Toon posts:

Een grote rots in een baan om de aarde brengen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo wetenschappers en levensbeschouwers, ik zat weg te dromen en ik dacht. Wat zou nou een ultieme beschermings zijn in de ruimte om een ruimte station of een ruimte schip in te maken. Ik dacht een rots, uithollen denk ik dan aan. Met kleine ramen en een lekker dikke huid.
Hoe krijg je nou een rots dicht bij genoeg om er aan te werken. Naar boven brengen is onbegonnen werk natuurlijk. Uit de ruimte bergen dacht ik toen. Maar is dat mogelijk?

Je leest wel eens dat er grote meteorieten dichtbijkomen enzo, kun je die afremmen, meet een super groot net ? Of zijn die te groot om te vangen, te snel misschien? Ook als je drie jaar vantevoren begint met afremmen?

Dat soort vragen. Weet iemand misschien nog andere forums of websites die dit soort vragen bespreken?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

Dido

heforshe

Misschien een hele domme optie, maar waarom zou je dan die rots die er al hangt niet gebruiken? Hoef je ook geen moeite voor te doen.

Wat betekent mijn avatar?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-12 01:37

Nvidiot

notepad!

Met de maan wegreizen is niet een fijn idee, dan ben je de getijden kwijt, en dus meteen een boel leven op aarde...

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Dido

Dido

heforshe

Ah, ok, als je de optie ruimteschip kiest klopt dat, ja. Ik bleef steken bij ruimtestation. :D

Maar ik zie eigenlijk voor een ruimteschip niet zo veel voordelen van een stuk steen. Als je het te ver uitholt barst het te makkelijk, als je de wanden lekker dik laat weegt het ding belachelijk veel (da's lastig bij versnellen: waar ga je je brandstof vandaan halen?).

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

wel leuk bedacht, maar hoe ga je het afremmen zonder hem stuk te maken? Een groot net moet ook de ruimte in, dan moet dat net in staat zijn om al die energie van die meteoor om te zetten zonder te breken/de meteoor stuk te maken, wanneer je die meteoor dan uiteindelijk in een baan om de aarde hebt kun je er misschien wel op werken, maar hoe krijg je hem dan weer uit een baan om de aarde? en dan komt nog hetvolgende probleem, wat doe je als je dat spul niet meer uit een baan om de aarde krijgt? Heb je er zoveel geld in gestoken en het enige dat er gebeurt is dat die steen een groot gat slaat in de aarde.
Maar dat alles neemt niet weg dat het een leuk idee is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chubbchubb op 26-04-2006 18:15 ]

Powered by: blond bier

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 17:38
De maan uithollen en erin leven lijkt me wel een leuk idee. Kenne we daar alle kernreactors dumpen. Maar iemand is je voor geweest. De aarde is al uitgehold, en er wonen hagedissen in die naar buiten komen door een gat in de zuidpool. :|

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:47:
Ah, ok, als je de optie ruimteschip kiest klopt dat, ja. Ik bleef steken bij ruimtestation. :D

Maar ik zie eigenlijk voor een ruimteschip niet zo veel voordelen van een stuk steen. Als je het te ver uitholt barst het te makkelijk, als je de wanden lekker dik laat weegt het ding belachelijk veel (da's lastig bij versnellen: waar ga je je brandstof vandaan halen?).
De TS had het over bescherming voor bij 't bouwen ;) Niet om er mee rond te gaan vliegen :)

Verwijderd

Lijkt me beter om dan astroiden te gebruiken, streft het van in het zonnestelsel.
Die zou je met een zonnenzeil misschien af kunnen remmen, of met motoren in een baan om de aarde kunnen brengen.

Zitten volgens mij wel een paar gigantische praktische problemen aan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32

franssie

Save the albatross

verfrissend idee! Ben erg benieuwd naar de optimale grootte van die steen, te klein is te dicht bij de dampkring en te groot beinvloed onze getijen...
Zodra je de grootte weet kan je met je telescoop op zoek!

verder, voor wat betreftf het uithollen van de maan zit er een leuke grap in de film Time Machine ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Dido schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:47:

Versnellen is niet zo heel hard nodig als je schip maar groot genoeg is (ark concept) en je bespaart natuurlijk de brandstof die lodig is voor lanceren.
Het voordeel van domme massa is afscherming tegen radioactieve stralingen; de stevigheid van een ruimteschip is niet zo relevant in 0 g.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Dido

Dido

heforshe

Osiris schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:59:
De TS had het over bescherming voor bij 't bouwen ;) Niet om er mee rond te gaan vliegen :)
Zo las ik het dus ook in eerste instantie, maar er is kennelijk onenigheid over de interpretatie.
Als het gaat om bescherming bij het opbouwen, dan zie ik niet in waarom je een extra stuk steen nodig hebt als er al een hangt.

