Slechte performance games 6600gt

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_Imp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11-2024

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Ik heb al een aantal maanden een Leadtec 6600GT AGP met 128MB geheugen, met een Zalman cooler erop. Het werkte allemaal prima tot voor kort. Het begon met World of Warcraft waar ik wel erg lage framerates haalde (rond de 20, met uitschieters naar beneden rond de 10). Laatst Auto Assault gekocht en gespeeld. Graphics settings redelijk laag (zo niet het laagst) en dat ging allemaal wel aardig totdat de framerate dook naar 1 FPS. Dit meestal na 2 minuten rondrijden. Na het veranderen van gebied ging alles weer prima met aardige FPS.
Later merkte ik op dat als ik even in en uit alt-tabde, het probleem ook tijdelijk opgelost was, tot 2 minuten verder, waarna het spel weer in een slideshow veranderde.
Oblivion liep voor de problemen ook erg soepel op lage resolutie en instellingen, maar op het moment is het ook op vele momenten net een dia voorstelling, waar het voorheen niet het geval was.

De rest van mijn specs:

AsRock 939Dual-sata2 mobo
AMD 3200+ 64bits processor
2Gb kingston pc3200 geheugen
Leadtec 6600GT 128
Creative Audigy 2 ZS
500w Voeding
Windows XP

Temperatuur van alle onderdelen is rond de 40 graden.
Er is momenteel niks overclocked
Windows XP opnieuw geinstalleerd
Er draait niks op de achtergrond (althans niet meer dan nodig).
Geheugen getest met memtest zonder problemen, processor aantal runs laten draaien met Prime95, ook zonder problemen.
Geluidskaart disabled/eruit getrokken, alsmede wat geheugenbankjes om dat uit te sluiten.
Alles losgekoppeld was ik los kon koppellen om PSU uit te sluiten, hoewel ik al wist dat er weinig mee aan de hand was want de voltages waren stabiel (hoewel de -12 en -5 volt rails rond de 2.5volt zitten, is dat niet aan de lage kant?)
Heb alle mogelijke drivers geprobeerd...

Er zijn verder ook nergens artefacts te bekennen. Toch vermoed ik dat het de videokaart is...

Iemand suggesties?

If the world didn't suck we'd all fall off.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:00

d_star

Maharadja of the Year :-/

Heb je je videokaart al in een anders systeem geprobeerd?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Haal de koeler er eens vanaf, vervang de coolpasta en plaats hem opnieuw. Je verhaal lijkt toch wel op oververhitting, waardoor je GPU zichzelf terugclocked (zit in de NVidia Forceware). Waarschijnlijk is er dan slechte overdracht naar je koeler en dat kan aan de koelpasta liggen... Voel eens aan je GPU koeler, is dat ding warm, koud of iets anders. Lees verder eens de temps uit van je videokaart...

Wat voor merk PSU is het?

[ Voor 34% gewijzigd door AJ1815 op 25-04-2006 20:21 ]

• artacis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07 15:58
Ik denk inderdaad ook een hitteprobleem. Dubbelcheck of je je Zalman goed hebt gemonteerd!
Had je ook al performance problemen met je standaardkoeling?

Edit: of zat die Zalman er al standaard op? Anders heb ik niets gezegd! :X
PS ik heb een 6600GT (XFX) met zelf gemonteerde Zalman en die draait meer dan prima.

[ Voor 56% gewijzigd door artacis op 25-04-2006 20:33 ]

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
AJ1815 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:20:
Haal de koeler er eens vanaf, vervang de coolpasta en plaats hem opnieuw. Je verhaal lijkt toch wel op oververhitting, waardoor je GPU zichzelf terugclocked (zit in de NVidia Forceware). Waarschijnlijk is er dan slechte overdracht naar je koeler en dat kan aan de koelpasta liggen... Voel eens aan je GPU koeler, is dat ding warm, koud of iets anders. Lees verder eens de temps uit van je videokaart...

