[peugeot 205] Mijn dimlicht gaat steeds stuk!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 09:03

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
Ik wordt $%#% 8)7 helemaal gek van mijn dimlichten! Vorige maand nokte mijn rechter lamp er mee, die heb ik vervangen, toen ging de rechter linker kaduuk, vervangen en anderhalve week later de rechter weer! Ik dacht dat zou toeval kunnen zijn en heb de lamp vervangen maar wat denk je ... eergisteren begaf de linker het weer!
Het gaat om een pesjootje 205, gewone dikke bulbs van 12 volt, zo'n driepootje, eurootje of drie dus financieel is het geen ramp maar ik sta constant onder de motorkap zo...
Is dit een bekend mankement? Waar zou het aan kunnen liggen?

EDIT: probleem opgelost, maar als je een stuk verder scrollt zie je een nieuw probleem...

[ Voor 10% gewijzigd door Murphy op 23-01-2007 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Heb je ze wel eens allebei tegelijk vervangen? Of vervang je ze steeds om en om?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Controleer eens met lopende motor (2000 rpm of zo) de spanning op de accu. Het kan best zijn dat de spanningsregelaar kapot is en dan heb je zo maar 18 tot 20 Volt op je systeem staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:28

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Controleer de zekering voor je verlichting.. vervangen kan nooit kwaad en ze kosten geen drol :)

Kwaliteitslampjes kunnen soms ook uitmaken, low-budget dingen kunnen vaak slecht tegen een kort piekje in de spanning, terwijl duurdere lampjes hier geen last van hebben.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik neem aan dat je per ongeluk een paar keer teveel "rechter" hebt opgeschreven...

Maar ik zou eerst meten, en daarna beide lampjes vervangen door Philips of Osram exemplaren... Allebei tegelijkertijd dus, en zonder het glaasje aan te raken met je huid...

Mocht dat niet helpen; ruil je 205 in voor een corolla ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 25-04-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Michael Knight schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:14:
Controleer de zekering voor je verlichting.. vervangen kan nooit kwaad en ze kosten geen drol :)

Kwaliteitslampjes kunnen soms ook uitmaken, low-budget dingen kunnen vaak slecht tegen een kort piekje in de spanning, terwijl duurdere lampjes hier geen last van hebben.
Een korte piek in de spanning bij het aansluiten van een nieuwe lamp kun je voorkomen door de achteruitverwarming even aan te zetten als je je lampen verwisselt. Dan kan de accu zijn energie kwijt :)
Aldus de ANWB'er die ons hielp toen we 2 weken geleden om 4 uur 's nachts van vakantie terug kwamen en in de parkeergarage van de RAI stonden met een lege accu ;)

Overigens: raak je het glas van die lampen met je vingers aan? Want da's nogal slecht voro die dingen - dan branden ze veel sneller door.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The_Eagle schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 23:53:
[...]

Een korte piek in de spanning bij het aansluiten van een nieuwe lamp kun je voorkomen door de achteruitverwarming even aan te zetten als je je lampen verwisselt. Dan kan de accu zijn energie kwijt :)
Aldus de ANWB'er die ons hielp toen we 2 weken geleden om 4 uur 's nachts van vakantie terug kwamen en in de parkeergarage van de RAI stonden met een lege accu ;)

Overigens: raak je het glas van die lampen met je vingers aan? Want da's nogal slecht voro die dingen - dan branden ze veel sneller door.
Of je zet het contact en het licht uit als je een lampje vervangt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 23:48:
Ik neem aan dat je per ongeluk een paar keer teveel "rechter" hebt opgeschreven...

Maar ik zou eerst meten, en daarna beide lampjes vervangen door Philips of Osram exemplaren... Allebei tegelijkertijd dus, en zonder het glaasje aan te raken met je huid...

