Problemen WD740ADFD

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06 15:24
Ik heb twee weken terug WD740ADFD gekocht (bij Salland) samen met een WD360GD en heb problemen met installatie van de 740. Hij wordt herkend door mijn OS (WinXP Media Edition), maar hij kan niet worden geïnstalleerd, komt dit doordat de firmware niet bekend is bij Microsoft?

Hij geeft foutmelding "De opgegeven service is geen geïnstalleerde service". De stuurprogramma's zijn niet geïnstallerd en kan deze niet vinden op de site van Western Digital (hij staat niet eens bij hun producten).

Ik heb een ASUS P5GD1-Pro moederboard met 4 SATA onboard ICH6R RAID-controllers. M'n boot drive (WD2000JD) zit aan de 1e connector (master) en mijn 740 zit nu aan de 3e (slave).

Ik heb vervolgens LifeGuard geinstalleerd van WD en hier wordt de 740ADFD wel herkend, maar als 2e WD2000JD (dit is dezelfde naam als mijn boot drive).

Telkens als ik opstart zegt Windows dat er nieuwe hardware is gevonden, maar kan niet installeren.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn 740ADFD normaal herkend wordt?

De 360 ga ik gebruiken als boot, maar ben m'n WinXP CD kwijt, dus die kan ik nu nog niet gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor je hdd heb je geen drivers nodig, die heb je namelijk nodig voor de aansturing van je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
Ok, maar hoe zorg ik dat hij correct werkt? Want het is irritant elke keer als windows opstart zegt hij dat het apparaat niet kan worden geinstalleerd? En in LifeGuard wordt de 740 herkend als WD2000JD (wat ook niet klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:55
Hij is niet in de BIOS als RAID geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
Ik zie nergens iets staan over RAID in m'n BIOS, WD2000JD staat op IDE Third Master en 740ADFD staat op IDE Third Slave. Kan het zijn dat ik BIOS moet upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar staan je S-ATA controllers dan wel goed geinstalleerd? En hoe ziet je diskmanagment eruit?

en het zijn S-ATA hdds, hoe kun je die in godesnaam op Master en Slave zetten? (Er bestaat niet zoiets als Master/Slave bij S-ATA disks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
In m'n BIOS staat Third Master en Third Slave erbij. Op m'n mobo http://www.asus.com/produ...=24&model=632&modelmenu=1 heb ik 4 SATA-connnectors, de boot is aangesloten op Sata 1 en de 740 heb ik nu op Sata 3 aangesloten.

De HDD's werken prima, heb getest met Lifeguard en WD Diag en geeft geen fouten. Alleen bij systeembeheer staat er een geel uitroepteken (hij wordt door OS herkend als WD740ADFD), met de melding dat stuurprogramma niet is geinstallleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Volgens mij staat er eoa legacy PATA emulatie aan in je BIOS. Controleer eerst of je drivers voor je SATA controller geinstalleerd hebt, en zet die instelling vervolgens uit in je BIOS, mocht die aan staan. Als het vervolgens niet werkt, instelling weer terug zetten en verder zoeken :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
Ik heb de drivers gevonden voor m'n controller: RAID/AHCI Software - Intel® Matrix Storage Manager [IATA55.EXE] http://support.intel.com/support/chipsets/imsm/

Ik wil deze installeren, maar hij zegt dat m'n hardware niet ondersteund wordt (incompatible hardware) en gaat vervolgens niet verder met installatie.

Bij mijn computerbeheer staat bij IDE ATA/ATAPI controller:
- Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 6252
- Intel(R) 82801FB/FBM Ultra ATA Storage Controllers - 266F

Staan de HDD's niet in AHCI/SATA mode of is er iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
In de BIOS staan de HDD's in standaard IDE mode. Als ik deze switch naar AHCI mode dan wil windows niet meer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Intel Matrix Storage manager is voor de ICH5R, ICH6R en ICH7R southbridges horende bij de volgende chipsets; 865,875,915,925,955,975.

M.a.w Als je hem als instelt als Raid, dan kun je pas de storage manager installeren. Overigens kun je gewoon hem instellen als raid en toch de schijven los gebruiken, ze worden als "non-raid" weergegeven.

Voor jouw probleem zou ik de schijf eens in een andere pc hangen, anders vermoedt ik dat er wat mis mee is. Want in principe moet de schijf meteen werken ongeacht je biosinstellingen (behalve als je poorten specifiek uitzet natuurlijk), die andere sata drives werken toch wel?

