Toon posts:

Mobile-based Server+HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een PIII staan, 1ghz, 320 mb ram, 120 gb maxtor, ati tv out kaartje en hauppage 350 tv kaart
Deze staat in de huiskamer en gebruik ik als zowel server (torrents downloaden, apache http server, mysql) als HTPC (media center 2005). Ik vond dit een mooie combo aangezien de pc als server zijnde dag en nacht aanstaat en ik op ieder moment ff via de remote het media center kan aanspreken, aangezien ik het mediacenter account altijd open laat staan waarbinnen media center altijd draait.
Om de serverdingen te beheren log ik via mn laptop in met remote desktop op de server account. Normaalgesproken kon dit niet als er al iemand ingelogd was op de pc (de mediacenter account) maar door wat registry truukjes kan ik nu dus als het ware 'achter' het media center komen en deze updaten met nieuwe media.

Allemaal mooi en wel echter begin ik me te irriteren aan het feit dat mediacenter niet lekker draait. Ik zit soms een minuut te wachten voordat er uberhaupt gereageerd wordt op de afstandsbediening en omdat ik dan al een paar commandos gegeven heb gaat ie die dan ineens in een rits allemaal aflopen. Ook moet je lang wachten bij het zappen naar een ander kanaal bij live tv. Daarnaast maakt het ding een hoop herrie, wat uiteraard ook niet erg gewenst is. En omdat het ding 24/7 aanstaat is het ook nog eens van belang dat hij zo min mogelijk stroom trekt.

Deze dingen hebben me ertoe gezet te zoeken naar een alternatief, waarbij ik bij mobile processoren uitgekomen ben; lowpower dus zuinig, weinig hitteontwikkeling dus weinig koeling dus stil, en beschikbaar tot al ver boven mn huidige 1ghz.

Nu heb ik wel eens eerder een pc in elkaar gezet, maar de wereld van mobile processoren is mij onbekend. Het is dus de bedoeling dat ik een processor (P4-M, P-M ?) vind die past in mijn situatie en ook een moederbord vind waarin ik deze processor kwijt kan. Had al iets gelezen over een ct479 converter ofzo maar ook dat er al moederborden waren die 479 sockets hadden en zelfs mobile processoren die in 478 passen? Ik weet het allemaal niet en daarom dus mijn vraag of iemand mij een setup kan aanraden die goed aansluit op mijn eisen.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Je zou kunnen kijken naar de AMD Turion, deze is zeer zuinig (25-35 watt TDP) en past op een standaard socket 754 moederbord (mits de bios em snapt)
Kies daar een flinke heatsink op met een grote stille fan (120MM ofzo) welke je evt op een lager toerental laat draaien of evt een temperatuur geregelde fan neemt.
Prik er een simpel videokaartje op welke passief gekoelt word en steek er minsten 1GB ram in zou ik zeggen.
Uit eigen ervaring kan ik de Samsung spinpoint schijven aanbevelen als zeer stil. Dus dit zou een mooie keuze zijn voor opslag.

Kies een goede degelijke kast, een goedkope kast is vaak een lawaai ding doordat ze sneller meetrillen en niet netjes afgewerkt zijn. Als je een losse voeding gaat kiezen is Tagan aan te bevelen krachtig, stil en fatsoenlijk geprijst. Kies je case fans ook zo groot mogelijk en laat ze op een lager toerental lopen voor extra stilte.
Als je ruimte in je kast heb zou je kunnen overwegen om geluidsabsorberende matten te testen, al moet ik zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32
in de mobile wereld van intel zijn er een aantal processoren.

de intel pentium m, dit is de processor welke je wil hebben
en de intel pentium 4 m dit is de processor welke je niet hebben wil omdat deze veel stroom verbruikt.

de intel pentium m is de processor welke wordt gebruikt voor het centrino platform. deze processoren zijn zuinig en snel, en dus goed te gebruiken voor een htpc.

http://processorfinder.in...s/details.asp?sSpec=SL86M

voorbeeld van een intel pentium m. deze processoren passen in een socket 478 moederbord, maar deze werken NIET! je kan 2 dingen doen, een asus moederbord kopen (1 uit de range welke beschreven staan op de asus site) icm een ct-479, en hier kun je dan je processor in gebruiken. wat je ook kunt doen is op zoek gaan naar een s479 bordje die zijn mondjesmaat te vinden in de pricewatch.

tip: s479 processoren worden veel aangeboden op marktplaats. zoek er een die je lijkt, vraag het sSpec Number en voer deze in op de intel site. zo ben ik voor 20 euro aan een 1,3 celeron gekomen. hoe deze presteerd in media center weet ik nog niet omdat ik mijn remote nog niet binnen heb, maar een dvd trekt hij moeiteloos. hij is passief gekoeld met een zalmann northbridge chipkoeler, in een aopen H340 kastje. http://www.aopen.nl/products/housing/H340series.htm samen met 2 maxtor 200 gb schijven en een nec dvd brander.
na 12 uur 100% draaien bleef hij stabiel hangen op 77 graden zonder enig probleem.

let wel, mocht je ook dat zalman blokje gebruiken voor koeling bestel er dan 2 zodat je het blokje aan 4 punten vast kunt maken

[ Voor 31% gewijzigd door LinuZZ op 26-04-2006 13:10 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
thanks for the replies so far, meer tips zijn altijd welkom!

