Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12V rgb ledstrip aan 5V pic

Pagina: 1
Acties:
  • 1.634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb 2 van deze ledstrips ;) ;) gekocht
ik zou deze willen besturen via (http://www.semifluid.com/PIC16F628_u1RGBpwm.html)
deze schakeling
maar deze ledstrips werken op 12v. zou het dan lukken als ik er deze schakeling er tussen steek (figuur links boven ) natuurlijk aangepast aan 12 dus zonder de weerstand van 1Kohm
zal dat werken of kan dat problemen geven op deze manier

dank op voorhand

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 14:00 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan kom ik op de homepage van semifluid.com uit. Blijkbaar willen ze daar geen deeplinking?

[edit]Dat is beter.

Maar ik denk niet dat dat gaat werken. Je moet een DC/DC convertor van 5V naar 12V hebben, en wat je daarboven hebt is een stroomdriver die geschakeld wordt door een parallele poort. Dat is iets heel anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 26-04-2006 14:33 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zou moeten werken, zolang je de PIC maar wel gewoon met 5V voedt; pin 1, 17, 18 kan je gewoon naar dat BC548-schakelingetje laten lopen. Je moet dan wel de +en van de leds samen vastknopen aan je +12V, maar dat had je vast al wel begrepen.

Ik heb je topictitle trouwens wat aangepast; dit dekt de inhoud iets beter.

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 26-04-2006 14:39 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
er is wel blijkbaar nog een probleem . normaal hangen de negatieve polen samen en heb ja 3 x een +
maar bij de ledstrips heb je 1 + en 3minen

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Is het niet gewoon veel makkelijker om je ledbar te schakelen met een transistor, op de uitgang van je PIC, en er dan 12V op zetten met een DC/DC converter?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Wat zit iedereen toch met een DC/DC converter? Met een 12 volt voeding en een 7805 is niets mis hoor.

Die + van de ledstrip sluit je aan op de 12 volt voeding en die drie - aansluitingen schakel je met npn transistoren, simpel.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Ricvdp
Je zou idd ook gewoon de PIC aan 12V kunnen hangen.

Verwijderd

Ricvdp schreef op woensdag 26 april 2006 @ 18:58:
Je zou idd ook gewoon de PIC aan 12V kunnen hangen.
Yup, en dan zegt die boem :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
PIC mag idd niet meer dan 5.5V hebben.
Oplossing voor je probleem (je moet de + schakelen): gebruik gewoon dat schema'tje dat de 5V van je PIC omzet naar 12V (mag met een heel lichte transistor, moet niet veel stroom geven), de LED laat je weg, het weerstandje mag blijven staan. Dan hang je een PNP transistor met de basis aan die weerstand (tussen weerstand en 1e transistor), die PNP laat je dan de +12V schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp het half en half maar zou dat eens iemand kunnen uittekenen a.u.b

Verwijderd

Wat WIL je precies?
Die LEDs aanzetten?

Want dat schemaatje dat je laat zien is voor het aansturen van LEDs via een interface (PC bijvoorbeeld).
Of wil je die 3x9 leds gebruiken als verlichting?

Verwijderd

Topicstarter
ja die leds aansturen op 12 volt via een pc interface die werkt met gezamelijke - en bij mij gezamelijke +

• naftebakje
Google heeft het al uitgetekend, "RTC I2C" intikken, op afbeeldingen zoeken, en zeggen dat ik je gestuurd hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxim-ic.com/images/qv/3023.gif

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ricvdp
Wops, even niet aan gedacht, dat hij max. 5.5V mag hebben. :o

Verwijderd

Hallo, heb juist gezelfde probleem gehad
Oplossing:
De Leds krijgen altijd 12V
De uitgangen van je pic verbindt je met een ULN 2003, die zal dan een 0 geven aan je ledstrip.

Mvg

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:48:
Google heeft het al uitgetekend, "RTC I2C" intikken, op afbeeldingen zoeken, en zeggen dat ik je gestuurd hebt:
[afbeelding]
Hmm ik denk dat je je van topic vergist hebt naftebakje. Misschien dat je hier moet zijn :Y)
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:54:
Hallo, heb juist gezelfde probleem gehad
Oplossing:
De Leds krijgen altijd 12V
De uitgangen van je pic verbindt je met een ULN 2003, die zal dan een 0 geven aan je ledstrip.
Een ULN2003 kan officieel ook maar tot 5V (als je niet teveel stroom vraagt mag er wel 12V aan, maar bij ons in de les hebben ze er zo ook eentje opgestookt :*) ) Als je teveel stroom gaat vragen dan kun je best voor de ULN2004 gaan :)

Verwijderd

kluyze schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:26:
[...]
Hmm ik denk dat je je van topic vergist hebt naftebakje. Misschien dat je hier moet zijn :Y)

[...]
Een ULN2003 kan officieel ook maar tot 5V (als je niet teveel stroom vraagt mag er wel 12V aan, maar bij ons in de les hebben ze er zo ook eentje opgestookt :*) ) Als je teveel stroom gaat vragen dan kun je best voor de ULN2004 gaan :)

Verwijderd

kluyze schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:26:

De ULN zal niet meer dan 5V krijgen, want hij wordt gestuurd door de PIC, die maar max 5V zal uitsturen, de ULN stuurt dan een 0 naar de leds, die al 12V hadden maar nog geen massa

• kluyze
  • Niet online
Op de uitgang gaat geen 0 of 1 komen (jawel maar niet zo simpel) maar 0V of Vdd. Dus als je iets van 12V wilt uitsturen ga je toch 12V op je uln moeten aansluiten hoor.

