Toon posts:

Office licentie Citrix

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij zitten met het volgende probleem.

In de toekomst willen wij naar Citrix toe. Wanneer wij 80 citrix-licenties hebben kunnen er dus 80 connecties naar de server gelegd worden. Maar wij hebben 120 gebruikers, verwacht wordt dat er niet meer dan 80 gebruikers tegelijk werkzaam zijn. Moeten wij dan 80 of 120 Microsoft office-licenties aanschaffen.

Iemand ervaring hiermee, want leverancier 1 zegt 120 en leverancier 2 zegt 80 licenties.

Bij voorbaat dank!

P.s. ik hoop dat dit in het goede forum staat anders hoor ik het wel.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Volgens mij: 80 licenties

Dat is het grote voordeel namelijk van Server based computing (naast natuurlijk het gemak van het onderhoud). Je hoeft enkel licenties te kopen voor het aantal gebruikers dat je wil toelaten om op deze manier te werken, en niet meer voor elke desktop apart.

Je kan het vergelijken met het systeem dat je nu gebruikt: Je hoeft geen 3 licenties te kopen per computer als er 3 mogelijke gebruikers zouden zijn.

En natuurlijk zal leverancier A zeggen dat je er 120 moet kopen, zo verdient hij meer;)

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
je hebt licenties per gebruiker en per ingelogde gebruiker (zoiets) ik weet niet precies hoe en wat allemaal maar hier staat alles over microsoft licenties

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

120 :)

Hier staat het: http://office.microsoft.c...T=5&Origin=HA011364811033
Q. I have Microsoft Office on my TS and want to give access to the TS clients. I have 100 TS desktops, but at any given time only 25 will be using Microsoft Office. How many Microsoft Office licenses do I need?
A. 100. How your network is set up and how you choose to provide access to Microsoft application software has no impact on the licensing of the application itself. Microsoft Office (as well as other Microsoft desktop applications) do not allow concurrent use. If there are 100 desktops on the network requiring Microsoft Office, then you will need 100 licenses for Microsoft Office. This is the same if you install all 100 on the local HDD of the desktops, if this is a typical Microsoft Windows 2000 network and the desktops are accessing the program through the server or if this is a TS installation using Microsoft Windows Terminals with no HDD in them.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Als ik het goed begrijp is het afhankelijk van het aantal devices die zijn aagesloten op de Citrix server?

Maar er wordt in dit geval van niet meer dan 80 licenties gebruik gmaakt.

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 10:07
Open Office mischien een optie? Als je geen custom apps macro's en databases hebt zou het een alternatief kunnen zijn!

Opleiding Brandveiligheid

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 10:25

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:42:
Dank voor de reacties.

Als ik het goed begrijp is het afhankelijk van het aantal devices die zijn aagesloten op de Citrix server?

Licentie = geen statisch gegeven. Die is verschillend per product en per leverancier (software producent). Oftwel als MS specifiek deze constructie uitsluit of een bepaalde voorwaarden stelt dan moet je daar mee leven (en deze constructie is zelfs specifiek benoemd).

Laat maar.. .

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:42:

Nee, als je goed leest zie je dat Office niet concurrent gelicensed wordt. Als je dus 120 PCs hebt zal je 120 licenties moeten kopen, ook al werkt er altijd maar één iemand tegelijkertijd op die terminal server :)

Verwijderd

Topicstarter
Emielio schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:48:
Open Office mischien een optie? Als je geen custom apps macro's en databases hebt zou het een alternatief kunnen zijn!
Hebben we ook al naar gekeken, maar Office wordt hier te complex gebruikt (Acces / macro's)

Verwijderd

Topicstarter
Via een onafhankelijke persoon heb ik vernomen dat idd in dit geval 120 licenties moeten worden aangschaft.

Hartelijk dank voor de reacties!!!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Maasluip

Kabbelend watertje

Dat is natuurlijk Microsoft's interpretatie, maar als ik 100 werknemers met ieder hun eigen loginnaam heb en maar 25 computers heb, moet ik dan 25 of 100 office licenties aanschaffen?

Ik zie 25 mensen tegelijkertijd toegang geven tot een TS eigenlijk niet als een andere situatie.

Signatures zijn voor boomers.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 11:44
Wat betreft Office (en nog een aantal andere producten) hanteert Microsoft het principe dat ieder werkstation dat gebruik maakt van Office (ongeacht of dit via een Terminal Server is of gewoon lokaal geïnstalleerd) zijn eigen Office licentie nodig heeft. Het aantal gebruikers is niet interessant en ook het aantal gelijktijdige (concurrent) gebruikers niet!

Dus:
situatie N_Blue: in principe 120 licenties (er zijn 120 werkplekken!)
situatie Maasluip: 25 licenties (er zijn nl maar 25 werkplekken!)

Aanvulling voor N_Blue (om het wat makkelijker, uch, te maken)
In principe is het zo dat als er van de 120 PC's maar 100 PC's gebruik maken van Office (ongeacht het moment waarop), dan heb je in principe 100 licenties nodig. De overige 20 PC's, die bijvoorbeeld alleen andere applicaties via de Terminal Server draaien, hoeven ook geen Office licentie te hebben.
Kortom, zou je in een reguliere werkstation situatie een installatie van Office op die werkplek gedaan hebben, dan moet je er dus ook een licentie voor hebben.

Aangezien het om gebruik gaat (en niet installatie), hoef je voor de Terminal Server geen Office Licentie te hebben, mits Office nooit achter het console van de Terminal Server gestart wordt!

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• elevator
  • Niet online

elevator

Maasluip schreef op maandag 01 mei 2006 @ 09:30:
Dat is natuurlijk Microsoft's interpretatie, maar als ik 100 werknemers met ieder hun eigen loginnaam heb en maar 25 computers heb, moet ik dan 25 of 100 office licenties aanschaffen?
25 - omdat je het op 25 computers installeert :)
Ik zie 25 mensen tegelijkertijd toegang geven tot een TS eigenlijk niet als een andere situatie.
Het begrip 'Concurrent' (tegelijkertijd) kent Microsoft niet in Office licenties :)
Pagina: 1