Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• hmd01
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik ben met een onderzoekje bezig voor mijn studie. Ik moet een analyse maken voor een fictieve mobiele telecomaanbieder in Nederland. Wat zijn de kansen en bedreigingen in de markt voor de mobiele telecomaanbieders in de komende tien jaar?

Ik zelf denk dat een kans bijvoorbeeld het walkie talkie bellen is. En misschien het mobiele VOIP bellen via wifi.

Zijn er in Japan/VS en Hong Kong mobiele diensten op de markt die hier in Europa nog niet zijn?

Wat is jullie mening? ;)

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kansen en bedreigingen? Denk dat heleboel telecomoperators de komst van de mogelijkheden om te bellen via wifinetwerken als bedreiging zien. Je belt thuis niet meer via het netwerk van je mobiele aanbieder maar de internetverbinding die je via wifi kunt benaderen.

Zie ook
http://www.umatechnology.org/overview/
nieuws: Nokia introduceert nieuwe telefoons, waarvan een met UMA

Verder vraag ik me af in hoeverre DVB (Digital Video Broadcasting) gaat doorbreken.

[ Voor 17% gewijzigd door J0YR1D3R op 26-04-2006 21:05 ]

• hmd01
J0YR1D3R schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:04:
Kansen en bedreigingen? Denk dat heleboel telecomoperators de komst van de mogelijkheden om te bellen via wifinetwerken als bedreiging zien. Je belt thuis niet meer via het netwerk van je mobiele aanbieder maar de internetverbinding die je via wifi kunt benaderen.

Zie ook
http://www.umatechnology.org/overview/
nieuws: Nokia introduceert nieuwe telefoons, waarvan een met UMA

Verder vraag ik me af in hoeverre DVB (Digital Video Broadcasting) gaat doorbreken.
Is het niet zo dat de mobiele telecomaanbieders zelf in eigen wifi netwerken kunnen investeren. Op deze manier wordt het weer een kans voor de aanbieders, toch?

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 22:35

neevedr

Dat was ik niet!

Ik denk dat de telecom de komende 10 jaar nog veel harder gaat dan het bellen via WIFI wat nu al mogelijk is. Zie bv dit artikel.

De ontwikkeling gaat zo hard op ICT gebied, dat je je nu niet kan voorstellen wat er over 4/5 jaar op de markt zou zijn, laat staat wat er over 10 jaar mogelijk is.

• hmd01
neevedr schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:14:
Ik denk dat de telecom de komende 10 jaar nog veel harder gaat dan het bellen via WIFI wat nu al mogelijk is. Zie bv dit artikel.

De ontwikkeling gaat zo hard op ICT gebied, dat je je nu niet kan voorstellen wat er over 4/5 jaar op de markt zou zijn, laat staat wat er over 10 jaar mogelijk is.
Dat is ook wel weer waar. Anderhalf jaar geleden hadden we nog nooit gehoord van VOIP bellen. Zit wat in.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hmd01 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:09:
[...]

Is het niet zo dat de mobiele telecomaanbieders zelf in eigen wifi netwerken kunnen investeren. Op deze manier wordt het weer een kans voor de aanbieders, toch?
Ja natuurlijk, maar er zal denk ik ook wel een deel verdwijnen naar de vaste internetverbindingen. Je ziet nu bijvoorbeeld dat T-mobile al een tijd Pocket Internet Totaal aanbiedt. Dat kan op den duur natuurlijk ook gebruikt gaan worden voor digitale spraak. Concurrentie zal misschien wel komen van mobiele Skype devices? Geen idee, het is een gok :)

In Korea is men bijvoorbeeld helemaal niet zoveel verder als hier vind ik. Heb daar 2 weken rondgelopen afgelopen jaar maar vond het allemaal erg lijken op wat hier verkrijgbaar was. Hooguit doen ze er meer mee behalve bellen, bijvoorbeeld het betalen van hun busabonnement.

• hmd01
J0YR1D3R schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:18:
[...]
Hooguit doen ze er meer mee behalve bellen, bijvoorbeeld het betalen van hun busabonnement.
Klopt, volgens mij kan je in Engeland ook je parkeerkaartje per minuut betalen met je mobiele telefoon. Van dat busabonnement wist ik nog niet.

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

ik geloof wel dat de operators, Skype als één van de grootste gevarenzones ziet, aangezien straks steeds meer mogelijk is...

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 13:02

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Bekijk dit eens:

[rml][ Discussie] Toekomst van de mobiele telefonie[/rml]

Dingen die we in dat topic voor 2008 - 2010 hadden verwacht, zijn nu al werkelijkheid. Alles zal sneller gaan dan je kan verwachten. Bedenk het meest gekke, en doe daar een stapje bovenop, dan zit je misschien tegen de reëele toekomst aan.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• hmd01
Giox schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:26:
Bekijk dit eens:

[rml][ Discussie] Toekomst van de mobiele telefonie[/rml]

Dingen die we in dat topic voor 2008 - 2010 hadden verwacht, zijn nu al werkelijkheid. Alles zal sneller gaan dan je kan verwachten. Bedenk het meest gekke, en doe daar een stapje bovenop, dan zit je misschien tegen de reëele toekomst aan.
Giox, geweldig, bedankt!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:58
Hier in Rotterdam kun je via een bedrijf ook bij alle parkeerautomaten met je mobiel betalen. Je belt een 0900 nr, krijgt een sms-je en als je weer weg wilt bel je weer. Zij berekenen je parkeertijd en schrijven dat van je rekening af. Je moet een speciale tag aan in je auto plakken aan de binnenkant van de ruit en de parkeerwachters kunnen die uitlezen met een speciaal appraat. Daaraan kunnen ze dan zien of je betaald hebt.

Steeds meer dingen gaan toch per sms of telefoon? bankieren, file berichten, alarm sirene test, binnenkort je belastingaangift beveiligen met DigiD + code via sms etc etc. Over een paar jaar pinnen we met een mobieltje en betalen we er idd ook het OV mee. Handig, tot ie gejat wordt. Beveiliging moet ook steeds beter worden.

Verwijderd

Het is volgens mij echt lastig te voorspellen. Kijk naar SMS dat was in eerste instantie een bijproduct om de melden dat je voicemail had. En dat bleek later helemaal hot te worden.

En WAP zou het helemaal worden, en dat wordt nauwelijks gebruikt.
Pagina: 1