Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Turbo kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.960 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:31
Mijn vader rijd in een Opel Zafira 2.0 DTL 16V.
Bijna 2 ton op teller, nog een paar dagen, en vrijwel zonder al te veel problemen rond gereden.
Een klein half jaartje geleden kwam er een lichtelijk apart geluid onder de motorkap vandaan als je de straat uit reed. (koude start) Maar als je dan de straat uit was hoorde je niets meer.

Dit werd steeds erg en vaker. Eerst tot de stoplichten daarna ook als je een tijdje stil had gestaan met draaiende motor en nu doettie het direct als je het gaspedaal intrapt.

Normaal hoorde je de turbo rond de 2000 toeren opspinnen naar een zach fluitje, je moest best goed luisteren om het te horen helaas. (altijd wel vet geluid) Nu hoor je bij de 1500 toeren al een schrapend geluid alsof je een oude rotte casefan hoort opspinnen. En boven de 2500 neemt het iets af, maar je blijft het horen.
Imho is het echt de turbo die je hoort, maar vaders was er niet helemaal zeker van.
Volgens mij neemt de druk ook af, alleen kan ik dat niet meten.

Het enigste voordeel is dat het wel vet klinkt nu :9~ alsof je dikke vette giga vrachtwagen turbo onder je motorkap hebt liggen >:)

Maar ik vraag me af of het kwaad kan..? Het klinkt niet gezond, hij mist was trekkracht, maar verder hebben we er geen last van. Dwz rijd gewoon, geen extra olie verbruik geen extra dieselverbruik.
Kun je hier rustig mee rondrijden of is het echt noodzakelijk zo snel mogelijk een nieuwe turbodinges erin te laten zetten. En wat kost dat ongeveer?
Ik kan naar de garage gaan, maar die mens is een beetje een eikel en paar weken terug hebben we ergens anders de remmen laten vervangen nadat hij 2x had gebeld dat het nu echt wel tijd werd...

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 15:27
roest in de uitlaat misschien? hebben wij ook gehad (auto van 3 jaar oud al) en dan klinkt het optrekken ook "wat" anders. Zeker met al dat strooien wordt er veel ijzerwerk aangetast

verdwaalde ict'er op elektro!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wat bij die motoren nog wel es voorkomt is een losschietende turboslang, maar dat zal dit niet verzoorzaken lijkt me. Dan maakt ie echt een pokkeherrie en heb je nog maar 50/60pk over.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Hmmm, ik denk dat het misschien je waterpomp die aan het slijten is?
Doe gewoon even je motorkap open en goed luisteren waar het vandaan komt, het hoeft niet direct de turbo te zijn hoor..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Opperhoof
ok, lets see. Zal even kijken of ik het nu nog kan zien, maar anders morgen.

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Bij casefans zijn het over het algemeen de lagers :+
Maar ik weet niet genoeg van turbos om te kunnen zeggen dat dat het zou kunnen zijn...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Als het idd de turbo is die aanloopt, dan kan ik me voorstellen dat ie opeens zwaar aan het resoneren gaat (enorm trillen), en zichzelf uit elkaar kan resoneren, maar je hebt ws nog wel enige tijd om te reageren.
Ik lees dat zelf al uitgevogeld hebt dat er meer garagisten zijn op de wereld dan die waar je niet tevreden mee bent, ga eens aankloppen bij een garagist die je goed (of niet slecht) vind. Die mens heeft ervoor gestudeerd, en kent er veel meer van dan wij computerfreaks (electronicafreak in mijn geval) :+
Hij zal je niet alleen weten te vertellen hoe kritiek het is, hij kan je ook een prijsindicatie geven, hoelang je de auto kwijt bent, en wat nog andere mogelijke opties zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als je trekkracht mist is het geen kapotte waterpomp. Als jij denkt dat het van de turbo komt gezien het gedrag (en geluid) op je gaspedaal zou ik maar van de turbo uitgaan.
Onder de motorkap is het soms al gissen waar een geluid vandaan komt, laat staan op 'n forum. Een geluid leg je niet uit.

Roest in de uitlaat is ook onzin, er komt geen roest ín je uitlaat omdat er zout op de weg ligt 8)7

FF de Opel garage binnen rijden dus.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Als je turbo aanloopt zal die dat niet een half jaar uithouden. Die dingen draaien enkele duizenden RPM's (tussen de 80.000 en 150.000RPM)!

