Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met aansluiten 9 Volt batterij op wekker-radio

Pagina: 1
Acties:
  • 1.335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:14
Ik heb een probleem. Ik heb een Wekker-Radio die ik uit elkaar heb gehaald om de printplaten ervan in een houten behuizing te doen.
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/binocle/Wekker%2DRadio.JPG

Deze wekkerradio loopt op netspanning, maar ik wil dat hij op 9 volt loopt. Hij wordt gewoon te heet op 230 volt. Op de printplaat zit een 9 volt batterij aansluiting (geen idee hoe dit heet). Als ik daar een 9 volt batterij op aansluit, zie ik niets op het lcd-schermpje, maar de klok blijft doorlopen, zo zegt de gebruiksaanwijzing. Ik wil de polen van de 9 volt batterij aansluiten op de plaatsen waar de 230 volt-stekker is aangesloten. De netspanning wordt door een "thermal fuse" omgezet in een andere spanning (ik denk 9 volt) en voorziet de printplaat van stroom. Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/binocle/Thermal%20Fuse.JPG
Deze zekering wordt veel te heet en ik wil deze liever weg hebben. De 2 gele en de witte draden die van deze zekering lopen, zijn op de printplaat aangesloten. De afbeeldingen maken het wat duidelijker.
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/binocle/Printplaat.JPG
De onderstaande afbeelding laat de 9 volt aansluitingen zien, maar daar zal ik geen batterij op aansluiten, omdat de klok niet op het display komt te staan.
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/binocle/Achterkant%20printplaat.JPG

Hoe moet ik de polen van de batterij aansluiten op de gele en witte draden, na het verwijderen van de zekering om een op 9 volt werkende wekkerradio te krijgen?

Ik bekijk mijn topic morgen pas weer...

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
haha, dat is geen zekering. Dat is een transformator met ingebouwde warmte-zekering. Die geeft AC als output.. Je kan eens meten wat voor spanning je hebt NA je gelijkrichter (de diodes) als dat 9 volt is kan je daar je batterij op aansluiten.. Als je het voor de gelijkrichter doet verlies je 2x 0,7 volt bij de diodes en het kan zijn dat de klok dan te weinig spanning krijgt..
Dus: meet eens hoeveel volt er is NA de gelijkrichter. terwijl de klok aanstaat (pas op met netspanning uiteraarD!)

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-11 14:31
De 9 volt is alleen bedoelt voor back-up dus voor het "onthouden" en intern lopen van de wekker. Niet voor het verlichten van de display. Ik denk dat jouw project moeilijk zal worden aangezien die de frequentie van het lichtnet (50Hz) gebruikt om op tijd te lopen (net als een kristal).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Die 9 volt batterij is er puur voor, dat als de stroom uitvalt, de tijd door blijft lopen. Dat het display dan niet brand is logisch, want dat is dan stroomverspilling.

• Joep
ParaDot schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:33:
haha, dat is geen zekering. Dat is een transformator met ingebouwde warmte-zekering. Die geeft AC als output.. Je kan eens meten wat voor spanning je hebt NA je gelijkrichter (de diodes) als dat 9 volt is kan je daar je batterij op aansluiten.. Als je het voor de gelijkrichter doet verlies je 2x 0,7 volt bij de diodes en het kan zijn dat de klok dan te weinig spanning krijgt..
Dus: meet eens hoeveel volt er is NA de gelijkrichter. terwijl de klok aanstaat (pas op met netspanning uiteraarD!)
Als de spanning na de transformator 9 volt is, kan ik dus de transformator trashen en een batterij aansluiten, toch? Maakt het ampèrage wat uit?

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
cc12 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:33:
De 9 volt is alleen bedoelt voor back-up dus voor het "onthouden" en intern lopen van de wekker. Niet voor het verlichten van de display. Ik denk dat jouw project moeilijk zal worden aangezien die de frequentie van het lichtnet (50Hz) gebruikt om op tijd te lopen (net als een kristal).
Daar spreek je jezelf aardig tegen ;)

Als het ding zonder netspanning door kan lopen, dan is ie vast ook niet afhankelijk van die frequentie.

