Toon posts:

Draadloos probleempje!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers...

Ik heb een probleempje, wat misschien wel snel opgelost kan worden maar ik kan mn hersenen niet op zo'n manier pijnigen dat ik de oplossing vind...(wow wat een zin...)

Als volgt is de situatie:

Heb een computer die via een draadje op een adsl modem is aangesloten...
In die computer zit een draadloos kaartje...

Nu heb ik net een laptop gekocht ( jah je voelt um al hangen waarschijnlijk...)
En daar zit draadloos kaartje ingebouwd..

Nu is mijn vraag, ik moet voor een week of 2 ff via die pc kunnen internetten , en wil niet voor 2 weken een wireless access point kopen..

Ik heb geprobeerd een verbindingsbrug tussen de lan-verbinding en de draadloze kaart-verbinding te gooien, dat lukte..
Maar ik kan dan niet via mn laptop op het internet komen, hij ziet mn compu niet..

Nu zit ik me ook af te vragen of dit ook mogelijk is..

Dus om lang verhaal kort te maken:

Vaste computer, met draad verbonden, zit een draadloos kaartje in..
Wil via de vaste computer , met de flaptop op internet..

Lukt dit, ik ben nooit zo'n ster in draadloos geweest...(wel veel verbindingen aangelegd, maar weet hier ff niets op)

Alvast bedankt!!

Groetjes,

Nick

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 23:08
Ik heb dit ooit draaiend gekregen door gewoon de wizzard in windows xp te gebruiken. Werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik ben niet zo weg van die wizards...Wil het achterliggende ook zelf snappen;)

Dus als iemand het weet, hoor ik het graag:D

Verwijderd

je wilt dus met 2 draadloze netwerkkaarten een verbinding maken tussen de vaste pc en een laptop,
dit zal niet gaan lukken omdat je geen accespoint hebt.

je zou wel een andere netwerkkaart in je pc kunnen stoppen, in je laptop zit (zeer waarschijnlijk) ook een netwerkkaart voor de kabel

dan moet het wel lukken met een verbindingsbrug.

normaal zou je een crosscable moeten hebben daarvoor (pc>pc) , maar ik verwacht dat als de laptop echt nieuw is dan kun je ook een normale kabel kunnen gebruiken (laptop heeft auto-uplink of hoe je zoiets moet uitleggen :P )

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 16:35:
je wilt dus met 2 draadloze netwerkkaarten een verbinding maken tussen de vaste pc en een laptop,
dit zal niet gaan lukken omdat je geen accespoint hebt.
Ooit van AD-HOC gehoord? Kan dus wel.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:06
mastair schreef op woensdag 26 april 2006 @ 16:37:
[...]

Meeste netwerkkaarten kunnen inderdaad zelf ook als een soort (beperkt) accesspointje werken en zo een verbinding tussen 2 computers tot stand brengen. Dat noemen ze een ad-hoc netwerk. Een netwerk dat dus niet altijd beschikbaar is maar tot stand wordt gebracht wanneer het uitkomt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

zet ook ff je netwerkkaarten in ad-hoc mode

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
@ SanderIT: Wel eens gehoord van een adhoc netwerk? Is dus een directe verbinding tussen 2 pc's, zonder dat je hiervoor een AP nodig hebt.

@Velocity86: Als je nou de wizard gebruikt, en dan kijkt hoe XP de boel instelt, kun je het daarna proberen handmatig na te doen. Weet je, dank zij de wizard, voortaan ook hoe je het handmatig kan instellen.

Voor zover ik weet moet je het als volgt doen:
Stel op beide draadloze kaartjes zelf handmatig een IP adres in, bijv. 192.168.0.1 op de PC, en .2 als laatste op de laptop. Voer bij de laptop als gateway het IP adres van de wifikaart van de PC in, hetzelfde geldt voor de DNS adressen. Als je je netwerkbrug nog actief hebt op de PC, zou je volgens mij vanaf dat moment moeten kunnen internetten. Mocht dat nog niet het geval zijn, zet voor de zekerheid dan even alle firewall software uit, die wil ook nog wel eens in de weg zitten bij dit soort dingen.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Indien je ADSL modem ook als router functioneert en op beide pc's WXP staat:
- LAN en WLAN op pc en WLAN op laptop op auto ip
- WLAN kaartjes op ad-hoc instellen en zelf een naam geven aan de connectie
- Netwerkbrug maken tussen LAN en WLAN op pc
- WLAN laptop krijgt nu ook een ip adres van de router
- Klaar!

[ Voor 4% gewijzigd door Tropos op 26-04-2006 17:02 ]

Verwijderd

mastair schreef op woensdag 26 april 2006 @ 16:37:
[...]

jaaaaa idd :lol: heb er ook nog ff naar gezocht thanks ;) weet ik het ook :P

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ad-Hoc verbinding maken en ICS (internet connection sharing) aanvinken bij de draad-adapter op de pc :)

Dan moet het klaar zijn, maar zou een eventuele firewall nog dwars kunnen liggen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal!!, ik ga er vanavond gelijk mee aan de gang!!

Ik weet idd wat ad-hoc is, ik ga het proberen, ik laat het horen!!

Groeten,

Nick

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedacht me iets, kan dan niet bijvoorbeel de buren op mijn computer komen, want je stelt niet echt een beveiliging in zoals bij een Wireless AP...
Pagina: 1