Toon posts:

Laptops, Centrino Duo en Merom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje over deze twee processors.
Ik ben dus eigenlijk van plan om een laptop aan te schaffen. Ik heb er nog nooit 1 gekocht maar heb er aardig wat over gelezen dus. Denk dat ik er redelijk van op de hoogte ben van wat er nu beschikbaar is en wat er nog gaat komen.

Me oude pc is dus een 1.7ghz P4.. waardeloos ding natuurlijk. En voor me opleiding volgende jaar zou ik waarschijnlijk een laptop moeten aan schaffen. Dus dacht erover om een Centrino Duo te kopen. Maar ik lees dus dat Meron beter dan de Centrino duo zou zijn en ook 64Bit ondersteund. Vraag van mij is natuurlijk, is de 64Bit veel beter dan een 32Bit? En wat merk ik ervan? En wanneer komt de Meron uit? En zou de prijs een beetje redelijk zijn? Verder heb ik ergens gelezen dat er een kans is dat je Centrino Duo zou kunnen upgraden naar Meron als het uitkomt. Was me een vaag verhaal en veel van ja en nee.. Maar nergens echt duidelijk of officeel of het mogelijk zou zijn.

En video kaarten in laptops vind ik ook maar een heel vaag verhaal.
Ik lees bijvoorbeeld:
NVIDIA® GeForce® Go 7600 with up to 256 MB of external GDDR2 VRAM
Wit hup to 256 MB of external blabla ram… Wat bedoelen ze daar precies mee? Dat er werkgeheugen wordt gebruikt voor de video kaart? En is het wel effectief? En termen zoals Hypermemory… voor sommige video kaarten. De geheugen zitten dus niet op de video kaart als ik het goed begrijp. Zou het dan niet trager zijn?

En de Scherm van een laptop. Ik zie bij TFT schermen altijd reactietijd van scherm enzo hoeveel MS. Ik zie dat niet bij een laptops staan. Maar het is toch de zelfde principe? Dus zou er ghosting ontstaan bij laptops? Of hebben ze er totaal geen last van?

De laptop zou voor school worden gebruikt. En natuurlijk wil ik er ook wel eens flink op gamen. Spellen zoals World of Warcraft. En natuurlijk wil ik nieuwere spellen er ook met een beetje fatsoenlijke FPS op draaien.

En ik had eigenlijk als eis
Centrino Duo
Minimaal 1GB werkgeheugen
100GB HD
En mja.. goeie video kaart.. maja daar heb ik eigenlijk niet zoveel verstand van.
Heb er ongeveer 1000-1200 voor over. Zou mogelijk moeten zijn toch?

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01
Voor die prijs, en die specs kun je alleen maar bij Asus en Acer kijken. Ik heb van de week een HP NC6320 besteld (ook Core Duo, 100gb, 1024mb geheugen, maar ob. intel videokaart) maar deze koste wel 1500 euro. (HP is over het algemeen ook iets duurder)

Ik zou gewoon eens kijken wat acer en asus in het assortement hebben.

Wat je zegt over het videogeheugen klopt, als er staat "up to" wordt het meestal gedeeld met het werkgeheugen idd.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

In dit geval zal "Up to" betekenen dat er 128MB óf 256MB geheugen gebruikt wordt. GDDR2 is nooit het RAM geheugen van het systeem zelf.

Hypermemory betekend dat er een klein deel grafisch geheugen gebruikt wordt (meestal 32MB of 64MB) en de rest eventueel van het RAM geheugen af gesnoept wordt.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat World of Warcraft heel licht ingesteld kan worden. Ik kan het op mijn laptop (ATi Radeon 7000 met 64MB) zonder problemen spelen als ik alle detail uit zet. Scherm draait dan op 1024*768. Toetsenbord/muis is in dat geval een veel groter probleem dan de grafische kaart :)

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 09:50
Ga je voor een goeie videokaart dan is de nx9420 wellicht wat, zit een ati mob radeon XL1600 in ipv een intel ding in de 6320

Heb laatst iets van 1450 ex btw voor een 9420 betaald en bevalt mij erg goed, ook het volledige keyboard (met numpad !) vind ik erg prettig.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57
waarom kies je zoor zo;n zwaar ding?
Bijna iedereen die mijn laptop (12" dell D400) vergelijkt met die van hun vind dat hij zo lekker klein en ligt is, ze zeggen bijna allemaal, waarom heb ik toch gekozen zoor zo'n groot en zwaar ding.

