Toon posts:

Te heet?+

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
heey ik had een vraag:

is dit niet veel te heet na een paar uur draaien ? 5 uur fzo

Moederbord 51 °C (124 °F)
CPU 44 °C (111 °F)
Maxtor 6Y120M0 58 °C (136 °F)

en ik had nog een vraag:

mijn pc komt net van pc zaak af..
die hebbe heel xp opnieuw eropgegooit
en die hebbe backup gemaakt zag ik net (in d schijf)
mag ik dat eruit flikkere? scheelt tochwir ruimte enz.?
want die info hoef ik niet meer
Ps. ik weet niet veel van pc's wil t wel :P

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:31
uuh .... :?

wat meer gegevens van je computer zou handig zijn mobo cpu enz :X

de backup mag je eraf gooien maar het is wel zo verstandig om hem erop laat staan want je weet maar nooit :Y)

[ Voor 42% gewijzigd door Nano2009 op 26-04-2006 22:03 ]

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:36
tis warm maar niet te heet,

tuurlijk mag de backup weg mieteren, het is jouw data die daarop staat

https://f1nerd.nl

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Zou je ons ten eerste kunnen vertellen wat voor programma deze temperaturen weergeeft?
Of zijn het wellicht de waarden uit het BIOS? Het lijkt me voor de hand liggend dat de mobo/CPU temperatuur omgewisseld zijn. Een moederbord wordt zelden warmer dan de processor ;)

Als de temperatuur van je harde schijf klopt zou je daar eens een fan op kunnen richten. Wanneer deze gedurende langere periode rond 58°C blijft hangen kan dat ernstige gevolgen hebben.

Verder: als je meer wilt leren over het wel en wee van de hardware-wereld is FAQ's lezen een pré.
Veel van je vragen kunnen aan de hand hiervan namelijk gemakkelijk worden beantwoord :)

Ten slotte wil ik je er nog even op wijzen dat je topicstart en -titel te wensen overlaten. Hiermee doel ik met name op je taalgebruik en woordkeuze. Het is voor jou een kleine moeite hier wat serieuzer mee om te gaan wat het voor ons, de mensen die je willen helpen, een stuk aangenamer maakt :)
Neem tevens de Algemene gedragsregels (Netiquette) eens aandachtig door.

[ Voor 30% gewijzigd door Rone op 26-04-2006 22:08 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga weer terug naar de pc-zaak en vraag of ze er een casefan inzetten (het liefst bij de harde schijf).

Verwijderd

Topicstarter
oke
zeg maar even precies wat je wil weten

hier
CPU Type Intel Pentium 4 520, 2800 MHz (14 x 200)
Veld Waarde
Moederbordnaam Asus P5GD1-VM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Even vertaald:

Hallo, ik heb een vraag:

Zijn de volgende gemeten temperaturen niet veel te warm na een paar uur draaien ? (ongeveer 5 uur)

CPU 44 °C (111 °F)

en ik heb nog een vraag:

Ik heb mijn PC pas nieuw gekocht bij een PC winkel.
Windows XP was voorgeinstalleerd op deze PC
Er staat ook een back-up van deze data op de d-schijf zag ik net.
Kan ik deze data (gezien de ruimte) weggooien?.
Volgens mij heb ik deze data toch niet meer nodig.

Ps. ik weet niet veel van pc's, maar ik wil het wel graag leren :P

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Doe jij eerst maar is ffies graden Celcius ipv Fahrenheit :)

Verwijderd

Topicstarter
haha oke ik zal er op letten.

maar ik had m terug gebracht te veel rotzooi erop
en hun hadden alles eraf gegooit en ook xp.
weer opnieuw geinstalleert, vandaar die backup

Doe jij eerst maar is ffies graden Celcius ipv Fahrenheit

: stond erbij dus ik dacht doe ik ook maar erbij

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus Wat moet ik nou doen 8)7

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Lezen.

[ Voor 47% gewijzigd door Rone op 26-04-2006 22:36 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
Een duidelijke vraag formuleren om eens te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke oke.
opnieuw dan maar, en duidelijker.

