Zwaardere voeding ook koeler?

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb zitten zoeken maar het antwoord op onderstaande vraag kwam ik (nog) niet tegen......

Ik heb een systeem waar nu een voeding van 270 Watt prima voldoet. Ik krijg een andere kast waar nog een voeding (PSU) in moet. In principe zou een 300-350 watt voeding prima volstaan.
Nu is mijn vraag:
wordt een zwaardere voeding per definitie minder heet dan een lichtere als je ze allebei hetzlefde belast?
Dus in mij geval, stel ik verbruik 240 watt, wordt dan een 500 watt voeding minder heet dan een 300watt?

Ik vraag dit omdat ik ook graag wil dat het een stil systeem wordt. Ik opteer voor een zwaardere PSU als ik door de lagere temperatuur van een zwaardere voeding met een stiller systeem eindig (de PSU fan hoeft dan natuurlijk minder hard te werken).
Of zou het alleen zo zijn dat het met een zwaardere voeding langer duurt voordat ie dezelfde temperatuur heeft als een lichter?'

thx

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 22:25

Vizorium-5

Framerate = Life

De hitteproductie van een voeding hangt af:

1. van het vermogen dat de voeding moet leveren (in jouw voorbeeld 240 watt)
2. de effeciency van de voeding (dit betekend hoe efficient de voeding vermogen uit het stopcontact om kan zetten naar het vermogen dat geleverd moet worden)

Als een voeding een effeciency heeft van 70%, betekend dat de benodigde 240 watt voor je pc 70% is van het totale vermogen (~342 watt) dat de voeding uit het stopcontact haalt. De overige 30% (342 - 240 = 100 watt) wordt omgezet in warmte.

Om een lang verhaal kort te maken, in jou geval zou ik kijken naar een voeding met een hoge effeciency. Ook zijn de gebruikte fans in de voeding van belang voor de geluidsproductie. De duurdere voedingen (A-merk) hebben meestal een goede effeciency en stille fans in hun voedingen gebouwd, maar hier betaal je wel voor. Meestal zijn zwaardere voedingen efficient als deze niet volledig belast worden.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:05

Croga

The Unreasonable Man

Vizorium-5 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:23:
Als een voeding een effeciency heeft van 70%, betekend dat de benodigde 240 watt voor je pc 70% is van het totale vermogen (~342 watt) dat de voeding uit het stopcontact haalt. De overige 30% (342 - 240 = 100 watt) wordt omgezet in warmte.
Daarbij moet je je realiseren dat de efficientie van een voeding het hoogst is op zijn gespecificeerde vermogen. Hoe verder je onder het gespecificeerde vermogen blijft, hoe minder efficient de voeding zijn werk doet (over het algemeen).

Het is dus niet zo dat een sterkere voeding per definitie koeler/stiller is dan een minder sterke voeding. De kans dat het andersom is, is zeker aanwezig....

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verder is het ook zo dat bijv Tagan bij hun hogere modelen de fan iets hoger starten (meer rpm's) dan bij de lagere modellen. Dus bijv de 480 watt versie start bij 500rpm en eindigt bij 1827rpm.
De 580 watt versie start bij 816rpm en eindigt bij 1905rpm.

EDIT: ik check de site net weer en ze (easycon serie) lopen nu allemaal op van 500rpm naar 1827rpm :? .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• marteltor
  • Laatst online: 18:36
als jij dat zegt dan geloof ik dat, maar nog steeds kan een zwaardere voeding natuurlijk alsnog efficienter zijn dan een goedkope van 300watt :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:05

Croga

The Unreasonable Man

marteltor schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:40:
als jij dat zegt dan geloof ik dat, maar nog steeds kan een zwaardere voeding natuurlijk alsnog efficienter zijn dan een goedkope van 300watt :)
Maar dan is het niet meer het wattage wat dat bepaalt, maar het merk/type. Uitgaande van zelfde merk/type zal een hoger wattage waarschijnlijk een hogere hitteproductie bij lage belasting geven.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk anders eens hier:
http://techreport.com/reviews/2004q4/psus/index.x?pg=15

Daar zie je al een beetje doorschemeren dat lichte voedingen over het algemeen net iets zuiniger zijn dan de zwaardere. Je moet dan vooral kijken naar de lichtste belasting.

Overigens is dit dus redelijk makkelijk na te zoeken, dit is gewoon reviews zoeken over voedingen.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ok thanks so far, ik wil dus graag een goede, goedkope maar vooral STILLE voeding :)

En @TheGhostInc: natuurlijk kan ik dit allemaal zelf vinden, alles is te vinden op het net per slot van rekening :P
Ik heb ook al heel veel tests gelezen. Maar het gaat mij er nou juist om om meningen van mede tweakers. Veel van die tests hebben ook een commerciele achtergrond en vertellen mij meestal niet wat ik wil weten. Zo'n heldere en duidelijk uitleg als in de eerste 2 reacties heb ik nog nergens anders gevonden, ook niet hier op GoT. ;)

Even terug naar mijn wens.....
Ik zit nog een beetje in de dub: mijn idee is dat 1 grote fan per definitie stiller is dan 1 kleine, laat staan 2 kleinere. Tenzij die grote natuurlijk harder moet draaien.

Ik wil het aantal fans sowieso natuurlijk zo laag moeglijk houden. Liever geen (extra) case fans daarom, en dus zal de PSU fan(s) ook voor wat afvloeing van warme lucht uit de kast moeten gaan zorgdragen.
Met de huidige 12cm fan modellen zit de fan altijd aan de onder (of bovenkant) en zorgt in mijn geval vermodelijk alleen voor afvloeing van de warme lucht die de PSU zelf produceert. Met 2 fans is er meer zuigende werking van warme lucht uit de case, lijkt me......

Iets anders wat me bezig houdt: er zijn 2 soorten 'automatische fans' voor PSU's; 1 die al naar gelang de temperatuur z'n toerental bepaalt. En 1 die al naar gelang de belasting z'n toerental bepaald (Targan bijv.). Ik denk dat ik liever 1 heb die het op temperatuur doet, zodat ook de case daardoor wellicht beter gekoeld wordt.

Wellicht als ik het zo zelf terug lees wellicht iets te veel gevraagd voor mijn budget (40-60eu) :P

Verwijderd

Niet, er zijn genoeg goede, stille voedingen voor 60 euro.
FSP/Fortron bijvoorbeeld, dat zijn dezelfde als zalman, al spuit zalman ze blauw. Heb er hier ook 1, 120mm fan, honingraat rooster achterop, is lekker stil (300w, nmaar is er ook in 350 en 400w.)

• IRP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 13:43

IRP

Kijk ook eens naar de Enermax Liberty. Die is modulair wat voordelig kan zijn voor de luchtstroom in je kast. Vanaf 68 euro in de pricewatch
http://tweakers.net/pricewatch/129089

Looney

• marteltor
  • Laatst online: 18:36
kaajee schreef op donderdag 27 april 2006 @ 11:47:

Wellicht als ik het zo zelf terug lees wellicht iets te veel gevraagd voor mijn budget (40-60eu) :P
er zijn er natuurlijk genoeg. Uit de productsurvey opgemaakt, lijkt dit me een goede kandidaat: http://tweakers.net/productsurvey/121381
Pagina: 1