[MacNoob] Watvoor Mac kan ik het best kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgend jaar ga ik CMD (multimedia design) studeren. Daarom wil ik graag een niet al te prijzige computer hebben waar ik op kan werken. Dan gebruik ik bijvoorbeeld programma's als photoshop, flash, after effects en misschien final cut pro/premiere. Een Mac leek mij opzich wel een goed idee. Ik keek een beetje op Apple.com en bijv. zo'n nieuwe G5 leek me een beetje duur. Ik zag wel een Imac staan van 1500/1300 €.
Zou zo'n ding niet wat voor mij zijn? Of zijn die dingen er echt niet voor gemaakt om met die programma's te werken. Het hoeft voor mij niet een übersnel ding zijn. Maar een gewoon een computer waar ik rustig op kan werken.

En een nieuwe Mac mini dan? Zou die die programma's aan kunnen? En is het mogelijk om zo'n mini op het beeldscherm van een laptop aan te sluiten?

Zoals je misschien kan zien weet ik opvallend weining over Macs,maar ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden,

b.v.d,

Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is het mogelijk om zo'n mini op het beeldscherm van een laptop aan te sluiten?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Waarom heet je Dirk en Steven?

Een Mac Mini zou je kunnen zien als een slap aftreksel van de iMac. De prijs is echter ook een stukje lager, al valt dit tegen omdat je ook nog een beeldscherm, muis, toetsenbord moet kopen.
De iMac is behoorlijk compleet, en gewoon veel beter werkbaar. Hij heeft eigen videogeheugen (de mini deelt het videogeheugen met et gewone geheugen), en meer HD-ruimte. Bovendien een snellere processor en een snellere harde schijf. iMac lijkt dus de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een iMac G5 of een macmini is snel zat voor photoshop, illustrator, indesign, flash enz enz.
Als je echt zwaar werk wilt doen (video bewerking) dan zal het wat trager gaan.
Heb zelf een iMac Intel en een iBook 1,33 GhZ en zijn beide snel genoeg voor grafische programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Powerbookje misschien?

'T is misschien maar een G4 , maar dat is snel zat. ik kan zelfs op mijn Ibook G4 best redelijk photoshoppen dus ik kan je deze wel aanraden

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:41:
Een iMac G5 of een macmini is snel zat voor photoshop, illustrator, indesign, flash enz enz.
Als je echt zwaar werk wilt doen (video bewerking) dan zal het wat trager gaan.
Heb zelf een iMac Intel en een iBook 1,33 GhZ en zijn beide snel genoeg voor grafische programma's.
Inmiddels is de iMac G5 niet meer te koop en zijn ze vervangen door iMac Core Duo's, dit zijn imacs met intel processoren. Met een iMac van de huidige generatie kan je echt wel even vooruit en de prijs 1390 oid met studentenkorting valt ook reuze mee...
Flapietoetoe schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:53:
Powerbookje misschien?

'T is misschien maar een G4 , maar dat is snel zat. ik kan zelfs op mijn Ibook G4 best redelijk photoshoppen dus ik kan je deze wel aanraden
Als ie dan 1500 euro gaat uitgeven aan een mac kan ie net zo goed een machine kopen met een 2x zo hoge resolutie, 2x zo grote harde schijf en heel wat snellere processor.. Lijkt me nou echt onzinnig om nu nog een G4 nieuw te gaan kopen..

@Drxx: Daar heb je gelijk in maar het kopen van een G5 is nu ook onzinnig aangezien Adobe met 2 seizoenen wel de universal binaries klaar heeft liggen. Tot die tijd kan je lekker op windows op je imac aanmodderen dan ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Matias op 26-04-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matiasjansen schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:55:
[...]

Inmiddels is de iMac G5 niet meer te koop en zijn ze vervangen door iMac Core Duo's, dit zijn imacs met intel processoren. Met een iMac van de huidige generatie kan je echt wel even vooruit en de prijs 1390 oid met studentenkorting valt ook reuze mee...
De G5's zijn nog wel te koop in genoeg apple stores.
Oude voorraad enzo.
Bij de online Apple store zijn ze inderdaad niet meer te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

1. Neem een intel machine, meer snelheid voor het zelfde geld, of je moet heel goedkoop aan iets van een g5 kunnen komen. Een mac mini, liefst dual core zou ideaal zijn, mits je al een scherm hebt. Anders is een intel imac ook prima. Echter, met de mini kun je zelf een groter scherm kiezen.