1.ik heb mijn pc pas terug gebracht naar de pc zaak en die hebben heel windows xp eraf gegooit en opnieuw geinstalleerd.+ backup gemakkt
mijn vraag was of ik die backup weg kon doen?

2. op een ander forum had ik 1 vraag en moest ik de temp. zeggen. maar wisten het ook niet. omdat hij zo warm is enz.
Dus ik dacht hier zallen ze het wel weten.
hier mijn pc:
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 4/25/2006,
Machine name: 4D9B8125F30E42E
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_gdr.050301-1519)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: To Be Filled By O.E.M.
System Model: To Be Filled By O.E.M.
BIOS: BIOS Date: 07/29/04 15:13:01 Ver: 08.00.10
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz (2 CPUs)
Memory: 1016MB RAM
Page File: 265MB used, 2180MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.2180 32bit Unicode

-------------
Anderen dingen

Card name: Intel(R) 82915G Express Chipset Family
Chip type: Intel(R) 82915G Express Chipset Controller
Display Memory: 96.0 MB

Mijn motherbord
Asus P5GD1-VM
-------------
Voeding is Vitex mpt-300p 300W max. -> voor hun onbekend

------------
CPU 44 °C (111 °F)

mijn Vragen:
Is het een goed systeem ?
en is het normaal dat hij zo warm is na ongeveer 5 uur draaien?

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 15:45

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:48:
Oke oke.
opnieuw dan maar, en duidelijker.

1.ik heb mijn pc pas terug gebracht naar de pc zaak en die hebben heel windows xp eraf gegooit en opnieuw geinstalleerd.+ backup gemakkt

2. op een ander forum had ik 1 vraag en moest ik de temp. zeggen. maar wisten het ook niet. omdat hij zo warm is enz.
Dus ik dacht hier zallen ze het wel weten.
hier mijn pc:
------------------
System Information
------------------

... Gemakzuchtige zinloze standaard uitdraai...

mijn Vragen:
Is het een goed systeem?

Waar gebruik je het voor... Voor internet is het een puik systeem

Is het normaal dat hij zo warm wordt?

Kijk ff op http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php en kijk hoe warm jouw CPU mag worden. Als je geen problemen hebt maar je wilt perse je computer koeler hebben, dan plaats je toch een extra casefan??

remember your end, someone owns us

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:48:
[...]
Ja.
mijn Vragen:
Voor wat? Dat ligt natuurlijk voor 100% aan waar je het voor wilt gebruiken...
Voor je processor: ja.
Voor je moederbord: ja.
Voor je harde schijf: nee.

Dit is je toch al lang en breed uitgelegd :?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Met een standaard koeling zijn dit niet extreme temperaturen hoor... Je kan rustig zo blijven draaien...

De backup.. tsja je mag zelf weten of je hem wilt houden of niet, heb je de informatie niet meer nodig dan gooi je hem weg!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik me pc voor te gamen.internet.muziek.

Vraag:
ik heb net hitmanpro geinstalleert en aan het werk gezet
hij begon meteen adware spy sweeper en nog iets te instaleren en gebruiken is dat normaal:|

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De temperaturen van de processor en het moederbord zijn gewoon normaal.

De temperatuur van de harde schijf is wat aan de hoge kant, probeer dit beneden de 50C te houden. Een 80mm fan doet wonderen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:56:
De temperaturen van de processor en het moederbord zijn gewoon normaal.

De temperatuur van de harde schijf is wat aan de hoge kant, probeer dit beneden de 50C te houden. Een 80mm fan doet wonderen. :)
oke hoee kom ik eraan en hoe moet ik dat doen en waar plaatsen
want het lijkt me kei leuk om zelf allemaal te doen.
is er geen site waar dat opstaat dat ik het kan leren van die hardware

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:56:
Vraag:
ik heb net hitmanpro geinstalleert en aan het werk gezet
hij begon meteen adware spy sweeper en nog iets te instaleren en gebruiken is dat normaal:|
Dit is wat ik bedoel... Je doet totaal géén moeite om ook maar íets zelf uit te zoeken.
Op de site van Hitman Pro wordt het nota bene duidelijk uitgelegd!
Unieke eigenschappen van Hitman Pro:

• Downloadt en installeert automatisch externe antispyware software.
• Maakt gebruik van eventueel aanwezige gekochte versies van externe antispywaresoftware (zoals Ad-Aware en Spy Sweeper).

