Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Facturering: wat te doen bij geen betaling.

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, ik zal het even kort uitleggen.
Ik heb in februari een opdracht gedaan voor een opdrachtgever, welke op freelance basis is gebeurt. Samen met nog iemand konden we aan het eind van de opdracht de factuur opsturen naar de opdrachtgever. Er waren financieel verder geen afspraken gemaakt. Maar wij studeren allebei ook nog, dus alles is mooi meegenomen.

Drie weken na afloop de factuur gestuurd, netjes gespecificeerd naar aantal uren en met een verklaring waarom de factuur wat langer duurde dan normaal (ziekte en drukte daardoor). Kreeg ik twee weken terug een mailtje van de opdrachtgever dat ze het bedrag wel erg hoog vonden (ging om kleine €1500,00). Daar heb ik netjes op gereageerd en uitgelegd dat ik nog niet eens reiskosten had berekend, 3 dagen ander werk ervoor op heb gezegd omdat het nogal een haastklus was etc. etc.

Tot op heden geen reactie, nog nooit zulke ervaringen gehad hiermee (altijd opdrachtgevers gehad die netjes betaalde). Mijn vraag, wat kan ik nu nog doen.

Eerst 1 of 2 herinneringen sturen en dan? Deurwaarder? Gerecht?

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

Boter na de vis Vijgen na pasen :+ , maar met een duidelijke offerte/contract had je deze problemen kunnen vermijden...

* D4Skunk heeft het ook "the hard way" moeten leren...

[ Voor 15% gewijzigd door D4Skunk op 28-04-2006 10:01 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Als er van te voren geen enkele financiele afspraak gemaakt is door jouw en de opdrachtgever is dat niet echt handig. Als je iets wilt hebben wil je van te voren zeker weten hoeveel het kost. Zeker met variabele uren kosten spreek je meestal van te voren een uur tarief af. De opmerking "dat ze het bedrag wel erg hoog vonden." doet mij denken aan een bedrijf dat heel goedkoop dacht iets te laten doen door twee studenten. Dat valt ze aan het eind dus tegen.

Ik zou nou bellen naar de opdrachtgever wat zij van plan zijn te doen. Punt is wel dat ze dienen te betalen voor jouw geleverde diensten. Of die nouw extreem goedkoop zijn of extreem duur doet er op dat punt niet toe. De overeenkomst is er tussen jullie en de opdrachtgever en die moeten ze dus ook nakomen. Gewoon ze er aan herinneren dat de factuur nog betaald moet worden is meestal wel voldoende. Misschien proberen ze wel de rekening omlaag te krijgen, maar jah dan kan je voet bij stuk houden natuurlijk. Of als ze in de toekomst nog andere 'projecten' voor jullie hebben zou je ze kunnen 'matsen' met 200 euro of iets vergelijkbaars. Maar als je dan nog steeds 'duur' bent in hun ogen dan vallen andere projecten waarschijnlijk direct af.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Zonder contract of offerte is het in beginsel een spookfactuur die je gestuurd hebt tenzij zij 'm accepteren. Het is aan jou om hard te maken dat je hun een realistische factuur hebt gestuurd als je 'm betaald wil krijgen.

Afgezien daarvan, altijd 2 herinneringen en daarna pas deurwaarder. Verstuur de herinneringen aangetekend en bewaar alle bewijs zodat je bij een eventuele rechtsgang iets te claimen hebt. En je hebt hopelijk al 3+ maanden een rechtsbijstandsverzekering.

Professionele website nodig?

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
curry684 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:00:
En je hebt hopelijk al 3+ maanden een rechtsbijstandsverzekering.
Ik weet bijna wel zeker dat een rechtsbijstandverzekering dit soort dingen uitsluit.

Ik denk dat TS het beste gewoon af kan wachten, de opdrachtgever uitleggen wat je normale uurtarief is en de uren verantwoorden, en als de opdrachtgever dan alsnog niet betaald eens rustig kijken welke juridische stappen je kan nemen.

Je kan wel meteen gaan roepen dat je de deurwaarder stuurt, terwijl het bedrijf misschien alleen uitleg wil hebben over de kosten en daarna alsnog akkoord gaat met de factuur.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Red schreef op donderdag 27 april 2006 @ 11:19:
Okay, ik zal het even kort uitleggen.
Ik heb in februari een opdracht gedaan voor een opdrachtgever, welke op freelance basis is gebeurt. Samen met nog iemand konden we aan het eind van de opdracht de factuur opsturen naar de opdrachtgever. Er waren financieel verder geen afspraken gemaakt. Maar wij studeren allebei ook nog, dus alles is mooi meegenomen.
Niet van te voren een uurtarief afgesproken, duur van het werk of wat dan ook?
Drie weken na afloop de factuur gestuurd, netjes gespecificeerd naar aantal uren en met een verklaring waarom de factuur wat langer duurde dan normaal (ziekte en drukte daardoor).
Doet er toch niet toe, wat moet de opdrachtgever met die info over de reden van vertraging? Ze moeten blij zijn dat de factuur niet eerder komt en dus eerder betaald had moeten zijn.
Kreeg ik twee weken terug een mailtje van de opdrachtgever dat ze het bedrag wel erg hoog vonden (ging om kleine €1500,00). Daar heb ik netjes op gereageerd en uitgelegd dat ik nog niet eens reiskosten had berekend, 3 dagen ander werk ervoor op heb gezegd omdat het nogal een haastklus was etc. etc.
Doet er toch niet toe, wat moet de opdrachtgever met die info over hoe jij je tijd besteedt buiten de opdracht om?
Tot op heden geen reactie, nog nooit zulke ervaringen gehad hiermee (altijd opdrachtgevers gehad die netjes betaalde). Mijn vraag, wat kan ik nu nog doen.