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Daar hebben al meer mensen aan gedacht maar dan niet om er een ruimtevaartuig van te maken.
Men dacht een rots met een kabel vast te maken aan de aarde.
Als dan het draadje lang genoeg is wordt deze op sleeptouw genomen door de aarde en krijg je een trekkende kracht zodat je b.v. een lift kunt maken.

Het zijn toch leuke ideetjes.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

Verwijderd

Haijo schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:58:
De maan uithollen en erin leven lijkt me wel een leuk idee. Kenne we daar alle kernreactors dumpen.
8)7 Dus jij vind het wel relaxed om in een hol te zitten met radio actieve materialen? Misschien moet je dan overwegen om nu alvast naar Tsernobyl zone 1 te verhuizen.

Verwijderd

Als we het idee van Wenmaar en Hajio nou combineren. Dus één enorme kernreactor (of een veelvoud van kleine) in de maan stoppen, en dan met die kabel de stroom overbrengen. B)

edit: Dan kunnen we van die kabel ook wel meteen een lift maken waarmee je uranium, mensen en afval mee naar de maan kunt vervoeren. :X

edit2: Volgens mij worden er met die kabel dan ook heel wat nieuwe extreem sports uitgevonden. Wat dacht je van kitesurfen met de maan. Als is het natuurlijk al een hele prestatie om überhaupt op die lift te komen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 15:16 ]

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:15

Apeiron

moonlight sonata

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 15:04:
Als we het idee van Wenmaar en Hajio nou combineren. Dus één enorme kernreactor (of een veelvoud van kleine) in de maan stoppen, en dan met die kabel de stroom overbrengen. B)
En waar wou je die kabel aan bevestigen dan?

Project Kaizo

Verwijderd

A-Tek schreef op donderdag 27 april 2006 @ 15:26:
[...]
Aan een vliegend docking station(met een electro motor uiteraard) waar vliegtuigen, op batterijen, kunnen aankoppelen om op te laden. B)

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:15

Apeiron

moonlight sonata

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:47:
[...]

Aan een vliegend docking station(met een electro motor uiteraard) waar vliegtuigen, op batterijen, kunnen aankoppelen om op te laden. B)
Oh ok :Y) 8)7

@ hieronder:

Dan moet die ruimte lift wel los zijn van de aarde. Sinds de maan om de aarde draait. Anders zou je in de knup raken he. Maar gelukkig had Vortex V hier al een oplossing voor. Al denk ik niet dat hij het goed heeft uitgedacht allemaal ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Apeiron op 28-04-2006 16:38 ]

Project Kaizo

Verwijderd

A-Tek schreef op donderdag 27 april 2006 @ 15:26:
[...]

Die komt natuurlijk aaan het eindpunt van de ruimtelift :-)

Een ruimtelift lijkt me zonder meer noodzakelijk als we iets met de ruimte willen doen.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Je kan de kabels ook aan de polen bevestigen, daar draait hij immers om z'n as. :+
Dit verhaal stond ooit eens in een special april uitgave van Kijk, bedoeld om de baan om de zon te vergroten zodat het broeikas effect teniet gedaan wordt 8)7

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Over die uitgeholde astroide is al eens een SF verhaal geschreven alleen werd het gebruikt als een schild dat voor een schip geplaatst was.
Dat schip reisde met de lichtsnelheid en de astriode beschermde het tegen tegenliggers.
Dacht dat het Stanislav Lem was maar ben het boek even kwijt.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

daPet schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:14:
Je kan de kabels ook aan de polen bevestigen, daar draait hij immers om z'n as. :+
Dit verhaal stond ooit eens in een special april uitgave van Kijk, bedoeld om de baan om de zon te vergroten zodat het broeikas effect teniet gedaan wordt 8)7
De April-uitgave....... van 1 April dus.

