Toon posts:

[debian] Nvidia drivers banned voor Etch (testing)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag was ik met een nieuwe Debian installatie bezig die zoals gebruikelijk spoedig verliep. Op het moment dat ik de nvidia kernel module wilde bouwen via module assistant ging het opeens fout.

Na een snelle blik op de maintainer van nvidia-graphics-drivers kwam ik er snel achter wat er mis was: De drivers zijn in Etch REMOVED! (zie http://packages.qa.debian.org/n/nvidia-graphics-drivers.html ):
[2006-04-18] nvidia-graphics-drivers REMOVED from testing (Britney)
Er staat ook niet echt duidelijk bij waarom. Hoewel het dus alweer meer dan een week geleden gebeurd is, vind ik er eigenlijk voorderest nix over op internet. Ik neem aan dat de bulk van de mensen nog gewoon de drivers heeft van voordat ze weggehaald werden, en er bijna niemand een nieuwe install van debian testing heeft gedaan de laatste week. Op de officiele debian wikki staat het volgende:
Warning for Etch users

As of 2006-04-18, nvidia-graphics-drivers was removed from testing. This page needs to be updated to reflect how testing users should get the drivers.
Dat duidt er op dat de removal toch wel permanent is en geen tijdelijke drawback om een serieuze bug te fixen, of zie ik het verkeerd?

Weet iemand of er nog ergens een mirror is waar de nvidia drivers voor testing nog vandaan te trekken zijn? Tevens ben ik wel nieuwschierig naar de redenen waarom deze drivers nou zomaar opeens zo hard verwijderd zijn. Ruzie onder de developpers ofzo? :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Zo te zien is het omdat er al tijden een serious policy violation bug open staat die als release critical wordt aangemerkt. Blijkbaar zijn ze bij debian dingen uit testing aan het opruimen om de boel klaar te maken voor een freeze en uiteindelijk een release.
Je kunt nog altijd gewoon de versie uit unstable installeren, die werkt op etch net zo goed.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:56:
Zo te zien is het omdat er al tijden een serious policy violation bug open staat die als release critical wordt aangemerkt. Blijkbaar zijn ze bij debian dingen uit testing aan het opruimen om de boel klaar te maken voor een freeze en uiteindelijk een release.
Hoewel ik al wat langer debian draai houd ik me eigenlijk nooit zo bezig met de development eromheen (hoewel dat natuurlijk wel interesant is om te volgen), maar is het normaal dat er niet even ergens een uitlegje komt? Zouden ze (in principe) ook zo zomaar even de kernel zelf kunnen removen en dat dan alleen af doen met een berichtje "linux-kernel-image REMOVED from testing" ?

Maar betekent dit dan dat de nieuwe stable van Etch dus geen Nvidia drivers meer zal (kan/mag?) krijgen?
Je kunt nog altijd gewoon de versie uit unstable installeren, die werkt op etch net zo goed.
Ok, ik vermoedde al zoiets maar zag het niet ergens bevestigd. Thanks!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 20:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat een driver of app niet direct met jou distro meegeleverd wordt, wil niet zeggen dat je het niet kan/mag installeren.
NVidia drivers worden gereleased onder een andere licentie dan Debian. GPL (voor Debian) stelt dat alle code in het gereleasde product onder GPL moet vallen. Wil Debian dus aan GPL voldoen, moet het de NVidia drivers weglaten. Hetzelfde geldt voor Ati drivers, die zullen waarschijnlijk ook ontbreken. En als ze het echt netjes hebben gedaan, ontbreekt ook DVD/MP3/WMA/WMV ondersteuning.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 04:11:
Dat een driver of app niet direct met jou distro meegeleverd wordt, wil niet zeggen dat je het niet kan/mag installeren.
NVidia drivers worden gereleased onder een andere licentie dan Debian. GPL (voor Debian) stelt dat alle code in het gereleasde product onder GPL moet vallen.
Fout (een veelgemaakte fout, maar toch). Lang niet alles hoeft aan de GPL te voldoen, er is zoveel meer keus qua vrije licenties dan alleen GPL. De geleverde software moet een licentie hebben die compatible is met het Debian Social Contract, waarvan de GPL er slechts een is. Als debian alleen GPL-software mee zou leveren zou het nogal een beperkte distro zijn.

• deepbass909
  • Laatst online: 06-02 20:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ok, ik dacht dat veel distro's tegenwoordig probeerde de GPL zoveel mogelijk aan te hangen...
Maar dat neemt niet weg dat drivers zoals de NVidia en Ati drivers, met hun closed source binairies, buiten de meeste licenties vallen die de distro's hanteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Debian heeft niet voor niets de non-free repository. Echter is het wel zo dat de Nvidia licentie het verbiedt om iets aan die drivers te veranderen of die driver ook maar te hebben als je geen nvidia kaart hebt. Dit soort licentievoorwaarden maken het zelfs voor non-free pakketjes moeilijk om te blijven werken.

Verwijderd

Het verschil tussen de nvidia binary driver te installeren met apt-get, of eventjes de driver wget'en en zelf installeren is zowiezo erg klein hoor.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Als je geen eigen kernel hebt gebakken dan ben je anders toch wel even bezig..

