Statief mee op reis

Pagina: 1
Acties:
  • 4.171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

Topicstarter
Wellicht al 100 keer gevraagd, maar ik kon met de topics die de search opleverde niet zo snel uit de voeten.

Deze zomer ga ik een reis door Australie maken en neem uiteraard mijn camera met toebehoren mee. Dit pakket bestaat uit een D70s, 18-70mm kit lens, Sigma 70-300, Compact Drive PD-7x en nog wat klein grut denk ik...(of deze info relevant is weet ik nog niet, maar liever teveel dan te weinig)

Nu heb ik 2 vragen eigenlijk.

1. Is het verstandig om een statief mee te nemen? Ga je dit missen op reis of is het alleen maar onnodige ballast?

2.Indien de ervaren reisfotograaf het aanraadt...wat voor statief dan gelet op het gewicht (liefst minder dan 1,5 KG) en bruikbaarheid (zo hoog mogelijk...)?

andere reistips altijd welkom!!!!!

Alvast bedankt...

ps. Ik neem aan dat het fotospul in de handbagage wordt meegenomen???

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

1: Is moeilijk te zeggen. Is het fotograferen een belangrijk iets in je vakantie? Statief mee. Ligt er natuurlijk ook maar helemaal aan hoe je daar reist. Als je gewoon je eigen huurauto hebt is een statief toch geen probleem?

2: Standaard Manfrotto met een balhoofd, of iets vergelijkbaars.
ps. Ik neem aan dat het fotospul in de handbagage wordt meegenomen???
Ja, maar het statief doe ik wel gewoon in het ruim (gewoon in m'n tas).

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 26-04-2006 22:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Het enige wat ik kan zeggen is dit;

Altijd als ik me statief vergeet/thuis laat heb ik er later enorme spijt van.
Liever voor niets meenemen, dan later spijt hebben dat je het niet gedaan hebt.

:)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

Tja zit met hetzelfde probleem. Ga over een maand naar Nova Scotia, Canada :).
Ik ga daar met een camper rondreizen dus het sjouwen zal mee vallen.

IK neem mijn Velbon 250N en Velbon 50LX monopod WEL mee.

Tripod omdat ik daar van die foto's wil maken van een waterval, rivier of kust met een lange sluitertijd.
Ook lees ik vaak dat een statief hét ding is voor mooie landschapsfotografie, maar ik denk dat indien je genoeg licht hebt (en dus een lange sluitertijd ondanks een hoog diafragma) het allemaal mee zal vallen.

Monopod voor mijn Sigma 70-300 APO. Heb 'm net maar merk dat op lange zoomstanden de sluitertijd vervelend gaat doen (lees bewogen foto's). Monopodje kan daar bij helpen.

Monopod zal op iedere wandeling aan mijn tas hangen. Statief gezien het gewicht niet (+/- 2 kg).

Qua handbagage; ik heb het nog nooit door de veiligheidscheck meegenomen (heb het spul nog niet zo lang), maar ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn met een monopod. Je kan er namelijk lekker mee meppen ;). Dus die gaat samen met het statief in de koffer. De rest gaat gewoon in de tas mee het vliegtuig in. Hoef ik ook niet de tas met andere handbagage te tillen mag me vriendin doen :P

Andere tips:
- Schoonmaaksetje of blaasbalg kan handig zijn voor als je net je lens aan het wisselen bent in de woestijn en een windje steekt op.
- Adapter voor je stekkers (laad anders zo moeilijk op).
- Je reisverzekering checken op maximaal verzekerd bedrag mbt fotospulletjes.
- Copy aanschafdocumenten/serienummers (voor als de douane moeilijk gaat doen op de terugreis, en voor als (god verhoede het) je aangifte moet doen bij de politie daar als je camera gestolen is.
- Handleiding van camera mee (zal je net zien een onbekende error als je in de bush zit).

mmm lijkt wel me reischecklistje (even topic bookmarken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Tja, hangt er helemaal vanaf wat je voor foto's gaat nemen, en wat je daar voorover hebt. Voor nacht/avond fotografie, 360's/perfecte panorama, HDR, l.exposure met ND?, is een statief handig. In principe is er in Australië een hoop licht, afhankelijk van waar je bent vrijwel altijd zon, normaal gesproken heb je geen statief nodig. Wel kan je grote contrasten verwachten(dit soort dingen), dus "dubbele exposure" kan handig zijn, maar je moet er zin in hebben. In principe is een licht statief natuurlijk altijd mooi meegenomen(voor wat extremere gevallen), maar ben niet bang dat zonder je veel zult missen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174070

Ik ben pas met drie verschillende vliegmaatschappijen naar Papua, Indonesie vertrokken, het statief gewoon aan mijn fotorugtas gehangen en meegenomen als handbagage. Geen enkel probleem mee gehad, geen vragen, niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En anders zou je altijd nog een stevig tafelstatief kunnen overwegen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Barrycade

Through the...