Dus als je 12V wilt aansluiten komt er 12V voeding op de uln en dit zou maar 5V mogen zijn officieel.
(met een laag stroomgebruik mag het wat meer)

Die 5V zal inderdaad maar op de ingang maar de uitgang zal 12V moeten kunnen leveren waar de ULN2004 beter geschikt is.

[vb]
In de les moesten we een stappenmotor aansluiten op parallel. De stappenmotor heeft 12V nodig. Een paar mensen hadden hiervoor dus de ULN2003 gebruikt en die dus opgestookt terwijl de ULN2003 maar aangestuurd werd door de parallele poort. Die 12V op de uitgang was er dus teveel aan voor de 2003.
Die uln werd ook gebruikt om de motor van een gnd te voorzien.
[/vb]

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 28-04-2006 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
hier staan nu schakelingen voor van +5v naar +12v te gaan maar nog nie om van een +5 naar -12 te gaan

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je 12volt tot je beschikking? Zoja, dan kun je het af met 1 onderdeel: een FET, elke logic level fet doet wat jij wilt. Hang een N-channel tussen de led (welke dus samen met zijn voorschakelweerstand aan de +12 hangt) en gnd en met 5v op de ingang van de FET gaat hij geleiden :) Wil je de 12volt schakelen (bij 3x + dus) heb je een P-channel nodig.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik een ideale ic heb gevonden tl497 .het geen ik er van versta is hij er perfect voor. Van +5 naar -12 .Klopt dat ook want ik verstaa er ook niet alles van van deze datasheet?

wim

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:40

AJK

...

zoals ferry al zij een fet bijvoorbeeld een buz 11: 50v 36a ruim genoeg voor een led strip

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp het nu , maar ik denk niet dat het volledig juist zal zijn

ik ga dus van mijn microcontroller naar de buz11 en dan naar de led en ik denk dat de buz11 niet zal reageren op pwm signalen

is dat juist ik hoop van niet.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNZVJK8F

zo?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Doe het zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ledstrip%20transistor.png

Of zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ledstrip%20fet.png

De eerste manier is het goedkoopst.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
echt merci daarvoor

en werken deze bijde met een pwm ingang

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 21:41
Beste electronica nerds,

Je sluit een BC547 met de basis rechtstreeks op de PIC aan.
De Emitter op de min (GND)
De Collector op de LED strip en de andere aansluiting van de LED strip op de +12V

De PIC mag inderdaad niet meer als 5V hebben, dus let daarop.

Eventueel kun je een weerstand van 1K in de basis opnemen, maar dat is niet nodig omdat de uitgang van je PIC een open-collector uitgang is. Doe je dit toch, dan kan de basisstroom te laag worden waardoor de transistor niet goed uitstuurt.

Succes,
Remon

/EDIT
Ik zag net na mijn post dat iemand al een mooi schemaatje had gepost. :-)

[ Voor 18% gewijzigd door RemonDePemon op 10-05-2006 15:57 ]

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Verwijderd

Topicstarter
de schakelingen zijn dus goed maar die weerstand van 1k is niet nodig?

/edit gepost voor vorige edit

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben vandaag begonnen aan het project ik heb al 3*(1/3) ledstrips opgehangen en 1 voeding opgeblazen

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
Ik ben weer met een ander RGB project bezig, nu heb ik alle LEDS in matrix geschakeld maar ik moet nu zowel de plus als de min kant schakelen. Echter door de spanningsval over de twee torren hou ik nog maar ongeveer 4 volt over dus de blauwe leds willen niet meer :P Nu dacht ik om de plus kant met een FET te doen, ik zat te denken aan de SD172 oid, Die zou bij 100 mA en 5 volt een RdsON van 0,1 ohm hebben.. lijkt me goed te doen. Zou ik de negatieve kant ook met fets schakelen of raden jullie iets anders aan>?

Het probleem met de plus kant direct aan de PIC hangen is dat die maar 20 mA per pin kan leveren. Normaal voor een ledje genoeg, maar aangezien je de leds multiplexed staan ze veel minder aan en mag je er een hogere stroom doorjagen, waarvoor je weer een tor of fet nodig hebt..