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:56:
Ik heb dit net geprobeerd en dat werkt dus niet. Ja, het builden van de kernel module lukt als ik unstable en mijn sources opneem en in mijn apt config testing als default zet, maar bij het installen van nvidia-glx gaat het toch weer fout.

Er is namelijk een dependency op Xorg 7, en die zit alleen in unstable. Als ik ook Xorg ga binnentrekken kan ik natuurlijk net zo goed helemaal op unstable over, wat ik dus juist net niet wil voor die bak.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
je kan gewoon de drivers van nvidia gebruiken.
zorg dat je kernel source aanwezig is en gewoon
de laatste versie downloaden van nvidia even chmod +x en installeren die hap
even in je config je driver hernoemen naar nvidia en draaien maar, weer bij mij
altijd.

ehhh.. noppes

Verwijderd

Topicstarter
Thc_Nbl schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:28:
Ja, ik probeer dat dan wel. Ik wilde graag proberen dit specificieke systeem zo 'clean' mogelijk te houden met alleen dingen uit Debian (had nog liever de NV driver gebruikt, maar die support geen dual-head). Maar ach, zo'n ramp is het natuurlijk ook weer niet :)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
Ik heb hier nog wel debjes in de cache hangen. Als je interesse hebt kan ik de volgende pakketjes wel online zetten :)
berta-ii:/var/cache# find | grep nvidia
./apt/archives/nvidia-kernel-source_1.0.8178-2_i386.deb
./apt/archives/nvidia-kernel-common_20051028+1_all.deb
./apt/archives/nvidia-glx_1.0.8178-2_i386.deb
./apt/archives/nvidia-kernel-legacy-source_1.0.7174-2_i386.deb

Regeren is vooruitschuiven

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

Thc_Nbl schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:28:
zorg dat je kernel source aanwezig is en gewoon
de laatste versie downloaden van nvidia even chmod +x en installeren die hap
even in je config je driver hernoemen naar nvidia en draaien maar, weer bij mij
altijd.
nou bij mij op unstable werkte dat dus ineens niet meer :"( maar mss kwam dat doordat ik xorg7 installed had . . .

inmiddels draai ik testing (ietsje meer zekerheid) met de nvidia driver van de site die nu gelukkig wel werkt :)

die package in de reposit is nogal gaar iig :/ al een tijdje ook, want hij heeft zelfs in unstable problemen om ge-installeerd te worden :/

nouja, van de site halen dus :) die installer geeft ook zelf aan of hij een eventuele oudere versie moet verwijderen.

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Hoe heb jij dit nu opgelost als ik vragen mag ? Ik heb namelijk die packages ook nodig na het compileren van een nieuwe kernel... kde wil anders niet starten :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:12:
Hoe heb jij dit nu opgelost als ik vragen mag ? Ik heb namelijk die packages ook nodig na het compileren van een nieuwe kernel... kde wil anders niet starten :(
Niet opgelost. De drivers zijn echt definitief uit testing weg. Mischien dat ze met de volgende debian release weer in de testing komen? (dat zou dus ongeveer november dit jaar zijn)

Er waren eigenlijk 2 mogelijkheden; of naar unstable upgraden of naar stable downgraden. Hoewel het geen ramp is, vind ik unstable net niet stable genoeg (hench die naam dus ;) ) en stable wil ik ook niet draaien omdat het om een desktop ging en geen server.

Uiteindelijk maar voor die paar rot centen gewoon een 2de kaart gekocht ipv met zo'n binair onding gaan modderen die je kernel taint. Ik draai dus nu weer gewoon de NV kernel. Tis jammer dat ie geen dual-head ondersteund, maar voor 2D workstation werk is dit toch wel verreweg de meest superieure driver. Je kunt lekker kernels updaten en nooit geen gezeik met dependencies of wat dan ook. Ook ben ik nog nooit tegengekomen dat NV je systeem crashed (kan ik van 'nvidia' helaas niet zeggen).

Als je niet debian-purist bent kun je overigens ook nog de binaire installer gebruiken die je kunt downloaden van de nvidia site.

Verwijderd

Jammer dat NV geen dualhead ondersteund inderdaad want ik heb nu net 2 nvidia's en 3 monitoren.

Wat is jouw beweegreden dat je geen Stable op je Werkstation wil hebben ? Ik moet eerlijk zeggen dat ik de vorige testing (sarge dus) ook gewoon op servers draaide omdat de oude stable gewoon TE oud was.

Ik overweeg terug te gaan naar Stable (sarge dus).... Ik moet wat !

Ik draai overigens nu wel met de Nvidia-driver, maar zodra ik een nieuwe kernel compileer kijrg ik dus gezeur met die sources die ik mis en dergelijke... snap er echt geen snars van.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Kan wezen dat de module straks weer aan testing wordt toegevoegd hoor. De developers moeten alleen 2 Grave en 1 Serious bug fixen en dan kan ie zou weer de non-free repo van testing in. Geen probleem.