Een laptop voor school hoort gewoon mobiel te zijn, voor het geld dat je uitspaart door geen grote multimedia laptop te kopen kan je thuis je computer upgraden en een dikke game bak van maken.

Deze dell d400 (centrino 1.4GHz, doet 4 uur met zijn accu) en heb ik tweedehands (1 jaar oud) gekocht voor 400 euro en hij doet de dingen die ik op school wil doen perfect.

Voor programmeren, internet, email en word loopt hij altijd op 600Mhz

Verwijderd

de fujitsu siemens pi 1536 kan ook wel geschikt zijn.
en wat betreft die video kaarten je hebt kaarten met eigen geheugen en kaarten met gedeeld geheugen wat betreft Hypermemory heb je meetstal een stukjes eigen geheugen en als hij meer nodig heeft kan die ook nog gedeeld geheugen pakken. dit is simpel uitgelegt.
een voorbeel van zo'n kaart is de PCI Express graphic card based on MXM
AMILO Pi 1536:
ATI Mobility Radeon X1400 up to 512MB Hypermemory1
die zit dus in de 1536

Verwijderd

Topicstarter
Had zowieso een Acer in gedachte eigelijk.

Als ik zoiets bekijkt
http://prf.icecat.biz/ind...hopname=encyclue;&regid=;
Ziet er toch erg netjes uit? Wel 1288Euro maar als het echt goed is wil ik er natuurlijk wel wat extra voor neerleggen.

staat bij video kaart
Geheugen video-adapter 128 MB
Grafische adapter ATI Mobility Radeon X1400

Dus ik neem aan dat er 128 MB op de video kaart zit?
En zal ik er een beetje fatsoenlijk op kunnen gamen? Blijft natuurlijk niet voor altijd World of warcraft spelen ofzo.

En ik heb ook ergens gelezen dat je de Yonah mischien kan upgraden naar Meron? Is daar eigelijk wat officieels over?

En Yonah is de opvolger van de Dothan toch? Ik zie nog steeds erg veel laptops met een Dothan als ik zo rondkijk.

Maar ik vraag me vooral af of het waard is om te wachten op de Meron. Ik denk eigelijk niet dat er zo snel veel 64Bit support zal komen. Dus zou toch niet zo ramp zijn dat ik een Centrino Duo heb die 32Bit zijn?

En zoals ik al zei me oude pc is 1.7ghz sdram troep :P Dus valt niets aan te upgraden. En mja.. een laptop en een pc kopen wordt me wel erg duur. Dus zit eigelijk met een klein probleem. Wil persoonlijk gewoon een goeie laptop zodat ik geen nieuwe pc meer hoef aan te schaffen. Dus als het een laptop wordt moet ik er wel een beetje fatsoenlijk op kunnen gamen en minstens 2-3 jaar mee vooruit kunnen vind ik.

Alvast bedankt _/-\o_

• Croga
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:41:
Dus ik neem aan dat er 128 MB op de video kaart zit?
En zal ik er een beetje fatsoenlijk op kunnen gamen? Blijft natuurlijk niet voor altijd World of warcraft spelen ofzo.
1. Klopt. 128MB op de kaart met de mogelijkheid om tot 512MB via "Hypermemory" te gebruiken.
2. WAT? Blasphemie!
En ik heb ook ergens gelezen dat je de Yonah mischien kan upgraden naar Meron? Is daar eigelijk wat officieels over?
Ga er maar niet van uit.
En zoals ik al zei me oude pc is 1.7ghz sdram troep :P Dus valt niets aan te upgraden. En mja.. een laptop en een pc kopen wordt me wel erg duur. Dus zit eigelijk met een klein probleem. Wil persoonlijk gewoon een goeie laptop zodat ik geen nieuwe pc meer hoef aan te schaffen. Dus als het een laptop wordt moet ik er wel een beetje fatsoenlijk op kunnen gamen en minstens 2-3 jaar mee vooruit kunnen vind ik.
2-3 jaar vooruit kunnen kun je zowieso vergeten. Zeker als je voor dat bedrag een laptop wilt. Die X1400 is zo'n beetje het hoogst haalbare en is te vergelijken met nu nog games willen spelen met een Geforce 4 MX of zo.

