Toon posts:

[XP] USB doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de PC van mijn broertje.

- Windows XP Pro geinstalleerd met SP2.

- Alle patches van Windows Update zijn geinstalleerd.

- Moederbord: Asus P5LD2 i945P

Gisteren deed alles nog normaal, maar vandaag werkte zijn USB muis plotseling niet meer. Hij heeft die muis aangesloten op alle andere USB aansluitingen, maar werkte allemaal niet. Het 'lampje' onder de muis brandde ook niet meer. Uiteindelijk een PS2 muis aangesloten als een voorlopige 'oplossing'. Ik kan pas vrijdag bij hem komen om dingen uit te proberen. Ik denk zelf dat het een software probleem is, en ik ga proberen de USB drivers opnieuw te installeren. Iemand nog tips?

Ik vrees ook dat het moederbord kapot kan zijn. Kan het zijn dat zijn moederbord kapot is? Ik voel me nu nogal schuldig aangezien ik de PC voor hem heb samengesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 00:34 ]

Verwijderd

Probeer de muis eens op een andere pc.
Zo kun je uitsluiten dat die het niet is.

Dat het lampje niet brandt is het gevolg dat de usb poorten geen spanning aangeven. Oftewel ze werken niet.

Wat ook nog kan zijn is dat bv de usb controller in de bios uitgeschakeld staat.
Probeer een lijstje te maken en zoveel mogelijk uit te sluiten.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 17:06
Is er een andere PC met USB ergens in de buurt? Dan kun je snel even kijken of het der muis is, wat mij wat aannemelijker lijkt. Anders vraag je even of ie iets anders kan aansluiten :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
O ja, ik was dit vergeten: ik heb hem gevraagd een andere USB muis aan te sluiten (hadden we nog extra) en dat werkte ook niet. Het 'lampje' deed het wel bij die muis, maar er gebeurt dan niks en cursor beweegt dan niet. Ook na een reboot had dit geen effect.

Ik denk dat dit mijn strategie gaat worden:
- in BIOS alle standaard instellingen terugzetten.
- in veilige modus de USB drivers weggooien
- de USB drivers opnieuw installeren

Als het dan nog niet werkt: energiebesparing van USB uitzetten.

Als het dan nog niet werkt: systeemherstel.

Als het dan nog steeds niet werkt, dan ga ik verschrikkelijk stressen. ;( En dan meld ik me hier weer. Aan of opmerkingen, of iemand die dit probleem eerder heeft gehad, suggesties zijn welkom.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Ik heb ook een P5LD2, er zit toch drie jaar garantie op, en zo oud is dit mobo nog niet.

Ik zou eerder langs de leverancier gaan ipv de laaste twee opties uit te proberen.

( je hebt geen anders USB apparaat wat je kunt proberen? USB stick of zo?)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zolang het USB apparaat niet 'geactiveerd' wordt door Windows, blijft de LED uit. Dit betekent dat als de LED niet aan gaat, je niet kan zeggen dat de poort kapot is of niet.

Wat je kan proberen: sluit de muis aan en kijk of de LED heel kort aan springt. Is dit het geval, dan heeft Windows de muis wel gezien, maar niet geactiveerd.
Hoe te activeren? Dat is afhankelijk van de reden waarom hij in de eerste plaats niet geactiveerd wordt. Dit kan allerlei oorzaken hebben, bijvoorbeeld driverproblemen. Maar als Windows nog met een ander apparaat bezig is, wacht hij met de muis totdat hij daarmee klaar is.

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2006 15:08 ]

Pagina: 1