[2000] hoe geautomatiseerd een fixed-IP laten configureren?

Pagina: 1
Acties:

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-03 23:17
Hallo allemaal,

ik zit met het volgende:

op een Windows 2000 machine wordt een USB-lan adapter geplaatst. Deze wordt herkend als een nieuwe device maar ik moet wel de drivers zelf installeren want die kent de betreffende versie van W2K niet.

Nu heb ik maar zeer beperkte mogelijkheden mbt de bediening van deze PC's omdat het een controller voor een proces is. Wat ik wel heb is een volledig zichtbare desktop op een TFT-scherm, echter met alleen zichtbaar de functies die van toepassing zijn. Explorer.exe draait niet als ik de taskmanager open.
Verder kan ik dmv een druk op een toets op het bijbehorende bedieningspaneel het enter-commando geven.
Wil ik meer dan moet ik er een muis en keyboard aan gaan hangen en dat wil ik gezien de omgeving en situatie niet.

Wat ik me dus afvraag: is er een mogelijkheid om iets van een automatisch script te maken waarmee ik de USB-lan adapter ('Local Area Connection 2' geheten) in Windows kan configureren? Dat bv op een CD-ROM zetten en via autorun laten installeren? De standaard-instelling is DHCP maar ik heb een specifiek fixed IP nodig!

Ik heb al het één en ander gezocht op dit forum, gegoogled, maar ik krijg zo enorm veel te zien en het meeste gaat over echte installers voor programma's, of netwerkscripts in server/domein omgevingen.
Ik ben er dus zeer onervaren mee maar wellicht heeft iemand en leuke how-to site ofzo waarmee ik wat voor mezelf kan testen en uitproberen.

Wie kan me helpen? BVDAfbeeldingslocatie: http://smile.smilies.nl/473.gif

[ Voor 3% gewijzigd door dimi_v op 26-04-2006 19:37 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

netsh kan dit en zit geloof ik ook al in Windows 2000 (eventueel enkel in de RK - dat weet ik niet meer) :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom maak je geen reservering voor dit apparaat in je DHCP scope ?
Lijkt me veel makkelijker, als er in de toekomst iets veranderd (ip reeks, dns/wins ofzo) hoef je niet weer te klooien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-03 23:17
ben al wat verder met netsh (lees: werkt redelijk).

En een DHCP-scope is niet van toepassing: zoals ik al vermeldde gaat het dus om meerdere systemen waarin een USB naar LAN adapter geplaatst wordt, welke een specifiek vast IP adres nodig heeft. De LAN adapter komt met een crosscable aan een laptop te hangen, niet in een volledig netwerk.

Nu nog een chique manier vinden om er voor te zorgen dat de adapter herkend en geïnstalleerd wordt, en daarna pas geconfigureerd. Heb al wel de .sys file laten kopiëren vanaf de CD-rom naar c:\windows\system32\drivers omdat windows standaard geen driver voor deze adapter heeft.

Als ik nu alles in een .cmd file gooi dan wordt de file heel snel gekopieëerd maar dan is de adapter nog niet gereed. Mooi zou zijn dat de file gekopieëerd wordt, dan een scherm (of zelfde DOS-box) vraagt om de adapter te plaatsen, een bepaalde vaste tijd wacht totdat deze geheel herkend en gereed is, of dmv enter commando verder gaat met de netsh-commando's. Met ik me nog even in verdiepen. Bedankt voor de aanwijzing!