Zoals al eerder vermeld: Voor een paar honder euro heb je een goede laptop waarmee je al je schoolwerk kunt doen. Voor de 800 (900) euro die je dan over houdt kun je een PC samenstellen (from scratch als het moet) die vele malen betere specs heeft dan de laptop die je voor 1200/1300 euro kunt kopen. Daarnaast is die PC wél te upgraden mocht ie binnen 2-3 jaar niet meer sterk genoeg zijn, terwijl je dat met een laptop rustig kunt vergeten. Dus de keuze is nog altijd erg makkelijk als je de eis van een game-laptop laat varen.....

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 27-04-2006 13:51 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Croga schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:57:
In dit geval zal "Up to" betekenen dat er 128MB óf 256MB geheugen gebruikt wordt. GDDR2 is nooit het RAM geheugen van het systeem zelf.

Hypermemory betekend dat er een klein deel grafisch geheugen gebruikt wordt (meestal 32MB of 64MB) en de rest eventueel van het RAM geheugen af gesnoept wordt.
De nieuwe generatie mobiele grafische kaarten (GeForce 7400, Mobility Radeon X1400) hebben vaak wel minimaal 128MB eigen geheugen. De rest is HyperMemory (Ati) of TurboCache(NVidia), dus shared geheugen, dat dynamisch wordt gebruikt, alleen als het nodig is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 23:07
Procyon for life schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:18:
waarom kies je zoor zo;n zwaar ding?
Bijna iedereen die mijn laptop (12" dell D400) vergelijkt met die van hun vind dat hij zo lekker klein en ligt is, ze zeggen bijna allemaal, waarom heb ik toch gekozen zoor zo'n groot en zwaar ding.

Een laptop voor school hoort gewoon mobiel te zijn, voor het geld dat je uitspaart door geen grote multimedia laptop te kopen kan je thuis je computer upgraden en een dikke game bak van maken.

Deze dell d400 (centrino 1.4GHz, doet 4 uur met zijn accu) en heb ik tweedehands (1 jaar oud) gekocht voor 400 euro en hij doet de dingen die ik op school wil doen perfect.

Voor programmeren, internet, email en word loopt hij altijd op 600Mhz
400 euries, mazzelpik :D .

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 01:28

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Ik twijfel nu ook, ik wil in juli of augustus een dell 6400 gaan kopen met duo core 2.0Ghz, voor ongeveer 1800 euro incl btw.
De Meron komt in aug, zou dell of andere fabrikanten in aug dan ook al notebooks klaar hebben met de nieuwe chip erin?
De notebookchip Merom zal in augustus volgen en in hoog tempo Yonah gaan vervangen. Voordeel daarbij is dat de nieuwe chip in het huidige platform geprikt kan worden en er dus geen nieuwe ontwerpen gemaakt hoeven worden.

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 19:54

Yuco

Womanizer!

Interessant topic, zit namelijk met precies dezelfde vragen.

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik had wel gelezen dat de merom (tegenwoordig core 2 duo) dezelfde socket gebruikt als de huidige core duo en dat je dus je laptop kunt upgraden door een nieuwe cpu te kopen. Ik ben benieuwd of de merom echt veel beter gaat presteren aangezien de core duo al supersnel is. Ik denk dat het grootste verschil de 64bit extenties zullen zijn. Maar of dat iets uit gaat maken? Heb nog niemand echt laaiend enthousiast over windows xp 64 gehoord, natuurlijk ook door de brakke drivers enzo. 64 bit zal pas echt doorbreken met windows vista denkt men maar de programma`s zelf moeten ze toch ook aanpassen aan 64 bit? Als dat zo is zal het nog een tijdje langer gaan duren. Lente 2007 komt Vista toch? dan nog een half jaartje later dat het echt goed draait en met de goede driver ondersteuning en dat alle belangrijke software is aangepast. Dan is het misschien wel tijd om mijn t2500 te upgraden maar dat zie ik dan wel. Misschien is er dan ook al wel quad core! :)

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
Croga schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:50:
2-3 jaar vooruit kunnen kun je zowieso vergeten. Zeker als je voor dat bedrag een laptop wilt. Die X1400 is zo'n beetje het hoogst haalbare en is te vergelijken met nu nog games willen spelen met een Geforce 4 MX of zo.
Omg.... Weet je wel eens waar je over spreekt :D ...