Mocht dat niet helpen; ruil je 205 in voor een corolla ;)
Inderdaad een keertje te veel 'rechts', verbeterd :)
De laatste nieuwe was een Philips, en die doet het nu nog * Murphy :P

Ik zal ze eens allebei vervangen. Corolla != optie, mijn trouwe 205 is net over de 66666 heen en das niet zo veel voor een karretje uit '92 dus deze rij ik helemaal af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:06

TwoR

Gekleurde stippen

ik had het met mijn 206 ook. De linkerlamp ging drie keer achter elkaar stuk, maar het lampje was dan nog wel gewoon heel. Dus misschien moet je daar eens naar kijken of je lamp wel stuk is. Bij mij was de aansluiting niet al te best en dit is toen bij de garage gemaakt.

Ik zie overigens veel 206jes en 205jes rijden waarvan een lamp stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

MikeyMan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 23:56:
[...]

Of je zet het contact en het licht uit als je een lampje vervangt? :?
Eh je hebt een geschakelde 12v en een constante 12v, hoe onthoudt je radio anders je voorkeurzenders. ff een accupool loshalen dus kijkt me beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

Anoniem: 96160 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 21:24:
[...]

Eh je hebt een geschakelde 12v en een constante 12v, hoe onthoudt je radio anders je voorkeurzenders. ff een accupool loshalen dus kijkt me beter ;)
voor een lampje? onzin
je moet wel zorgen dat je de lamp (glas) niet met je vingers aanraakt
verder is het aan te raden de laadspanning te laten controleren en evt de stekker verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 20:55

Zoefff

❤ 

The_Eagle schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 23:53:
[...]

Branden ze sneller door? :D

Als je de (halogeen) lamp met je vingers aanraakt laat je vettigheid achter op het glas. Als de lamp aan gaat en warm word, word de warmte niet gelijkmatig verdeeld over het glas vanwege de vette delen, daardoor kan het glas knappen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 96160 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 21:24:
[...]

Hoeveel polen heb jij op je accu zitten? Het is pas een geschakelde plus als er een schakelaar tussenzit... Logischerwijs...
En die zit er dus tussen voor het licht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
Okee, oude }:O uit de sloot (maar gelukkig wel mijn koe :P)

Het orginele probleem van dit topic is opgelost, er bleek wat vocht in de koplamp te zitten en na vervanging van het hele ding heb ik geen problemen meer gehad met kapotte verlichting _/-\o_

ECHTERrrrrrrrr ik heb weer een nieuw verlichtings-gerelateerd probleem!
Ik tufte gisterenavond weg en knipperde bij wijze van begroeting even met grootlicht naar mijn buurman maar tot mijn verbazing kreeg ik geen grootlicht. Het 'klikje' wat normaal in het pookje zit als ik 'm naar achteren trek is ook weg en het blauwe indicatielampje op het dashboard deed ook niks.

Toen ben ik maar weggereden want tja zonder grootlicht rijden is niet zo erg maar het aantal knipperende tegenliggers begon op een gegeven moment toch een beetje te gek te worden. Bleek dat ik gewoon met vol grootlicht aan het rondrijden was! Het grootlicht deed het dus nog wel, alleen 'by default'! Ik kreeg 'm niet meer uit.

Tja daar stond ik dan, op weg naar een tentamen. Doorrijden met grootlicht leek me geen goede optie met nog 25 kilometer te gaan en op stadslicht over de snelweg is ook niet slim...

Maar watskeburt? Is snap er niks van? Iemand anders iets soortgelijks meegemaakt? Is het een probleem ergens heel diep in het dashboard? Zou ik het kunnen fixen? Sloop? Kwikfit? Peugeot garage?

topictitelchange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
pookje stuk > andere halen @ sloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
keertje op de lampenkap meppen, had ik ook. Contact is dan ge-oxideerd ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
Viper® schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:05:
keertje op de lampenkap meppen, had ik ook. Contact is dan ge-oxideerd ofzo
Gedaan. Linker knipperlicht ging aan. Geen dimlicht.
Rev! schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:01:
pookje stuk > andere halen @ sloop
Sjah en dan? Volgens mij moet ik mijn halve dashboard slopen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Murphy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:23:
[...]

