Verschil radiofrequenties stations per regio?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik vraag me al een tijdje af waarom radiostations verschillende radiofrequenties hebben per regio. Waarom heeft bijv radio 583 niet frequentie 100.0 Mhz in heel Nederland? Zouden er dan interferentie problemen ontstaan tussen de zendmasten of iets dergelijks? Een internetsearch (newsgroups, wiki, how stuff works) leverde niks op en ben benieuwd of hier iemand er meer vanaf weet.

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 11:46
Ik denk dat het temaken heeft de lokale radio zenders die op verschillende feq. zitten.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Omdat als twee dezelfde punten op dezelfde frequentie gaat uitzenden, ze elkaar gaan storen.
Volgens mij natuurkunde of wiskunde, weet niet meer waar ik het heb gehad.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Iblies schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:30:
Omdat als twee dezelfde punten op dezelfde frequentie gaat uitzenden, ze elkaar gaan storen.
Volgens mij natuurkunde of wiskunde, weet niet meer waar ik het heb gehad.
Waarom zit Sky Radio dan wel door heel Nederland op dezelfde frequentie?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Helemaal irri dat Caz oid nu op 103.8 zit (voorheen Yorin)

edit:
Ja, ik weet dat het vervangen is, maar ik vindt het gewoon gaar :9

[ Voor 42% gewijzigd door TheZeroorez op 26-04-2006 20:32 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
CodeCaster schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:32:
[...]
Waarom zit Sky Radio dan wel door heel Nederland op dezelfde frequentie?
Enkele, sterke zender (logisch). Vanwege Belgie en Duitsland kunnen we niet zomaar op elke frequentie zo'n 1 sterke zender gebruiken; als je Maastricht haalt dan heb je ook een fors stuk Belgie meegenomen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52

franssie

Save the albatross

je krijgt wel degelijk interferentie: je zender-ontvangst gaat storen. Het vergaal gaat dat ze in Frankrijk de file info langs de snelwegen op zenders uitzenden met een zo kleine freq shift dat je radio het bijna niet merkt (je pakt de sterkste zender) maar er wel degelijk sprake is van verchillende freqs.
gooi eens twee stenen in een vijver, werkt niet goed op een denkbeeldige dobber die de trillingen van alleen een (1) van de stenen probeert te ontvangen... ook al zijn het dezelfde stenen.

[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 27-04-2006 00:34 . Reden: g=f ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1