[Gentoo] Windows partitie overschreven

Pagina: 1
Acties:

• DA_MELKMAN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07-2024
Als Linux n00b die Linux wil leren, heb ik besloten Gentoo from scratch (dus via command line) te installeren op een harde schijf die ik nog had liggen.
Met het Gentoo handbook ernaast ben ik aan de slag gegaan met partitioneren. Dit ging allemaal goed, totdat ik doorging met het zetten van een filesystem op de partities.
Enthousiast dat ik was, heb ik klakkeloos het voorbeeld overgenomen, en dus

'mke2fs /dev/hda1'

getypt in plaats van 'mke2fs /dev/hdc1'...
hda1 happens to be mijn windows partitie :X

Ik heb nog niet opnieuw opgestart, maar volgens mij zal het doorstarten naar Windows nu dus niet meer gaan.

Ik vermoed dat opstarten met een Windows CD en dan een fdisk /fixmbr het probleem oplost, maar ik wil toch even doublechecken of dit juist is..

Dan nog een kleine vraag: Waarom zou je je boot partitie ext2 maken en niet ext3? ext3 is toch hetzelfde maar dan met Metadata Journaling, dus beter?

Bedankt!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31

BCC

boot is toch erg klein en er gebeurt toch niets boeiends mee. Dus dan kun je beter het snellere EXT2 gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 27-04-2006 09:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13

BoAC

Memento mori

DA_MELKMAN schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:41:
Als Linux n00b die Linux wil leren, heb ik besloten Gentoo from scratch (dus via command line) te installeren op een harde schijf die ik nog had liggen.
Met het Gentoo handbook ernaast ben ik aan de slag gegaan met partitioneren. Dit ging allemaal goed, totdat ik doorging met het zetten van een filesystem op de partities.
Enthousiast dat ik was, heb ik klakkeloos het voorbeeld overgenomen, en dus

'mke2fs /dev/hda1'

getypt in plaats van 'mke2fs /dev/hdc1'...
hda1 happens to be mijn windows partitie :X

Ik heb nog niet opnieuw opgestart, maar volgens mij zal het doorstarten naar Windows nu dus niet meer gaan.

Ik vermoed dat opstarten met een Windows CD en dan een fdisk /fixmbr het probleem oplost, maar ik wil toch even doublechecken of dit juist is..
Dat zal helaas niet helpen. mke2fs maakt namelijk een inode tabel aan op je partitie en schrijft over de hele partitie node-tags. Hierdoor zal je ntfs kapot gemaakt zijn. Helaas zul je dus naar alle waarschijnlijkheid data kwijt zijn.
Dan nog een kleine vraag: Waarom zou je je boot partitie ext2 maken en niet ext3? ext3 is toch hetzelfde maar dan met Metadata Journaling, dus beter?
Voor /boot (waar alleen je bootmanager/kernel staat) heeft dat niet zoveel zin omdat je die niet intensief wijzigd ;) en is dus alleen maar overhead.
Bedankt!
Succes :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 04:28

Gerco

Professional Newbie

Als je mke2fs gedaan hebt zou ik maar een data recovery programma uit de kast gaan trekken. Die schrijft namelijk op veel plaatsen op de HD wat data weg en zeker niet alleen op de MBR (en ook niet alleen aan het begin).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• DA_MELKMAN
Ai.. da's een pijnlijke zaak :'(

Nou, dan ga ik inderdaad maar aan de slag met data recovery tools...

Bedankt voor de tip in ieder geval!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Ik denk dat je niet veel kans maakt op het terughalen van je gegevens. Hopelijk is dit een goede les om de volgende keer goed te lezen wat er in het Gentoo handboek staat.
Trouwens is Gentoo wel een goede keus als je als noob begint met Linux? Persoonlijk werk ik met veel plezier met Gentoo, maar vanaf de cli is Gentoo best pittig. Misschien kan je voor je volgende Linux avontuur beter gebruik maken van (K)ubuntu of openSuSE!
Desondanks veel succes met het redden van de Windows partitie!

