(X850XT) Spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:28
Na het overlijden van mij videokaart (6800LE) heb ik de overstap op pci-e gedaan i.c.m. een nieuwe videkaart.

Maar telkens na 10/15/20 min gaat de pc spontaan reboten. Er is geen echte aanlijding, en de videokaart word niet eens super warm (69 graden) :'(

Na het instaleren van het nieuwe moederbord en videokaart heb ik meteen een schone windows instalatie gedaan (win xp sp2).

Specs:
CPU: AMD 64 2800+
Mobo: Gigabyte K8N-E
Graka: Sapphire X850XT
HD: Maxtor Diamondmax 9 (80GB)
Voeding: Aopen 350Watt

Als ik na het reboten weer in windows kom krijg ik het scherm:
''windows is herstelt van een ernstige fout'' met de verwijzing naar de stuurprogramma van de beeldscherm adapter :> (ati catalyst)

Daarna heb ik de catalist drivers geuninstald met de cat-uninstaller en de laatse Omega drivers geinstaleert.
daarna krijg ik hetzelfde verhaaltje, ''windows is hersteld van een ernstige fout'': alleen zeggen ze nu niet waardoor het komt(maar dat zal natuurlijk weer aan me videokaart liggen).

Voltages lijken me redelijk afwijkend, zou het hieraan kunnen liggen ?
[img=http://img408.imageshack.us/img408/4865/voltages8uw.th.jpg]
Ik heb geen multimeter om ze precies na te meten :(

Update: Zodra ik een game wil starten klapt deze er meteen weer uit terug naar de desktop.

heeft iemand een idee ?

[ Voor 67% gewijzigd door Dubbel Fristie op 26-04-2006 13:46 ]

Verwijderd

Dit soort fouten liggen niet een de grafische kaart, maar aan je systeem zelf.
mobo, geheugen, po wer supply ed.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
Check je voltages eens beneden in Speedfan.
Volgens mij is je 12V lijn niet goed en je + - 5V lijn ook niet :Z

Verwijderd

Durf bijna met zekerheid te zeggen dat je voeding de schuldige is.

Neem een 400 watt en dan wel van een A-merk, Aopen valt in het zelfde rijtje als Q-tec en consorte
bagger kwaliteit, die 350 watt zal dan vast zijn piek spanning zijn en niet zijn constante spanning.

Mijn advies neem een Enermax of een Tagan voeding. :)

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-07 21:44
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 08:31:

Neem een 400 watt en dan wel van een A-merk, Aopen valt in het zelfde rijtje als Q-tec en consorte
bagger kwaliteit, die 350 watt zal dan vast zijn piek spanning zijn en niet zijn constante spanning.

LOL, are you kidding me? Aopen (Fortron) voedingen zijn beresterk en doen NIETS onder voor een Enermax of Tagan. Aopen in het zelfde rijtje als Q-tec?? 8)7 |:( Laat me niet lachen.

In princiepe moet een 350Watter Aopen genoeg zijn voor jouw systeem. Ikzelf draai een X800XTPE met 3.2 GHz op een Aopen 300Watter, dus dat moet wel lukken. Ik zou het eerst eens kijken naar de drivers van de graka. Neem eens een wat oudere versie zonder CCC en kijk wat er dan gebeurt. Zet Overdrive en alles uit, evenals VPU recover.

Veel proggies die de spanning meten van de PSU zijn waardeloos, aangezien ze dingen vaak anders meten dan ze zijn. Vertrouw zulke programmas niet, kijk hiervoor in BIOS of check dit met een multimeter.

[ Voor 11% gewijzigd door InfinityG35 op 26-04-2006 09:00 ]

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 08:31:

Sinds wanneer is aopen een b merk???
Heb je al memtest gedraaid? Blijft ie daarmee stabiel?
hoe is het met je voltages volgens multimeter?
Wat staat er in je logboek?
(Mijn pc draait stabiel op een 300watt apoen voeding.. dus die 350 moet het wle trekken ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 09:03 ]

• Dubbel Fristie
Ik ben nu memtest aan het draaien, deze:
http://hcidesign.com/memtest/

Ik hem geen multimeter om de voltages mee na te lezen, maar ik het bios wijken ze niet al te veel af ;)

welke ''oude'' stabiele catalist drivers kan ik het beste gebruiken (ik meen dat dat bij de forceware drivers versie 77.77 waren)

En waar moet ik me logboek uitlezen ?

Update: Zodra ik een game wil starten klapt deze er meteen weer uit terug naar de desktop.

[ Voor 27% gewijzigd door Dubbel Fristie op 26-04-2006 13:52 ]

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-07 21:44
Ik zou even een echte memtest86+ proberen, zoals deze: http://www.memtest.org/ Die kun je op een floppy of cdbranden zodat hij het geheugen test voordat je in windows bent beland. Veel nauwkeuriger als bovengenoemde in windows.
welke ''oude'' stabiele catalist drivers kan ik het beste gebruiken (ik meen dat dat bij de forceware drivers versie 77.77 waren)
Probeer catalyst 5.13 eens (liefst zonder Catalyst Control Center, vreet toch alleen maar resources)

Installeer ook even AtiTool, link: http://www.techpowerup.com/atitool/. Installeren en klik op scan for artifacts. Krijg je vlekken/stippen dan is je kaart verrot, of te hoog geklokt, zoniet dan moet hij naar behoren werken.

