[iMac&OSX] ineens half geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Hallo,

Ik heb sinds gister dan ook eindelijk een Imac in huis gehaald. (MAC n00b I am..) Alles bevalt prima, echter was er wat mis gegaan met het installeren van office en heb ik besloten de mac geheel opnieuw te installeren vanaf de bijgeleverde dvd's.

Dit is allemaal prima gegaan; echter als ik nu naar het apple logo ga en dan kies voor "over deze mac" zie ik dat er maar 512MB memory in zou zitten. Ik heb expliciet gevraagd om 512 extra, dit staat ook op de bon vermeld. Dat zou een totaal moeten maken van 1024MB.

Moet ik de 2e geheugenbank ergens inschakelen oid? Ik kan hier niets over vinden, het lijkt mij dat OSX dat meteen moet kunnen zien en gebruiken. Ik ben er vrij zeker van dat er 1024MB in zou moeten zitten maar de mac geeft aan maar 1 bankje 512MB te zien :'(

Wat moet ik hiermee? Teruggaan? Enige opties voordat ik weer met de zware doos in de trein moet zeulen? :'( :r

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou eerst 's kijken of er wel een 2e reepje inzit. Zo ja, kijk of 'ie goed zit. Zo nee, zijn de winkelmensen vergeten 't er in te zetten en moet je daar even contact mee opnemen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En kijken of 'ie er inzit is eenvoudig. Leg je iMac plat op tafel met de voet naar je toe. Til de voet op. Achter de voet, in de onderrand van je iMac zit een luikje met twee kruiskopschroefjes. Draai die een stukje los (je krijgt ze er niet uit, alleen los) en haal het luikje weg. Je ziet dan twee plastic lusjes. Boven die lusjes moet je de rand van de DIMM zien. Als je daar niets ziet, zit er geen extra geheugen in. Als er wel iets inzit kun je met de lusjes de DIMM naar je toe trekken. Dat kan effe wat moeite kosten. Veeg de rand met contacten van je DIMM goed schoon met een stukje keukenpapier, maar let op dat je geen losse papierpluisjes of vezels achterlaat. Steek 'm er opnieuw in. Eerst even zoeken naar de twee sleuven die langs de randen zitten, en verder werkt het net zoals DIMM's in een PC. Duwen tot 'ie duidelijk voelbaar in het slot spring (en de lusjes schieten dan ook naar binnen..)

Je hoeft niets in te schakelen. Het zou gelijk moeten werken, en je zou 'm keurig terug moeten zien in (apple-menu) -> over deze mac -> meer informatie

[ Voor 15% gewijzigd door burne op 26-04-2006 03:29 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

En kijk ook even bij Over deze Mac>Meer info...
Dan opent Systeemprofiel zich; misschien dat die wel het reepje ziet...

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mocht je daarna alsnog geen extra geheugen gezien, start dan de Mac opnieuw op met de Install DVD in de drive. Ik zie nergens of je een Intel iMac hebt of een PPC iMac, dus ik zal voor beide de procedure geven.

PPC iMac:
start de Mac op met de Install DVD in de drive en houd de Option (alt) toets ingedrukt. Na een tijdje verschijnen alle bootable volumes. Selecteer hier 'Apple Hardware Test' en klik op het pijltje naar rechts dat rechtsonder de volumes staat. Vervolgens wordt je om een taal gevraagd, kies hier de juiste taal. Na even wachten is de hardware test klaar om gedraaid te worden. Je kunt nu kiezen tussen een Quick Test en een Extended Test. Kies voor de Extended Test. De hardware wordt nu getest, en eventuele fouten zullen weergegeven worden. In de hardware test kun je ook onder 'Hardware Profile' zien of er daadwerkelijk 2 geheugenmodules herkend worden. Vervolgens kun je je Mac herstarten/afsluiten.

Intel Mac:
Start de iMac op met de Install DVD in de drive en de D toets ingedrukt. De Hardware Test wordt geladen. Er wordt om een taal gevraagd, kies hier de gewenste taal. Vervolgens ben je klaar om de hardware test te draaien. De Intel Mac kent maar 1 type test, dus wat dat betreft is de keuze simpel. De hardware test gaat overigens een stuk sneller dan op een PPC machine.

Veel succes! :)

Launching containers into space

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
wow! wat een zinnige reacties ineens :P Ik ben wat dat betreft redelijk ervaren met pc's, maar dit is mijn eerste mac. Ik ga hem direct even op zn kant leggen om te kijken of er wel een 2e dimmetje inzit.

Het betreft overigens een core duo (intel mac). Ik wilde alleen niet direct zo vrij zijn om dit te proberen vanwege garantiezegels ed.

update:

1 van de 2 reepjes was niet geheel in het slot geduwd _/-\o_ de Imac ziet nu weer 2 reepjes en geeft ook 1GB in totaal aan :*)

wo3i! tnx.. :>

[ Voor 21% gewijzigd door Pakjebakmeel op 26-04-2006 12:21 ]

Verwijderd

Eind goed, al goed! ;)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Brr.. Voor t zelfde geld was je moederbord fried geweest! :/

[ Voor 85% gewijzigd door Matias op 26-04-2006 18:19 ]

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

matiasjansen schreef op woensdag 26 april 2006 @ 18:19:
Brr.. Voor t zelfde geld was je moederbord fried geweest! :/
friet? patat!

/hk mode
Wel erg slordig dat het los zat natuurlijk. Of ze hebben het er niet goed in geprikt, of het is losgekomen tijdens het transport.

This space is occupied

Verwijderd

TheEvilCuber schreef op woensdag 26 april 2006 @ 19:05:
[...]

friet? patat!

/hk mode
Wel erg slordig dat het los zat natuurlijk. Of ze hebben het er niet goed in geprikt, of het is losgekomen tijdens het transport.
Losgekomen tijdens het transport? Volgens mij zitten die klemmetjes nog vast als je je mac van 3 hoog naar beneden gooit... Slordig werk is ook mijn gok.

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:08:
[...]

Losgekomen tijdens het transport? Volgens mij zitten die klemmetjes nog vast als je je mac van 3 hoog naar beneden gooit... Slordig werk is ook mijn gok.
Ah, ja ik hoopte voor Apple op losgekomen, zulk slordig werk is wel heel erg.

This space is occupied

Pagina: 1