MartijnGizmo schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:03:
En anders zou je altijd nog een stevig tafelstatief kunnen overwegen.....
En door Australië een tafel meeslepen om het spulletje op te zetten? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

inquestos schreef op donderdag 27 april 2006 @ 01:21:
In principe is er in Australië een hoop licht, afhankelijk van waar je bent vrijwel altijd zon, normaal gesproken heb je geen statief nodig.
Volgens mij wordt het in Australië ook elke avond donker. In de schemer en in het donker kan je ook mooie foto's maken (vooral in de schemer imho).

En vergis je niet hoor, Australië is vrij groot. Het zuiden kan best koud/nat/donker zijn. En al helemaal in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 27-04-2006 12:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

littlejoannes schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:22:
[...]

En door Australië een tafel meeslepen om het spulletje op te zetten? :Y)
Ehr, of je zet hem op een autodak, muurtje, de grond, rots, [vul creatief idee naar keuze in].....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Ik was vorig jaar 3 weken naar Frankrijk en had ook een statief mee. Ik heb hier achteraf wel een beetje spijt van gehad. Veel foto's vanaf het statief heb ik niet genomen. Het was eerder een last dan een lust, zo'n ding mee op vakantie.

Natuurlijk is het handig en kan je ook in de duistere momenten leuke plaatjes schieten maar ik kies er toch voor op voor de vakantie zo'n klein 3-pootje mee te nemen. Past zo in je backpack ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Crijnn op 27-04-2006 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-12-2024
hoi, ik was ook op zoek naar een statief dat mee kan op vakantie,
iemand hier ervaring met de Vanguard MG 3? Zag 'm laatst bij de MediaMarkt, leek me vrij stevig, de kop is ook van alluminium. Kost 60 € bij cameranu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 20:46

MBV

Voor 70-80 euro kan je ook een velbon kopen, IMHO beter dan wat ik tot nu toe van Vanguard heb gezien.

Statief mee? Afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Een monopod zou ik zoieso meenemen, dat is voor de meeste situaties voldoende. Als je veel nachtfoto's ofzo wilt maken zal je een tripod nodig hebben. Velbon heeft daarbij als voordeel dat de Sherpa's beginnen bij 2KG, waar Manfrotto begint bij 3KG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Niet zo'n overbodig topic achteraf...

Ik heb nog geen idee of en hoevel nachtfoto's/'langesluitertijd' foto's ik ga maken. Aangezien ik de beschikking heb over een camper, voor het grootste deel van de reis is meeslepen niet echt een probleem echter rond Ayrers Rock heb ik geen camper en ik verwacht juist daar mooie nachtplaatjes te kunnen maken...aan de andere kant..misschien biedt een bean-nag ook wel uitkomst...

Overigens, mezelf kennende speelt in de bagage elke kilo mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 21:20
Ik gebruik speciaal voor op vakantie of iets dergelijks een Haman statief. Dat is relatief klein en licht. Het nadeel is dat het eigenlijk de limiet is voor mijn camera (EOS 5D met grip). Alleen past dit statief gemakkelijk in mijn koffer bij de kleren en weegt het bijna niets. Het statief kostte mij zo'n €50, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Normaal gebruik ik een Manfroto statief en als ik ècht weet dat ik een statief nodig heb en goed / veel ga gebruiken, dan neem ik dat mee. Alleen das ongeveer 7,5 KG...

[ Voor 8% gewijzigd door feuniks op 28-04-2006 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-05 17:32

Sharky

Skamn Dippy!

