Toon posts:

Mini ITX server, welke software?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik krijg morgen een mini ITX pc binnen die ik als web/mail/ftp/nogwat -server wil gaan gebruiken. Dus niet superveel en zware applicaties.
Mijn vraag is, welke software ik hier het beste op kan zetten. Geen Linux aub, daar snap ik alleen hoe ik kan internetten.

De specs:
VIA Epia M10000 Mini ITX
VIA C3 1 gHz CPU
Samsung 1024MB DDR266
Toshiba 100GB Notebook HDD
En een mooi kastje.

Alvast bedankt!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 23:28
Juist wel Linux... En anders voor Windows NT of 2000 ?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou er Windows 200X Server editie op zetten als je niet met Linux wil werken.
Daarnaast zou je zelf kunnen verdiepen in Exchange, Kerio Firewall, FTP (Raiden?) etc.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
heb ook een via epia boardje, en wel linux geinstalleerd.
niet moeilijk ik ben ook een linx leek.

gewoon ubuntu oid installeren, gaat redelijk makkelijk.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik denk ik voor windows server 200x gaan. Zou 2003 dan een geschikte keuze zijn?

@ Zandor: Ik heb op een laptop SuSe Linux gehad.... na 30 minuten zat ik weer achter me windows bak. Linux + ik = net als van Basten bij Ajax (sorry ajax-supporters!)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 12:28 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 12:27:
Dan zal ik denk ik voor windows server 200x gaan. Zou 2003 dan een geschikte keuze zijn?

@ Zandor: Ik heb op een laptop SuSe Linux gehad.... na 30 minuten zat ik weer achter me windows bak. Linux + ik = net als van Basten bij Ajax (sorry ajax-supporters!)
Als 2003 goed, snel en stabiel kan draaien, dan kan je best voor 2003 gaan :)
Windows 2000 is ook goed, snel en 9/10 stabiel op ietwat langzamere servers, dus het is gewoon een kwestie van afwegen en welke programmatuur je er op wilt draaien ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:31

Gerco

Professional Newbie

Als je geen Windows Server 2003 licentie hebt liggen en per se niet aan de Linux wilt, zou ik voor SBS2003 gaan. Kost een paar honderd euro, maar geen duizenden en alles wat je wilt zit erin. Overigens kun je met een gewone Windows XP install en een paar register tweaks ook al leuk servertje spelen. Moet je wat meer apart installeren, maar je kan er alles mee (behalve Exchange draaien).

[ Voor 36% gewijzigd door Gerco op 26-04-2006 15:00 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 12:27:

Je moet gewoon even doorzetten , in het begin is het een beetje raar , maar na een tijdje begin je er steeds meer vertrouwd mee te worden.
En als jee een distro als ubuntu neemt en dan de ful install doet inclusief alle server onderdelen hoef je zelf zo goed als niets meer te doen behalve je pagina's erop zetten

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal. Ik zal eerst nog eens met VMware Ubuntu bekijken op mn computer. Als dat lukt wordt het linux, anders windows :) thnx!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als het puur voor de hobby is, en het puur voor webserven en mail enzo is voor je zelf zou ik je ook Linux (of FreeBSD :P) aanraden - dat is veel leuker voor een simpele webserver.

Wil je er meer mee - of wil je het in een professionele omgeving gaan inzetten gaan er hele andere factoren meetellen en geef je op dit moment te weinig info om je echt een leuk advies te kunnen geven :P
Pagina: 1