2. In weerwil van wat mensen hierboven beweren is een iBook traag voor photoshop werk. Ik zou ook geen g4 powerbook nemen. Als je een laptop wil, neem dan een pc laptop, wacht op de intel ibook of koop voor heel veel geld een macbook pro. Je moet er veel mee werken en na een tijdje ben je zo'n traag ding zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon een goede pc met windows aanschaffen. Waarschijnlijk zul je op je opleiding ook veel met PC's werken, en als het goed is ook met 3ds Max Studio. En daar is nog geen mac versie van helaas. En de programma's van adobe en macromedia zijn nog niet geoptimaliseerd voor de Intel-macs.
Dus die programma's zul je op de mac met een emulatieprogramma moeten draaien.
Dus mij advies, schaf een leuke pc aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 12:43:
Ik zou gewoon een goede pc met windows aanschaffen. Waarschijnlijk zul je op je opleiding ook veel met PC's werken, en als het goed is ook met 3ds Max Studio. En daar is nog geen mac versie van helaas. En de programma's van adobe en macromedia zijn nog niet geoptimaliseerd voor de Intel-macs.
Dus die programma's zul je op de mac met een emulatieprogramma moeten draaien.
Dus mij advies, schaf een leuke pc aan :)
*Kuch* Bootcamp *Kuch*

Windows en Mac OS dualboot, kan je altijd nog kiezen

Elke Intel-mac is voeldoende voor wat je ermee wilt. Zorg wel voor minstens 1GB Ram.

Alleen voor je zelf uitmaken of je Modulair
(mini), Alles-in-een (iMac) of een laptop wilt

[ Voor 18% gewijzigd door justinb81 op 26-04-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:16:
Of zijn die dingen er echt niet voor gemaakt om met die programma's te werken.
En waarom denk je dat nu ineens? Die nieuwe intel iMac's zijn enorm snel en flexibel in gebruik, die kunnen wel wat hebben hoor. Zeker voor die standaardprogramma's die je noemt is elke standaard pc gewoon snel genoeg. punt. Alsof je 1500-1800€ zou uitgeven en daarmee geen fatsoenlijke pc in handen zou hebben.

Sorry maar dat soort opmerkingen vind ik nogal ridicuul. Alsof 'sommige pc's' niet 'gemaakt' zouden zijn voor sommige software. Zeker met de reputatie van de macs zou je beter moeten weten. Het feit alleen al dat je een mac overweegt bewijst dat je er toch iets hebt over gehoord.

Ook de mac mini zal voldoen aan je eisen. Genoeg ram voorzien (omwille van het shared geheugen, wat op zich ook zeker geen probleem is, alleen je verliest er een beetje werkgeheugen bij...) De mac mini is in feite gewoon hetzelfde als de iMac qua pure rekenspecs (alleen opslag verschilt, en grafische kaart. Maar voor de dingen die jij wilt doen is onboard gewoon toereikend). De processor is nagenoeg gelijk (1.66 vs 1.83 Ghz, die paar Mhz zal je echt niet merken)

Ik raad je aan om in een mac store eens met de mini en de iMac te werken. Je zal zijn dat ze beide gewoon heel vlot zijn en heel responsief werken. Het voordeel met de mini is dat je je eigen scherm kan toevoegen. Maar als je daar niet zelf aan gedacht hebt dan is er geen nadeel verbonden aan het kiezen voor de iMac, die alleswelbeschouwd toch een redelijk voordelige prijs heeft, gezien de hardware en het totaalconcept. (ingebouwde iSight, scherm, microfoon, enz...)
Het hoeft voor mij niet een übersnel ding zijn. Maar een gewoon een computer waar ik rustig op kan werken.
Ze zijn snel, en je kan er rustig op werken. Dat kan je met elke normaal geprijsde pc of mac als je geen games wil spelen of 100.000'en iteratie cycles wil draaien in één of ander wetenschappelijk rekenpakket.