Maar an sich is het geen gek idee. In de serie van Red, Blue en Green Mars wordt de astroide-gordel tussen Mars en Jupiter ook uitgebreidt gebruikt om materialen uit te winnen en uit de grotere wat steden te bouwen door simpelweg onder de grond te gaan zitten. Je kan dus beter met planeten-mechanica zo'n rots ophalen dan er eentje vanuit de Aardse zwaartekracht-put omhoog te brengen, dat laatste is namelijk vrij duur en lastig.

De maan is trouwens ook niet haalbaar, teveel zwaartekracht enzo. En een kabel aan de maan spannen, de maan draait heel wat langzamer dan de aarde om de fictieve aardas. Als je dus zo'n platform maakt, moet dat platform met Mach 1.5 blijven vliegen..... lekker praktisch ook.

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:42:
[.

De maan is trouwens ook niet haalbaar, teveel zwaartekracht enzo. En een kabel aan de maan spannen, de maan draait heel wat langzamer dan de aarde om de fictieve aardas. Als je dus zo'n platform maakt, moet dat platform met Mach 1.5 blijven vliegen..... lekker praktisch ook.
Ik begrijp niet wat je bedoeld. Hoezo te veel zwaartekracht? Wat is het argument?

Een kabel dat aan de maan (afgezien van praktische zaken) gekoppeld zou zijn zou op de aarde(gemiddelde stabiele conditie) een snelheid hebben van ~ iets meer dan 16 m/s of wel 60 km per uur ( omtrek 40000 km, 28 dagen omloop tijd). Dat is dus te doen met een kabel gekoppeld aan een trein dat op rails om de aarde heen zou lopen. . . maar. . . .hier komt het probleem: de afstand van de maan-aarde is niet constant en dus moet deze variatie ingebouwd worden in de afstand van de rails naar de aarde en ook uiteraard met een flexibele koppeling om variatie die vanuit weersomstandigheden op te vangen. . .en die ring met rails moet ook nog eens over de bergen heen lopen. . .misschien een leuk onderwerp voor Chris Berry van Discovery Channel in Massive Structures? Hoe zou zo'n ring in stand gehouden kunnen worden?

PS: Heeft iemand ooit wel een uitgerekend hoe de kabel van de maan naar de aarde er uit zal zien en wat voor kracht er op het maanoppervlak uitgeoefend zal worden?. . .het grootste gedeelte van de kabel zal door de zwaartekracht van de aarde naar de aarde toen getrokken worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 12:45 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Oi, de aarde draait zelf ook met een snelheid van 1600 km/u (bij de evenaar) om z'n as.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Een kabel naar de maan kan je vergeten, dat is redelijk onmogelijk. Als je goedkoop en snel naar de maan zou willen komen met een ruimtelift is het praktischer om een rots in geostationaire baan te brengen een daar een lift heen te bouwen, om vervolgens vanaf die rots naar de maan te reizen.
(al heeft zo'n ruimtelift naar een geostationaire rots ook nog vele praktisch bezwaren)

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:40:
Oi, de aarde draait zelf ook met een snelheid van 1600 km/u (bij de evenaar) om z'n as.
Maar dat heeft geen invloed op de relative snelheid van het uiteinde van een draadje van de maan t.o.z.v. het oppervlak van de aarde.

Verwijderd

Topicstarter
Ah een paar interessante vragen. Ik heb er ook es over zitten peinzen.

Ik vond dit wel een gaaf idee.
Je kan dus beter met planeten-mechanica zo'n rots ophalen dan er eentje vanuit de Aardse zwaartekracht-put omhoog te brengen, dat laatste is namelijk vrij duur en lastig.
Begrijp ik hier uit dat je hem uit die astroide gordel uit zn baan blaast en dan rich tind de aarde brengen met misschien nog wat hulp van robotjes. Gaaf concept.

Maar over wat je dan met die rots moet. Ik bedoel stel je voor dat je een rots kunt bebouwen in een vaste baan op de aarde. Eentje waar je dus een kleine basis kunt bouwen. Of inderdaad in kunt bouwen. Zon rots is natuurlijk ideaal gezien lang niet zo groot als de maan. Ik denk meer aan de grootte van een vliegdekschip. De rotslaag kan je denk ik wel redelijk beschermen tegen de gevaarlijke straling van de zon. En misschien bescherming tegen meteoriet(jes) aanvallen?