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
Joep Stoffels schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:42:
[...]

Als de spanning na de transformator 9 volt is, kan ik dus de transformator trashen en een batterij aansluiten, toch? Maakt het ampèrage wat uit?
De trasfo geeft wisselspanning, dat wordt gelijkgericht tot gelijkspanning. Dat gebeurd met 4 diodes. 2 per kant. Een eigenschap van diodes is dat ze de spanning verminderen met 0,7 volt. Dat betekend dat er in totaal 1.4 volt "opgestookt" wordt. Je houdt dus 7.6 volt over en ik weet niet of dat genoeg is. Probeer de batterij maar eens aan te sluiten op de plaats van de ac. Polariteit maakt niet uit.. en kijk of het werkt maar ik kan het je niet garanderen!!

• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:51
Is het niet zo dat de klok via het lichtnet nauwkeuriger loopt als via een batterij?

Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat ze over 24 uur gemiddeld precies op 50 Hz zitten, en wanneer dat onverhoopt niet het geval is, dat ze dan een paar extra pulsen meezenden op toch op 50 Hz te komen.

Als dit inderdaad zo is kan er voor noodgevallen (batterij dus) een of ander el-cheapo kristalletje ingezet worden die misschien niet zo nauwkeurig is.

Ook zal het best wel wat stroom kosten om het led-display aan te sturen via je batterij, ideetje: oplaadbare batterijen met een ladertje ernaast... :)

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
real-doc schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:29:
[...]
Daar spreek je jezelf aardig tegen ;)

Als het ding zonder netspanning door kan lopen, dan is ie vast ook niet afhankelijk van die frequentie.
Nee, hij heeft gelijk. De 50Hz uit het net wordt gebruikt als goeie tijdsbasis (de netfrequentie is erg exact, dus ideaal voor tijdsbepaling), en om een spanningsval te overbruggen, wordt een RC netwerkje gebruikt dat dan uit de 9V batterij gevoed wordt. Zo'n RC netwerkje is goed om eens een enkel uurtje te overbruggen, maar doordat dat erg onnauwkeurig is (gemakkelijk een paar seconden per uur afwijking, erg temperatuursafhankelijk,...) is het geen optie dat echt te gebruiken (5 sec afwijkijking ==> 2 minuten verkeerd lopen per dag is geen optie voor een klok).
Je kan zo'n klokje niet gemakkelijk op batterijen laten lopen, het is daar nu eenmaal niet voor gemaakt. Het is gemakkelijker een klokje te maken van scratch, een RTC (gebruik de 1Hz uitgang), wat tellers, wat display drivers en je bent er. Of een µP, dan is het helemaal simpel, als je een programmer hebt en een programma voor je µP kan schrijven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Zoals al is aangehaald: kijk wat de spanning is na je gelijkrichter. Die zit op je printschakeling, want ik zie minimum 4 diodes zitten na de transformator. (D2, D3, D4). Zoek even met een voltmeter wat de spanning is na de gelijkrichter, en hoop dat het 9V is :-).

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Dit gaat NIET lukken !

1. naftebakje heeft gelijk, de lichtnetfrequentie wordt wel degelijk gebruikt om de klok te laten tikken.

2. En erger nog ( voor jouw doel dan ) de LED displays worden gescanned met 50Hz, dus die lichtnetfrequentie is echt nodig om het ding uberhaupt iets op het display te laten zetten.

Er komt inderdaad 9V uit de trafo ( 2x 4.5V ) wit is de midden aftakking en de twee gele gaan elk naar een helft van het display, ( de ene naar de anodes in de 7 vorm en de rest naar wat over blijft )
die worden om de beurt 50x per seconde aangestuurd, haal maar eens 1 van de gele draden los en je houdt je halve uitlezing over.

