Toon posts:

[SCADA] Netwerk tussen 2 systemen

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op school bezig met het automatiseren van een sluis op schaal. We gebruiken hiervoor een aantal PLC's en we hebben een grafische interface gemaakt met SCADA waarmee het systeem te bedienen is. Nu zitten we echter met het volgende probleem: De sluis zou via SCADA met andere sluizen moeten kunnen communiceren om zo een groene golf te creëren. Een groene golf wil zeggen dat als de ene sluis een boot detecteerd, hij dit aan de volgende sluis laat weten zodat deze vast het waterniveau goed kan zetten en vervolgens de deuren openen zodat de boot niet hoeft te wachten.

Deze communicatie moet dus via SCADA gebeuren en we hebben nog vrij weinig inzicht in de mogelijkheden hiermee. De bedoeling is eigenlijk dat onze sluis constant de omliggende sluizen controleert op schepen zodat de groene golf geactiveerd kan worden. Deze manier leek ons het makkelijkst omdat de andere sluizen dan niks met de aansturing van onze sluis te maken heeft. Onze sluis leest gewoon de waardes uit en speelt hierop in door zelf de groene golf te activeren.

Mijn eerste vraag is of dit uberhaupt mogelijk is, en zo ja, hebben jullie misschien tips waar ik naar moet kijken om dit op te zetten.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.plcdirect.nl/EN/script/P_news.asp?ID=49

Hierstaat een link op van de laatste versie SCADA/HMI software incl. free Project Development Kit, misschien vind je hier je antwoorden. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij is Scada slechts een grafische bedieningsschil en moet je gewoon de plc's laten communiceren overigens zal je wel een manier moeten bedenken om aan te geven dat er echt een boot aankomt anders blijven de sluizen continu op elkaar reageren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

SCADA is een verzamelnaam voor software paketten. Welk paket gebruik jij met welke PLC's? Zitte er ethernetkaarten in de PLC's? Gebruik je WinCC, iFix etc.? Als je me wat details geeft kan ik je ook advies geven ;-).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar gezien de vakantie kon ik zo even niet de precieze types achterhalen. Bij deze dan. We maken gebruik van een Mitsubishi FX1N, die programmeren we met GX IEC Developer 6.00. Daarnaast maken we gebruik van Citect SCADA/Citect HMI v 6.0 r1. De verbinding MOET via SCADA omdat dit als het goed is gewoon moet kunnen. Netwerk verbinding via de plc's is dus geen optie.

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je moet denk ik niet kijken naar een SCADA systeem. Een scada systeem is hier minder geschikt voor. Persoonlijk zou ik voor een OPC server gaan die op PLC events reageerd en deze verder stuurd naar andere PLC. De OPC server kun je vervolgens ook gebuiken om met het scada pakket te communiceren.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Pagina: 1