Je kunt ook een beanbag meenemen sowieso. Zo'n ding is klein en weegt geen drol. Als je dan niet uit de hand kunt schieten maar wel een rots/muurtje/auto ofzo in de buurt hebt dan kun je je camera daar mee stabiliseren en voorkom je krassen op je cam van de harde ondergrond.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
feuniks schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 14:23:
Ik gebruik speciaal voor op vakantie of iets dergelijks een Haman statief. Dat is relatief klein en licht. Het nadeel is dat het eigenlijk de limiet is voor mijn camera (EOS 5D met grip). Alleen past dit statief gemakkelijk in mijn koffer bij de kleren en weegt het bijna niets. Het statief kostte mij zo'n €50, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Normaal gebruik ik een Manfroto statief en als ik ècht weet dat ik een statief nodig heb en goed / veel ga gebruiken, dan neem ik dat mee. Alleen das ongeveer 7,5 KG...
Klinkt interessant!

Haman? Wat voor een? Maximum gewicht dat mijn camera weegt is D70s + Sigma 70-300...1 Kg ongeveer?? Kan ie dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Sharky schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 14:33:
Je kunt ook een beanbag meenemen sowieso. Zo'n ding is klein en weegt geen drol. Als je dan niet uit de hand kunt schieten maar wel een rots/muurtje/auto ofzo in de buurt hebt dan kun je je camera daar mee stabiliseren en voorkom je krassen op je cam van de harde ondergrond.
...was ik van plan ter plaatse te maken...washandje..kleine kussensloop oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

ForrestX schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:26:
[...]

...was ik van plan ter plaatse te maken...washandje..kleine kussensloop oid..
Ik zou hem hier alvast regelen. Je zult net zien dat je ter plaatse niets kan vinden wat voldoet. Je kunt hem wel vullen als je er bent. In principe kun je er alles in stoppen zoals rijst (geen rijstepap!), bonen of indien er niets ander voorradig is zand. Het voordeel hiervan is dat je het na gebruik weer op straat kan gooien zodat je alleen een lege zak overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 16:13:
[...]

Ik zou hem hier alvast regelen. Je zult net zien dat je ter plaatse niets kan vinden wat voldoet. Je kunt hem wel vullen als je er bent. In principe kun je er alles in stoppen zoals rijst (geen rijstepap!), bonen of indien er niets ander voorradig is zand. Het voordeel hiervan is dat je het na gebruik weer op straat kan gooien zodat je alleen een lege zak overhoudt.
dat bedoelde ik ook :9

rijstepap LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
ForrestX schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:22:
[...]

Klinkt interessant!

Haman? Wat voor een? Maximum gewicht dat mijn camera weegt is D70s + Sigma 70-300...1 Kg ongeveer?? Kan ie dat aan?
Do'oh...Hama waarschijnlijk...

leuk, licht en goedkoop (of duurkoop??)

Iemand ervaring met Hama Star 61? Hoogte van ergen in de 1.50...prijsje net onder de drie tientjes....

Ter verduidelijking...ik hoef geen high-end-super-quality-life-long-guaranty-super statief...gewoon iets dat mijn camera stabiel houdt gedurende mijn vakantie en niet teveel weegt en warabij ik niet direct het gevoel het dat ik voor het geld beter in de kroeg bier had kunnen gaan drinken.... :P

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

ForrestX schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:22:
..... Maximum gewicht dat mijn camera weegt is D70s + Sigma 70-300...1 Kg ongeveer?? Kan ie dat aan?
Net m'n D70 met kitlens even op de weegschaal: 1150gr. Met 70-300 gaat dat snel naar 1,5kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Licht gewicht en lage prijs gaan wel samen, maar licht gewicht, lage prijs en goed stabiel houden niet.

Je zou een carbonstatief kunnen overwegen, maar dat kost meteen weer zoveel. Plus dat ze toch niet zo stevig zijn als een aluminiumstatief van een paar kilo. Massa = stabiliteit.

Als je een camper hebt zou ik gewoon een degelijk alu-statief nemen. Onder de €100 kun je bijvoorbeeld kijken naar een 2e hands SLIK statief. Daarboven zou ik zoals eerder gezegd kijken naar een manfrotto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Velbon is €80 nieuw bij Foka (r'dam), en voelt ook best solide aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Deze gaat met mij mee:
Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/images/products/tripods/reise/080_l.jpg
(een tafel/schouderstatiefje met goede (grote) draagkracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Ik neem m'n "SLIK Mini 8555" (verkrijgbaar bij o.a. sommige Combi fotozaken) statiefje altijd mee. Is van alminium en kost maar € 25,-. Hij weegt 309 gram is heel klein en m'n Fuji S602Z weeg 635 gram en dat werkt meer dan uitstekend. De hoogte van de statief is. ongeveer 35 cm excl. camera. Het enige waar ik 'm voor gebruik is als ik geen vlakke ondergrond heb om m'n camera op te plaatsen. Als je een brugleunig, rotsblok o.i.d. in de buurt heb is dat ook prima natuurlijk. Succes en veel fotofun!