Vraagje: is een Intel Celeron M processor ook een geschikte? Zijn deze minder snel dan een gewone pentium M ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:39:
thanks for the replies so far, meer tips zijn altijd welkom!

Vraagje: is een Intel Celeron M processor ook een geschikte? Zijn deze minder snel dan een gewone pentium M ?
Zie het als Celeron = B ( geld )
Pentium = A ( prestatie )

Wat jij het belangerijkste vind prestatie of geld.. Kies daarvoor!

Verwijderd

Topicstarter
Nu zag ik een 2ehands geode nx1750 en de verkoper beweert dat die even snel is als een pentium 4 2,26 maar wel maar zon 25 watt gebruikt wat mij nogal sterk lijkt. Wie kan daar wat nuttige uitspraken over doen?

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55
voor die geode, check de productsurvey. Dat was btw de eerste hit in google ;)

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:16
Jouw PIII processor verbruikt 26 watt. Ik denk dat je daar met een moderne processor toch al snel boven zal zitten. Heel veel zuiniger kun je het systeem dus nietecht maken.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• LinuZZ
welk tv-out kaartje heb je van ati? dit kan namelijk ook al veel verschil maken. ik heb beloofd nog te vertellen hoe media center draaid op mijn celeron m 1,3, en ik had niet verwacht dat hij zo soepel zou draaien. overige specs:

dfi mobo
2x 256 mb ram
msi fx 5200 128 Mb
200 watt voeding.
media center remote.

media center draaid hier gewoon lekker soepel en stabiel met de nieuwste nvidia drivers voor xp.

conclusie: de celeron is elke van de 20 euro's dubbel en dwars waard!

[ Voor 9% gewijzigd door LinuZZ op 28-04-2006 11:22 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vergeten dat ik die ati eruit gehaald had en een radeon 9600TX ervoor in de plaats had gezet. Volgens mij omdat die ati alleen maar 800x600 kon draaien en geen 1024

Verder nog een vraagje, want volgens mij las ik ooit ergens dat een snelheidsaanduiding in Ghz voor een P-M niet overeenkwam met het aantal Ghz voor een normale desktop processor, dat een minder aantal Ghz P-M bv evensnel was als een meer Ghz desktop processor, klopt dat?

• LinuZZ
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 20:25:
Ik was vergeten dat ik die ati eruit gehaald had en een radeon 9600TX ervoor in de plaats had gezet. Volgens mij omdat die ati alleen maar 800x600 kon draaien en geen 1024

Verder nog een vraagje, want volgens mij las ik ooit ergens dat een snelheidsaanduiding in Ghz voor een P-M niet overeenkwam met het aantal Ghz voor een normale desktop processor, dat een minder aantal Ghz P-M bv evensnel was als een meer Ghz desktop processor, klopt dat?
Dat ligt een beetje aan de applicatie, in games is een 2,0 Ghz p-m vergelijkbaar aan een 2,0 Ghz athlon 64 (dus een 3200+ oid) ik kan alleen maar beamen dat mijn celeron 1,3 het erg goed doet, hij voelt snel aan en ontrarren gaat ook snel. ik heb geen benchmarks gedaan, en ik kan dus niet veel zeggen over vergelijkingen, maar ik ben er meer dan tevreden over.

Verwijderd

Hier in de buurt nergens die celerons te vinden... Iemand tips? marktplaats.. v&a.. speurders... nog niks gevonden.

• LinuZZ
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:25:
Hier in de buurt nergens die celerons te vinden... Iemand tips? marktplaats.. v&a.. speurders... nog niks gevonden.
http://koopjes.marktplaat...PaFTg%2F18AUAdL0k%3D&df=1
http://koopjes.marktplaat...PaFTg%2F18AUAdL0k%3D&df=1

hint: zoek op Mobile

Verwijderd

Topicstarter
draai jij met zon CT-479?

• LinuZZ
nee, ik heb een DFI-ACP moederbord, van iemand overgenomen voor 60 euro, dat is wel het nadeel, je kan weinig mobo's vinden(er staat nu wel een setje op v&a, nog in de laatste aanob adz misschien iets voor je?)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LinuZZ schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:05:
in de mobile wereld van intel zijn er een aantal processoren.

de intel pentium m, dit is de processor welke je wil hebben
en de intel pentium 4 m dit is de processor welke je niet hebben wil omdat deze veel stroom verbruikt.
Een P4-M verbruikt ook niet erg veel, de northwoods zitten tussen de 20 en 30W, dus dat is niet eens zo veel.
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:06:
Nu zag ik een 2ehands geode nx1750 en de verkoper beweert dat die even snel is als een pentium 4 2,26 maar wel maar zon 25 watt gebruikt wat mij nogal sterk lijkt. Wie kan daar wat nuttige uitspraken over doen?
Geodes zijn ook lekker snel, en het grote voordeel is dat je redelijk veel keuze hebt kwa mobos :) (omdat het standaard soa dingen zijn).
Pagina: 1