Toon posts:

gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer het maar nog eens hier..

ik heb 2 pc's uitgerust met 1gbit nic's en die twee aangesloten op een sitecom gigaswitch met cat5e kabels allebij de kaarten zijn al op auto en 1000 full duplex geweest en nog haal ik een snelheid van ongeveer 8 MB per sec als ik van de ene pc naar de ander iets kopieer

de ene pc heeft 2 hd's in raid 0 die zijn van maxtor 7200 rpm met windows xp pro
de andere een maxtor ide 7200 rpm met windows server 2003

iemand een idee wat hier misgaat?

Verwijderd

Geven ze allebei een gigabit verbinding aan in windows?

Verwijderd

Topicstarter
ja en ook op de switch

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00
Gebruik het programma iperf eens om de max snelheid van je netwerkapparatuur te meten.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 21:46

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Eventueel een andere Cat6 kabel proberen?

Gewone Gbit NIC`s zullen overigens nooit dezelfde snelheid halen als een geintegreerd GbIt NIC`tje op het mobo, maar 8Mbit is gewoon te weinig..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
cat6 heb ik momenteel niet dat kan morgen pas
en een geintegreerde heb ik ook al geprobeerd maar precies zelfde

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
oke ik vat dit niet meer ik heb iperf gedraaid en ik krijg nu dit te zien:

transfer Bandwidth
215MByte 180Mbit/sec

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

180Mbps? Zal een hint geven:
rapture schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:15:Over de kleurcode moet ik helaas dictatoriaal reageren:
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dit en niks anders voor straight.
Nadat je de utp-kabels fatsoenlijk geknepen hebt, dan gaan we pas verder zien.

Gigabit over koper is speciaal ontworpen voor CAT5e-kabels, CAT5e is een CAT5-kabel met strengere testen. CAT6 is eerder op 10Gigabit gericht en is dus zwaar overkill voor Gigabit. Voor korte stukjes is CAT5 in praktijk ok.

Zijn het echte Gigabit-netwerkkaartjes (lees: Intel, 3com,...) of softwarematige kaarten (lees: Realtek,...)? Stijgt de CPU-load enorm hoog als je Gigabit probeert te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
ja edimax kaartje (realtek) 10/100/1000 19 euro en cpu stijgt naar rond de 40% en die kabels zijn echt wel zo geknepen (kant en klaar) ik heb er net naar gekeken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 22:02 . Reden: verkeerd geken ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:00:
ja edimax kaartje 10/100/1000 19 euro en cpu stijgt naar rond de 40% en die kabels zijn echt wel zo geknepen (kant en klaar) ik heb er net naar gekeken
Hm, dan zou het het kaartje kunnen zijn, want om 1 gigabit door te pompen heb je vaak iets meer nodig als een simpel chipje...
Waarschijnlijk is het gewoon zo'n mode-ding, dwz dat hij een gigabitlink opgeeft maar nauwelijks die snelheid haalt.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
dus welke zou ik moeten hebben dan

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:03:
dus welke zou ik moeten hebben dan
Ja, dat is moeilijk te gokken zo...
Probeer morgen eens met Cat6-kabels, misschien lag het daar aan, anders zou je eens kunnen kijken naar kaartjes van bv 3Com.

edit: let op, vaak zijn dit PCI-X kaartjes die niet echt bedoeld zijn voor een normale PC.
Kan ook zijn dat je hem gewoon in kan pluggen maar dat hij aan de maximale doorvoersnelheid van PCI zit.

[ Voor 25% gewijzigd door DarthPlastic op 25-04-2006 22:11 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
mja lekker dan die zijn rond de 100 euro mag ik dus dan voor elke pc aanschaffen... waarvoor verkopen ze die gigabit kaartjes als je die snelheid toch niet haalt dan..

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-04 09:03
Probeer het eens met een cat5e crosslink cable? Ik haalde namelijk met een twee-tal realtek kaartjes 40MByte per seconde

• TD-er
  • Laatst online: 05-04 10:14
DarthPlastic schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:09:
[...]