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

ParaDot schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:13:
Ik ben weer met een ander RGB project bezig, nu heb ik alle LEDS in matrix geschakeld maar ik moet nu zowel de plus als de min kant schakelen. Echter door de spanningsval over de twee torren hou ik nog maar ongeveer 4 volt over dus de blauwe leds willen niet meer :P Nu dacht ik om de plus kant met een FET te doen, ik zat te denken aan de SD172 oid, Die zou bij 100 mA en 5 volt een RdsON van 0,1 ohm hebben.. lijkt me goed te doen. Zou ik de negatieve kant ook met fets schakelen of raden jullie iets anders aan>?
Ik kan niets vinden over die SD172, heb je een datasheet ervan? In ieder geval moet je een P-channel FET gebruiken voor de plus kant, een N-channel krijg je namelijk niet open op die plek.

www.madwizard.org

• Thijsch
madwizard schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:36:
[...]

Ik kan niets vinden over die SD172, heb je een datasheet ervan? In ieder geval moet je een P-channel FET gebruiken voor de plus kant, een N-channel krijg je namelijk niet open op die plek.
Excuses, het is de BS170:
http://www.fairchildsemi.com/pf/BS/BS170.html
N-kanaals, die heeft ook een P broertje, de BS250
http://www.vishay.com/docs/70209/70209.pdf

Wat raad je me aan? Ik wil de pluskant en de minkant sturen met een pic, 5 volt dus. De min kant is geen probleem, maar de pluskant..

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ah ja de BS170 en BS250 zijn vrij bekend, volgens de datasheets hebben ze wel wat hogere Rds(on), de BS170 bij 100mA en 4.5V gate spanning (even voor de veiligheid geen 5V genomen) zo'n 1.6 ohm. Een spanningsval van 0.16 V dan dus, dat is te doen. Die BS250 zit alleen veel hoger, en die zou je nodig hebben voor de plus kant. De gate moet dan namelijk een negatieve spanning hebben ten opzichte van de source. De source hang je aan de plus, en de gate kan je dan met 0V erop open zetten (omdat 0V dan 5V negatiever is dan de plus(=source)). De Rds(on) is bij 4.5V en 100mA al 7 ohm, en schiet daarna dramatisch snel omhoog. 100mA is dus al erg op het randje daar. Je kunt beter een iets zwaarder type gebruiken, het zijn beide kleine signaal FETs voor niet al te zware toepassingen. De BS170 kun je nog wel gebruiken (ook al kan je de spanningsval nog minder maken met een iets zwaardere, blauwe LEDs zitten natuurlijk vrij dicht op de 5V). Ik weet niet of je nog wat andere mosfets hebt liggen, anders kan ik wel wat types verzinnen maar het best is even rondkijken bij je favoriete winkels naar wat ze hebben want het aanbod is nogal verschillend.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
mss een domme vraag maar wat steek je in de ic hex of asm

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
.hex natuurlijk... dat is de machinecode file...
.asm is de assembly file... die haal je door een assembler en daar komt die .hex file uit...

U vraagt, wij antwoorden.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik gebruik voor mijn moodlights irfz34n (alternatief voor de buz11), welliswaar overkill. Maar met een weerstand van zo'n 0,8ohm, belasting van 1A en voeding van 12v blijft het verlies lekker laag :P

• Thijsch
_ferry_ schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 20:43:
Ik gebruik voor mijn moodlights irfz34n (alternatief voor de buz11), welliswaar overkill. Maar met een weerstand van zo'n 0,8ohm, belasting van 1A en voeding van 12v blijft het verlies lekker laag :P
Maar voor mijn project moet ik 16 P-fets hebben en 3 N-fets.. Ga ik liever voor kleiner en goedkoper :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ook, moet namelij 8x RGB led aansturen, via een matrix. daar heb ik deze voor:
http://www.inkoopactie.net/ia/7nzz6rkb/1?g=2zj7vkzp
SMD 8A 30V FET's. Had toen alleen N-channel besteld, dus bestel alsnog via farnell de P-channel
als jij of de TS ze ook nog nodig hebben, stuur even een mailtje, kun je meebestellen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al veel gelezen over mosfet's
zal deze schakeling wel werken met transistors of is het beter met mosfet's?

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 11:43:
ik heb al veel gelezen over mosfet's
zal deze schakeling wel werken met transistors of is het beter met mosfet's?
Mosfet's zijn wat gemakkelijker toe te passen, hebben betere eigenschappen, maar kosten iets meer dan gewone transistoren. Voor grotere stromen neem je best mosfet's, omdat je dan minder verliezen (en dus minder warmte) hebt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus deze middag de schakeling gemaakt en het werkt niet :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
de leds geven aleen blauw ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;(
en als ik bij het programma zeg verstuur blijft het staan op "Data wordt verstuurd. Wacht op antwoord van PIC..."

Gelukt >:) >:) >:) >:) >:) :) >:) de ic kreeg te weinig spanning (maar 4 ipv 5v)
nu is er alleen nog een probleem tussen pc en max232. hij krijgt geen contact
iemand een oplossing

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn project is af en gelukt en hier kan je foto's vinden
Pagina: 1