Hoe makkelijk mail versturen van CLI?

Pagina: 1
Acties:

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb een shell-script dat een filename en een mail-adres krijgt. Nu wil ik een multi-part MIME-message versturen met als attachment die bepaalde filename.

Ik heb al mooi een mail.eml file gemaakt, in een juist formaat. Hoe krijg ik dit nu richting afzender? Zijn hier elegante tools voor, of zal ik toch echt zelf een TCP/IP verbinding moeten opzetten?

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

die eml file door sendmail bijvoorbeeld pipen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
of via een php scriptje laten afhandelen?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

zoiets bedoel je Erkens:
mail -s "onderwerp" jantje@ikdoeaanlinux.nl < tekstfile

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

nou, eerder zo: (een eml file bevat als het goed is het complete mailtje, dus inclusief subject)

sendmail jantje@ikdoeaanlinux.nl < mail.eml

maar wellicht is dat dus weer distro afhankelijk, ik heb namelijk geen "mail" executable

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De versie van Erkens werkt (ik heb het ook ff getest), maar hoe voeg je op de cmd-line een subject toe? Sendmail kent de optie -s niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

En /usr/bin/mail? Die snapt de -s vlag wel. Ik gebruik op systemen waar attachments verstuurd moeten worden (rapportage) vaak een binary die "email" heet. daar kun je met de -a vlag een attachment opgeven.

Hier meer info.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Als je erkens zijn manier volgt moet je even naar deze rfc kijken.

http://www.faqs.org/rfcs/rfc822.html

dit is als het goed is de format van die .eml file.
Jaag dat door send-mail heen en je hebt alle data correct. inc subject.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:20
deepbass909 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 05:05:
De versie van Erkens werkt (ik heb het ook ff getest), maar hoe voeg je op de cmd-line een subject toe? Sendmail kent de optie -s niet.
Gebruik gewoon zoiets als 'mail', als dat niet geinstalleerd is installeer het dan (je zou het bijna zelf kunnen bedenken). Een subject binnen het mailtje plaatsen is ook niet zo moeilijk: op de eerste regel Subject: blablabla neerzetten.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Wilke schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:07:
Gebruik gewoon zoiets als 'mail', als dat niet geinstalleerd is installeer het dan (je zou het bijna zelf kunnen bedenken). Een subject binnen het mailtje plaatsen is ook niet zo moeilijk: op de eerste regel Subject: blablabla neerzetten.
zelf hou ik er van om mijn shellscriptjes zo algemeen mogelijk te houden, dus waar het kan geen gebruik te maken van "exotische" tooltjes, je mag er doorgaands vanuit gaan dat je wel 'een' sendmail hebt.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Erkens schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:36:
[...]

zelf hou ik er van om mijn shellscriptjes zo algemeen mogelijk te houden, dus waar het kan geen gebruik te maken van "exotische" tooltjes, je mag er doorgaands vanuit gaan dat je wel 'een' sendmail hebt.
alleen het gebruik van sendmail op deze manier is "not done" ;) uit de manpage:
The sendmail command is not intended as a user interface routine
mailx gebruiken dus! (bijvoorbeeld)

[ Voor 5% gewijzigd door MrBarBarian op 26-04-2006 09:55 ]

iRacing Profiel

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MrBarBarian schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:55:
[...]

alleen het gebruik van sendmail op deze manier is "not done" ;) uit de manpage:

[...]

mailx gebruiken dus! (bijvoorbeeld)
quote dan ook even de volgende regel:
sendmail is used only to deliver pre-formatted messages.
en dat is die .eml file ;)
overigens is dat shell scriptje de userinterface, de gebruiker zelf zal niks te maken hebben verder met de sendmail "interface" ;)
Pagina: 1