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11-2024

RBouman

René

Anoniem: 23311 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:59:
Deze gaat met mij mee:
[afbeelding]
Ook bij mij is dat een trouwe metgezel zowel aan de schouder als op tafel oid.
Een schouderstatief is klein en voldoende voor de meeste gevallen, ik denk dat het qua licht in australie dusdanig zal zijn dat je toch op hoge sluitertijden zit en dus eigenlijk geen statief nodig hebt alleen maar een vaste hand.
(of je moet veel drinken natuurlijk :P )

[ Voor 3% gewijzigd door RBouman op 07-05-2006 22:42 ]

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 17:06
Even over de monopod, ik wil zelf graag een Manfrotto 680B + 234 kop kopen (samen +/- 1.60m),
maar dat is wellicht te laag voor mij om te gebruiken, ik ben 1.97m :P
Iemand een idee of dat gaat lukken, of moet ik echt voor wat groters kijken :X

[ Voor 4% gewijzigd door Cyclonist op 07-05-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Cyclonist schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:00:
Even over de monopod, ik wil zelf graag een Manfrotto 680B + 234 kop kopen (samen +/- 1.60m),
Ik het volgens mij dezelfde monopod. Die is volgens mij echt wel lang genoeg. Je betn dan 1.97, maar je moet je lengt meten vanaf je ogen minus de hoogte van de camera tot de zoeker.

PS die kop die je noemt, is dat de balhoofd? Heeft op een monopod niet veel zin namelijk een tilthead dus ;). Ik heb er zelf een miniconnect opzitten om snel te kunnen switchen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 07-05-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Cyclonist schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:00:
Ik ben +/- 1.90m en heb een 680 + 488RC2 (1.64m hoog). Dit is hoog zat, 1.64 is voor mij "kin-hoogte" en met de oculair-hoogte en m'n houding zou hij zelf nog 2 a 3 cm lager mogen zijn.

Wellicht dat 1.60 voor jou dus te laag is, maar als ik jou was zou ik dat eens ergens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't wordt natuurlijk ook wat anders als je omhoog wilt fotograferen zonder je hoofd dichter bij de grond te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:38:
[...]
Ik ben +/- 1.90m en heb een 680 + 488RC2 (1.64m hoog). Dit is hoog zat, 1.64 is voor mij "kin-hoogte" en met de oculair-hoogte en m'n houding zou hij zelf nog 2 a 3 cm lager mogen zijn.
Lager???? Hmmmz... dat is een kwestie van iets minder ver uitschuiven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

begintmeta schreef op maandag 08 mei 2006 @ 09:47:
't wordt natuurlijk ook wat anders als je omhoog wilt fotograferen zonder je hoofd dichter bij de grond te brengen.
En dit is een hele belangrijke opmerking....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Anoniem: 23311 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:42:
[...]

Lager???? Hmmmz... dat is een kwestie van iets minder ver uitschuiven :+
Ja hehe :P Maar daarmee bedoel ik dus dat ik aan +/- 1.60 ook wel genoeg zou hebben gehad.
begintmeta schreef op maandag 08 mei 2006 @ 09:47:
Juist, maar moet je monopod dan niet ineens een behoorlijk stuk langer zijn 20 cm oid? Hierbij ga ik even uit van een telelens met statiefgondel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 16:25
Heeft iemand toevallig ervaring met de Manfrotto 725b?
Deze is gelijk aan de 724b, alleen heeft deze dan een ballhead MET QR-plate. De 724b heeft geen QR-plate...

De 725b is (gok ik) een geupdate versie van begin dit jaar. Ik heb nog vrij weinig gebruikers-informatie erover kunnen vinden, behalve dan wat product-informatie bij wat webwinkels. Bij sites als dpreview vind ik helaas niet zoveel informatie...

Maar heeft iemand wat meer info hierover?
Body + lenzen die ik hier nu of op korte termijn (binnen 1 jaar) mee wil gebruiken zijn: D70, Tokina 12-24, Nikon 18-70, Nikon 18-200 VR, Nikon 80-200 2.8 (of de Sigma 70-200 2.8 maar deze zijn vergelijkbaar qua lengte en gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 09:23
Anoniem: 23311 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:59:
Deze gaat met mij mee:
[afbeelding]
Geinig dingetje RC, waar heb je die op de kop getikt!?