Eerst 1 of 2 herinneringen sturen en dan? Deurwaarder? Gerecht?
Gerecht is wel erg snel vooruit. Stuur nog een herinnering en zet daarin dat je geen reactie hebt ontvangen op je reactie per e-mail terug. Waarom stuur je e-mails? Ik zou altijd schriftelijk reageren, liefst per fax (automatisch ontvangstbewijs >:) ).

LinkedIn WoT Cash Converter

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

curry684 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:00:
Zonder contract of offerte is het in beginsel een spookfactuur die je gestuurd hebt tenzij zij 'm accepteren. Het is aan jou om hard te maken dat je hun een realistische factuur hebt gestuurd als je 'm betaald wil krijgen
Moah... ze hebben al gereageerd dat ze hem te hoog vonden. Dat impliceert al dat er dus een afspraak was.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Cyberpope schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:29:
[...]

Moah... ze hebben al gereageerd dat ze hem te hoog vonden. Dat impliceert al dat er dus een afspraak was.
Imho impliceert dat juist dat er geen afspraak was? :?
real-doc schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:40:
[...]

Ik weet bijna wel zeker dat een rechtsbijstandverzekering dit soort dingen uitsluit.
Waarom zou een rechtsbijstandsverzekering een simpel conflict tussen jou als particulier die werk verricht voor een derde partij uitsluiten?

Professionele website nodig?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

curry684 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:34:
Imho impliceert dat juist dat er geen afspraak was? :?
:? Als ik een rekening krijg die ik niet ken, reageer ik niet dat ik de rekening hoog vind (dan is 1 euro nog hoog). Je reageerd dan van "ken ik u?", "waar is die rekening voor". Niet met "Jullie rekening is nogal hoog, kun je dat uitleggen". Ergo er was dus een afspraak om werk te leveren. Dat de opdrachtgever zo dom is geweest om niet vooraf een prijs af te spreken, is dat zijn schuld.
Waarom zou een rechtsbijstandsverzekering een simpel conflict tussen jou als particulier die werk verricht voor een derde partij uitsluiten?
Dit is een geen werkgever, werknemer relatie maar puur een opdrachtnemer, opdrachtgever relatie. Dit worden bijna in elke rechtsbijstand verzekering uitgesloten. Daarvoor moet je een bedrijfsrechtsbijstand verzekering nemen.

Bij de weg.. gewoon beginnen met herinneringen sturen. Minimaal een stuk of 3

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 01-05-2006 18:45 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Cyberpope schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:38:
Dat de opdrachtgever zo dom is geweest om niet vooraf een prijs af te spreken, is datn zijn schuld.
Dat de opdrachtnemer zo dom is geweest om niet vooraf een prijs af te spreken, is dan zijn schuld. ;)

Dit om even te laten zien dat je opmerking net zo makkelijk andersom werkt. Geen afspraak op papier betekent dat er van twee kanten gespeculeerd is over de prijs. En aangezien kopers in Nederland erg goed ingedekt zijn is het aan jou als opdrachtnemer om te bewijzen dat je factuur realistisch is.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

-NMe- schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:44:
[...]

Dat de opdrachtnemer zo dom is geweest om niet vooraf een prijs af te spreken, is dan zijn schuld. ;)

Dit om even te laten zien dat je opmerking net zo makkelijk andersom werkt. Geen afspraak op papier betekent dat er van twee kanten gespeculeerd is over de prijs. En aangezien kopers in Nederland erg goed ingedekt zijn is het aan jou als opdrachtnemer om te bewijzen dat je factuur realistisch is.
Een koper is goed ingedekt als het een particulier is. Als je vooraf niets afspreekt kun je zwaar nat gaan als opdracht gever. Als ik een schilder aan zijn jas trek -> schilder mijn huis, zonder met hem een prijs afspraak te maken over de prijs, verlies ik mijn recht om achteraf over de prijs te zeuren, tenzij die zeer onrealistisch is. En dat ben ik dan nog als particulier. Als bedrijf heb je nog minder bescherming op dit punt.

Pagina: 1