Je kan je dus voorstellen dat als zo'n ding aanloopt hij dat niet lang zal doen. Dat je turbodruk mist kan ook betekenen dat er een slang lekt. De waterpomp lijk mij ook wal logischer.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 26-04-2006 23:10 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Niet dat ik 'n turbokenner ben, maar je dumpvalve kan misschien ook parten spelen, gezien het lompe afblazen wat je noemt.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Misschien dat je dynamolagers aan het slijten zijn.. als je gas geeft.. maakt ie ook meer toeren, dus misschien verklaard dat, waarom ie zo'n geluid maakt.. Maak denk niet dat het je turbo is..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Bram77 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:37:
Bij casefans zijn het over het algemeen de lagers :+
Maar ik weet niet genoeg van turbos om te kunnen zeggen dat dat het zou kunnen zijn...
Turbo's hebben geen 'lagers' in de traditionele zin van het woord (kogellagers). De turbo 'schacht' draait in een oliefilm. Maar je hebt wel gelijk. Er kan speling op de schacht staan waardoor de turbine of de compressor (vaak die laatste) soms tegen de behuizing aan 'schuurt'. Dat zou je geluid en je verlies in vermogen (turbo komt niet volledig op toeren of lekt) kunnen verklaren.
Niet dat ik 'n turbokenner ben, maar je dumpvalve kan misschien ook parten spelen, gezien het lompe afblazen wat je noemt.
Als je dumpvalve open blijft staan dan bouwt 'ie helemaal geen turbodruk op. Alleen aan het geluid verandert bijna niets.. (in tegenstelling tot die ricer-cars waarbij die jongens de uitgang van de dumpvalve in de openlucht laten zitten zodat je bij elke keer dat je het gas los laat 'pssttttttt' hoort, is bij de meeste normale autos' de uitgang van de dumpvalve doorgelust naar het luchtfilter. Je hoort dus die psst veel minder (eigenlijk niet) omdat de lucht niet afgeblazen wordt, maar gewoon hergebruikt wordt.

Als je de wastegate bedoelt.. Die doet eigenlijk hetzelfde maar dan aan de uitlaatkant. Die 'meet' de druk die de turbo opbouwt. Als die druk te hoog wordt dan laat ie een gedeelte van de uitlaatgassen langs de turbo heen ontsnappen.

Met dat verschil dat de wastegate bedoelt is om de maximale druk te begrenzen en de dumpvalve bedoelt is om (als je het gas dicht gooit) te voorkomen dat er in korte tijd vreselijk veel druk wordt opgebouwt en de turbo met een klap opeens stil staat. (de lucht wordt namelijk het inlaattraject ingepompt door de turbo, maar kan niet de motor in, want de gasklep is dicht. De lucht moet ergens heen en slaat 'terug' langs de compressor van de turbo. Die daardoor opeens stil komt te staan. en dat is niet gezond voor iets dat tienduizenden toeren draait)

Om heel eerlijk te zijn.. Als je nog wel wat vermogen hebt (als in.. je voelt wel dat het vermogen wat is afgenomen, maar je auto rijdt niet als een slak)... en het vermogen is langzaam afgenomen (niet in 1x spontaan geen power meer) dan vermoed ik dat je turbo versleten is (teveel speling op de schacht en/of versleten compressorbladen)..

Wat ook kan (klinkt minder dramatisch maar is klote vinden) is dat er ergens een lekje in het druksysteem zit. Als de turbo op druk komt wordt die druk via allerlei slangen naar allerlei plaatsen doorgegeven (wastegate,motormanagement, vacuum van de motor naar de dumpvalve) en als er ergens een lekje zit werkt het systeem niet meer optimaal. Vaak kijken 'ze' daar naar voordat ze de turbo eraf slopen om de speling op de as te controleren. Maar nogmaals.. Als je echt iets schrapends hoort :X En een lekje wordt vaak niet langzaam groter.. dus dan zou het probleem in 1x optreden (minder vermogen) en daarna constant blijven.. niet langzaam afnemend vermogen.

Je weet zeker dat het olieverbruik niet is gestegen? Als er speling op de as van de turbo is ontstaan dan lekt er vaak wat olie (Dat in principe door de 'lagers' van de turbo moet gaan en daarna weer terug het blok in) via de turbine in de uitlaat. Dat zou je moeten zien aan een verhoogd olieverbruik.

Waterpomp of dynamo zou ook een schrapend geluid op kunnen leveren.. maar gaan niet gepaard met vermogensverlies.. of de lagers van die dingen moeten zo slecht zijn dat de motor heeeel veeeel moeite moet doen om het spul nog rond te draaien.. maar dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik verwacht dat je dan verontrustender geluiden hoort.