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Statiefje dat altijd in m'n fototas zit, een Cullmann 50011:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotolab30.com/xcart/images/thumbnails/t_4638.jpg
Weegt nauwelijks iets, prima als tafelstatief te gebruiken, en volledig uitgeschoven is 'ie dik een meter hoog. Dan is 'ie wel niet zo bar stabiel, maar m.i. is het beste statief het statief dat je bij je hebt, en dat is bij deze Cullmann geen enkel probleem. En als je tijdens 't afdrukken het statief naar beneden drukt, is 'ie stabieler dan je zou verwachten.

Een doorsnee dSLR met telezoom kan 'ie overigens prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipmans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09-2022
Zelf beschik ik al over een Manfrotto 55DB statief met 141RC kop (gewicht 3KG incl kop)

Deze wil ik meenemen op vakantie. Nu zijn er speciale manfrotto (schouder) statief tassen tekoop. Deze kost bij konijnenberg 53 euro! Zijn er ook alternatieve van gelijkwaardige kwaliteit om een statief mee te nemen? of wellicht een klein statief onder de 53 euro?

Binnekort ben ik van plan een Lowepro Computrekker rugtas te kopen, wellich tkan ik hem daaraan vast maken wat ik echter niet als stevig in zie (3KG) Iemand hier ervaring mee?

zie: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5600

Helaas kon ik zelf geen alternatieve tassen vinden vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan m'n "grote" statief (Stitz, zo'n 25 jaar oud, en ook ongeveer 3 kilo) heb ik gewoon een schouder-draagband van een kleine weekendtas gefrutseld, en dat werkt heel prettig.
Die weekendtas kostte 2 jaar terug precies 5 euro (bij Bas Tas in Haarlem, daar kostten alle tassen zoveel), en die tas doet ook nu nog prima diensten. Al moet 'ie het nu wel meestal zonder schouderband stellen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EasyJet schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:57:
[...]

Geinig dingetje RC, waar heb je die op de kop getikt!?
Pfff... geen idee... die was van mijn vader ooit, en op een gegeven moment in gebruik genomen.
Hij zit overigens nog steeds in t cullmann.de assortiment, dus is gewoon nieuw verkrijgbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met een van deze statieven??:

Velbon P-MAX

Max. hoogte : 131 cm
Min. hoogte : 77 cm
Gewicht : 0.8 kg
Draagvermogen : 1.5 kg

Afbeeldingslocatie: http://www.cameraland.nl/images/products/400px/SV0015.jpg

of met deze:
(verschil is volgens mij dat het statief hierboven geen 'macro-stand' heeft (benen blijven bijelkaar door extra stangen boven in)

VELBON Ultra MAXi

Max. hoogte : 155 cm
Min. hoogte : 36 cm
Gewicht : 0.96 kg

Afbeeldingslocatie: http://www.cameraland.nl/images/products/400px/SV0017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ForrestX schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:55:
Heeft er iemand ervaring met een van deze statieven??:

Velbon P-MAX

Max. hoogte : 131 cm
Min. hoogte : 77 cm
Gewicht : 0.8 kg

[afbeelding]
Deze heb ik in een fotozaak beetgehad. Kliksysteem van die pootjes voelde niet aan of het eeuwig meeging, terwijl de prijs er wel naar was.
of met deze:
(verschil is volgens mij dat het statief hierboven geen 'macro-stand' heeft (benen blijven bijelkaar door extra stangen boven in)

VELBON Ultra MAXi

Max. hoogte : 155 cm
Min. hoogte : 36 cm
Gewicht : 0.96 kg

[afbeelding]
Zelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177497

Ik heb de laatste vakantie ook mijn statief meegenomen, altijd handig
Als je er eentje hebt en je neemt ´m niet mee, zou je wel eens spijt kunnen krijgen.
Ik moet zeggen dat ik hem wel weinig heb gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ben begin dit jaar 2mnd naar nieuw zeeland geweest, daar een auto gehuurd (dus geen backpacken)... en ik was blij dat ik hem niet bij me had. Echt veel te veel slepen.
Van de andere kant heb ik op sommige momenten toch spijt als haren op m'n hoofd gehad dat ik géén statief mee had.