Ja, dat is moeilijk te gokken zo...
Probeer morgen eens met Cat6-kabels, misschien lag het daar aan, anders zou je eens kunnen kijken naar kaartjes van bv 3Com.

edit: let op, vaak zijn dit PCI-X kaartjes die niet echt bedoeld zijn voor een normale PC.
Kan ook zijn dat je hem gewoon in kan pluggen maar dat hij aan de maximale doorvoersnelheid van PCI zit.
Die van Intel zijn vaak wat makkelijker te krijgen en ook goedkoper.
Die zijn wel een factor 2 duurder dan die Realtek dingen, maar die zijn eigenlijk gewoon bagger en per definitie dus te duur.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
dus het zit em in die nic's of kabels...

edit: niet in de sitecom switch? (persoonlijk vind ik sitecom niks maargoed)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 22:18 ]

• TD-er
et36s schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:13:
Probeer het eens met een cat5e crosslink cable? Ik haalde namelijk met een twee-tal realtek kaartjes 40MByte per seconde
Een crosscable voor Gbit is heel anders dan een gewone cross cable en mits je fatsoenlijke Gbit netwerkkabels hebt, zou je eigenlijk ook met een straight kabel toe kunnen.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:17:

De switch is meestal vrij standaard en voorzien van standaard componenten.
De grote verschillen zitten 'm in wel of geen fan, aantal poortjes en de max. snelheid van alle poortjes bij elkaar. (de backbone) Deze laatste is vaak zo'n 4800 Mbit voor de goedkope switches en dat is minder dan wat je maximaal zou kunnen verwachten wanneer je alle poortjes van een 5 of 8 poorts switch tegelijk met maximale snelheid zou laten data versturen. In de praktijk is het voldoende voor thuisgebruik.

[ Voor 48% gewijzigd door TD-er op 25-04-2006 22:26 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:17:

heb je al eens met een crosscable geprobeerd dan?
Zitten trouwens alleen die gigabit spullen op je switch? Double check ook je drivers voor je netwerkkaartje eens :) Ik denk niet dat dat zoveel zal uitmaken, maar je weet nooit welk beestje gesloopt werd ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of dit veel zin heeft maar:

ik heb net even iperf gedaan van server gestart en client naar dezelfde pc.. dus een soort loopback en daaruit kwam 674 Mbit/sec alleen op de andere pc tot maar 183Mbit/sec...

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:31:

ik heb net even iperf gedaan van server gestart en client naar dezelfde pc.. dus een soort loopback en daaruit kwam 674 Mbit/sec alleen op de andere pc tot maar 183Mbit/sec...
Draai de kabel eens om en kijk of het dan andersom is.
De RX- en TX-aders zijn dan verwisseld en dan weet je of het de kabel is geweest of niet.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:11
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:31:

Dan zit het probleem waarschijnlijk dus in die ene pc waar hij maar 182mbit haalt :)

Kun je de NIC eens in een ander PCI-slot zetten en dan nog een keer proberen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
erg lastig ik neem wel een andere pc ff

Verwijderd

Topicstarter
de andere pc kwam ik uit op 118Mbit en nog een andere 8.77Mbit dus iets klopt er echt niet en toevallig alle 3 de pc's zijn windows server 2003
ondertussen heb ik cat6 kabels gekocht en dat maakt geen enkel verschil...

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb nu windows xp geinstalleerd en daar een iperf test gedaan een loopback... ik kom nu daar ook op 675Mbit uit maar van xp machine naar andere xp machine 250Mbit via die gigaswitch... ik snap het niet meer

Verwijderd

Topicstarter
met een crosscable van gigabit naar gigabit kaart is ie ook 250 mbit per sec dus er klopt iets echt niet iemand een idee?

• et36s
"Een crosscable voor Gbit is heel anders dan een gewone cross cable en mits je fatsoenlijke Gbit netwerkkabels hebt, zou je eigenlijk ook met een straight kabel toe kunnen."

uhm...

Ik had het dus over zonder tussenkomst van een switch volgens heb je dan per se een crosscable nodig. ik wilde even de switch uitsluiten.

250Mbit lijkt me vrij redelijk... tenzij je in allebei de systemen een raid-0 config hebt. Heb je al een FTP transfer geprobeerd? FXP

Want een Windows File Tranfer via explorer is echt traag.

[ Voor 24% gewijzigd door et36s op 27-04-2006 17:29 ]

• TD-er
et36s schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:26:
"Een crosscable voor Gbit is heel anders dan een gewone cross cable en mits je fatsoenlijke Gbit netwerkkaarten hebt, zou je eigenlijk ook met een straight kabel toe kunnen."

uhm...

Ik had het dus over zonder tussenkomst van een switch volgens heb je dan per se een crosscable nodig. ik wilde even de switch uitsluiten.
[...]
Met Gbit ethernet is het ook mogelijk dat de kaarten zelf detecteren of er een cross kabel gebruikt is of niet en dan daarop de signalen aanpassen zodat je zelfs tussen 2 computers gewoon met een 1-op-1 kabel toekunt.
Sommige -met name goedkope- kaarten kunnen dit omschakelen echter niet altijd even goed doen.

• et36s
ah ok :) handig om te weten
Pagina: 1