Ik wil niet veel zeggen maar een x1400 is altijd nog te verglijken met een 9600xt minimaal, ik weet niet of je nu hierna gaat zeggen aaah maar een 9600xt en geforce 4 mx zijn praktisch hetzelfde ?

Daarbij komt, dat je voor een leuk budget zeker wel een laptop kan aanschaffen die minimaal 2 a 3 jaar mee kan....

Dus voordat je weer rare conclusies gaan trekken kom eerst met feiten? ;)
Ik ben in ieder geval wel van MENING dat je met het haalbare budget een laptop kan halen die 2 a 3 jaar meekan.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Verwijderd

Ik raad de topicstarter een dell 6400 aan voor het bedrag dat hij te besteden heeft.
Voor 1200 euro heb je zeker een T2500, 1 gb geheugen, 80 gb/100 gb hardeschijf, x1400 kaartje.

Ik zou eens hier kijken voor meer info:

Deel 2:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1130746

Deel1:
http://gathering.tweakers...t_messages/1121012///6400

Voor €1284 heb je:

Intel Core Duo Processor T2500 (2 GHz))
1GB geheugen
80 gb harde schijf
ati x1400 256 mb kaart
DVD brander
15.4" W Screen XGA TFT Display resolutie: 1280x800 metTrueLife(zoiets als crystalbrite)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 22:29 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dark Master schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:19:
[...]
Omg.... Weet je wel eens waar je over spreekt :D ...

Ik wil niet veel zeggen maar een x1400 is altijd nog te verglijken met een 9600xt minimaal, ik weet niet of je nu hierna gaat zeggen aaah maar een 9600xt en geforce 4 mx zijn praktisch hetzelfde ?
Ik denk dat bedoeld wordt dat over 2-3 jaar moderne games willen spelen met een X1400 hetzelfde is als nu moderne games willen spelen met een GF 4 MX.
Maar met de huidige games werkt de X1400 prima, en is vergelijkbaar met een GF 6600 op desktopgebied. Ik heb bv Age of Empires 3 gespeeld op 1920x1200 (via dvi), zag er prachtig uit, ook al moest alles op low, maar het werkte wel.

Dat een laptop na 2-3 jaar verouderd is en dat je dat het snelst merkt aan de grafische kaart, tja dat is een feit, maar wat nu het leuke is: games van de huidige generatie werken over 2-3 jaar nog steeds :) De prestaties worden niet slechter zeg maar.

Wat ik doe als ik een laptop koop is een voorraadje games aanschaffen, zodat ik die 2-3 jaar dat de laptop meegaat nog wel bezig ben (ik speel niet zoveel). En ja, na die tijd ben je op de budgetbak aangewezen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Over de vraag of de Merom inderdaad de moeite waard is om op te wachten, ik denk het wel. De nieuwsposts over de prestaties van dit ding zeggen voor mij genoeg om te kiezen om te wachten tot oktober voor de aanschaf van mijn laptop. Mijn budget is dan wel ietsjes breder, 1700 euro, en ik heb niet perce nu een laptop nodig, maar wil er wel zo snel mogelijk een :P

Ik zou iedereen die de mogelijkheid heeft om te wachten op de Core Duo 2/Merom processoren aanraden dat ook te doen (uitgaande van de benchmarks die tot nu toe met de Conroe zijn gedaan)

Verwijderd

Topicstarter
over dat games spelen over 2-3 jaar, daar bedoel ik vooral mee dat ik de games nog kan spelen. het hoeft echt niet op volle resolutie met alle settings allerhoogste ofzo... gewoon dat het speelbaar is en acceptabel uitzien. Me huidge pc is een pentium4 1.7ghz sdram en geforce2 met 64ram. Ik kan er gewoon world of warcraft op spelen. Of het mooi is? nee :P en erg lage frame rate. Maar het wil wel. En zo kon ik meeste spellen van vorige jaar ook wel spelen. Dus het lijkt me opzich een beetje overdreven als je zeg dat het echt niet meer wilt.

Maar ik zie dat de meron rond augustus uitkomt dus... denk dat ik er toch op ga wachten. mischien is x1600 de standaard over 2 maanden in een laptop. en met 1.5gb geheugen, en meron dual core kan ik vast wel goeie tijdje mee vooruit.
Pagina: 1