Nogal 2zijdig, maar ik denk dat ik de volgende keer toch ergens een lichtgewicht cheapo dingetje vandaan haal en mee neem :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ik gebruik zelf deze:
Afbeeldingslocatie: http://usuarios.lycos.es/germanick/tienda/tripode/velbon/Velbon-CX-300.jpg
Fijn dingetje, mooie draagtas erbij en nog hardstikke licht ook :) Gemaakt van aluminium, mooie coating erop, en lekker stabiel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Weet iemand een cheap Compact (als in "past in broekzak"-formaat) "tafel"statiefje, wat toch een DSLR a 1+ kg kan houden? :?
Heb namelijk weinig zin om m'n grote lompe statief mee te nemen, en veel meer dan 10 foto's zal ik er zoiezo niet mee maken (maar een tafelstatiefje is nooit weg).

[ Voor 8% gewijzigd door inquestos op 29-05-2006 11:04 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Een bean bag is dan wel een goed idee denk ik. Erg goedkoop ook: elke willekeurige zak voldoet. Op de plek van bestemming koop je de vulling (rijst/gedroogde bonen/wat er op lijkt), scheelt weer in 't vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Of polysytreen korrels, schijnt ook goed te werken en weegt geen drol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Laatst online: 16-05 17:06
MBV schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:18:
Waar vind ik zoiets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 16-05 21:18
MBV schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:18:
Isomo dus, lijkt me idd wel geschikt. En gratis aan te geraken, wat piepschuim=isomo=geblazen polystyreen kapot wrijven tot je genoeg hebt om je zakje te vullen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Hmm... inderdaad een optie zo'n "beanbag" , makkelijk, goedkoop, licht, snel "op te zetten"

Dan nog een stoffen zak.... een knikkerzakje uit verloren tijden? Kussensloop is te groot... van 't weekend even kijken voor een creatieve oplossing (echte mannelijke tweakers naaien zoiets natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

kick ass schopje :)

vanaf 29-06 is er een statief te koop bij de lidl.
Nu ben ik benieuwd of iemand dit ding kent (staat geen naam bij namelijk), wat jullie ervan vinden en of het te gebruiken valt. Het wordt mijn eerste statief dus ik verwacht geen 5kilo statief die met een orkaan blijft staan. Misschien ook voor jullie een idee?...een cameratas verkopen ze ook

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je wilt een statief kopen van 24.99 euro om je camera met een waarde van (body 499 + sigma 249) 750 euro vast te houden.... Vreemde verhouding. Zeker als je dan op het plaatje ook nog eens kijkt naar de verhouding tussen de breedte van de poten en de grootte van de kop. Ik denk dat dit geen statief maar een wankeltief is. Naar mijn mening alleen geschikt voor een compactcamera. Koop gewoon een degelijk statief van metaal... Kost iets meer, maar is veel stabieler en gaat veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 15:51:
Je wilt een statief kopen van 24.99 euro om je camera met een waarde van (body 499 + sigma 249) 750 euro vast te houden.... Vreemde verhouding. Zeker als je dan op het plaatje ook nog eens kijkt naar de verhouding tussen de breedte van de poten en de grootte van de kop. Ik denk dat dit geen statief maar een wankeltief is. Naar mijn mening alleen geschikt voor een compactcamera. Koop gewoon een degelijk statief van metaal... Kost iets meer, maar is veel stabieler en gaat veel langer mee.
Sorry maar dit is imho gezwets. Ik gebruik al jaaaaaaaaaren een el-cheapo plastic fantastic statief van eh, Hama ofzo, heeft destijds ook drie tientjes gekost en m'n camera staat er gewoon prima op. Nee, geen wervelstormen mee doorstaan of sneeuwstormen mee gefotografeerd, maar kom op, wees eerlijk, hoeveel mensen hier hebben écht een statief van 300 euro nodig?

Beetje hetzelfde verhaal als het continue afkraken van superzooms dat nu aan het gebeuren is. Nee, tuurlijk is een L lens veel beter, maar daar hebben we niet allemaal geld voor (over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het ook niet over een Gitzo statief dat noodzakelijk is.... Ik heb zelf een of ander Hama driepootje (ooit voor verjaardag gehad). Ik denk dat ik deze een keer heb gebruikt en het statief is dermate krachtig dat als je de camera erop zet je het hele verhaal van waterpas neerzetten opnieuw kan doen (het plastic buigt gewoon door). Daarnaast zijn alle standen behalve de standaard stand uit den boze. Vanwege de plastic bout in het plastic schroefdraad is het niet mogelijk het statief goed vast te zetten. Tot slot moet je het statief heel goed in de gaten houden op het moment dat je er een zwaarder objectief op zet (bijv 70-200/2.8).

