Televisie kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Sinds kort merk ik dat bij onze tv hier (een Bang & Olufsen tv die toch al redelijk op leeftijd is (+ / - 15 jaar)) de onderste beeldlijnen storing hebben. Ik zie gewoon een aantal strepen als een soort van watermerk op het beeld liggen. Is dit een bekend fenomeen bij dit soort (CRT, geen LCD / Plasma uiteraard) tv's vaker voor komt? Ik weet wel dat bij de vorige televisie dat we ook boven en onder storing hadden in het beeld, maar toen hoorden we ook geknetter (toen ie echt gesneuveld was en hem na lieten kijken kregen we te horen dat dat geknetter vonkjes waren geweest en dat de binnenkant flink gesmolten was.)... maar hij hield het nog wel een paar weken vol.

Dus mijn vraag is nu of dit een teken is dat deze televisie aan het einde van zijn latijn is, of dat het een klein probleem is dat makkelijk verholpen kan worden.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

De onderste lijnen (die storing geven) lijken mij de teletext lijnen. Dat betekend dus dat je beeld inkrimpt.

En als er een watermerk te zien is, dan lijkt het mij dat er een beeld is ingebrand op je tv.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03
Persoonlijk denk ik dat een TV van +/- 15 jaar zowiezo wel aan het eind van zijn latijn is ;-)

Maar zoals je het al beschrijft heb je onderin al wat rare strepen.. Kan zijn dat hij niet meer helemaal netjes het scherm opvult..

Hoop niet dat je nog aan reparatie denkt :-) een nieuwe kopen zal goedkoper zijn..
(ok als je een normale tv zou kopen vergelijkbaar met de B&O ) LCD's zijn wat duurder natuurlijk ;-)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/7954/beeldlijnentv1he.th.jpg

Ik heb een foto proberen te maken ter illustratie, het probleem is wel te zien op de foto. Het lijkt me sterk dat het ingebrand is, want ze bewegen wel een beetje op en neer. Het ligt niet aan de aansluiting of wat dan ook, want bij beeld via de scart zie ik het ook. Ik vrees dat de beeldbuis het langzaam aan gaat begeven.

Persoonlijk hoop ik trouwens wel dat ie kapot gaat, want dan zijn m'n ouders tenminste gemotiveerd om een nieuwe (platte) te halen. >:) Maar het is in ieder geval goed als we ons alvast kunnen orienteren voordat de tv het helemaal heeft begeven.

[ Voor 24% gewijzigd door PHiXioN op 26-04-2006 13:17 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Rob schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:02:
De onderste lijnen (die storing geven) lijken mij de teletext lijnen. Dat betekend dus dat je beeld inkrimpt.
Teletekst zijn toch juist de bovenste lijnen? Daarom zie je bij tv opnames op je comuter ook wel eens zo'n vaag lijntje bovenaan, omdat de teletekst ook wordt opgenomen.

Van wikipedia:
Het teletekstsignaal wordt met de normale televisieuitzending meegestuurd in de beeldlijnen die buiten het normale beeld vallen. Bij slecht afgestelde televisietoestellen is dit wel eens te zien als een rij witte puntjes aan de bovenkant van het beeld.
Denk dus dat er een andere oorzaak is voor die storing onder in je beeld.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat witte strepen onderin zijn: dat hebben wij met onze Philips TV van een zelfde leeftijd ook gehad. Is ws. de verticale sync die niet helemaal lekker is. Een TV reparateur kan dit vrij eenvoudig verhelpen - kost je denk ik een paa tientjes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1