Nieuwe PC, graag advies.

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 14:49
Sinds mijn Pentium 4 2,6Ghz niet zo snel meer is en mijn moederbord geen Dual Channel geheugen ondersteund ben ik eens aan het kijken.

Hieronder wat ik bij elkaar gezocht had op alternate.
Dit alles word gecomnbineerd met:
- Enermax Noisetaker 370W. SPECS
- 2 Hardeschijven IDE en 2 Optical drives (dvd rom & dvd-rw)

Verder heb ik nog een ASUS AX800XT PE, maar die is AGP dus dat zal niet gaan passsen. Geen ramp sparen voor een nieuwe video kaart kan altijd nog. En dan dus een probleempje met te weinig IDE aansluitingen. Maar ook dat kan vast wel opgelost worden.
Verder heb ik een Thermaltake Soprano, moet passen dus.

Afbeeldingslocatie: http://img289.imageshack.us/img289/5318/shotalternate0dm.jpg

En die 2 SATA schijven moeten in RAID (striping) en dan daar m'n systeem op. (WinXP)

Ik hoor graag commentaar over deze configuratie. Opmerkingen, tips, suggesties.

:D

//EDIT//

Eventueel deze videokaart: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAXS33&

OF ik koop een kaartje van 50€ en wacht dan tot ik 2 kaarten in CrossFire kan zetten. Suggesties?

Deze koeler? http://www.alternate.nl/h...rue&artno=HXLZ30&#tecData

En even de link naar geheugen:

http://www.alternate.nl/h...rue&artno=IAIE88&#tecData

[ Voor 7% gewijzigd door TheNephilim op 26-04-2006 21:28 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:31

Just_I

What did you just say?

Wat is eigenlijk precies de reden dat je voor een verschrikkelijk duur moederbord gaat? Voor 200 euro minder heb je ook al een degelijk socket 775 moederbord en dan kan je gelijk de videokaart aanschaffen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• TheNephilim
Nou, het gaat me eigenlijk ook vooral om de prestaties van het systeem. En aangezien het moederbord lang meegaat wil ik het meteen goed doen. Voor games heb ik toch niet zoveel tijd.

En zo'n X800GTO2 unlock ik naar een X850XT PE

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Neem ook 2x 1GB of 2x 512 ipv 1 dimm. Ik zou voor 2x 1GB gaan vandaag de dag, maar je zegt net dat je (nog) niet echt veel games speelt, dan is 1gb genoeg.
En zo'n duur mobo is inderdaad onzin denk ik, of heb je een goede rede ? Goedkopere moederborden gaan ook gewoon lang mee hoor :)

[ Voor 37% gewijzigd door Tutti-frutti op 26-04-2006 21:31 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• TheNephilim
Of zou dit geheugen beter zijn? Timings voornamelijk: http://www.alternate.nl/h...rue&artno=IAIE8C&#tecData

• D-Three
  • Laatst online: 06-02 21:19
Bernardo schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:29:
Nou, het gaat me eigenlijk ook vooral om de prestaties van het systeem. En aangezien het moederbord lang meegaat wil ik het meteen goed doen. Voor games heb ik toch niet zoveel tijd.
Damn, dat moederbord is echt wel duur! Zo'n moederbord heb je echt niet nodig, dacht ik? Ik denk niet dat jij ondersteuning nodig hebt voor 8 GB geheugen, PCI-X (dit is geen PCI-e!!!) en wat weet ik nog allemaal. Dit is geen moederbord voor de gewone consument. ;)
Misschien kan je eerst eens vertellen wat je eigenlijk van plan bent met de PC?
Bernardo schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:21:
En dan dus een probleempje met te weinig IDE aansluitingen.
Hoe kom je daar bij? :)
Bernardo schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:21:
OF ik koop een kaartje van 50€ en wacht dan tot ik 2 kaarten in CrossFire kan zetten.
Niet aan te raden aangezien je zelf zegt geen die-hard gamer te zijn. En hoe lang wil je dan wachten? Indien je 1 jaartje wacht, kan je even goed een nieuwe videokaart kopen die het even goed zal doen of zelfs beter zal presteren dan 2 kaartjes in crossfire. Wil je een oudere en een nieuwe kaart combineren in crossfire, dan kan je de nieuwste zaken die die nieuwere GPU ondersteund niet gebruiken omdat de oudere kaart de "zwakste" schakel is. Indien je geen die-hard gamer bent, is het veel interessanter om bijvoorbeeld jaarlijks een goede mid-range kaart te kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door D-Three op 26-04-2006 21:40 ]

• TheNephilim
Slots 2 x PCI (32 bit)
2 x PCI-X (64 bit)
1 x PCIe x1
2 x PCIe x16
Wel PCI-E dus.