Nogmaals ik pleit niet voor een statief van 300 euro, maar wel voor iets meer dan het absolute instapspul. Dit is gewoonweg niet geschikt voor iets serieuzer gebruik dan een compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staan geen specificaties bij het statief, maar ik denk dat we kunnen zeggen dat een veilige belasting 700 gram kan zijn. Het moet dan wel windstil zijn op een vlakke ondergrond en de camera moet gewoon rechtop op hets atief zijn geplaatst.

Uit de gegevens die ik kan vinden weegt je camera 540 gram en je Sigma zoom net geen 600 gram. Bijna 1200 gram dus (evt zonnekap en bandje e.d.) dat is bijna het dubbele van de veilige belasting. Je mag zelf kiezen of je dat een goed idee vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zich ziet dat Lidl statiefje er nog niet eens zo beroerd uit. Minimale hoogte 35 cm, dus ingeklapt zal 'ie zo'n 40 cm zijn. Aluminium pootjes, en waarschijnlijk een kunststof kop (hopelijk wel een metalen schroefdraad), dus erg licht. En ik vermoed dat 'ie ook niet echt veel moeite met een camera van dik een kilo zal hebben. Verwacht dan niet teveel precisie, en dat waterpasje kun je dan ook wel vergeten, maar hij zal 't wel kunnen dragen.

OK, 't is geen Gitzo of Linhof, en helemaal stabiel zal 'ie ook niet zijn, maar als je moet kiezen tussen 1/100s uit de hand of 1/25s vanaf statief, dan zal 't prima werken.
Als je er maar voor zorgt dat je de minst hoge stand die nog werkbaar is gebruikt (dus zoveel mogelijk van de dunne delen van de pootjes ingeschoven laten), en nooit en te nimmer de mogelijkheid gebruikt om de middenpoot omhoog te zwengelen!

Het beste statief is nog altijd het statief dat je bij je hebt, en in een "Statief op reis" topic wegen dan gewicht en formaat nogal zwaar... :)

Enne... 't Is een dingetje van 3 tientjes. Mocht 't niet bevallen, dan kun je er altijd nog iemand met een prosumer camera blij mee maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 22-06-2006 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Foka heeft nog steeds voor €75 een velbon van 100% metaal staan (behalve de voetjes dan ;)). Lijkt me een mooi ding om mee te starten? Op reis is hij misschien wel wat zwaar, da's een nadeel. Maar hij is echt stabiel, plastic buigt namelijk altijd door :( En el-cheapo quick-releases hebben ook altijd een mm speling, genoeg voor een bewogen foto :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toegegeven, niet helemaal handig voor in de rugzak, maar wel stabiel, meer dan hoog genoeg (bijna 2 meter) en goedkoop. Met een balhoofdje was ik in de uitverkoop 55 euro kwijt bij Foto Klein Professional.

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~deom/tripod.JPG

Materiaal: overwegend hout, wat kunststof en metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deom, dat statief ziet er goed uit, maar zoals jij 'm hebt staan (middenzuil helemaal omhoog) zal 'ie absoluut niet stabiel zijn. Bij dit soort pro/studio statieven is die middenzuil bedoeld om die 2 meter te halen wanneer je er een studioflitser of zo op zet. Dan maakt 't niet uit of 'ie een klein beetje wiebelt.
Zet je er een camera op, houd dan die middenzuil zo laag mogelijk. Veel en veel stabieler, en je houdt nog een werkhoogte over van zo'n 1.40 meter, en dat is ook niet verkeerd...

Maar ja, niet echt meteen een "Statief voor op reis" :)
Of je moet reizen op de manier van Ansel Adams: met een pickup truck door Amerika, en op de laadvloer een zwaar houten statief met daarop een technische camera (4x5 inch negatieven).
"Moonrise, Hernandez, New Mexico" (zie fotootje, z'n bekendste foto) heeft 'ie op die manier gemaakt, en volgens Adams was 't een snapshot: de opname kostte minder dan een kwartier. :+
Dat was overigens wel in 1941...