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:01:
[...]

Dit is wat ik bedoel... Je doet totaal géén moeite om ook maar íets zelf uit te zoeken.
Op de site van Hitman Pro wordt het nota bene duidelijk uitgelegd!

[...]
oke ik snap het zal er aan denken

is hij wel goed genoeg voor te gamen, internet, music enz.
of een nieuwe moederbord nodig?

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:00:
[...]

oke hoee kom ik eraan en hoe moet ik dat doen en waar plaatsen
want het lijkt me kei leuk om zelf allemaal te doen.
is er geen site waar dat opstaat dat ik het kan leren van die hardware
*kuch* Wist je dat hoofdletters in je schrijftaal je posts een stuk leesbaarder zouden maken? ;) Verder kan je misschien ook een post even overlezen voor je hem daadwerkelijk post (de "Bekijk bericht"-knop). Zo kan je er ook veel tikfouten uithalen. Een simpele tip om het leven hier een stukje aangenamer te maken, zodat meer mensen je topic zullen lezen en ook reageren! Meer hulp voor jou :)

Maar goed, om dan toch op je vraag te antwoorden: enkel je harde schijf is een beetje warm. Misschien kan je daar inderdaad een case-fan voor plaatsen. Over je backup: er is waarschijnlijk niets van software die NU op je computer staat, die die bestanden op de backup nog gebruikt. Je kan het zonder risico weggooien, maar ik zou eerst even kijken of er niets bijstaat dat je nog wil houden: belangrijke documenten, oude favorieten, etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Parasietje op 26-04-2006 23:30 . Reden: Reactie beetje gematigder - sorry, had slecht geslapen :) ]

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Topicstarter
Oke

Ik zal eens kijken.
En is er een site waarop staat hoe je dat doet enzovoort?

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:15:
Oke

Ik zal eens kijken.
En is er een site waarop staat hoe je dat doet enzovoort?
Frequently Asked Questions CM
In het Casemodding-subforum kan je daar informatie over vinden :-)

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:46
edit:
Dit is dus een reply op Verwijderd in "Te heet?+", iets met F5 enzo

Dat ligt er totaal aan wát jij aan spellen doet etc, simpele 2d spelletjes of wil je Oblivion/Quake/whatever spelen. Probeer het met iets dat je hebt liggen, speelt het voor jou goed genoeg dan hoef je er zeker niets aan te doen. Al heb je zo te zien onboard video, dus echt geweldig zal het (relatief!) niet zijn, maar dat ligt echt maar net aan wat jij er mee wilt. Internetten en MP3'tjes afspelen kan een P2 zelfs met gemak, dus daar zal je probleem echt niet snel liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 26-04-2006 23:18 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 12:16
Je harddisk is behoorlijk heet. 55 graden is zo'n beetje de max. Maar als je moederbord al 51 graden aangeeft, dan zou ik zelf denken dat je kasttemperatuur te hoog is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat een lolbroeken hier. Die jongen vraagt of de genoemde temperaturen te hoog zijn. :/
In iedergeval de temperatuur van je moederbord (50c) is te hoog, dit zie je liever beneden de 40C. (mijn eigen moederbord is op het moment 33C) De temperatuur van je CPU (44C) is redelijk als je een standaard CPU koeler gebruikt. Je hardeschijf is daar in tegen weer veel te heet, de gemiddelde Maxtor schijf heeft een maximale bedrijfstemperatuur van 50C, daar gaat jouw schijf overheen. Dit betekend dat Maxtor de werking van de schijf niet meer garandeerd en de levensduur korter zijn dan normaal.