Wat voor merk PSU is het?
Temperatuur is volgens de driver tool en volgens MBmonitor 43 graden, wat mij een mooie temperatuur lijkt... Dacht ook dat het eerst om oververhitting ging, maar die temperatuur sluit dat redelijk uit...

PSU is een MS-Tech zover ik het me kan herinneren of een ander nietszeggend merk...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals enkelen al aangeven zou dit probleem bij de "throttling" van de kaart kunnen liggen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Da_Imp schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:34:
[...]

Temperatuur is volgens de driver tool en volgens MBmonitor 43 graden, wat mij een mooie temperatuur lijkt... Dacht ook dat het eerst om oververhitting ging, maar die temperatuur sluit dat redelijk uit...

PSU is een MS-Tech zover ik het me kan herinneren of een ander nietszeggend merk...
Never trust MBmonitor voor een GPU, maar goed. Hoe voelt het koelblokje van die Zalman aan? Koud of juist heel warm? Beiden is niet goed, moet ongeveer lauwwarm zijn.
Ben je verder een beetje handig? Dan is het opnieuw bevestigen van de koeler + vervangen van de pasta toch echt wel de moeite waard om te proberen...

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
AJ1815 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:07:
[...]
Hoe voelt het koelblokje van die Zalman aan? Koud of juist heel warm? Beiden is niet goed, moet ongeveer lauwwarm zijn.
Het voelt gewoon aan als de omgevingstemperatuur. Ofwel niet koud, maar zeker niet warm... Het is zoiezo lastig te voelen bij CNPS7000-Cu aangezien het koelblok nogal groot is/dunne vinnen heeft.

Verder ben ik erg handig, zet altijd mijn eigen zooi in mekaar en heb al regelmatig koeling op zowel CPU's als GPU's zelf gemonteerd. Probleem is dat ik momenteel geen thermische pasta heb |:(

Is de temperatuur die de nvidia tool aangeeft wel betrouwbaar?

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Alle problemen zijn in een klap "verholpen" doordat ik mijn grafische kaart om zeep heb geholpen met een bios flash. Na uiterst voorzichtig te werk zijn gegaan, wilde hij na een gefaalde bios flash de originele bios niet terug zetten...

Dan toch maar een nieuw kaartje kopen :7

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:28
Je moet gewoon de orginele bios gewoon terug kunnen flashen hoor, met behulp van pci videokaartje

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-07 12:10
Ja die is zeker niet kapot hoor, beetje zonde om meteen een nieuwe te gaan halen. En het leek mij ook een hitte probleem, maar nou kun je dat dus niet testen. Flash kun je ook forcen (dat hij dus wel flashed). Weet alleen al die codes daarvan niet. nvFlash gebruik je neem ik aan? zou toch ff internet afstruinen naar een goed biosje.

Hallo

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Nieuw kaartje al besteld. 7900gt PCI-e bordje, wat ik ernaast op mijn hybride mobo kan pluggen. Wie weet probeer ik dan de bios te her-flashen.

Heb geprobeerd de flash te forceren maar bleef klagen dat hij wat niet in de buffer kon zetten... Klinkt als een geheugenprobleem. Vraag is welk geheugen hij gebruikt als buffer...

Heb voordat hij dood ging de cooler er opnieuw opgeplaatst met wat nieuwe koelpasta, maar had geen effect. Heb het idee dat de kaart niet warm werd ook al zou hij dat wel moeten worden...

• Da_Imp

Da_Imp

Carpe Noctrum

Topicstarter
Zo, ik heb een PCI-e kaartje kunnen lenen bij de lokale PC winken, en heb nu mijn PC draaien met zowel die geleende X300 als mijn kapotte 6600GT. De vraag is, hoe flash ik nu de Bios van de correcte kaart? Weet nvflash welke bios hij moet hebben? En weet iemand de correcte command line parameters die ik moet gebruiken?

Pagina: 1