Een nieuwe turbo is vaak erg kostbaar. Als je een nieuwe turbo nodig hebt zou ik eens kijken naar een gereviseerd model. Dat is vaak een stuk goedkoper en (bijna) net zo goed.. Maar. als het echt de turbo is.. ga dan maar uit van bedragen > 1000 euro.

Als ik jou was zou ik langs een willekeurige garage rijden (hoeft niet eens een opel dealer te zijn) en een monteur te vragen om ff een rondje te rijden. Meestal weten ze dan al genoeg. Een geluid uitleggen is vrij lastig, maar als je het hoort is het vaak eenvoudiger.
Als het idd de turbo is die aanloopt, dan kan ik me voorstellen dat ie opeens zwaar aan het resoneren gaat (enorm trillen), en zichzelf uit elkaar kan resoneren, maar je hebt ws nog wel enige tijd om te reageren.
Als de turbo 'aanloopt' dan komt ie niet meer op toeren. Dat merk je omdat je dan vermogen verliest. Hoe meer 'ie 'aanloopt' hoe minder toeren ie maakt... Dus dat uit elkaar resoneren valt wel mee. Maar op een gegeven moment heb je gewoon geen turbodruk meer.

[ Voor 107% gewijzigd door FragDaddy op 27-04-2006 10:17 ]

Have a wheelie good weekend!

• Opperhoof
Alvast bedankt, ik ga zo dalijk even naar de garage en zal de visie van de monteur posten.

• FragDaddy
Opperhoof schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:44:
Alvast bedankt, ik ga zo dalijk even naar de garage en zal de visie van de monteur posten.
Ik ben benieuwd.. Ik hoop voor je dat ik er mijlenver naast zit en dat er gewoon iets is losgetrilt ofzo.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Geheel offtopic, maar mag ik even mijn compliment maken over deze post _O_

Duidelijk, uitvoerig en leerzaam. Mooi man. :)

• Opperhoof
Goed daar was ik dus weer.

Garage ging na wat morren en stoten toch maar mee een rondje rijden, en ja na 300 meter had de meneer gehoord wat ik bedoelde.

Hij de garage in en klep open, hij veel gas geven en een andere gast luisteren waar het nou precies vandaan kwam.
Conclusie die hij tot zover hij kon zien en horen kon trekken:
De slang achter de turbo is lek, of de pakking van de turbo is versleten. In het ergste geval was heel de turbocharger kapot maar daar ging hij niet van uit.

Kosten: minimaal 300 euro omdat ze heel dat ding eraf moeten schroeven, daarna kijken wat er precies loos is. Dus kan alleen maar meer worden. bovendien zijn we dan de auto een dag kwijt :/ En als ze speciale dingen moeten bestellen nog meer dagen kwijt...

Hij raadde aan er niet te lang meer mee door te rijden...

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Turbo's gaan ook kapot van de motor te snel stilzetten. Dan draait de turbo nog wel maar krijgt geen oliedruk meer voor de smering. Gevolg -> kapotte lagers.
Het beste is het laatste stuk heel rustig met lage toeren te rijden en even stationair te laten draaien en dan pas de motor stil te zetten.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 15:27
Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:07:

Roest in de uitlaat is ook onzin, er komt geen roest ín je uitlaat omdat er zout op de weg ligt 8)7
IJzer kan roesten, dat gaat sneller door zouten, zie bijvoorbeeld je fietsketing in de winter (natuurlijk als die open is) en als de uitlaat kapot gaan ergens voor de demper komt er lawaai. Toch? als ik een monteur van een garage moet gevolgen en mijn kennis van scheikunde waarom zou een leiding van de uitlaat dat tenslotte van ijzer is niet kunnen roesten?

verdwaalde ict'er op elektro!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

5mebibyte schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:41:
[...]

IJzer kan roesten, dat gaat sneller door zouten, zie bijvoorbeeld je fietsketing in de winter (natuurlijk als die open is) en als de uitlaat kapot gaan ergens voor de demper komt er lawaai. Toch? als ik een monteur van een garage moet gevolgen en mijn kennis van scheikunde waarom zou een leiding van de uitlaat dat tenslotte van ijzer is niet kunnen roesten?
Tuurlijk, dit verhaal klopt. Maar nu zout ín de uitlaat. Natuurlijk, klein spul komt overal waar je het niet zou verwachten, maar ik denk dat er dusdanig weinig zout in de uitlaat zal kunnen komen om daadwerklijk serieus roest te veroorzaken.

