Toon posts:

[PS] - duotone afbeelding moet zwart-wit blijven

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
LS,

ik heb een CMYK afbeelding die in duotone gedrukt moet worden (voor een bepaald magazine).
Nu is deze afbeelding zwart-wit en moet dat ook zo blijven. Opzich geen probleem, grayscale zou al voldoen. Alleen wil ik een klein deel van de foto in een felle magentakleur afdrukken.
Als ik de duotone instel op black en magenta dan verandert al het grijs in paars. De curve aanpassen van het magenta heeft geen zin, want dan verdwijnt ook mijn highlight.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit effect wel bereik? Bij voorbaat dank,

Luc

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

WEB -> GFX

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Heb je misschien een voorbeeldje van je afbeelding? Zo blijft het alleen maar raden :)

Steam

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Als eerste duizelt mij even het aantal kleuren (CMYK, duotone,...). Maar goed, voor normaal duotone vervang je eigenlijk het wit door een andere kleur (niet helemaal waar, maar kort door de bocht wel het effect). Daarom krijgt heel je afbeelding deze tweede kleur. Je kan met duotone niet zo'n mengeling maken.
Voor een dergelijk effect zul je volgens mij uit moeten wijken naar Illustrator of Indesign. Daarin kan je over het deel dat een andere kleur moet hebben een blok zetten met als kleur magenta. Vervolgens stel je de transparantie in op colorize (min of meer zoals je lagen in Photoshop kan instellen).
Of je zet de foto van zwart-wit weer naar CMYK en selecteert het beoogde deel wat magenta moet worden en doet hier iets soortgelijks met een laag met daarin een magenta vlak. Maar dat weer naar Duotone krijgen is volgens mij niet echt mogelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door Savantas op 26-04-2006 16:12 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Volgens mij bedoel je het werken met Spot-color.
Als je op deze term eens gaat zoeken kom je vast wel nuttige tips tegen!

Laat anders eens iets zien van wat je van plan bent. Dat verklaart wellicht een hoop ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Deegroller op 26-04-2006 21:10 ]

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.voiceofcolor.com/en/images/propos/histoire/magenta.jpg
een voorbeeld

Dit is het effect als ik de afbeelding overzet van grayscale naar duotone (zwart en magenta).
Nu wil ik dat de afbeelding zwart-wit blijft, behalve de brug, die moet wél 'paars' worden.
Omdat de drukker geen CMYK of RGB afbeeldingen accepteert (zwart-wit + één steunkleur) moet die afbeelding in duotone worden aangeleverd. Zie hier mijn probleem.

Vooralsnog heb ik het probleem opgelost door er twee aparte afbeeldingen (één monotone afbeelding voor de zwart-wit achtergrond en één duotone voor de brug) van te maken en ze in Indesign vervolgens over elkaar te zetten, maar dat is natuurlijk geen constructieve oplossing voor de toekomst. Bedankt voor de spot-color tip. Misschien helpt het, ik ga er naar kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 00:30 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je zorgt gewoon dat je afbeelding reeds in normaal (zwart-wit) duotone is. Vervolgens mask je de brug en zet je daar een hue/asturation adjustment layer overheen, waarin je de lightness was omlaag zet en vervolgens de hue naar paars verschuift.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties. Ik bereik het beste resultaat inderdaad met spot-color.

Dus voor iedereen die hetzelfde probleem heeft:
Maak een monotone afbeelding (zwart-wit dus); selecteer de delen die je een kleur wil geven; maak een masker aan en verander deze in een spot-color masker (dat doe je simpelweg door er dubbel op te klikken); de rest wijst zich vanzelf.

Spot-color is een optie van photoshop die je de mogelijkheden geeft om een extra 'printplaat' aan te brengen over de originele afbeelding heen. Dit is ook handig als je bijvoorbeeld een vernis laag wil afdrukken over bepaalde delen van de foto. LET op: Je moet de bestanden wel opslaan als PDF of EPS bestand anders ben je je channel kwijt.

• Graaf_slis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-01 12:39
Laat maar! ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Graaf_slis op 27-04-2006 09:52 ]

www.digireflex.nl

Pagina: 1