Afbeeldingslocatie: http://www.andrewsmithgallery.com/images/misc/ansel_adams.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat houten statief is inderdaad niet iets voor op reis, hoewel ruimte en gewicht meestal geen probleem is als je met een boot op vakantie gaat. Het is meer wat je niet meeneemt :o

Als ik op pad ga met de rugtas, gaat dit statief mee. Het is net een klasse goedkoper dan Manfrotto en dat blijkt uit het feit dat ik enkele rubbers om de vergrendelingen met wat Bisonkit heb vast moeten zetten, en dat de kop er bijna opgelijmd zat. Na hardhandig verwijderen kwam er echter een standaard schroefdraad tevoorschijn, waarop met een standaar verloopje gewoon een Manfrotto kop geschroefd kan worden. En dat is niet gek.

De middenzuil kun je in twee delen schroeven om dichter bij de grond te kunnen. Ik heb een deel permanent verwijderd omdat ik de middelzuil toch nooit omhoog schuif vanwege de stabiliteit. Je moet wel een belachelijk duur statief hebben wil de camera geheel stabiel blijven staan.

De voetjes hebben een rubber voet die je weg kan draaien waarna een spike tevoorschijn komt.

Met name het aantrekkelijke gewicht maakt hem nog goed om mee te nemen, en daarmee ben ik weer terug on-topic.

Specs:
Merk: Talens
Type: 2603Q
Prijs:€ 99,95
Hoogte ingeklapt:64,5 CM
Max hoogte:165,5 CM
Gewicht:2,15 KG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/tripod/tn_hoog.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/tripod/tn_ingeklapt.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/tripod/tn_laag.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
-kick-

Ik ben al een tijdje op zoek naar een suitable statief voor mezelf.

- Het belangrijkste criterium wat ik heb uitgedokterd, is dat hij compact moet zijn. Dus: max 30 cm ingeklapt, zodat ik het altijd mee kan sjouwen in mn backpack.
- Snelkoppeling hoeft niet per sé.
- belasting: 350D+grip + 70-300 IS 17-50 (1360 gram)
- toepassing: nachtlandschapjes e.d.

Budget: 75 euro.

Mijn belangrijkste criterium is eveneens de lastigste om op te zoeken.

Ik heb al een cheap-ass tripod gevonden:

Giottos JR420, maar kan geen specs vinden erover.
Cullmann 50011: wederom geen specs.
Velbon CX-Mini/F: gaat kennelijk maar tot 1 kg.

iemand suggesties/ aanvullingen voor mijn keuze?

[ Voor 1% gewijzigd door Parle85 op 02-01-2008 13:59 . Reden: hersenloos ]

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Nachtlandschap met een 70-300? Ik zou eerder een korter objectief verwachten voor landschappen...

Maar wie ben ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
scherp, heb je gelijk in. Total gewicht met mijn 17-50 is 1360 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Net als bovenstaande poster ben ik ook op zoek naar een klein statief voor avond-/nachtopnames. In mijn geval met een draagkracht van +/- 2,5 kg. Ik had een Manfrotto 055ProB, maar heb deze erg weinig gebruikt. Hij was nogal zwaar en groot om vaak mee te nemen. Het beste statief is er per slot van rekening één die je meeneemt en gebruikt.

Mijn interesse gaat op dit moment uit naar de Cullmann 1002

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/images/products/tripods/reise/1002_l.jpg

en de Cullmann 0080 (jammergenoeg geen specs).

Afbeeldingslocatie: http://www.cullmann-foto.de/images/products/tripods/reise/080_l.jpg

Die zijn volgens mij iets steviger en kunnen iets meer gewicht dragen dan de Cullmann 50011.

Er zijn veel merken reis/tafelstatieven op de markt, maar de meeste zien er niet echt stevig uit of zijn volgens de specs niet bestand tegen wat zwaardere camera's. Ervaringen met kleine reisstatieven is dan ook van harte welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Klusjesman op 02-01-2008 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Ik heb zelf ook naar de onderste cullmann gekeken, maar zo te zien kan hij alleen een vlakke ondergrond verdragen. Voor mij valt deze dan sowieso af.

Verder nog even bij de kijkshop geweest, voor 18 euries hebben ze ook een tripodje mét snelkoppeling.. Helaas is ie volgens de specs net iets te klein (35 cm) en het draagvermogen staat niet gegeven.

Edit: die cullmann 1002 oogt vrij stevig. Bij camera4all.nl hebben ze touringset cullmann 1001 voor 90 euro, daar zitten cullmann 1002 t/m 1006 in.

[ Voor 17% gewijzigd door Parle85 op 03-01-2008 10:17 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1