Ehm, ik wil gewoon een snelle PC waar ik OOK mee kan gamen. Alleen heb ik daar op het moment geen tijd voor. Dus kan een goede videokaart wel wachten.

En ik heb al eens gekeken wat AMD in huis had. Maar niet echt nieuwe moederborden (van ASUS dan)

• D-Three
Ik heb niet gezegd dat het moederbord geen PCI-e ondersteunt :) Wel dat het PCI-X ondersteunt wat niet hetzelfde is als PCI-e. Als gewone consument heb je echt geen PCI-X nodig ;)
Ehm, ik wil gewoon een snelle PC waar ik OOK mee kan gamen. Alleen heb ik daar op het moment geen tijd voor. Dus kan een goede videokaart wel wachten.

En ik heb al eens gekeken wat AMD in huis had. Maar niet echt nieuwe moederborden (van ASUS dan)
Voor AMD is een moederbord met nVidia nForce4 chipset momenteel zowat het beste wat er te krijgen is. Daar heeft ASUS er wel genoeg van in zijn gamma ;) Dan heb je wel geen ondersteuning voor crossfire maar dat raad ik zeker niet aan voor de casual gamer (idem voor SLI). Je kan eventueel ook een moederbord nemen met ATi chipset maar die zijn momenteel iets minder populair, vooral dan omdat veel van die moederborden mindere USB prestaties hebben. De AMD Athlon64 biedt momenteel de beste prestatie/prijs verhouding met iets minder warmteontwikkeling dan de Intel P4. Misschien komt daar verandering in met de opvolger van de P4 maar daar moet nog op gewacht worden :)

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 26-04-2006 21:49 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

-deleted-

[ Voor 99% gewijzigd door Tutti-frutti op 26-04-2006 21:47 . Reden: Foutje ]

4015Wp west (Dordrecht)

• TheNephilim
Ik vind het ook zo jammer dat die moederborden op socket 939 geen DDR-2 ondersteunen. Nouja .. niet veel in ieder geval.

• D-Three
Dat komt omdat de geheugencontroller ingebouwd zit in de S939 CPU's. Indien je echt DDR2 zou willen, moet je wachten op de AM2 socket die binnenkort op de markt komt. Maar benchmarks hebben al uitgewezen dat er voor de Athlon64 (momenteel nog) geen voordeel is voor DDR2 ten opzichte van DDR1.

Zoals Tutti-frutti al vroeg (in zijn net gedelete post ;)): Je zegt dat je een snelle PC wil maar wat wil je er allemaal mee doen behalve gamen?

[ Voor 23% gewijzigd door D-Three op 26-04-2006 21:53 ]

• TheNephilim
Nou, ik ben hier bezig gegaan met een Intel configuratie. Die hebben toch wel dat voordeel?

• D-Three
Wat is het voordeel dan? :) De P4 (met DDR2) en de Athlon64 (met DDR) zijn qua prestaties zo goed als gelijk. De ene is wat sterker dan de andere in specifieke toepassingen maar telkens ontlopen ze elkaar niet veel. Twee dingen zijn belangrijk: wat wil je doen met die PC en de prijs ;)

[ Voor 136% gewijzigd door D-Three op 26-04-2006 22:30 ]

• TheNephilim
Nou, ik heb het idee dat ik met dit ,moederbord veel langer mee kan.

Dus later nog andere componenten upgraden. Dan blijf ik een beetje bij.

Dit moederbord is namelijk voor een high-end Workstation.

Al wel bedankt trouwens voor je reacties!

Ik weet ook nog niet wat ik doe

ik orienteer vast wat. :D Maar ik vond dit zelf een sterke config en toch maar 2GB geheugen..

//EDIT owhja, dit moederbord ondersteund ook 64-bit.

//EDIT

Dit is misschien 50€ goedkoper... http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GPEA41&

Hier zit alleen geen PCI-X op.. vergeleken met die andere. toch..?

