Toon posts:

Landesk "meekijken" herkennen.

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De search leverde me niet zoveel op dus bij deze open ik een post.

Hier op mijn werk draaien ze tegenwoordig Landesk. Een remote administration programma.
Vandaag waren ze bezig met het installeren van een nieuwe programma dus kwam er het eea voorbij flitsen. Dat is op zich het probleem niet.

Waar het mij om gaat is dat ik op een gegeven moment zag dat mijn scherm heel even knipperde en de taakbalk heel snel opnieuw opgebouwd werd. Een typische "knipper" als iemand meekijkt via remote control software. Bovendien ging het netwerkverkeer skyhigh, dus voor mij was het duidelijk dat hier meegekeken werd.

Toevallig belde systeembeheer me om te vragen of alles goed werkte dus vroeg ik met een gekke bek of hij toevallig al mee had zitten kijken. Een beetje hakkelende reactie vertelde mij dat dit niet het geval was. Yeah right.

Anyway, ik heb ervaring met andere remote control tools die scherminformatie versturen en bijna allemaal vertonen het bekende knipperende scherm, vlak voor en vlak na een remote sessie. Kan ik aannemen dat het bij landesk ook zo werkt?
Zo ja, dan hebben ze een probleem, want ik ben er niet echt van gecharmeerd dat men zonder toestemming of mededeling op mijn scherm gaat zitten kijken.

Wie vertelt mij meer?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Tsja, simpelweg landesk service uit zetten, toch? kunnen ze ook niet meekijken.

Copy.com

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 22:56
Qua techniek kan ik je niet verder helpen maar m.b.t. jouw opmerking "Zo ja, dan hebben ze een probleem..." misschien wel een beetje.
Als er binnen het bedrijf meegekeken kan worden zonder dat er sprake is van een volgens de wettelijke procedure ingestelde bedrijfsregeling op dit punt, dan begeeft de werkgever zich op glad ijs.
Ik doel hiermee op artikel 27.l van de WOR waarin sprake is van "een regeling inzake voorzieningen die gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de onderneming werkzame personen. "
Als er bij jou een ondernemingsraad is zou je eens kunnen navragen of zij ingestemd heeft met de meekijkvoorziening.

In het bedrijf waar ik werk is het opgelost door de IT medewerker per keer nadrukkelijk toestemming te laten vragen aan de gebruiker om de desktop te mogen overnemen. Als je graag geholpen wilt worden stem je daar uiteraard mee in en je krijgt bovendien nog een vraag vanuit het systeem waarbij je specifiek op "OK" moet drukken om de helpdesk zijn gang te laten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door quo_ op 27-04-2006 00:31 ]

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05-2025
De landesk client kan zo worden ingesteld dat de gebruiker toestemming moet geven om zijn/haar desktop over te laten nemen. Blijkbaar is daar de client zo ingesteld dat de gebruiker niet om toestemming wordt gevraagd. Niet netjes.....

Verwijderd

@BdB

Dus jij vind het niet kunnen dat de baas weet wat je aan het doen bent? Wat heb jij te verbergen dan?...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:18:
Dus jij vind het niet kunnen dat de baas weet wat je aan het doen bent? Wat heb jij te verbergen dan?...
Het gaat om een systeembeheerder en niet de baas. Wat heeft de systeembeheerder met de werkzaamheden van andere medewerkers te maken?

Verwijderd

/downtime/ schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:22:
[...]

Het gaat om een systeembeheerder en niet de baas. Wat heeft de systeembeheerder met de werkzaamheden van andere medewerkers te maken?
Omdat dat of de wensen van de baas zijn (er even vanuit gaande dat de IT-er niet zijn baas is) en/of omdat dit hun manier is van proactief beheer (kijken waar gebruikers mee bezig zijn om zo dingen als kazaa of bezoeken aan sites die niet kunnen vroeg te ontdekken en te voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt).

Ik zie het probleem absoluut niet. Op mijn stage doen ze het anders. Hier word al het in- en outbound verkeer gemonitord en dus niet met een steekproef (zoals bij BdB).

Verwijderd

Computers horen je werk te vergemakkelijken en niet compliceren.
Als daar geen duidelijke afspraken over zijn, is je werkgever strafbaar.(privacy wetten)

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

Bij meekijken moet de medewerker een pop-up krijgen om toestemming te geven.
Wat anders is het als er verdenking is van misbruik. Dan kan er natuurlijk zonder toestemming gekeken worden. Is vaak goed in procedures vastgelegd.

Yo.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 21:43

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:29:
[...]

Omdat dat of de wensen van de baas zijn (er even vanuit gaande dat de IT-er niet zijn baas is) en/of omdat dit hun manier is van proactief beheer (kijken waar gebruikers mee bezig zijn om zo dingen als kazaa of bezoeken aan sites die niet kunnen vroeg te ontdekken en te voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt).

Ik zie het probleem absoluut niet. Op mijn stage doen ze het anders. Hier word al het in- en outbound verkeer gemonitord en dus niet met een steekproef (zoals bij BdB).
Dat jij het probleem niet ziet, maakt het nog niet legaal om dat zonder medeweten van de medewerker te doen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1