Ik raad aan een paar extra case fan's te plaatsen. Bijvoorbeeld een extra outtake fan achter in de behuizing en een extra intake fan voor in de behuizing. Vak hoeven dit helemaal geen fan's te zijn die hoge toerentallen draaien, als er maar een luchtstroom onstaat, zodat de warme lucht niet stil blijft staan in de behuizing.

Voor de personen die gelijk diepgaande details willen weten, bovenstaande is zonder exacte kennis van de verdere hardware te bepalen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Palomar
  • Niet online
Maak om te beginnen je kast eens open om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor casefans (trek altijd eerst even de stekker eruit voor je aan je pc gaat knutselen ! ). Als je een digicam hebt plaats hier dan eens een foto zodat we misschien kunnen adviseren wat voor fans erin kunnen. Het belangrijkst is om het bij je harde schijf te doen, want die is echt veel te heet waardoor je data verloren kan gaan. Vaak zitten er in een computerkast wel een aantal bevestigingspunten voor casefans (tenzij je een speciale kast hebt, of een extra kleine ofzo, laat daarom even een plaatje zien of het merk/typenummer van je kast).

Hou er wel rekening mee dat een extra fan ook extra lawaai maakt. Ik weet niet hoeveel waarde je hieraan hecht, maar daarom zou ik niet zomaar de eerste de beste casefan kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 26-04-2006 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:26:
Wat een lolbroeken hier. Die jongen vraagt of de genoemde temperaturen te hoog zijn. :/
In iedergeval de temperatuur van je moederbord (50c) is te hoog, dit zie je liever beneden de 40C. (mijn eigen moederbord is op het moment 33C) De temperatuur van je CPU (44C) is redelijk als je een standaard CPU koeler gebruikt. Je hardeschijf is daar in tegen weer veel te heet, de gemiddelde Maxtor schijf heeft een maximale bedrijfstemperatuur van 50C, daar gaat jouw schijf overheen. Dit betekend dat Maxtor de werking van de schijf niet meer garandeerd en de levensduur korter zijn dan normaal.

Ik raad aan een paar extra case fan's te plaatsen. Bijvoorbeeld een extra outtake fan achter in de behuizing en een extra intake fan voor in de behuizing. Vak hoeven dit helemaal geen fan's te zijn die hoge toerentallen draaien, als er maar een luchtstroom onstaat, zodat de warme lucht niet stil blijft staan in de behuizing.

Voor de personen die gelijk diepgaande details willen weten, bovenstaande is zonder exacte kennis van de verdere hardware te bepalen.
oke bedankt, (de voeding die gloeid, zo heet is hij)
nou zijn de temp nog hoger

Moederbord 55 °C
CPU 60°C
Maxtor 6Y120M0 60 °C

• Palomar
  • Niet online
Je hebt zeker net een spel gespeeld ofzo? Of is ie standaard al zo hoog?

Draai es voor de grap dit programmaatje voor een paar minuten: http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

en kijk tijdens het draaien daarvan wat de temperaturen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 26-04-2006 23:53 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

r00n schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:52:
[...]

Voor je processor: ja.
Voor je moederbord: ja.
Voor je harde schijf: nee.

Dit is je toch al lang en breed uitgelegd :?
Mijn mobo is 30° C, zelfs na uren gamen :? Is dat dan zo'n ongewone temperatuur?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Palomar
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:53:
[...]

Mijn mobo is 30° C, zelfs na uren gamen :? Is dat dan zo'n ongewone temperatuur?
De "moederbordtemperatuur" wordt niet op elk moederbord op dezelfde plaats gemeten. Soms is het gewoon een sensortje die de omgevingstemperatuur meet en soms zit ie in de northbridge oid. Dat maakt nog wel eens uit qua temperatuur. Bij mij wordt ie zonder casefan ook zo'n 55 graden (passief gekoelde northbridge) en met 120mm casefan op 5V 35 graden.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Opzich zou ik me geen zorgen maken over deze temperaturen, zolang het moederbord maar niet veel heter word. Een Pentium 4, welke jij hebt, word sowieso wel warm, dat is niks speciaals.

