[SAS] nuttig voor werkstationgebruik?

Pagina: 1
Acties:

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Vanwege een schijfcrash zat ik eens wat rond te surfen op zoek naar een snelle nieuwe disk.
Een tijdje geleden heb ik eens met een raptor disk kunnen werken (36gb) , waardoor het hele systeem een stuk sneller werd. In eerste instantie was ik dus ook van plan om nu voor een raptor disk te gaan, vooral de nieuwe 75gb variant leek mij erg interessant.

Na onlangs het "eerste kennismaking met SAS" artikel hier op tweakers te hebben gelezen zat ik te kijken in de pricewatch, de 75GB raptor kost nu 171,55. Tot mijn verbazing zag ik dat de Maxtor Atlas 15K II SAS, 36GB "slechts" 168 euro kost.

Ik weet dat dit soort disks eigenlijk voor de enterprise markt zijn, en dat de prijs per GB een stuk hoger zal zijn (maar ik heb aan 36gb gewoon genoeg als windows disk, voor opslag gebruik ik wel goedkope 250GB sata diskjes)

Mijn vraag is dus, heeft SAS nut voor werkstationgebruik? heeft iemand het al in z'n systeem zitten? en zijn er ergens benchmarks te vinden van 15K sas disks?

Het punt wat ik nu even er buiten laat is dat de controllers waarschijnlijk veel te duur zijn, maar misschien dat die nog wel in prijs zakken als er meer op de markt komen...

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Ik ben momenteel aan het experimenteren met een SAS RAID 0/1 controller van LSI Logic en 2x 2.5Inch 74GB 10K Fujitsu schijfjes (zijn maar 15mm dik)

2x Fujitsu MAY2073RC 73GB (10.000rpm, SAS, 8MB)
1x LSI Logic SAS3442X-R PCI-X, 3Gb/s, SAS, 8-port

Valt niet tegen en vindt de schijfjes erg stil, temp kan ik niet uitlezen maar voelen niet echt heet aan. Heb wel wat benchmarks gedraait in RAID1 en RAID0 maar het de juiste cijfers niet bij de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door John2B op 25-04-2006 20:09 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De reviews die ik heb gelezen wijzen erop dat 15K SCSI/SAS schijven tegenvallend presteren wanneer ze in een werkstation gebruikt worden omdat de firmware is geoptimaliseerd voor servergebruik. Je bent beter af met een 10K Raptor aangezien die het even goed doet in een werkstation.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
15Krpm disken uit dezelfde range met SAS, SCSI of FC-AL aansluiting zullen allemaal hetzelfde presteren, het is alleen de interface die verschilt (en de interface is in alle gevallen meer dan snel genoeg voor zo'n disk). Dus dat moet het makkelijker maken om reviews te vinden :)

Kijk b.v. eens op storagereview.com, daar hebben ze een overzicht waar je 15Krpm disken met een Raptor kunt vergelijken. Alleen de Fuijtsu MAU komt in de buurt, een Cheetah 15K.4 of Atlas 15K II laat het in vergelijking met de WD1500ADFD afweten op single-user gebruik.

Stop je centen liever in een paar Raptors en laat het hele SAS idee varen zou ik zeggen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AtlonXP1800
Bedankt voor de tip Abbadon, ik heb eens even lopen kijken op storage review, en bij bijna alle relevante benchmarks staan de rapotors ergens bovenaan. Het heeft dus zeker geen zin voor mij om in SAS te investeren, van het geld van een SAS controller kan ik beter op zoek gaan naar een SATA raid controller.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een tijdje geleden een Atlas 15K Ultra320 SCSI-schijf getest en die was inderdaad wel vlot, maar ondanks zo'n hoge toerental nauwelijks (+4%) sneller dan een Raptor WD740GD. Je bent veel beter af met één of meerdere Raptor's WD740ADFD dan geklungel met kleine 15K-schijven die warmer worden, meer geluid produceren en waar je een dure controller voor nodig hebt.

• AtlonXP1800
ondanks dat SAS duidelijk niet de beste oplossing voor mijn thuiscomputer is, is het wel een interesante techniek die ik blijf volgen. Vooral voor de servermarkt heeft het heel wat voordelen.

kunnen we binnenkort eigenlijk nog SAS reviews verwachten op tweakers.net?
Pagina: 1