Koffie werkt echt!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31

BCC

Ubuntu live CD is ook erg veilig :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
koffiedrinker schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:56:
Trouwens is Gentoo wel een goede keus als je als noob begint met Linux? Persoonlijk werk ik met veel plezier met Gentoo, maar vanaf de cli is Gentoo best pittig.
Ja en nee ;) Elke medaille heeft een keerzijde. Gentoo is goed in het opzichte dat je er enorm veel van leert qua Linux etc (CLI), maar aan de andere kant moet je énorm goed opletten.
Als je dat laatste doet, dan zie ik geen enkel probleem en die heb ik als Linux-n00bje ook toentertijd niet gehad. (wel eerst paar keer geprobeerd in VMWare, da's al stukken veiliger O-))

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BoAC schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:48:
[vraagje over ext2 ipv ext3]

Voor /boot (waar alleen je bootmanager/kernel staat) heeft dat niet zoveel zin omdat je die niet intensief wijzigd ;) en is dus alleen maar overhead.
Langs de andere kant: ext2 is crap als het op recovery aankomt :). En een keer niet clean unmounten (harde reset bijvoorbeeld) en je bent het haasje met ext2 >:) Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Dus: ext3. Of reiserfs of xfs :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Borromini schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:34:
En een keer niet clean unmounten (harde reset bijvoorbeeld) en je bent het haasje met ext2
Ik ben in 10 jaar ext2 eigenlijk alleen data kwijtgeraakt doordat er harddisks overleden, en niet door serieuze corruptie van het filesystem. Ja, ext2 moet je fsck-en na een harde reboot, maar dat leidt eigenlijk nooit tot serieuze problemen. En die laatste paar regels logfile mis ik eigenlijk ook niet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:34:
[...]

Langs de andere kant: ext2 is crap als het op recovery aankomt :). En een keer niet clean unmounten (harde reset bijvoorbeeld) en je bent het haasje met ext2 >:) Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Dus: ext3. Of reiserfs of xfs :).
Kweenie hoor, maar ik heb mijn boot-partitie helemaal niet gemount tijdens 't normale werken... GRUB leest gewoon met zn eigen ext2-drivertjes de kernel etc in en voor de rest doe ik niets met mn boot-partitie. Pas zodra ik wat ga veranderen aan grub.conf of iets anders, dan mount ik hem eventjes tijdelijk.
Harde resets zijn in de dagelijkse praktijk sowieso niet aan de orde en dat icm een niet-gemounte boot-partitie zie ik geen enkel probleem :Y)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zei 'als' ... :). Ik deel gewoon mijn ervaringen mee hé ;). Persoonlijk zie ik niet in waarom je voor ext2 moet kiezen, aangezien de paar megabyte (als het al zoveel is) die je uitspaart er met de huidige hardeschijfgroottes niet meer toe doen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Borromini schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:58:
Ik zei 'als' ... :). Ik deel gewoon mijn ervaringen mee hé ;). Persoonlijk zie ik niet in waarom je voor ext2 moet kiezen, aangezien de paar megabyte (als het al zoveel is) die je uitspaart er met de huidige hardeschijfgroottes niet meer toe doen...
Met de grootte van de logfile of -partitie heeft het niets van doen. Een fs wat meta-data journalled is trager (maar alleen waar het de meta-data betreft) en een fs wat ook user-data in de journalling heeft is precies de helft trager omdat alles tweemaal geschreven moet worden. 1 keer naar de journal, en 1 keer naar de schijf zelf. Als je alleen meta-data journalled raak je nog altijd data kwijt bij een reboot of vastloper. Het enige wat er niet gebeurt is dat je meta-data corrupt raakt. Je bent wel sectoren met user-data kwijt, alleen hoef je niet te wachten op een (langdurige) filesystem-check.

De afweging is dus tussen de tijd na het rebooten (voor fsck) of de performance-hit van journalling.

Als je eens in de paar jaar reboot en verder een stabiele machine hebt heb je dus weinig voordeel van journalling.

[ Voor 6% gewijzigd door burne op 27-04-2006 21:12 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• DA_MELKMAN
Nou, even een update dan maar:
M'n Windows harde schijf in een andere PC gestopt, en met File Scavenger (versie 3) het grootste gedeelte gerestored. Echt een superproggie, klein en superefficient!

Maar goed, het is idd goed opletten bij het installeren van Linux. (en dus NIET de handbook té letterlijk lezen ;))

Verder heb ik voor Gentoo commandline installatie gekozen omdat je daar juist superveel van leert! voorheen ook ubuntu en suse vanaf de cd gedaan, maar dat is gewoon 'next next next finish'.

[ Voor 3% gewijzigd door DA_MELKMAN op 27-04-2006 22:33 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13

BoAC

Memento mori

DA_MELKMAN schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:32:
Nou, even een update dan maar:
M'n Windows harde schijf in een andere PC gestopt, en met File Scavenger (versie 3) het grootste gedeelte gerestored. Echt een superproggie, klein en superefficient!
...
Ik zou in ieder geval wel even je data nakijken ;) :
Files can only be restored if the disk areas allocated to the files have not been overwritten by new data. When a file is restored, it is not guaranteed that the content of the recovered file is the same as the original. It is your responsibility to validate the integrity of the data prior to using it
Pagina: 1