Voor het bedrijf waar ik werk moeten we ivm nieuwe calculatie / facturatie software een nieuwe server aanschaffen en ik mag / moet dit uitzoeken.
De eerste keuze was een linux server op basis van RHEL maar dit is helaas niet mogelijk ivm de database server die perse onder windows2000/2003 moet draaien.
Nu moeten we dus om naar windows
Ik wilde voor de server windows SBS 2003 of 2003
Er zijn totaal 15-20 clients meeste windowsXP paar windows98
De server moet dienst gaan doen als Domain controller / Exchange server / printserver / VPN / evt terminal server. dit zal makkelijk zijn met het telewerken. van enkele personen.
Nu heb ik gelezen dat SBS GEEN terminal services biedt.
Daarom de keuze evt voor 2003
de hardware word waarschijnlijk een single / dual pentium4 3 ghz of een xeon met 2GB geheugen Raid 1 of raid 5
Alleen had ik nog de volgende vragen
A: Hoeveel clients kunnen er werken per server ?
B: Moet er voor terminal server perse voor 2003 worden gekozen ?
C: klopt het dat je dubbele licensies nodig hebt ? 1 voor windows toegang en 1 voor terminal.
D: Werkt terminal servers met openoffice ?
E: Is het voor de gemiddelde gebruiker eenvoudig werken met bepaalde programma;s via normaal netwerk en voor het calculatie programma via de terminal server ?
F zou het sneller werken een programma locaal en alle data van de server halen of het programma via de terminal server waar alle data dan lokaal staat ?
Kosten zouden dan zijn voor SBS
Server a 2500 euro
MS WINDOWS 2003 SB Server NL 5cl OEM Stand. a 370 ex
3x Licenties Windows SBS cal 2003 5-clients NL a 340 ex
of server a 2500
MS WINDOWS 2003 Server NL 5cl OEM a 600 euro ex
3x Licenties Windows 2003 Server 5 clients Dev.NL a 115 euro ex
+ kosten voor licensies terminal server $749 voor 5 verbindingen ?????
De eerste keuze was een linux server op basis van RHEL maar dit is helaas niet mogelijk ivm de database server die perse onder windows2000/2003 moet draaien.
Nu moeten we dus om naar windows
Ik wilde voor de server windows SBS 2003 of 2003
Er zijn totaal 15-20 clients meeste windowsXP paar windows98
De server moet dienst gaan doen als Domain controller / Exchange server / printserver / VPN / evt terminal server. dit zal makkelijk zijn met het telewerken. van enkele personen.
Nu heb ik gelezen dat SBS GEEN terminal services biedt.
Daarom de keuze evt voor 2003
de hardware word waarschijnlijk een single / dual pentium4 3 ghz of een xeon met 2GB geheugen Raid 1 of raid 5
Alleen had ik nog de volgende vragen
A: Hoeveel clients kunnen er werken per server ?
B: Moet er voor terminal server perse voor 2003 worden gekozen ?
C: klopt het dat je dubbele licensies nodig hebt ? 1 voor windows toegang en 1 voor terminal.
D: Werkt terminal servers met openoffice ?
E: Is het voor de gemiddelde gebruiker eenvoudig werken met bepaalde programma;s via normaal netwerk en voor het calculatie programma via de terminal server ?
F zou het sneller werken een programma locaal en alle data van de server halen of het programma via de terminal server waar alle data dan lokaal staat ?
Kosten zouden dan zijn voor SBS
Server a 2500 euro
MS WINDOWS 2003 SB Server NL 5cl OEM Stand. a 370 ex
3x Licenties Windows SBS cal 2003 5-clients NL a 340 ex
of server a 2500
MS WINDOWS 2003 Server NL 5cl OEM a 600 euro ex
3x Licenties Windows 2003 Server 5 clients Dev.NL a 115 euro ex
+ kosten voor licensies terminal server $749 voor 5 verbindingen ?????