Niet naar jou gericht maar in het algemeen: Ik vraag mij af sinds wanneer de tendens hier op tweakers is onstaan om specs zo te onderschatten of altijd overkill te gaan. "ik heb een pc nodig voor wat flash en photoshop, laten we nu zeker een amd X2 4400+ en 2 Gig ram nemen, je weet maar nooit" Maar goed, we zullen maar denken dat het positief is voor de economie. Enige reden waarom de doorsnee consument graag de zakken vult van de hardware fabrikanten zijn games. Games zijn de drijvende kracht achter impulsieve en overdreven upgrades. Als je niet gamet, maak dan je conclusies...

Edit: O ja, Ga voor de intel mac's!!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn advice is dat je bij een Apple-store of desnoots bij een reseller een Apple Imac G5 20inch haalt. Veel machine voor een lage prijs. Ik zag laatst hier nog in parijs de zelfde Imac als ik. G5 2,1Ghz 1gb werkgeheugen en 20inch alles er op en er aan voor 1350incl btw en garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:04:
Mijn advice is dat je bij een Apple-store of desnoots bij een reseller een Apple Imac G5 20inch haalt. Veel machine voor een lage prijs. Ik zag laatst hier nog in parijs de zelfde Imac als ik. G5 2,1Ghz 1gb werkgeheugen en 20inch alles er op en er aan voor 1350incl btw en garantie...
Op zich geen slecht idee, en de prijs is zeker goed. Maar voor een nieuwe overstapper denk ik dat de mogelijkheid tot het draaien van windows zeker een groot pluspunt is.

In het geval OSX niet zou bevallen of de opleiding ineens bepaalde onderdelen heeft die alleen op windows software werken. Zo hoef je geen extra pc aan te schaffen, of je dure mac opnieuw te verkopen.

Het voordeel van windows draaien is de meerprijs van de intel mac imo waard. Natuurlijk heeft iedereen daar een andere mening over. Maar boot camp heeft nieuwe kaarten op tafel gelegd die je niet kan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:03:
[...]

En waarom denk je dat nu ineens? Die nieuwe intel iMac's zijn enorm snel en flexibel in gebruik, die kunnen wel wat hebben hoor. Zeker voor die standaardprogramma's die je noemt is elke standaard pc gewoon snel genoeg. punt. Alsof je 1500-1800€ zou uitgeven en daarmee geen fatsoenlijke pc in handen zou hebben.

Sorry maar dat soort opmerkingen vind ik nogal ridicuul. Alsof 'sommige pc's' niet 'gemaakt' zouden zijn voor sommige software. Zeker met de reputatie van de macs zou je beter moeten weten. Het feit alleen al dat je een mac overweegt bewijst dat je er toch iets hebt over gehoord.
waarom denk je dat hij MacNoob in zn topic titel heeft staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe je die opleiding wil volgen, maar CMD (Communication and Multimedia Design btw) op de hogeschool HSZuyd moet je een laptop hebben om mee te slepen naar school.

Zoals al eerder gezegt is elke computer geschikt. Echter zou ik er wel rekening mee houden dat je er fatsoenlijk op moet kunnen videobewerken. Firewire is dus aan te bevelen + 1024mb werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:07

Nietzman

Woei!

Elke Mac heeft Firewire, en natuurlijk de mogelijkheid tot " O+ Final Cut Studio. O+. "

(Da's Apples nieuwe officiele schrijfwijze van FCS, heb ik me laten vertellen.)

[ Voor 47% gewijzigd door Nietzman op 26-04-2006 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nietzman schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:21:
Elke Mac heeft Firewire, en natuurlijk de mogelijkheid tot " O+ Final Cut Studio. O+. "

(Da's Apples nieuwe officiele schrijfwijze van FCS, heb ik me laten vertellen.)
Ik weet, type dit ook op een PBtje. Maar CMD van HSZuyd ziet liever dat je de laptops via de school aanschaft. Allemaal dezelfde beestjes, dit jaar volgens mij IBM Thinkpads. Ze zien liever niet andere laptops. 3 jaar terug hadden ze laptops van Nec zonder firewire, en voor ~120 man waren er 3 of 4 pcmcia fw-kaartjes op de opleiding aanwezig |:(

@TS
Informeer bij de school wat de vereiste software is wat er op dient te draaien. Veel lessen zijn afgestemd op een bepaald softwarepakket. Meeste zal wel op de mac verkrijgbaar zijn zoals Dreamweaver en Photoshop.
Pagina: 1