Toon posts:

[Windows XP] Dos Applicatie werkt niet, wel onder Win2000

Pagina: 1
Acties:
  • 677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij de aanschaf van een nieuwe PC is Windows XP meegekomen bij mijn vader op het werk. Ze maken daar nog steeds gebruik van een aantal dos applicaties (Supercalc Uren6 en Facom).
Alle overige PC's draaien onder Windows 2000, de nieuwe is dus voorzien van Windows XP

Wanneer supercalc opgestart is kun je zien hoeveel geheugen deze beschikbaar heeft (dit komt normaal uit het EMM blok en kan maximaal 32K zijn voor deze applicatie). Op de windows 2000 machines zit het zo'n beetje rond de 14000. Op de Windows XP machine echter maar 180.
Met zo weinig geheugen werken grote spreadsheets niet meer.

Wat ik allemaal heb geprobeerd:

Zelfde config.nt en autoexec.nt als onder windows 2000, waaronder de volgende regels vallen en alle mogelijk combinaties mee geprobeerd zijn:
  • device=%systemroot$\system32\himem.sys
  • dos=high,umb (ook met auto erbij geprobeerd)
  • files=99 (ook hoger en lager gehad)
  • buffers=40 (ook hoger en lager gehad)
  • EMM=RAM
Een cmd.exe van een windows 2000 machine naar de windows xp machine gecopierd. Een paar uur lopen google naar het verschijnsel van wel werkende dos applicaties onder w2k en niet onder wxp (niks kunnen vinden). Ook nog een x-aantal pagina's gehad over hoe je EMM enzo in kan schakelen onder XP, maar dat is ingeschakeld, dit bewijst de gelijke output van mem /c onder windows 2000 en windows xp.
Ook heb ik alle mogelijkheden voor gebruik van EMM XMS etc (alle opties onder de geheugen tab van een snelkoppeling naar een dos applicatie) geprobeerd, dit zonder resultaat.

Het ligt ook niet aan de hardware van de machine, ik heb het programma namelijk ook op mijn zusje d'r laptop geprobeerd en een pc van mijn zusje welke beide XP hebben. Ook zij hebben het probleem.

Ik snap werkelijk waar niet meer waarom het onder Windows 2000 wel werkt en niet onder Windows XP. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort dingen / het meegemaakt heeft of mogelijke suggesties?

Alle windows XP machines waaronder ik het getest hebben zijn voorzien van SP2 en van alle updates.. De windows 2000 machines hebben allen SP4 en alle updates.

Een dos emulator als dosbox is geen optie, aangezien ik op die manier niet meer kan printen, ik map nu namelijk een netwerkprinter met "net use" op LPT1 onder windows 2000, dat gaat in dosbox niet. Eigenlijk zou een emulator uberhaupt niet nodig moeten zijn (het werkt trouwens wel onder dosbox, maar zonder print mogelijkheden is het geen oplossing).

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Heb je heeeeel toevallig al eens gekeken naar de compatibility opties in WindowsXP ?
Lijkt mij het eerste wat je zou proberen, maar ik zie het niet terug in je verhaal..

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ben ik vergeten te zeggen, maar ik heb idd ook de verschillende compatibiliteits modi geprobeerd, allen zonder resultaat.

Ook heb ik nog even starten via een snelkoppeling op de volgende manier geprobeerd:

%SystemRoot%\system32\cmd.ex /k sc5.exe

ook dit heeft geen effect

• xzenor

xzenor

eh, hoe hard nodig is het?
er is wel een manier die werkt maar dat is misschien ietwat overkill..
je zou via vmware een echt dos-os in een virtual pc kunnen installeren.. dan werkt het echt wel... maar tis wel een beetje TE.. printen zou dan ook moeten kunnen

[ Voor 7% gewijzigd door xzenor op 26-04-2006 13:11 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 14:52

keur0000

-------- N O N E --------

http://search.microsoft.c...n-US&q=Windows+XP+%2b+DOS

Zou hier is ff gaan snuffelen in de zoekresultaten ;) Suc6

Deze vond ik ook wel aardig, staat op technet;
Examples:
To load a driver into the high memory area (HMA), include the following line in your Autoexec.nt or equivalent startup file:

lh %systemroot%\system32\dosx

Kijk eens naar je geheugengebruik, hoe het nu is ingedeeld....................

[ Voor 56% gewijzigd door keur0000 op 26-04-2006 13:17 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
lh %systemroot%\system32\dosx
Dit staat standaard al in autoexec.nt
je zou via vmware een echt dos-os in een virtual pc kunnen installeren
Dit is inderdaad een beetje boel overkill, en dan hebben we het nog niet over de extra kosten van VMWARE, (het is dan voordeliger om maar weer Windows 2000 Pro te gaan draaien)

@keur0000, ik ben nog even bezig met door je zoek resultaten heen te lopen, ik hoop dat ik de oplossing er kan vinden.