[ Voor 25% gewijzigd door TheNephilim op 26-04-2006 22:28 ]

• D-Three
Ik had net met vorige reactie ge-edit toen ik zag dat je al geantwoord had. Ik wou net hetzelfde moederbord voorstellen!

De door jouw voorgestelde configuratie is zeker niet slecht hoor! Maar dat eerste moederbord vind ik persoonlijk erg duur :) Indien je toch echt een moederbord wil met ongeveer die mogelijkheden en die chipset, kan je misschien inderdaad de Asus P5WD2-E Premium overwegen. Deze heeft geen ondersteuning voor PCI-X (is enkel maar voor professionele toepassingen) maar heeft wel een IDE poort meer (nu snap ik jouw opmerking over die IDE poort!! O-)), meer PCI-e sloten (omdat de PCI-X sloten wegvallen), ...
Die P5WDG2-WS is nogal overkill voor een gewone PC. Tenzij er een reden zou zijn waarom je dit mobo echt zou willen?

[ Voor 37% gewijzigd door D-Three op 26-04-2006 22:42 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Qua mogelijkheden gaat zo'n moederbord idd wel langer mee, maar verwacht niet dat ie qua degelijkheid langer mee gaat. Dat is te vergelijken met goedkopere moederborden met minder mogelijkheden.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 15:23
Ten eerste vind ik het mobo nog al duur bij de geselecteerde winkel, zie hem in de pricewatch al voor 50 euri's goedkoper staan.
Ook ben ik aan het kijken in die richting van het moederbord, maar zit zelf te denken aan de Asus P5WD2-E Premium. een stapje lager, maar toch volop functionaliteit alleen wel voor de prijs van 200 euro, scheelt in jou geval toch 100 euro.

Denk alleen dat ik even wacht op de Conroe, ben nog wel bereid om daarop te wachten, heb daar hoge verwachtingen van dus vandaar. Misschien voor jou ook een optie om mee te nemen in je overweging.

• TheNephilim
Jah, dat is misschien een goed idee.

Ehm, ik las wel dat de Premium wel problemen heeft met de spanning op de CPU... (niet helemaal constant)

en, sjah.. wat is 50€ in bijv. 2 jaar...

• TheNephilim
Oké even overnieuw :D

http://img280.imageshack....356/shotalternate25ge.jpg

Links:
- MOBO: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GPEA40&
- Geheugen: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=IBIE88&
- CPU: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HPFI19&
- HD's http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=A7BM04&
- VGA: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=J9XSA6&

Oké dit is dus het volledige plaatje. Nou staan er nog verschillende Pentium D CPU's bij Alternate die sterk lijken op de mijne alleen dan duurder. Er staat dan WTX bij..weet iemand wat dat is?

80GB HD's in RAID-0 dus 160GB .. genoeg dus.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Volgens mij staat er vrij duidelijk in de policy dat je als specs voor een nieuw systeem geen plaatje (of erger nog: een linkje naar een plaatje) mag nemen. Maar dan nog krijg je op deze manier veel minder commentaar, maak hier gewoon even een duidelijk lijstje.

Zet er dan meteen je overwegingen bij waarom je elk onderdeel je gekozen hebt, een budget, een doel voor het systeem en een aantal concretee vragen/overwegingen en dan heb je de meeste kans op nuttige replys waar je echt wat aan hebt!

Verwijderd

Ik ben en blijf het moederbord geld versplilling vinden... Voor dat geld koop je een goed moederbord + videokaart..

• Pjoek
  • Laatst online: 04-01 16:12

Pjoek

Of niet...

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 11:51:
Ik ben en blijf het moederbord geld versplilling vinden... Voor dat geld koop je een goed moederbord + videokaart..
helemaal mee eens. dat een moederbord veel kan en er veel features opzitten is leuk en aardig, maar ben je ook daadwerkelijk van plan al die leuke functies te gaan gebruiken?

het kan goedkoper....

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

waarom heb je een mobo dabn ECC registerd geheugen gekozen?/
Waarom heb je een mobo gekozen dat pci-x ondersteunt??

Dit zijn twee dingen die je niet nodig gaat hebben, en waar je wel zeer grof voor moet betalen!

Een gewoon moederbord van asus gaat net zo lang mee als dit extreem dure exemplaar. Het enige verschil tussen beide borden is de pci-x, ECC registered en natuurlijk 200 euro.
Aangezien je zelfs geheugen heb gekozen dat niet eens ecc registered is betaal je dus gewoon 200 euro puur alleen voor de pci-x sloten die je niet gaat gebruiken. Die 200 euro is dus gewoon pure geldverspilling.