Hierboven word ook gezegt dat een moederbord zelden warmer word dan een CPU. Zelf heb ik hier andere ervaringen mee, CPU = 30graden, mobo 35 graden wanneer er niks mee gedaan word. Opzich niks mis mee :)

• Palomar
  • Niet online
^^ harde schijf is echt veel te heet hoor !!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 06-02 07:59
Dit topic is een grap......toch? }:O

Niets...

Verwijderd

Koop een CM 810 en je bent van alle hitte af echt een Top tower :P

Verwijderd

Topicstarter
hier heb je fotos

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/3490/spa00414jg.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/1508/spa00399ot.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/9332/spa00422jo.th.jpg

Ps. Foto's zijn met tel. gemaakt

Verwijderd

Er zit als ik het goed zie geen enkele Fan in die kast? En ook de mogelijkheid om bij te plaatsen lijken me op het eerste gezicht beperkt. Als ik jou was had ik een andere kast gehaald, waar je minimaal 2 fans in kunt plaatsen, voor en achter, zoek naar "Prescott ready". Heb zelf hetzelfde moederbord gehad met een P4 530 erop, en zelfs ook een 80GB maxtor (zit er nu nog in). Dus bijna hetzelfde, en heb daar na een tijdje ook de CPU fan vervangen voor een andere, die Pentium Prescott's kunnen alle koeling gebruiken.

Om nog ff terug te komen op dat gamen van je, kan hardstikke goed. Ook nieuwere games wel, als je er maar een fatsoenlijke Videokaart bijplaatst. Had zelf dan 3,0Ghz en een 6800GT en kwam daar nog een heel eind mee.

Edit:
Aangezien je je PC nog maar net hebt gekocht zou je aan de zaak waar je em weg hebt kunnen vragen of zij hem voor je in een betere kast kunnen bouwen? Ook lijkt me die voeding niet supergoed, misschien stabiel zoals t nu is, maar zodra je gaat upgraden kom je tekort, misschien is een Aopen kast iets voor jou? Zitten standaard goede voedingen in en meestal ook goede koelmogelijkheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
wwHmm :( oke

en wat moet ik nou eigenlijk bij een fan denken 8)7

ja cod 2 doet het er niet op..
maar dus bij mijn moederbord zit er geluidskaart+videokaart OP mijn moederbord?

Verwijderd

Dit is een fan, oftewel Ventilator:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakend.nl/_images/ArtikelImages/1001007922.jpg
Je hebt ze in verschillende maten, waarbij kenmerkend is dat grote fans vaak stiller zijn, of beter koelen.
En je Onboard geluidskaart is wel in orde, alleen die videokaart is niet echt geschikt voor CoD2 nee.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 00:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 00:44:
Dit is een fan, oftewel Ventilator:
[afbeelding]
Je hebt ze in verschillende maten, waarbij kenmerkend is dat grote fans vaak stiller zijn, of beter koelen.
aajaa
oke.
en hoe duur gaat dat worden :(
en van mijn moederbord is dat ? van vorige post?
alle 3 in1? video+geluidskaart

Verwijderd

Zo ziet het er nu bij mij uit, zoals je ziet zit er voorin een kleine ventilator die koele lucht aanzuigt, en aan de achterkant van de Case onder de voeding zit een 120mm fan van asus, die het er uiblaast. Daarbij komt nog dat mijn Processor koeler die stroom versterkt. Je hebt voor P4 ook wel Arctic Freezer Pro's d8 ik.