Als je met zon rots op de lange termijn een paar kern reactors op zet en naar mars vliegt of iets dergelijks. Zie het meer als een soort ruimtegondel. Een log apperaat dat het puur moet hebben van de gewichtloosheid en de hoeveelheid ruimte en rechtdoorgaande banen.

• Maurieske
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 21:29
caipirinha schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 20:35:
Over die uitgeholde astroide is al eens een SF verhaal geschreven alleen werd het gebruikt als een schild dat voor een schip geplaatst was.
Dat schip reisde met de lichtsnelheid en de astriode beschermde het tegen tegenliggers.
Dacht dat het Stanislav Lem was maar ben het boek even kwijt.
Ender's Game. Auteur Orson Scott Card. In een asteroide werden gangen en holtes aangebracht. Honderden mensen kunnen er op leven en werken. De asteroide werd als uitvalsbasis gebruikt door een buitenaards ras dat de aarde overviel. De aanval mislukte op het nippertje. De aarde nam de astroide over als gewichtloos-traningscentrum waar speciale kinderen worden opgeleid tot militaire leiders, want de tweede aanvalsgolf zal over enkele tientalle jaren ons zonnestelsel bereiken...

Tja waarom zou je zo'n asteroide niet naar een baan om de aarde brengen. Ik vind het heel creatief van Timz. Maar aan de andere kant, wat heeft het voor zin mensen in een baan om de aarde te brengen in een ruimtestation?? Machines kunnen toch alles beter.

Maurieske

Verwijderd

een ruimtelift wordt vroeg of laat technisch haalbaar denk ik.
Ook vreselijk duur denk ik, maar daar zou een astoide als ruimtebasis een rol kunnen spelen.
Of er ooit iemand beried is om zoiets daarwerkelijk te bouwen is een hele andere vraag.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Maar tegen die tijd zijn er misschien wel betere (goedkopere, veiligere) mogelijkheden om aan de aarde te ontsnappen, er hangen gewoon teveel nadelen aan zo'n lift, hoe mooi ik het idee ook vind. Persoonlijk verwacht ik dat traditionelere technieken meer kans maken. (ver gevorderde vliegtuigen > ruimtevliegtuigen)

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 10:36
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 14:45:
[...]
Maar dat heeft geen invloed op de relative snelheid van het uiteinde van een draadje van de maan t.o.z.v. het oppervlak van de aarde.
juist wel. De maan draait zn rondje in 28 dagen, de aarde echter 1x per dag. Vanaf de maan gezien gaat het aardoppervlak dus ongeveer die 1600 km/u, flinke trein die dat kan bijbenen :P

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12 21:49

World Citizen

FreeReef.nl

Oke Mischien denken we nog te klein....

Als we 1 grote steen vervoeren... waarom dan niet allemaal. In iedergeval 3. Het zal veel wiskundig werk opleveren en tsja je zult iets op de zon moeten verzinnen want die wil niet zo makkelijk mee. Maar met genoeg gelijktijdige en wederom wiskundig berekende explosies in de buurt van de zon, zou het toch moeten lukken.*

*Gewoon fantasie, laat maar waaien

*Edit
Dit slaat op de topicstart, daar was het plan om met een grote steen/maan weg te vliegen naar .. ver weg

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 07-05-2006 17:06 ]

FreeReef.nl

Verwijderd

Topicstarter
Heel ver weg naar mars en alpha centauri :-)
Laats las ik ergens dat een of andere rots in de ruimte heel dicht bij de aarde zou komen!
Hij zou ons maar 100 miljoen km missen (oid).
Dat betekend inderdaad dat je een paar jaar van te voren moet beginnen met reizen...

Maar stel je voor: Een asteroide gondel mét space-elevator om op en neer naar mars te gaan.
Nooit onderhoud aan het schild van je ruimteschip, geen enge space radiation. Plaats voor geweldige afweersystemen om vijandelijke meteorieten weg te blasten :-)

Ik weet zeker dat wanneer de aarde ook een aantal meteorieten in een baan had zwefen, dat er al lang mensen op verbleven... Dichterbij dan de maan that is...
Pagina: 1