Life is not about specs, it is about joy!

• FragDaddy
Opperhoof schreef op donderdag 27 april 2006 @ 16:33:
Conclusie die hij tot zover hij kon zien en horen kon trekken:
De slang achter de turbo is lek, of de pakking van de turbo is versleten. In het ergste geval was heel de turbocharger kapot maar daar ging hij niet van uit.
Dan maar hopen maar dat het de slang of de pakking is!
Turbo's gaan ook kapot van de motor te snel stilzetten. Dan draait de turbo nog wel maar krijgt geen oliedruk meer voor de smering. Gevolg -> kapotte lagers.
Het beste is het laatste stuk heel rustig met lage toeren te rijden en even stationair te laten draaien en dan pas de motor stil te zetten.
Klopt. Maar het is niet alleen een probleem dat de turbo zonder olie draait. (wat natuurlijk HEEEEEL slecht is voor dat ding, maar in principe staat zo'n turbo-as snel stil als je aan komt rijden, parkeert en de motor af zet.)

Als je turbo erg heet is (net flink doorgereden) en je zet de motor af, dan stopt de olie (geen oliedruk meer) met stromen. Die olie blijft in de (letterlijk gloeiendhete) turbo zitten en wordt zo heet dat het 'verkoolt'. Die ophoping van verharde olie op en rondom de schacht is niet gezond voor de turbo en ook dat is een belangrijke oorzaak van een dode turbo. (speling op de as)

Maar je hebt gelijk... de turbo even laten afkoelen met stationair draaiende motor is erg prettig voor de turbo. Vandaar ook dat (weer) die ricer-jongens met die opgevoerde turbo-auto's vaak een turbo-timer installeren. Dat ding doet maar 1 stom ding: de motor een x aantal seconden/minuten laten doorlopen als jij de sleutel uit het contact haalt. Zo hoef je dus niet twee minuten in je auto te blijven zitten als je ergens aankomt. Uit ervaring weet ik hoe irritant dat kan zijn..

[ Voor 78% gewijzigd door FragDaddy op 27-04-2006 19:47 ]

• Opperhoof
Goed, mn vader vandaag naar een andere no-name-no-merk garage in de buurt van zn werk. Die vent keek er ook is naar, uiteraard eerst naar de turbo, maar hij vond dat het geluid daar niet vandaan kwam, en ook de symptonen niet gepast.
Hij zn maat erbij geroept en nog is gereden, getest en gas gegeven. Wat blijkt nou, de rem-vacuumpomp (oid) is volgens hem kapot.
Ik heb net ook nog is onder de kap gekeken en geluisterd, en het lijkt inderdaad daar vandaan te komen.
Hij heeft het onderdeel besteld, duurt alleen 3! weken, maar we kunnen wel doorrijden zei hij.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Opperhoof schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:43:
Wat blijkt nou, de rem-vacuumpomp (oid) is volgens hem kapot.
De vacuumpomp? Dan zou je turbo ook niet moeten werken want die wategate werkt middels vacuum. En dan zou de wagen ook minder moeten remmen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 28-04-2006 18:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Opperhoof
Chevy454 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:06:
[...]

De vacuumpomp? Dan zou je turbo ook niet moeten werken want die wategate werkt middels vacuum. En dan zou de wagen ook minder moeten remmen.
Um, ik weet niet of we elkaar begrijpen. misschien ook wel, wie weet.
Die man had het over het volgende:
http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm

Ik heb eigenlijk geen idee wat die pomp doet, maar volgens mij heeft het toch niets met de turbo te maken? Die pomp heeft toch alleen invloed op het remsysteem? Volgens mij zorgt die pomp ervoor dat je een vacuum krijgt in een onderdeel van je remsysteem. Die pomp creert nog steeds een vacuum maar is een beetje rot en gaat bijgeluiden maken. Moet dus vervangen worden maar doet het nog wel een beetje.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe en wat, maar als je het wilt uitleggen sta ik daar voor open, ben wel benieuwd eigenlijk...

Verwijderd

Opperhoof schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:16:
[...]