Verder is het gewoon mogelijk om de driver uit unstable te vissen en te installeren. (Testing loopt ongeveer 10 dagen achter op unstable op wat uitzonderingen na) En ik hoop dat testing wel gereleased wordt met nvidia drivers, alleen ga ik dat package niet fixen.

Wat betreft installeren van unstable dingen op een machine die voornamelijk testing draait daar heb ik wel een klein trucje voor:

/etc/apt/preferences:
Package: *
Pin: release a=unstable
Pin-Priority: 200

en in /etc/apt/sources.list gewoon de deb line van unstable neer zetten. Op deze manier kun je gewoon aangeven wat je uit unstable wil hebben met:
apt-get / aptitude install -t unstable <packagename>

en als je een bepaald package niet uit unstable wil hebben dan laat je -t unstable achterwege.

Voor wat meer documentatie zie: http://www.debian.org/doc...-howto/ch-apt-get.en.html

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Ja great ! dat is een idee, zeker wanneer iemand hier goede ervaringen mee heeft !

Ik had dit script toegevoegd... wellicht ook handig voor iemand ? Doet alles zelf aan de hand van welke kernel je draait:

http://www.linuks.mine.nu/nvidia/nvidia-driver

Ik ben nu een nieuwe kernel aan het bakken, kijken wat dat script er mee gaat doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
active2 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:45:

Wat betreft installeren van unstable dingen op een machine die voornamelijk testing draait daar heb ik wel een klein trucje voor:
Dat helpt natuurlijk alleen als je iets wilt wat verder geen dependencies heeft. De nvidia driver uit unstable heeft dependencies op Xorg 7, terwijl testing op 6.9 zit. Als je het op deze manier probeerd haal je via dependencies gewoon heel unstable binnen. Voor iets als Wine zou het bijvoorbeeld wel kunnen zo.

De reden dat ik testing draai is omdat ik graag nieuwe versies van software draai. Dus de nieuwe versies van firefox, gnome of open office etc. (hoewel OO.o ook wel via backports te krijgen is).

Het is natuurlijk wat een ieder wil, maar voor -mij- is stable niet echt een desktop OS. Het is niet alleen stable in de zin van dat het niet snel crashed, maar ook stable in de zin van dat het in essentie 'frozen' is. Je krijgt geen nieuwe software binnen.

Testing is het meer het desktop OS. Stabiel (ondanks de naam), EN je krijgt nieuwe software binnen in stabiele versies.

Unstable is voor als je of een tweaker ben en bleeding edge wilt draaien, -of- als je developper bent van Linux apps en je spullen voor compatibiliteit met beta stuff van alles wilt testen.

Deze indeling is natuurlijk hoogst persoonlijk. Niet iedereen vat het onderscheid op deze manier op. ;)

• active2

active2

Google is your friend

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:29:
[...]

Dat helpt natuurlijk alleen als je iets wilt wat verder geen dependencies heeft. De nvidia driver uit unstable heeft dependencies op Xorg 7, terwijl testing op 6.9 zit. Als je het op deze manier probeerd haal je via dependencies gewoon heel unstable binnen. Voor iets als Wine zou het bijvoorbeeld wel kunnen zo.
Verrek, daar heb ik even niet bij nagedacht. Dan blijft natuurlijk over om het pakket uit unstable te vissen en zelf te compileren.
Unstable is voor als je of een tweaker ben en bleeding edge wilt draaien, -of- als je developper bent van Linux apps en je spullen voor compatibiliteit met beta stuff van alles wilt testen.

Deze indeling is natuurlijk hoogst persoonlijk. Niet iedereen vat het onderscheid op deze manier op. ;)
Uiteraard. Ik ga echt niet vertellen wat je niet en wel moet doen, ik vertel alleen maar dingen die misschien handig zijn voor mensen. :)

Ik zelf draai unstable op mijn machine. Ieder zijn voorkeur ;)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

kijk eens bij apt-get.org
dat zijn ports voor stable van alemaal sorten software php5 apache2 (ik heb geen idee of dat nu in stable zit btw)

daar zal ook vast wel een nvidia driver tussen zitten.
Mischien zit er een fout in de driver insamenwerking met die nieuwe xorg
deze zit ook niet in stable en is daardoor makkelijk te verklaren.

>.< >.< >.< >.<

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De binary kernel drivers zitten toch nog gewoon in non-free?

http://packages.debian.or...rsion=testing&release=all

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• active2

active2

Google is your friend

Yep, alleen zijn deze laatst uit de testing (etch) distributie verdwenen ivm een paar serieuze bugs.

Verwijderd

OK, ik heb het werkend op een zeer makkelijker en goede manier.

Je Etch moet je eerst even dist-upgraden waarna je Sig toevoegd in je sources. Hierna installeer je Nvidia met de one-liner en je bent klaar !!

Je moet even een distupgrade doen, anders mis je nvidia-glx. Dit is wel simpel recht te zetten door nog een keer de one-liner te draaien als het niet werkt, maar vookomen is beter... anders kan het zijn dat je er niet uit komt :)
Pagina: 1