Mag ik het heel erg raar vinden dat dit dus wel onder Windows 2000 werkte maar niet onder XP? Ik bedoel die 2 hebben toch nagenoegen dezelfde kernel? Wat onder w2k werkt hoord toch ook onder XP te werken?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Mischien is dosbox iets voor je?

DOSBox emulates an Intel x86 PC, complete with sound, graphics, mouse, modem, etc., necessary for running many old DOS games that simply cannot be run on modern PCs and operating systems, such as Microsoft Windows 2000, Windows XP, Linux and FreeBSD. However, it is not restricted to running only games. In theory, any DOS application should run in DOSBox, but the emphasis has been on getting DOS games to run smoothly, which means that communication, networking and printer support are still in early developement.

If you choose to criticise you choose your enemies

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:58:
Dit is inderdaad een beetje boel overkill, en dan hebben we het nog niet over de extra kosten van VMWARE, (het is dan voordeliger om maar weer Windows 2000 Pro te gaan draaien)
VMWARE player is gratis...dan zou je dus alleen een voorbereide vmware-partitie moeten bemachtigen ;)

@Emmeau : in de TS wordt al gezegd dat DOSBox geen optie is omdat er niet geprint kan worden...

Joggie ;)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Emmeau schreef op woensdag 26 april 2006 @ 18:08:
Mischien is dosbox iets voor je?

DOSBox emulates an Intel x86 PC, complete with sound, graphics, mouse, modem, etc., necessary for running many old DOS games that simply cannot be run on modern PCs and operating systems, such as Microsoft Windows 2000, Windows XP, Linux and FreeBSD. However, it is not restricted to running only games. In theory, any DOS application should run in DOSBox, but the emphasis has been on getting DOS games to run smoothly, which means that communication, networking and printer support are still in early developement.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:07:
Een dos emulator als dosbox is geen optie, aangezien ik op die manier niet meer kan printen, ik map nu namelijk een netwerkprinter met "net use" op LPT1 onder windows 2000, dat gaat in dosbox niet. Eigenlijk zou een emulator uberhaupt niet nodig moeten zijn (het werkt trouwens wel onder dosbox, maar zonder print mogelijkheden is het geen oplossing).
;)

Signature

• xzenor

xzenor

joggie schreef op woensdag 26 april 2006 @ 18:14:
[...]

VMWARE player is gratis...dan zou je dus alleen een voorbereide vmware-partitie moeten bemachtigen ;)
vmware-server is ook gratis.
Kan je op 1 pc laten draaien en via een remote console inloggen op die sessie als je dat handig zou vinden.
Ligt er een beetje aan hoeveel mensen het tegelijk gaan gebruiken. Via zo'n remote sessie kan maar 1 persoon tegelijk inloggen natuurlijk, maar je kan ook het ook gewoon lokaal gebruiken natuurlijk..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk het probleem gelocaliseerd, door het fout gebruik maken van het mem command zag ik telkens niet dat de windows 2000 machines allemaal EMS (expanded memory) hadden.

Nu blijkt dus dat het geen windows 2000 wel XP niet kwestie is, want op mijn pc thuis heb ik onder windows 2000 ook geen EMS.

Dit kan veroorzaakt worden door onboard devices, geadviseerd wordt om usb legacy (keyboard mouse) support uit te zetten. Als dat niet werkt ook andere onboard devices zoals lan/audio etc. Dit had allemaal echt niets tot gevolg. Verder wordt er nog opgemerkt dat sommige pc's met sata en raid controllers geen EMS hebben onder windows. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om dit te testen aangezien windows onder een RAID 0 sata setup is geinstalleerd van de onboard controller.

Voor mensen die ook op dit probleem stuiten even de specificaties van de betreffende PC:

TYAN Tomcat K8E
AMD Athlon64 3000+
2x512MB PC3200 Kingston ValueRam
2x80GB SATA schijf van SEAGATE
PCI-E XFX NForce 6200
Pioneer DVR-110D

Mijn vermoeden is dat EMS dus nu niet werkt vanwege de onboard raid controller, ik ga eens kijken naar vmware, want daarmee is het zo en zo opgelost. Over een jaar hoop ik alles op linux te hebben hier en dan zijn we er zo en zo vanaf, want Wine snapt het allemaal wel :)

Ontzettend bedankt voor jullie hulp

• xzenor

xzenor

Toch vind ik het vaag...hoe heftig wordt het pakket gebruikt en door hoeveel personen?
kan je anders niet gewoon een ouwe bak ergens neerpleuren, er DOS op zetten en een printer aanhangen? Dan ben je ook klaar...
Pagina: 1