Toon posts:

[XP SP2] Bericht gewenst: "It is now safe to power off..."

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP SP2 - ASUS T2-P Deluxe P4

De computer ter sprake bevind zich ter bescherming in een kiosk (alleen te gebruiken voor spelen). Om de pc aan te zetten moet de kast open worden gemaakt, en de aan knop ingedrukt worden.
Wanneer de pc door de beheerder wordt afgesloten, gaat deze weer volledig uit.

De eerst volgende keer dat de pc weer aan moet, moet de kast dus weer open.

Vraag: Hoe kan de kast gewoon dichtblijven zodat bij het aanschakelen van de stroomvoorziening de pc ook direct boot?

Eigen zoektocht:
In de BIOS kan je instellen dat de PC aangaat bij een power failure. De enige manier om dit op een nette manier te krijgen is door de pc het bericht te laten geven:
"It is now safe to power off your computer" (of: U kunt nu de computer uitschakelen)
Bij oude voedingen/pc's is dit gemakkelijk met behulp van APM.
Downgraden is geen optie dus blijven we bij de ACPI.
ACPI uitschakelen wordt afgeraden dus moet het ergens in windows.

Het verste wat ik kom is met deze site (is voor win server 2003)
http://support.microsoft.com/?kbid=819760
Met de register waarde 1:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows NT\DontPowerOffAfterShutdown
Hiermee krijg je het "It is now.." scherm bij het afsluiten, MAAR alleen wanneer een software programma dit aanroept (of bijvoorbeeld: start>run>shutdown -s -t 0).
Zoals MS al omschrijft werkt het niet bij "handmatige" shutdown (start>shutdown>shutdown).

Het volgende werkt helaas ook niet:
http://www.jsifaq.com/subA/tip0000/rh0079.htm
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Shutdown
Add value ShutdownSetting as a REG_DWORD
0 - Logoff
1 - Shutdown (<- deze is dus gewenst)
2 - Shutdown and Restart
3 - Shutdown and Power Off (when supported)

Het is lastig vinden omdat iedereen graag WEL de pc uitheeft bij het uitschakelen. Het is nog lastiger omdat het XP SP2 is. De enige optie die hierboven gedeeltelijk werkt is ook pas vanaf SP1.

Kijk ik ergens overheen?, is er een andere oplossing?, dan hoor ik die ook graag.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
In het BIOS kun je ook zoiets instellen als Wake on PS/2, dan schakelt het systeem zich in op het moment dat er op een toets wordt gedrukt of op een muisknop wordt geklikt. Eventueel kun je kijken naar Wake on Lan, dan kun je het apparaat via het netwerk inschakelen.

We are shaping the future

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de beheerder altijd de computer moet uitzetten maak je toch gewoon een snelkoppeling met dat commando? Als het nu voor iedereen die de computer gebruikt duidelijk zou moeten zijn dat ze die snelkoppeling moeten selecteren is het iets anders maar als alleen de beheerder de computer moet uitzetten...

[ Voor 49% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-04-2006 21:10 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 09:53
Wake on power loss (resume state of what ever :P) werkt ook als je de pc gewoon juist afsluit, de stekker eruit trekt en dan later de stroom er weer op zet. Bij mij althans ;).

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

The__Virus schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:25:
Wake on power loss (resume state of what ever :P) werkt ook als je de pc gewoon juist afsluit, de stekker eruit trekt en dan later de stroom er weer op zet. Bij mij althans ;).
Bij resume last state niet, dan blijft de PC uit.
Je kan vaak kiezen voor:
Stay off
Last state
Power on

Bij power on gaat de pc altijd aan wanneer de stroom er af geweest is.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
Alex schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:07:
In het BIOS kun je ook zoiets instellen als Wake on PS/2, ....
Ik kan moeilijk gaan doen, maar dit is misschien wel de makkelijkste oplossing die er is. Bedankt voor de verlichting. Mijn pc thuis gaat ook met de spatie aan :X. Raar dat het me gewoon niet te binnen schoot en dat er gelijk het register in gedoken werd om de klant tevreden te stellen.

Omdat ik het interessant vind hou ik de vraag toch nog even open, al moet ik zeggen dat Alex een goede oplossing heeft gegeven. Bedankt !

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 09:53
THW Arie schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:28:
[...]

Bij resume last state niet, dan blijft de PC uit.
Je kan vaak kiezen voor:
Stay off
Last state
Power on

Bij power on gaat de pc altijd aan wanneer de stroom er af geweest is.
Je hebt helemaal gelijk, moet vroeger naar bed ;). Maar ja ik gebruik dat soort functies ook niet ;).

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Waarom niet in het BIOS instellen dat de PC standaard om HH:MM aan moet? Of je moet de optie niet hebben :)

Stay safe

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

tja, die optie zie je niet vaak, een wake on time functie!! :9
maar mischien een combo, wake on powerloss met een tijdklok achter the computer, hahaha !!! O-)
Trouwens, waarom moet de pc uit, kan de computer niet gewoon in standby ?? lijkt me genoeg.. :*)

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Verwijderd

Topicstarter
Trekkerkearl schreef op donderdag 27 april 2006 @ 16:45:
tja, die optie zie je niet vaak, een wake on time functie!! :9
maar mischien een combo, wake on powerloss met een tijdklok achter the computer, hahaha !!! O-)
Trouwens, waarom moet de pc uit, kan de computer niet gewoon in standby ?? lijkt me genoeg.. :*)
Bij het afsluiten van de dag word de spanning van de hele ruimte gehaald (vanwege brandweer etc). De klant gaf als wens aan dat bij het inschakelen van de spanning de computer dan ook aangaat. Automatisch afsluiten is ook al als optie gegeven aan de klant (want dan werkt het geheel wel) maar was niet gewenst (>censuur reactie Arjean <)

Het poweron verhaal werkt zoals gezegt alleen maar als de stroom is uitgevallen. Om het op een nette manier te "simuleren" moet dus het "It's now safe.." scherm tevoorschijn worden gehaald, en daarna kan de spanning van de hele ruimte. De BIOS zorgt daarna voor het opnieuw aanschakelen.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-03 22:49
Downgraden is niet nodig om APM te kunnen gebruiken. Kwestie van een BIOS-setting. Punt is echter dat je wél zult moeten formatteren. De HAL is dan namelijk veranderd.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Heb heel toevallig een test Virtual Machine op m'n pc staan welke ik onbeperkt kan ' verklungelen' .

De mogelijkheid bestaat om de melding "It is now safe to power off your computer" alsnog te krijgen.

Wanneer je onder 'Computer Management', onderdeel 'Computer', hardware device (in mijn geval) `ACPI Uniprocessor PC' wijzigt in 'Standard PC', krijg je alsnog de melding naar voren.
Het systeem slaat alleen af wanneer de prik er af is.

Nadeel is wanneer je dit wijzigt, bij de eerst volgende reboot een groot aantal stuurprogramma's automatisch opnieuw geinstalleerd worden.

Helaas kon ik het niet testen door de prik er af te gooien of de pc auto start.
VM draait op een laptop.

Wellicht heb je hier iets aan en gebruik is op eigen risico.
Pagina: 1