Afbeeldingslocatie: http://img280.imageshack.us/img280/6733/p10103716ap.th.jpg

Oude foto van mijn P4 setupje zoals jij hebt, met ThermalTake Silent Koeler:

Afbeeldingslocatie: http://img289.imageshack.us/img289/957/inside8qo.th.jpg

En hoe duur dat gaat worden ligt eraan wat je nou precies wilt vervangen, maak jezelf eens een lijstje en zet er een budget bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 00:55 ]

• Palomar
  • Niet online
Zo te zien passen er in zijn kast wel 2 80MM fans. Onderin dat witte 'doosje' past een fan en aan de achterkant ook. Monteren van die dingen is vrij simpel. Die in het 'witte doosje' kun je ws. gewoon vastklikken zonder schroeven te gebruiken en die aan de achterzijde kun je gewoon vastzetten met de meegeleverde schroeven. Vervolgens sluit je de fans aan op het moederbord of op een losse molex-stekker (die uit je voeding komt).

Van Zalman heb je casefans waar al een speciaal kabeltje bijzit, waardoor die zachter gaat draaien (5V ipv. 12V). Die fans heb je gewoon bij Vobis te koop. Al zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Verwijderd

Je hebt gelijk ik zie t nu ook, alleen dat daar voorin een fan kon had ik zo niet gedacht. Zit daar een stoffilter achter ofzo? Anyway zou ik ze dan niet meteen zacht zetten, eerst ff kijken of het genoeg scheelt. Later kun je ze altijd nog zachter laten blazen, aangezien ze meestal toch wel wat geluid produceren.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik de foto's zo bekijk dan kun je in iedergeval in de achterkant van je behuizing een fan kwijt. Hoe groot deze kan zijn kan ik zo niet goed bepalen, maar dat kun je makkelijk zelf even opmeten.
Hij moet in iedergeval voor dat geperforeerde deel in de achterzijde van de behuizing passen. Aan de voorzijde onder in je behuizing zit een kunstof kap, waarschijnlijk kun je die er uit klikken om vervolgens daar een 8 of 9 cm fan te plaatsen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23
pfff waar slaan al dit soort reacties toch op?! Zeg liever wat nuttigs, hier help je hem helemaal niet mee. Ik neem dan ook aan dat die smiley op jezelf slaat?!

Een (of twee) goedkope 80mm casefans zullen hun werk zeker doen. Voor de prijs hoef je niet bang te zijn, voor 10 euro kun je klaar zijn (en voor 15 euro zeker).

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-02 23:54
Ik ben misschien een boon, maar als de TS aan zn pc gaat zitten knutselen vervalt zijn garantie toch?

disclaimer: nog nooit een volledige pc bestelt en al helemaal niet bij de PC zaak, dus ik zou het echt niet weten

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik er hier 2 bestel voor achter en voor:

http://www.vobis.nl/?ID=P...uctOverview&mc=CAS&pc=FAN

Kan het al veel helpen?

• marteltor
volgens de wet niet, zolang hij niks doet waardoor een produkt beschadigd wordt.
De kans dat er iets stuk gaat zolang je gewoon de andere aparatuur niet aanraakt is minimaal.
De kans dat er iets stuk gaat door de hitte zoals die nu is lijkt me groter ;)
(voordat je aan de slag gaat: stroomkabel uit de pc (dus niet alleen uit zetten), handen wassen en even een stukje ongeschilderde verwarming vastpakken).

die link die je geeft, daar staan inderdaad de juiste fans op. Het lijkt me dat je 80x80x25 mm fans nodig hebt (zoals die ook op die site staan). Als je wilt kun je zelfs voor een fan (of ventilator, hoe je het wilt noemen), met een gekleurd lampje erin nemen. Is gewoon voor de sier :)

Die bovenste fan:
"CoolerMaster SAF-B83-E1 €5,95
Standaard coolermaster fan. Prijsbewuste oplossing voor wie meer koeling in zijn pc wil."
van 5,95 zal je pc een stuk koeler (horen te) maken.