Ik zou dus gewoon gaan voor een asus bordje zoals deze

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 27-04-2006 11:59 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• TheNephilim
Klopt, PCI-X en ECC ga ik niet gebruiken. Maar er zijn wel andere functies die leuk zijn. En die premium heeft bepaalde functies weer niet.

Verwijderd

Zoals? :P

• TheNephilim
Ehm die 8-fase dingus (zorgt voor betere stroom toevoer zonder pieken)
64-bit ondersteuning
er kan Crossfire op.. en ik las dat door updates dan misschien SLI ook mogelijk word..

maar ik ben al eens aan het kijken naar iets anders... alleen weet niet echt meer wat nou zo goed is...

ff zoeken dus.. en nu op azerty.nl

//EDIT.. waarom zie ik op ASUS Bad Request (Invalid Hostname) ? :S

[ Voor 10% gewijzigd door TheNephilim op 27-04-2006 17:18 ]

• TweakerDwayne
  • Laatst online: 28-03-2021
ASUS site doet het hier gewoon.

• TheNephilim
Nou, nu doet ie het helemaal niet meer bij mij :S

Bad Request (Invalid Hostname)

• TheNephilim
Maar goed, misschien is Conroe ook een goede optie. Alleen nog ff wachten.

//EDIT

zeker als je dit leest :D

http://www.helpdeskforum.nl/viewtopic.php?p=4085392

[ Voor 40% gewijzigd door TheNephilim op 27-04-2006 17:43 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:53
Ondanks dat je blijft vasthouden aan Intel zo te zien wil ik je toch eens vragen hiernaar te kijken:

Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/img200/6540/systeem0ut.jpg

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02-2025
Als je lang mee wil kunnen (en crossfire wil draaien) zou ik toch echt voor de asus A8R32 deluxe gaan, ondersteunt crossfire, heeft alle dingen die jij nodig hebt en is stukken goedkoper. Houd je tenminste ook nog geld over voor een goede (AMD) CPU. DDR2 is ook echt geen voordeel ofzo zoals jij mischien denkt. Het mag dan wel nieuwer zijn bij de CPU's die nu bestaan heeft het gewoon totaal geen nut.

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

• TheNephilim
Zou idd een goed alternatief wezen, het zou er dan zo uit gaan zien:

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/678/shotazerty0ge.jpg

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:53
Bernardo schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:23:
Zou idd een goed alternatief wezen, het zou er dan zo uit gaan zien:

[afbeelding]
Als ik dit zo bekijk heb je 80 GB schijven gepakt, het lijkt je dus vooral om snelheid te gaan en niet om ruimte. Waarom neem je geen Western Digital Raptor schijf?

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-02 13:59
Bernardo schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:32:
Maar goed, misschien is Conroe ook een goede optie. Alleen nog ff wachten.

//EDIT

zeker als je dit leest :D

http://www.helpdeskforum.nl/viewtopic.php?p=4085392
Bron: Tweakers.net
link dan gewoon naar het origineel, wel zo makkelijk ;) nieuws: Intel Conroe 2,4GHz zet indrukwekkende cijfers neer

• TheNephilim
Oops, sorry. :D

Maare, ja ik zat net zelf ook al eens te denken aan 2 Raptors RAID (striping)

maar ik ga denk ik wel wachten op conroe..

in ieder geval wil ik 2GB geheugen... en ik combinatie met een Intel775 Mobo + Conroe moet dat snel zijn.

Videokaart zie ik nog wel.

//EDIT

ik zie een Raptor met ESATA, wat is dat? En geen SATA2 zo te zien..

[ Voor 13% gewijzigd door TheNephilim op 27-04-2006 19:23 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:37
eSATA = external SATA, om em buiten je PC te hangen gok ik.

Linkje met extra info.

