgelijke kast als de Sonata, maar vind het allemaal toch wat krap. Stacker is ook maar 120E (excl voeding)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

Kurios schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:40:
diskette station heb je 100% nodig!! windows xp kent(op cd) geen SATA controllers, dus dan wordt het installeren moeilijk.
toch apart dan dat ik win xp gewoon kon installeren op mijn sata schijf zonder enkele drivers.

Nu met WP, PV, EV en PC

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kun je daar niet ook gewoon een USB stick voor gebruiken? :?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kurios schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:40:
Mijn ervaring is dat dit met asus bordjes meestal prima gaat. Weg met de floppy dus.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties!

Tav moederbord: ik heb inderdaad geen plannen om te gaan overclocken, dus daarmee zou de Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) een goede keuze zijn, mits ik geen grote bezwaren hoor van iemand ;-)

Tav van de GPU Koeler: ik meende ergens gelezen te hebben dat de Zalman 900 de enige koeler was die compatible was met de 7900GT. Nu ik echter op de zalman site kijk zie ik ook dat de 700 wordt genoemd. Dus dat is ook een mogelijkheid. Ik vind overigens het prijsverschil van 20€ niet echt een probleem.

Tav de DVD brander: Ik had de NEC overgenomen van de BBG, maar als daar slechte ervaringen mee zijn zou ik hem wel willen vervangen. Heb wel wat goede dingen gehoord over BenQ. Is dat wat?

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

ik heb een hoop verhalen gehoord van luidruchtige chipsetfans op nforce4 mobo's, dus misschien is het handig om te kijken naar een mobo met Uli chipset, de Asrock 939SLI-eSATA2 bijvoorbeeld, die doen kwa performance nauwelijks onder voor nforce4, en zijn meestal passief gekoeld. wel is het zo dat de features wat minder zijn, maar je zou wel sli kunnen draaien.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 23:03

Piggen

Lekker bakkie

Of met een ATI-chipset. De borden die ik aandroeg, de Asus A8R-MVP en de MSI RD480 Neo2, komen goed uit de reviews. Overclocken doen ze beide ook prima.

Verwijderd

theodouma schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:23:
[...]

toch apart dan dat ik win xp gewoon kon installeren op mijn sata schijf zonder enkele drivers.
Mee eens, heb alleen maar sata2 schijven in de pc. Nooit problemen mee!
Diskette station heb ik al in geen jaren gebruikt! (heb ik ook niet meer in de pc zitten)
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:37:
Bedankt voor alle snelle reacties!

Tav moederbord: ik heb inderdaad geen plannen om te gaan overclocken, dus daarmee zou de Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) een goede keuze zijn, mits ik geen grote bezwaren hoor van iemand ;-)
Goeie keus! ;) Heb nog een A8N-E moederbord liggen, als je die wil hebben mag je hem voor 50 euri hebben.
Had dit bord namelijk in eerste instantie gekocht icm een X1600 maar na 2 dagen kwam ik erachter dat ATI ook zoiets als SLI had dus heb ik een Asus A8R32-MVP moederbord aangeschaft. Alle kabels zitten zelfs nog in gesealed plastic. Alles nog in originele (onbeschadigde) doos. Ja ik ben zuinig
:*)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 14:05 ]

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
LordofWhatever schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:48:
ik heb een hoop verhalen gehoord van luidruchtige chipsetfans op nforce4 mobo's, dus misschien is het handig om te kijken naar een mobo met Uli chipset, de Asrock 939SLI-eSATA2 bijvoorbeeld, die doen kwa performance nauwelijks onder voor nforce4, en zijn meestal passief gekoeld. wel is het zo dat de features wat minder zijn, maar je zou wel sli kunnen draaien.
Northbridgefan op ASUS A8N-E draait 7000 rpm, dat was het enige wat je hoorde van mijn pc. Die heb ik snel vervangen voor een Zalman ZM-NB47J. Werkt prima, alleen als je een hele lange pcb hebt van je videokaart moet je het een en ander verbuigen.

Verwijderd

Klopt, deze zou je metteen moeten vervangen voor een Zalman ZM-NB47J. deze zit rond de 5 euro ex de verzendkosten. Maar daarvoor hoef je niet metteen een minder moederbord voor te nemen natuurlijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 15:36 . Reden: type nr zalman opgezocht. ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt wel als een goeie oplossing. Ik had al een en ander gelezen over mogelijke geluidsproductie van het ASUS A8N-E bord.

Is het vervangen van dergelijke koeling iets wat winkels zoals Saland of Azerty doen voor je als je daar een compleet systeem besteld en laat assembleren? Ik zie mezelf nml niet zo snel dit soort aanpassingen tot een goed einde brengen.

Verwijderd

met dit systeem kan je makkelijk Wow en CoD 1 op zijn hoogst spele. :P

Verwijderd

neem de Premium, mindere geluidsproductie

correct me if im wrong

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 17:54 ]

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

@ m'n bovenbuur: beetje zonde om 100 euro meer te betalen voor alleen passieve koeling ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Overal zijn de NEC DVD'branders de populairste, in de BBG's in de PriceWatch. Dus ik zou gewoon voor NEC gaan.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:37:

Tav de DVD brander: Ik had de NEC overgenomen van de BBG, maar als daar slechte ervaringen mee zijn zou ik hem wel willen vervangen. Heb wel wat goede dingen gehoord over BenQ. Is dat wat?
zoals ik al zei(lezen is lastig ;) ) pioneer of Plextor.

NEC is misschien acceptabel en goedkoopst, maar als je vaak brandt (en inleest) dan wil je zeker weten een goed product.

Verwijderd

Kurios schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:27:
[...]

zoals ik al zei(lezen is lastig ;) ) pioneer of Plextor.

NEC is misschien acceptabel en goedkoopst, maar als je vaak brandt (en inleest) dan wil je zeker weten een goed product.
NEC is |:(
Pagina: 1