Hecht je veel waarde aan stilte, dan is de zalman een goede optie:
"Zalman ZM-F1 €6,95
Deze low noise fan van Zalman wordt geleverd incl. 5V resistor en 4 casefan schroeven."
a 6,95

[ Voor 52% gewijzigd door marteltor op 27-04-2006 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:58:
volgens de wet niet, zolang hij niks doet waardoor een produkt beschadigd wordt.
De kans dat er iets stuk gaat zolang je gewoon de andere aparatuur niet aanraakt is minimaal.
De kans dat er iets stuk gaat door de hitte zoals die nu is lijkt me groter ;)
(voordat je aan de slag gaat: stroomkabel uit de pc (dus niet alleen uit zetten), handen wassen en even een stukje ongeschilderde verwarming vastpakken).

die link die je geeft, daar staan inderdaad de juiste fans op. Het lijkt me dat je 80x80x25 mm fans nodig hebt (zoals die ook op die site staan). Als je wilt kun je zelfs voor een fan (of ventilator, hoe je het wilt noemen), met een gekleurd lampje erin nemen. Is gewoon voor de sier :)

Die bovenste fan:
"CoolerMaster SAF-B83-E1 €5,95
Standaard coolermaster fan. Prijsbewuste oplossing voor wie meer koeling in zijn pc wil."
van 5,95 zal je pc een stuk koeler (horen te) maken.

Hecht je veel waarde aan stilte, dan is de zalman een goede optie:
"Zalman ZM-F1 €6,95
Deze low noise fan van Zalman wordt geleverd incl. 5V resistor en 4 casefan schroeven."
a 6,95
Dus die kan ik dan 2 het beste pakken Voor voor en achter?

Ik moet wel Stille hebben :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 10:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:18:
[...]

Dus die kan ik dan 2 het beste pakken Voor voor en achter?

Ik moet wel Stille hebben :P
Mischien moet je een wat beter lezen hierboven staat ook : Hecht je veel waarde aan stilte, dan is de zalman een goede optie:
"Zalman ZM-F1 €6,95
a 6,95

En lees je post eens voordat je op submit drukt, je nederlands klopt van geen kanten... no offence, maar zo is het makkelijker voor ons om te lezen, en om je te helpen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 10:32 ]

• marteltor
het is net wat je wilt. Die van 5,95 zal ook niet als een straaljager klinken, maar is wel iets luider én verplaatst iets meer lucht. Maar aangezien die temperaturen van je ook weer niet zó dramatisch zijn, kun je best die Zalman ZM-F1 nemen :) zijn lekker stil.
Of als je wat moois wilt; die CoolerMaster TLF-S82. Is ook stil en je krijgt nog blauw licht in je pc ook :)

• Palomar
  • Niet online
Het voordeel van die Zalman is dat er een stekkertje bij zit waardoor je de fan zonder veel prutsen op 5 volt kunt zetten. Nadeel is alleen dat een 80MM fan op 5V niet veel airflow levert en op 12V al snel wat windgeruis veroorzaakt (hoeft niet hinderlijk te zijn). Als casefan achterin je PC zou ik hem dan eerst gewoon op 12V zetten en kijken hoe het bevalt.
Verder zou je eigenlijk de harde schijf direct moeten kunnen koelen. Dat witte doosje onderin je kast is volgens mij niet op de harddisk gericht, waardoor het weinig effect heeft. Je zou eigenlijk eens moeten proberen om met een klein beugeltje oid een fan precies onder de harddisk te krijgen. Deze fan kan dan makkelijk op 5 volt zn werk doen.

• marteltor
Die harde schijf wordt denk ik gewoon zo heet omdat er gewoon totaal geen lucht verplaatst wordt. Ik denk dat die casefans niet eens echt op de hd gericht hoeven te worden om hem wat koeler te krijgen.
Overigens zit bij die Zalman een 5 volt resistor. Betekent dat niet, dat hij 5 volt tegen houdt, waardoor de fan op 12-5 = 7 volt draait?

• Palomar
  • Niet online
Nee, zie http://www.zalman.co.kr/e.../view.asp?idx=30&code=016 . 5.5 volt dus. 7 volt zou wel idealer zijn. Alleen is ie dan niet meer noiseless ;)

En over de harddisk. Mijn ervaring is dat er toch wel een briesje rechstreeks op de HD moet zijn gericht (fan op 5V is genoeg). Als je dit niet doet zal ie ongetwijfeld ook wel koeler worden dan dat het nu is, maar nog steeds niet acceptabel (45-50 graden is ook nog erg heet). Zet je er een fan rechstreeks op dan is ie al snel nog maar 30 graden.