[ Voor 37% gewijzigd door Leftblank op 27-04-2006 19:26 ]

• TheNephilim
Owh oké, nee dat heb ik niet nodig :D

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/9985/pc6cq.jpg

zoiets misschien? ;)

alleen zou ik persoonlijk niet voor dit merk/type geheugen gaan... waarom wil je zo graag ecc en ddr2 geheugen?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Bernardo schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:16:
Ehm die 8-fase dingus (zorgt voor betere stroom toevoer zonder pieken)
64-bit ondersteuning
er kan Crossfire op.. en ik las dat door updates dan misschien SLI ook mogelijk word..

maar ik ben al eens aan het kijken naar iets anders... alleen weet niet echt meer wat nou zo goed is...

ff zoeken dus.. en nu op azerty.nl

//EDIT.. waarom zie ik op ASUS Bad Request (Invalid Hostname) ? :S
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen.

- 8 phase power toevoer geeft nagenoeg geen meerwaarde. Zoek eens op de OC resultaten van bijv. de Epox 8RDA. Die heeft als het goed is een 3 phase power toevoer en toch gingen die planken harder dan de meeste andere nForce2 moederborden van die tijd. Bovendien is een 8 phase power toevoer geen garantie voor een stabiele vCore. Als je er een baggervoeding aan hangt, heb je alsnog een vCore die helemaal in zakt als je je processor 100% belast.

- 64-Bit ondersteuning. Als je hiermee de CPU's bedoelt, bijna elke CPU van tegenwoordig (van Intel en AMD) heeft ondersteuning voor 64-bit. Mocht je hiermee die PCI-X-sloten bedoelen, daar heb je niet zo heel veel aan, omdat de kaarten die gebruik maken van die sloten, waarschijnlijk totaal overbodig zijn voor wat jij met jouw PC gaat doen.

- Crossfire. Zijn er eigenlijk uberhaupt al videokaarten in NL te koop die hier ondersteuning voor hebben?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Paddixx schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 12:26:
[...]
- Crossfire. Zijn er eigenlijk uberhaupt al videokaarten in NL te koop die hier ondersteuning voor hebben?
De gehele X1K serie (X1300, X1600, X1800 werken op de Xpress 3200 borden zonder Masterdcard (dus zonder dongle ertussen) samen in CrossFire)

De X1900 heeft nog wel een Mastercard met Dongle nodig.

De intel mobos met ATI chipset en 2x PCIe werkt Crossfire ook op. (X1800 en X1900 hebben Mastercard nodig)

De kaarten hoeven ook niet identiek te zijn, maar wel uit dezelfde serie dus (X1300Pro met X1300, X1800XT met X1800GTO funktioniert dus gewoon)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Als je voor dat moederbord gaat, flashen met de nieuwste bios van het moment dat je het hebt. Heb het zelf bijna 3 maand moeten gebruiken met hun eerste bios, en dat trok op niets, constant crashen, traag draaien... bewonderenswaardig wat een bios kan uitmaken, nu draait ie goed en stabiel, zelfs op bij zware belastingen.

• D-Three
Veel kans dat het door jouw geheugen komt. Typisch Asus... :(

Verwijderd

Geil geheugen (2*512 en 1*512 geprobeerd), en niet het goedkoopste, ook met ordinaire Kingston/Elixir (telkens maar 1*512)...
Als dat asus bordje met geen van die 3 overweg kan, is dat wel ewat zielig...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2006 13:11 ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Pjoek schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 12:07:
[afbeelding]

zoiets misschien? ;)

alleen zou ik persoonlijk niet voor dit merk/type geheugen gaan... waarom wil je zo graag ecc en ddr2 geheugen?
Leuk dat 1gb DDR2 geheugen. Maar met Socket 939 heb je er niets aan. Ecc is foutcorrectie. Dit is voor servers geloof ik. Dat hoef je ook niet.

• m0nkey
  • Laatst online: 09-10-2023
Rare vraag misschien maarre... waarom geen 939 socket? :?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Misschien omdat die een moederbord wil wat lang meegaat en aangezien AM2 socket al voor de deur staat ga je nu natuurlijk geen socket 939 aanschaffen. ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

nljagfan schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:11:
[...]

Leuk dat 1gb DDR2 geheugen. Maar met Socket 939 heb je er niets aan. Ecc is foutcorrectie. Dit is voor servers geloof ik. Dat hoef je ook niet.
2x1Gb DDR2 bedoel je ;)

En ECC geheugen wordt inderdaad met name in servers gebruikt.. niet nodig dus. DDR2 is op dit moment ook niet echt nodig en het is maar zeer de vraag in hoeverre het in de toekomst gebruikt gaat worden.

Ik heb er zelf tussen gezet, omdat de poster het er al tussen had staan...
Pagina: 1