Toon posts:

[Flash] Golvende, bewegende motion guide

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in flash pro 8 een golvende lijn gemaakt die door de movie getrokken wordt zodat het lijkt alsof deze soepel over het scherm aan het golven is, hier wil ik een object (bloem oid) op mee laten "deinen".

In theorie is het simpel, de lijn veranderd op een verticale lijn alleen van hoogte, het object wat op de golf moet deinen mag gewoon op een verticaal vast punt staan en hoeft dus alleen horizontaal mee te bewegen.

In de praktijk: Als ik de motion guide als het ware onder het object naar rechts laat bewegen zodat deze lijn golft en ik geef aan dat het object bovenaan moet beginnen en vervolgens na 2 golfbewegingen onderaan moet eindigen, dan beweegt het object in een rechte lijn naar het x,y coordinaat van het eindpunt zonder de golfbeweging te volgen. Hoe krijg ik het voor elkaar dat dit object steevast de lijn op 1 punt blijft volgen? (meerdere keyframes als ijkpunt maken heeft geen zin aangezien een golflijn geen gelijkmatige stijging heeft)

edit: een horizontale motion guide maken heeft ook weinig zin, om dezelfde reden nl de niet gelijkmatige stijging en daling

hier de smf en dr fla:
.swf (heb je eigenlijk nix aan, je ziet de guide toch niet)
.fla (hier zie je het wel goed in :) )

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

sinus? (Math.sin dus)

Stoer; Marduq

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat is meer de actionscript (lees: devvers :> ) methode. Bij mijn weten (maar ik weet even niet zo snel hoe) kun je een object "vastmaken" aan een motionguide zodat 'ie het volgt. Ik vreet een beer als het niet in de help staat of in 1 van de bijgeleverde samples danwel handleiding. Ik heb het zéker eens ergens gezien in 1 van voorgenoemde vindplaatsen.

Zoeken = Vinden trouwens ;)

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 27-04-2006 00:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 14:08
Idd, je kan een guide-layer aanmaken in Flash waar je een object aan vast kan knopen. Als je dan het object een motion-tween mee geeft zal het de lijn (die je in de guide-layer hebt gezet) gaan volgen...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

Dit lijkt me meer een GFX topic :)

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 27 april 2006 @ 00:22:
[...]

Dat is meer de actionscript (lees: devvers :> ) methode. Bij mijn weten (maar ik weet even niet zo snel hoe) kun je een object "vastmaken" aan een motionguide zodat 'ie het volgt. Ik vreet een beer als het niet in de help staat of in 1 van de bijgeleverde samples danwel handleiding. Ik heb het zéker eens ergens gezien in 1 van voorgenoemde vindplaatsen.

Zoeken = Vinden trouwens ;)
Gr0wLiThE schreef op donderdag 27 april 2006 @ 00:30:
Idd, je kan een guide-layer aanmaken in Flash waar je een object aan vast kan knopen. Als je dan het object een motion-tween mee geeft zal het de lijn (die je in de guide-layer hebt gezet) gaan volgen...
Wat jullie zeggen is waar, maar als je het .fla bestand download wat in mn openingspost staat dan zie je ook dat de "bol" vast gemaakt is aan het begin van de lijn en op frame 30 aan het eind van de lijn. Volgend de statische motion guide theorie zou hij dan inderdaad de lijn moeten volgen maar in de praktijk volgt de bol niet de sinuslijn naar gaat in een keer naar beneden waar hij moet eindigen zonder de tussenliggende delen van de bewegende lijn te volgen.

Ik zal het proberen te verwoorden:
Een golvende lijn die hoog begint op een vast punt op een Y coordinaat, b.v. 10. De lijn beweegt zich naar rechts en langs Y coordinaat 10 gaat de lijn eerst als het ware naar beneden, dan weer omhoog en dan weer naar beneden, op dit punt beneden eindigd de lijn op frame 30.

De bol is op frame 1 dmv een motion guide layer aan de golvende lijn gekoppeld, ook op het Y coordinaat 10, op frame 30, waar de bol onderaan moet eindigen zet ik weer een keyframe waarin ik de bol aan het eind van de golvende lijn koppel die hier dus lager is dan op frame 1.
In theorie zou je nu vermoeden dat de bol de bewegende, golvende lijn volgt, in theorie gaat de bol 1x van boven naar beneden, beginnend bij frame 1 en eindigend bij frame 30.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

zie hier moet je wel weer verder mee komen.

edit:
met actionscript krijg je vaak soepelere bewegingen

[ Voor 27% gewijzigd door OzBoz op 27-04-2006 20:19 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1