[Plesk] Gebruik maken van een test/ontwikkel domein *

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Plesk wil ik gebruik maken van 2 domeinen:

- Een ontwikkel domein: welke ik enkel wil gebruiken om een nieuwe website te ontwikkelen, laten we dit domein ontwikkel.nl noemen.

- Een website domein: dit domein is via DNS openbaar bereikbaar voor bezoekers, laten we dit domein website.nl noemen.

Omdat het ontwikkel domein niet gekoppeld is via DNS, is deze niet makkelijk te bereiken. Ik ben op de hoogte van het aanpassen van het hostbestand van windows, zodat ik de website kan bekijken. Maar dit is moeilijk uit te leggen aan een buitenstaander die ik ook een blik wil kunnen laten werpen op de nieuw ontwikkelde website. Een andere optie is de preview-mogelijkheid in Plesk, maar ook daar heeft een buitenstaander geen toegang tot en die wil ik hem ook niet geven. Zijn hier nog andere mogelijkheden voor?

Daarnaast wil ik na verloop van tijd de bezoekers van de website laten binnen komen in het nieuw ontwikkelde domein (ontwikkel.nl), waardoor het website domein (website.nl) beschikbaar komt om daar weer verder te ontwikkelen. Dien ik dit te regelen in httpd.conf of is ook hier een andere mogelijkheid voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Als je bijvoorbeeld een domein test.nl hebt geconfigureerd in plesk, kan je hem gewoon benaderen door naar http://<ip>/test.nl te gaan :)

ik zag twee beren fout parkeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik heb geen idee wat plesk is, en ik snap niet echt wat je bedoeld met dat je test domein niet gekoppeld is aan een ip.. Ik neem aan dat je bedoelt dat het extern geen eigen ip adres heeft dus daar baseer ik mijn antwoord op.

Richt je dns en je webserver zo in dat http://www.website.nl naar de website gaat en http://ontwikkel.website.nl naar de ontwikkel site gaat.. Zoek op virtual hosts in je documentatie (of afgekort vhosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kaspur schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:08:
Als je bijvoorbeeld een domein test.nl hebt geconfigureerd in plesk, kan je hem gewoon benaderen door naar http://<ip>/test.nl te gaan :)
Dat werkt niet. Waarom weet ik niet, maar volgens mij lukt het nooit op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
possamai schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:22:
Ik heb geen idee wat plesk is, en ik snap niet echt wat je bedoeld met dat je test domein niet gekoppeld is aan een ip.. Ik neem aan dat je bedoelt dat het extern geen eigen ip adres heeft dus daar baseer ik mijn antwoord op.

Richt je dns en je webserver zo in dat http://www.website.nl naar de website gaat en http://ontwikkel.website.nl naar de ontwikkel site gaat.. Zoek op virtual hosts in je documentatie (of afgekort vhosts).
Plesk is een stuk software om je server op eenvoudige wijze te kunnen onderhouden.

Ik heb het openingsbericht aangepast met betrekking tot het stuk gekoppeld aan een IP. Natuurlijk is het testdomein wel gekoppeld aan een IP-nummer, maar niet via DNS. Volgens mij is dat namelijk ook niet nodig. Zeker weten doe ik het alleen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:00:Omdat het ontwikkel domein niet gekoppeld is via DNS, is deze niet makkelijk te bereiken. Ik ben op de hoogte van het aanpassen van het hostbestand van windows, zodat ik de website kan bekijken. Maar dit is moeilijk uit te leggen aan een buitenstaander die ik ook een blik wil kunnen laten werpen op de nieuw ontwikkelde website.
Als het dmv van hosts kan werken, is het dus bereikbaar via een ip adres (alles is bereikbaar via een ip adres :+ ). Waarom kan je die persoon dan niet een link als http://1.2.3.4/ toesturen, met de uitgebreide toelichting 'klik hier'?

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 27-04-2006 10:34 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:33:
[...]
Als het dmv van hosts kan werken, is het dus bereikbaar via een ip adres (alles is bereikbaar via een ip adres :+ ). Waarom kan je die persoon dan niet een link als http://1.2.3.4/ toesturen, met de uitgebreide toelichting 'klik hier'?
Waarschijnlijk omdat ik gebruik maak van een gedeelde server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:30:
[...]Ik heb het openingsbericht aangepast met betrekking tot het stuk gekoppeld aan een IP. Natuurlijk is het testdomein wel gekoppeld aan een IP-nummer, maar niet via DNS. Volgens mij is dat namelijk ook niet nodig. Zeker weten doe ik het alleen niet
Nou blijkbaar wel.
Als het via het aanpassen in je hostsfile wel lukt dan luistert het dus naar een naam.
En als het naar een naam luistert kan je het dus in de dns zetten.

Iets meer info zou handig zijn trouwens.. Bijvoorbeeld, host je het bij een provider of draait het op een eigen server? Hoe is dan de opzet daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat ik gebruik maak van een gedeelde server.
Dat zal ook wel, maar licht dan eens beter toe hoe je zelf verbinding maakt als je dat niet vanuit Plesk doet.

[ Voor 24% gewijzigd door Voutloos op 27-04-2006 10:52 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:24:
[...]

Dat werkt niet. Waarom weet ik niet, maar volgens mij lukt het nooit op deze manier.
Welke versie plesk draai je ? Want dit werkt gewoon in mijn geval. Kijk eens naar het adres als je onder het domein op preview klikt. Als dit niet werkt kan je natuurlijk altijd gewoon een subdomein aanmaken :)

ik zag twee beren fout parkeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik snap niet waarom je in Plesk niet gewoon die twee domeinen aanmaakt; en deze in je DNS opneemt? Plesk configureert immers ook je DNS server dus zou het niet meer werk moeten zijn dan gewoon een domein configureren? Ik verplaats je topic nog even met een titeledit

Gebruik maken van een test/ontwikkel domein > [Plesk] Gebruik maken van een test/ontwikkel domein *
CSA > WSS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
possamai schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:51:
[...]
Nou blijkbaar wel.
Als het via het aanpassen in je hostsfile wel lukt dan luistert het dus naar een naam.
En als het naar een naam luistert kan je het dus in de dns zetten.