Suc6

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke windows-versie gebruik je? XP 32 of 64 bit? Ik meen namelijk laatst iets op GoT te hebben gezien over 64bit XP-driverproblemen met een radeon, Mogelijk kun je daar eens op zoeken - tenzij je gewoon 32 bit XP gebruikt natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

hmm....
Clock met Ati Tool je kaart eens een beetje terug...misschien dat dat helpt...zo gebruikt je videokaart namenlijk minder stroom..
Doet je Graka het dan gewoon normaal dan zal het aan de voeding liggen die niet genoeg power levert.(of van oudheid oid overleden is, en brakke spanning levert..)

Zo kun je het probleem op den duur uitsluiten...

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 16:48:
hmm....
Clock met Ati Tool je kaart eens een beetje terug...misschien dat dat helpt...zo gebruikt je videokaart namenlijk minder stroom..
Doet je Graka het dan gewoon normaal dan zal het aan de voeding liggen die niet genoeg power levert.(of van oudheid oid overleden is, en brakke spanning levert..)

Zo kun je het probleem op den duur uitsluiten...
Ik weet het niet zeker hoor... maar volgens mij is het zo dat bij de X8x0-series je bij het terugklokken alléén de snelheid aanpast, maar niét het voltage? Als het wel zo is dat dan ook het voltage omlaag gaat dan hoor ik dat héél graag want ik ben ook bezig met het underklokken van m'n videokaart en overige hardware :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jejking op 26-04-2006 18:13 ]

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Een ondergeklokte videokaart verbruikt minder stroom.

Volgens die screenshot wijken je voltages best veel af. Ik zou dan toch ergens een multimeter vandaan toveren en even doormeten.

Stressed wijken de voltages misschien nog meer af en dan heb je kans dat je systeem instabiel wordt.

• Dubbel Fristie
Grote kans dus dat het aan de voeding ligt :(
Heb zo een beetje me hele salaris er doorheen gejaagd voor deze upgrade, werkt het nog niet :r

Jah helaas, ik ben een arme 15jarige vakkevuller :P , heeft er iemand nog een leuke voeding voor een leuke prijs :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbel Fristie op 26-04-2006 22:15 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Meten is weten!

Pak een multimeter of koop er één bij de Aldi. Die zijn goed genoeg.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het aan de voeding ligt, AOpen (=FSP Group) voedingen zijn erg sterk.
Ik hem geen multimeter om de voltages mee na te lezen, maar ik het bios wijken ze niet al te veel af
Hoe weet je dat? ;)

-Installeer windows eens opnieuw.
-Installeer de laatste chipset drivers; http://www.nvidia.com
-Installeer de laatste Catalyst drivers; http://www.ati.com

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

ik heb ook van dit soort restarts,maar ik heb dus wel een Tagan 480 watt,die is het probleem niet.Het probleem heeft denk ik de maken met de cpu of het geheugen.

Maar k kan wel gamen,alleen eens in de zoveel tijd(kan na uren gamen wezen) restart ie met een blauw scherm,zonder foutmelding erbij(scherm is dus compleet blauw zonder tekst)

Ik denk dat de TS een soortgelijk probleem heeft

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 22:04 ]

• Dubbel Fristie
Ik heb geen blauwe schermen, en de voltages zijn bij mij erg afwijken. Dus bij mij ligt het probleem bij de voeding (althans daar lijkt het op :9 ).
Ik krijg binnenkort een nieuwe voeding, Dan kan ik meteen zeggen of het daaraan lag :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbel Fristie op 30-04-2006 15:09 ]

Verwijderd

Je hebt wel blauwe schermen, alleen zie je ze niet. Standaard gaat XP rebooten bij een ernstige fout.
Als je rechtsklikt op de ze comuter, dan eigenschappen, en dan op tab geavanceerd, instellingen bij opstart en herstelinstellingen, daar kan je aangeven of de pc al dan niet moet herstarten bij een ernstige fout. Zet het vinkje uit. Bij een ernstige fout krijg je een blauw scherm. Google op de foutcode, en je bent een stuk verder.

• Dubbel Fristie
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:14:
Je hebt wel blauwe schermen, alleen zie je ze niet. Standaard gaat XP rebooten bij een ernstige fout.
Als je rechtsklikt op de ze comuter, dan eigenschappen, en dan op tab geavanceerd, instellingen bij opstart en herstelinstellingen, daar kan je aangeven of de pc al dan niet moet herstarten bij een ernstige fout. Zet het vinkje uit. Bij een ernstige fout krijg je een blauw scherm. Google op de foutcode, en je bent een stuk verder.
Vreem genoeg kan nu wel gamen hierdoor _/-\o_
Alleen halverwegen 3dMark 05 klaptie dr uit met idd een BSOD :'(

gellukig kan ik voorlopig nog wel even gamen :P dat scheelt.
Pagina: 1