[ Voor 54% gewijzigd door Palomar op 27-04-2006 10:43 ]

• marteltor
mja ok, maar om het voor de topicstarter duidelijk te houden; ze zijn allebei gewoon goed!

[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 27-04-2006 10:44 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:59:
die hebbe heel xp opnieuw eropgegooit
en die hebbe backup gemaakt zag ik net (in d schijf)
mag ik dat eruit flikkere? scheelt tochwir ruimte enz.?
Leer 's normaal Nederlands schrijven :{ Alsjeblieft zeg.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• marteltor
Exirion schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:45:
[...]

Leer 's normaal Nederlands schrijven :{ Alsjeblieft zeg.
als je het topic had gelezen had je gezien dat hij hier al commentaar op heeft gehad en dat hij later in het topic een aangepaste vraagstelling heeft gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
waar zit dan mijn fan aansluitingen?

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/2679/p5gd1vmboard2xh.th.jpg

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

rechts net boven de geheugen bankjes. (2x witte )
de onderste is van je cpu koeler en die daarboven iets rechts is chassis fan.
staat er ook gewoon bij.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• marteltor
ik neem aan dat je ook bij je moederbord nog een handleiding hebt gekregen en anders staat die ook wel op internet (asus website!). Zelf wat research doen mag best!

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:30:
ik neem aan dat je ook bij je moederbord nog een handleiding hebt gekregen en anders staat die ook wel op internet (asus website!). Zelf wat research doen mag best!
Ja maar in die handleiding vind ik alleen die voor de cpu

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Nu kan het aan mij liggen hoor, maar ik zie maar één aansluiting voor een fan, die andere is namelijk 4 polig.

Een beter idee is dan een fan aan te kopen met een kabeltje met een standaard molex. Dan hang je 'em lekker direct aan je voeding.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Battle_Bunny schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:34:
Nu kan het aan mij liggen hoor, maar ik zie maar één aansluiting voor een fan, die andere is namelijk 4 polig.

Een beter idee is dan een fan aan te kopen met een kabeltje met een standaard molex. Dan hang je 'em lekker direct aan je voeding.
die 4 polige is voor de cpu fan en dat staat er ook bij.
die 3 polige staat bij chassis fan.
en ja je kan gewoon een fan kopen die je aansluit op een molex stekker die uit de voeding komt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:37:
[...]

die 4 polige is voor de cpu fan en dat staat er ook bij.
die 3 polige staat bij chassis fan.
en ja je kan gewoon een fan kopen die je aansluit op een molex stekker die uit de voeding komt.
Hmm ja het zal wel aan mij liggen.
ik snap er allemaal niks van. ;(

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
De harde schijf kan toch nog één slot omlaag. Nu kan de harde schijf aan de bovenkant zijn warmte niet kwijt. Dit kost namelijk helemaal niks en het valt altijd te proberen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

TS, toen je je aanmeldde kreeg je een scherm met registratievoorwaarden te lezen. Helaas lijk je er erg weinig van begrepen te hebben. GoT is geen helpdesk - we eisen niet dat je van tevoren alles weet, wel dat je fatsoenlijk de moeite dient te doen voor je post.

In plaats daarvan post je hier informatie dat onvolledig is, zodra iemand een suggestie geeft stel je ipv zelf op zoek te gaan gelijk een wedervraag (zelfs over wat een fan is...). Ik hoop ten zeerste dat je snapt wat we hier bedoelen, lees dus aub die voorwaarden nog eens door. Als je het snapt, kijken we uit naar je toekomstige topics op GoT. Maar als je het niet snapt en/of het te hooggegrepen vindt, is het misschien beter om eerst ervaringen op te doen op andere fora als www.beginnersweb.nl of www.iksnaphetniet.nl voordat je op GoT in het diepe duikt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.