Um, ik weet niet of we elkaar begrijpen. misschien ook wel, wie weet.
Die man had het over het volgende:
http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm

Ik heb eigenlijk geen idee wat die pomp doet, maar volgens mij heeft het toch niets met de turbo te maken? Die pomp heeft toch alleen invloed op het remsysteem? Volgens mij zorgt die pomp ervoor dat je een vacuum krijgt in een onderdeel van je remsysteem. Die pomp creert nog steeds een vacuum maar is een beetje rot en gaat bijgeluiden maken. Moet dus vervangen worden maar doet het nog wel een beetje.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe en wat, maar als je het wilt uitleggen sta ik daar voor open, ben wel benieuwd eigenlijk...
die pomp zorgt bij een diesel voor alle vacuum dus ook voor die die de wastegate aanstuurt

• Opperhoof
hmm ok, maar hij doet het blijkbaar nog wel, maar hij loopt aan/lagers kapot/ hij maakt een lawaai...
dus als die vervangen wordt is het als het goed is weer ok... toch

• Opperhoof
Goed, die vacuumpomp was binnen, netjes vervangen, maar het geluid is er nog steeds :/ Dat was dus niet de oorzaak van het geluid. Echter de monteur zei en liet horen, dat als je het slangetje loshaalt het geluid weg is. Dus er is iets aan de hand omstreke de pomp en het slangetje. Hij was van t weekend dicht dus maandag gaatie weer verder kijken. Opel garage zei ook niet te weten wat het probleem dan kon zijn... :/

plaatje nog: (geel is de turbo, rood de vacuumpomp)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/opel1.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/opel2.jpg

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Niet toevallig een rolletje van de distributie die verrot is?

• Opperhoof
nou, lijkt me niet. Als je het slangetje loshaalt, bij het rode circeltje, dan is het gefluit / gegil weg.

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
Het slangetje wat onder die Vacuumpomp zit. Loopt naar een elektrisch bediende vacuumklep. Mijn ervaring is dat die klepjes ook nog wel is kapot gaan. Misschien dat die het geluid veroorzaakt.

TeamBVD

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

ik heb vorige week de turbo van mijn 21 quadra opgeblazen. Roken en olie zuipen deed ie (axiaal en radiaal speling op de turbo, en een scheur in het turbine huis. Ach goed excuus voor een grotere O-) )
Als ie gaat, zorg ervoor dat je um snel vervangt! Als de schoepenbladen richting je blok gaan......

je snapt het idee

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

of omdat het diesel is
Dat hij ophol slaat doordat hij op de olie gaat lopen en al je lagers er uit lopen etc

• Opperhoof
Kick!

De garage weet het ook niet meer, paar dagen naar gekeken maar ze geven het op. Het gaat dus om de vacuumpomp en de dingen daaraan vast.
Misschien had het met de olie te maken, maar de olie lijkt helemaal in orde. De eerste pomp is er opgezet zonder olie, direct het geluid. Volgende pomp met olie, direct weer het geluid, 3e pomp met heel veel olie, direct hetzelfde geluid. Ze zuigen allemaal even hard, en maken allemaal hetzelfde geluid.

Ik heb vandaag nog eens gekeken en een filmpje gemaakt met geluid:
http://209.188.31.17/0d70...313e7926/video/video4.avi
of:
http://www.yourfilehost.c...cat=video&file=video4.avi
(excuses voor de langzame server)

Het geluid is niet helemaal wat het in werkelijkheid is, maar gegier hoor je toch lichtjes.
Even belangrijke uitleg bij het filmje.
Ik start de motor, en je hoord hem netjes stationair draaien. Na 34/35 seconden hoor je ineens het geluid opkomen wat ik bedoel. Plots begint dat.
Dan geef ik een paar keer gas, je hoort duidelijk het gegier erger wordt, maar het geluid is dan niet meer realistisch (ik denk te hoog/hard voor die microfoon) want als je er met je oor ~50cm vanaf staat doet het gewoon pijn aan je oren. daarna bij ~ 1.12 hoor je de motor weer netjes stationair draaien en is het geluid weg, maar blijf rustig kijken, op ~ 1.42 hoor je het weer duidelijk aanslaan.
(ja, uiteraard moest mn broertje iets zeggen en de hond van de buren blaffen, maar t idee is er )

Heb ook nog een paar foto's van een regelaar die is aangesloten op de vacuumpomp. Deze bromt tevreden, maar als dan het gefluit van de vacuumpomp aangaat wordt de brom zachter, minstens 3x zachter.
Iemand enig idee waar dat dingetje van is?

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/regelaar.jpg

Dat bovenste zwarte dingetje, naast dat gele rondje.
Pagina: 1