Iets meer info zou handig zijn trouwens.. Bijvoorbeeld, host je het bij een provider of draait het op een eigen server? Hoe is dan de opzet daarvan?
Ik host het inderdaad bij een provider op een zogenaamd VPS pakket. Ik kan dus ook de dns-instellingen wijzigen, maar daar kan ik toch niet zomaar iedere willekeurig domein inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:51:
[...]
Dat zal ook wel, maar licht dan eens beter toe hoe je zelf verbinding maakt als je dat niet vanuit Plesk doet.
via het toevoegen van ip en domeinnaam in mijn windows host file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kaspur schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:53:
[...]

Welke versie plesk draai je ? Want dit werkt gewoon in mijn geval. Kijk eens naar het adres als je onder het domein op preview klikt. Als dit niet werkt kan je natuurlijk altijd gewoon een subdomein aanmaken :)
Volgens mij 7.5.2. Via preview kan ik het domein gewoon bekijken inderdaad. Het adres kan ik nu niet bekijken omdat op mijn werk poort 8443 geblokkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 11:59:
[...]Ik host het inderdaad bij een provider op een zogenaamd VPS pakket. Ik kan dus ook de dns-instellingen wijzigen, maar daar kan ik toch niet zomaar iedere willekeurig domein inzetten?
Oh het is dus alleen een intern domein.... dat veranderd de zaak inderdaad wel een beetje :)
Maar heb je dan zo'n pakket zonder domeinnaam? Of draai je de twee sites gewoon in afzonderlijke mappen? Met subdomains zou het wel mogelijk moeten zijn dan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:30:
[...]

Plesk is een stuk software om je server op eenvoudige wijze te kunnen onderhouden.

Ik heb het openingsbericht aangepast met betrekking tot het stuk gekoppeld aan een IP. Natuurlijk is het testdomein wel gekoppeld aan een IP-nummer, maar niet via DNS. Volgens mij is dat namelijk ook niet nodig. Zeker weten doe ik het alleen niet
nee is niet nodig.
maar je gebruikt ongetwijfeld een host file omdat je hostheaders gebruikt om je website te kunnen benaderen. Wil je dit aan derden niet uitleggen is de simpelste oplossing het ontwikkel domain registreren (en waar praten we over 50euro per jaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
possamai schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:17:
[...]

Oh het is dus alleen een intern domein.... dat veranderd de zaak inderdaad wel een beetje :)
Maar heb je dan zo'n pakket zonder domeinnaam? Of draai je de twee sites gewoon in afzonderlijke mappen? Met subdomains zou het wel mogelijk moeten zijn dan lijkt mij.
Ik heb een pakket met een geregistreede domeinnaam, die dus doorlinkt naar 1 domein in Plesk. Alle wijzigingen die ik hierdoe zijn dus direct zichtbaar voor bezoekers van de website. Het andere domein dat ik in plesk heb staan is op dit moment niet gekoppeld aan een url en wil ik gebruiken voor ontwikkeling van een nieuwe website, dat staat dus ook fysiek in een andere map. Omdat ik gebruik maak van een tweede domein in Plesk, kan ik ook beter onderscheid maken in de database die ik gebruik. Zou ik met subdomains werken, dan dien ik altijd erg goed op te letten welke database in precies bewerk.

Nu wil ik echter snel kunnen switchen tussen beide domeinen, zodat een bezoekers die de URL intypt de ene keer terecht komt op het website-domein en de andere keer op het nieuw ontwikkelde domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:13:
[...]nee is niet nodig.
maar je gebruikt ongetwijfeld een host file omdat je hostheaders gebruikt om je website te kunnen benaderen. Wil je dit aan derden niet uitleggen is de simpelste oplossing het ontwikkel domain registreren (en waar praten we over 50euro per jaar?)
Pffff. Als je een met goud geschreven contract wilt misschien..Voor 5,99 ex btw per jaar heb je een .nl domain hoor. Dat is waarschijnlijk wel de makkelijkste oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:32:
[...]

Ik heb een pakket met een geregistreede domeinnaam, die dus doorlinkt naar 1 domein in Plesk. Alle wijzigingen die ik hierdoe zijn dus direct zichtbaar voor bezoekers van de website. Het andere domein dat ik in plesk heb staan is op dit moment niet gekoppeld aan een url en wil ik gebruiken voor ontwikkeling van een nieuwe website, dat staat dus ook fysiek in een andere map. Omdat ik gebruik maak van een tweede domein in Plesk, kan ik ook beter onderscheid maken in de database die ik gebruik. Zou ik met subdomains werken, dan dien ik altijd erg goed op te letten welke database in precies bewerk.

Nu wil ik echter snel kunnen switchen tussen beide domeinen, zodat een bezoekers die de URL intypt de ene keer terecht komt op het website-domein en de andere keer op het nieuw ontwikkelde domein.
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

nou ik snap heel het probleem niet...
als je gewoon een subdomein aanmaakt kan dat gewoon naar een hele andere site wijzen..
Ik ken plesk niet, dat scheelt misschien. Ik snap niet echt waarom je uit moet kijken met databases. je kan gewoon verder werken zoals je het nu doet lijkt mij. Alleen moet je effe instellen dat je site bereikbaar is via test.domein.nl in plaats van een heel andere naam.

Waarom zou dat nou niet werken?
Pagina: 1