Gedaan. Linker knipperlicht ging aan. Geen dimlicht.
Wat, het knipperlicht ging aan toen je op de lampenkap (buiten dus) tikte? Ik denk dat je dan last hebt van geoxideerde contacten. Maak ze maar eens allemaal schoon en ga voor de gein eerst eens kijken wat er bij de achterlichten gebeurt als je je richtingaanwijzer aanzet en/of remt (alle combinaties proberen dus). Dan zie je vaak leuke effecten. Laat dus iemand anders dit doen terwijl je zelf kijkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy

Murphy

(2B||!2B)?

Topicstarter
Nee nee dat zit wel snor. Het probleem zit echt in de schakelaar, het pookje. Heb gisteren namelijk wat op het dashboard geramd en toen ging het knipperlicht knipperen. Vandaar.

Heb met de lokale pesjoo-boer gebeld, ze hebben wel een schakelaartje voor me, gaat me daar 92 euro kosten OMG ,,, met andere woorden: op naar de sloop! En dan maar hopen dat het dan ook echt aan de schakelaar ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je dat schakelaartje niet gewoon even uit elkaar halen en schoonmaken?

Kans bestaat dat er gewoon corrosie in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

voor zo'n oude peugeot zou ik die kabeltjes zoeken, en dan met een doodgewone schakelaar je licht aan/uit doen. Of je verbindt je lichten gewoon door met de 12V die pas actief wordt als je motor aan staat, dan branden je gewone lichten altijd. Dat is ook niet zo'n probleem.

92€ is bijna 20% van de dagwaarde van zo'n auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er kan ook iets mis zijn met je groot/dim-licht relais.
Die zit in dat paneeltje waar je zekeringen ook in zitten. (Dat ding hhort ook te klikken, als je geen klik-geluiden hoort is het relais eerste verdachtte)

Overigens, ik heb ook een pesjoo 205 gehad, en het duurde even voordat ik door had dat
je voor grootlicht het hendeltje van je af duwen moet, en niet naar je toe halen.
Bij andere auto's moet je meestal het hendeltje naar je toe halen om groot/dimlicht te "toggle-en",
maar mijn peugeot had dus 2 standen.... :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 23:14
In mijn peugeot (306) was het zo dat je grootlicht alleen aan bleef staan als je ook je normale dimlicht aan had staan.
Als je dimlicht uit staan kun je nog wel seinen met je grootlicht, maar blijft ie niet aanstaan.
maw: zet je dimlicht eens uit, blijft dan je grootlicht nog steeds aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:08

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

u_nix_we_all schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:05:
Er kan ook iets mis zijn met je groot/dim-licht relais.
Die zit in dat paneeltje waar je zekeringen ook in zitten. (Dat ding hhort ook te klikken, als je geen klik-geluiden hoort is het relais eerste verdachtte)

Overigens, ik heb ook een pesjoo 205 gehad, en het duurde even voordat ik door had dat
je voor grootlicht het hendeltje van je af duwen moet, en niet naar je toe halen.
Bij andere auto's moet je meestal het hendeltje naar je toe halen om groot/dimlicht te "toggle-en",
maar mijn peugeot had dus 2 standen.... :)
Bij bijna alle auto's waar ik tot nu in heb gereden is dat zo. Naar je toe trekken is sein-functie, van je af is aanzetten. Alleen bij nieuwere auto's die hun lichten electronisch schakelen, heb je zo'n "toggle" functie.

@TS
Het klinkt als een simpele storing in de catagorie defecte schakelaar/relais. Nieuwe stuurschakelaars zijn inderdaad erg duur, maar op de sloop moet je die wel kunnen vinden (helemaal voor een 205, daar hebben er zoveel van rondgereden). Mocht je het relais moeten vervangen, dan zou ik wel voor een nieuwe gaan, maar reken erop dat deze ook al snel €20 kosten.
Oxidatie in je lampen/bedrading kan imo er niet voor zorgen dat ze blijven branden, maar alleen dat ze niet aangaan. Oxidatie werkt namelijk als isolator.

Als je een multimeter hebt, zou ik je schakelaar even nameten of hij wel goed contact maakt. De schakelaar is trouwens heel makkelijk te bereiken door de kappen om je stuurkolom los te schroeven. Meestal zijn dit maar een stuk of 4 schroeven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1