3. Het ding gebruikt gewoon veel te veel stroom voor een 9V batterijtje. ( even aangenomen dat je hem daarmee wilt voeden )

[ Voor 43% gewijzigd door Sine op 26-04-2006 23:46 ]

Repareren doe je zo.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wat je wel zou kunnen doen is dmv een ne555 (daar kon dat toch mee) een wisselspanning creeren. En het zooitje dan zo porberen te fizen. Maar ik denk alleen dat je batterij binnen notime leeg zou zijn.

Wat overigens ook kan is ipv een batterij een fixe elco plaatsen, heb je geen batterij meer nodig, en dit is dan genoeg om een tijdelijk stroom storing even op te vangen.

One World Concepts

• Joep
B_FORCE schreef op donderdag 27 april 2006 @ 00:26:
Wat overigens ook kan is ipv een batterij een fixe elco plaatsen, heb je geen batterij meer nodig, en dit is dan genoeg om een tijdelijk stroom storing even op te vangen.
Ik was van plan om de printplaten in een houten behuizing te doen en ze te voeden met een 9 volt batterij. Ik vind de oude behuizing namelijk lelijk, de stekker is niet geaard, het ding wordt te heet en ik wil geen 230 volt-stekker. Ik ga één dezer dagen de spanning meten (heb zelf geen spanningsmeter) en de batterij aansluiten. Als de klok dan niet op tijd loopt, kan ik het geval weggooien en een nieuwe kopen die wél op batterijen loopt.

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:02

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Als je voor die wekker verder geen doel meer voor hebt naast dit projectje, gooi hem dan meteen maar weg. Het gaat je niet lukken om die wekker op een 9 volts btterij te laten draaien. Of je moet enige kennis hebben van electro en een verbouwing op het ontwerp loslaten mbt de aansturing van het display, net als Sine zegt. Daarnaast zal je 9 volt cel het echt niet lang volhouden. Het doel van de batterij is het in stand houden de klok, met behulp van een interne (niet zo precieze) klok. Dit heeft niet zo veel energie nodig als het verlichten van het display. Daarbij zul je zelf een klok moeten gaan maken om een vervanging te gaan maken voor de 50 Hz die je er af hebt gesloopt. Kan inderdaad met een 555, maar is deze net zo precies als de 50 Hz uit het net? Nooit eens een keer.... Dus zal je klok _altijd_ te snel of te langzaam lopen. En wat is het nut van een klok die niet op tijd loopt?

En waarom zou er een aard aansluiting op moeten zitten!!!????? Waar zou de aardaansluiting op moeten worden aangesloten? De plastic buitenkant? Oftewel, compleet nutteloos.

Mijn advies: koop een wekker op batterijen en bouw die er in. Liefst een met een LCD en backlight, die je met een ram op een knop even aan kunt zetten. Energie zuinig, en klaar. Ok, het idee is leuk, moet ik toegeven, maar een beetje kennis op electro gebied is wel noodzakelijk.

I like it red, with 150 bhp..

• Joep
XtremeNova schreef op donderdag 27 april 2006 @ 09:09:
En waarom zou er een aard aansluiting op moeten zitten!!!????? Waar zou de aardaansluiting op moeten worden aangesloten? De plastic buitenkant? Oftewel, compleet nutteloos.

Mijn advies: koop een wekker op batterijen en bouw die er in. Liefst een met een LCD en backlight, die je met een ram op een knop even aan kunt zetten. Energie zuinig, en klaar. Ok, het idee is leuk, moet ik toegeven, maar een beetje kennis op electro gebied is wel noodzakelijk.
Da klopt. :/ Ik had een leuk idee en heb het ding gesloopt, voordat ik zeker was waar ik mee bezig ben. Maja, ik vind het ding toch zo afgrijselijk dat het niet veel uitmaakt. Ik ga me eentje kopen die op batterijen (9 volt als dat kan) loopt en die dan lekker modden.
Pagina: 1