[ Voor 18% gewijzigd door Dukey op 27-04-2006 10:17 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
Ja ze werken allemaal en de prestaties in HD Tach zijn ook goed, alleen geeft windows steetds een melding dat er nieuwe hardware is gevonden en dat er problemen zijn met installatie stuurprogramma.

Maar ik kan ze in me BIOS wel als RAID instellen ook als ik ze non-RAID wil gebruiken. Maar waar is ACHI dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

rikkler schreef op donderdag 27 april 2006 @ 11:52:
Ja ze werken allemaal en de prestaties in HD Tach zijn ook goed, alleen geeft windows steetds een melding dat er nieuwe hardware is gevonden en dat er problemen zijn met installatie stuurprogramma.

Maar ik kan ze in me BIOS wel als RAID instellen ook als ik ze non-RAID wil gebruiken. Maar waar is ACHI dan voor?
ACHI is hetzelfde als raid maar dan zonder raid. M.a.w functies als NCQ en Hotpluggen zijn werkend, maar je kunt niet "raid'en" (storage manager installeerd zich ook niet). Alleen ik zelf heb het nog nooit aan de gang gekregen (driver pakt het niet) en dus ook nooit gebruikt. Zoals ik al vermelde kun je met Raid instelling ook non-raid gebruiken.

Ik neem even aan dat je intel chipset INF drivers wel hebt geinstalleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 27-04-2006 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
INF files zijn ook geinstalleerd. In BIOS staan HDD's op IDE SATA mode. Ze werken allemaal en in disk management zijn ze ook in orde alleen bij apparaatbeheer staan er 2 gele uitroeptekens.

Ik denk zelf dat het komt doordat de drivers van intel storage manager niet is geinstalleerd, maar dit kan ik alleen doen als in de BIOS RAID of ACHI is ingesteld, maar als ik een van deze twee instel start windows niet op. Hoe kan ik de drivers installeren van de Intel storage manager? Moet ik de drivers dan op een CD branden, want floppy drive heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

rikkler schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 11:46:
INF files zijn ook geinstalleerd. In BIOS staan HDD's op IDE SATA mode. Ze werken allemaal en in disk management zijn ze ook in orde alleen bij apparaatbeheer staan er 2 gele uitroeptekens.

Ik denk zelf dat het komt doordat de drivers van intel storage manager niet is geinstalleerd, maar dit kan ik alleen doen als in de BIOS RAID of ACHI is ingesteld, maar als ik een van deze twee instel start windows niet op. Hoe kan ik de drivers installeren van de Intel storage manager? Moet ik de drivers dan op een CD branden, want floppy drive heb ik niet.
Aangezien de raid controller niet bekend (geen drivers geinstalleerd) is in je install, kun je ook niet er van opstarten. M.a.w je had VOOR je windows installeerde al de ich6r moeten instellen als AHCI of raid. Vervolgens moet je namelijk tijdens het installeren van windows de bekende F6 methode hanteren om toegang te krijgen tot de raid controller en de schijven die eraan hangen.

Alleen je hebt geen floppy drive dus dat verhaal gaat ook niet door. Ik denk dat je er mee moet leven.... :/ . Kijk het zou wat anders zijn als de drive het niet deed of de snelheid bleef achter, maar dat is niet het geval zoals je opmerkt.

Als je in de buurt woonde zou ik zeggen, kom even met hem langs, dan kon ik hem aan zowel aan m'n hardware raid controller als een ich6r hangen. Kijken wat het verschil is.

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 28-04-2006 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
Ok dus ik kan tijdens installatie van windows de drivers niet installeren m.b.v. F6 en een CD waarop de drivers staan (ik heb 2 DVD ROMS namelijk). Het moet echt een floppy zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

rikkler schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 12:42:
Ok dus ik kan tijdens installatie van windows de drivers niet installeren m.b.v. F6 en een CD waarop de drivers staan (ik heb 2 DVD ROMS namelijk). Het moet echt een floppy zijn??
Helaas wel, pas met Vista gaat microsoft ondersteuning voor cd en usb sticks etc erin bakken..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkler
ai.., thanks in ieder geval voor je opheldering..! Voorlopig maar even laten zoals t is, misschien kan ik 'n keer een floppy drive lenen van iemand.
Pagina: 1