Caiway Overhead? Wat is mijn snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kingcharles
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01-2023
Hi,

Als ik op speedtest.nl mijn snelheid meet dan kom ik maximaal op 96 kB/s (als ik dat omreken dus 768kb/s) Dus dacht ik dat mijn snelheid nog niet was aangepast.

Ik krijg van caiway het volgende als antwoord op mijn vraag dat de snelheidsverhoging niet is doorgevoerd:
Internetsnelheden worden door alle Internetproviders aangeven in kilobits. U heeft officieel sinds 1 april 2006 bij ons een basisabonnement met een snelheid van 1024 kbits. Hiervoor bedroeg de snelheid van het basisabonnement (down/up): 768/192 kbits. De oude snelheid moet dus ongeveer rond de 75 kBytes/s geweest zijn.

In een vorige mail werd me verteld dat dit snelheids verlies door de overhead van een data pakettje komt. Dus als ik het goed begrijp ben ik 25% van mijn snelheid kwijt aan overhead?

Kan iemand me dit uitleggen please?

Thanx Charles

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 11:39

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dan woon je zeker in het mooie (uche) west-brabant? ;)

De overhead op je internet communicatie is het feit dat de data niet plat de lijn op gaat maar in pakketjes, de pakketjes zijn netjes verpakt met info zoals:

- waar kom ik vandaan
- waar ben ik geweest
- waar moet ik naar toe

Dat is de overhead op je data communicatie (IP-based).
Dat is alleen, volgens mij, geen 25%, maar minder.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij providers waar niet gecompenseerd wordt voor de overhead (Tiscali, voorheen babyxl, doet het bijvoorbeeld wel) kun je er van uitgaan dat je de snelheid in Kb door 10 moet delen om ongeveer je snelheid in KB te krijgen.

1024/10= ongeveer 100 KB/s, dus je zit wel ok.

Test trouwens nooit via speedtest ofzo, die sites kloppen vaak voor geen meter. Download gewoon via ftp een 100MB testfile bij je provider (daar zijn die files voor).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• kingcharles
1024/10 of 1024/8 dat levert een verschil van 20% op. Is dat niet een beetje veel dan?
En als je een 4 mbit adsl hebt is het dan ook 20%? (4096/10=410kB/s tov 4096/8=512bB/s) is een verschil van 102kB/s! (de theoretishe snelheid van mijn abbo volgens Gizz!!!)

En ik heb nergens in de kleine lettertjes gezien dat ik met die overhead rekening moet houden. Dus eigenlijk is die snelheid die ze opgeven gewoon misleidend.

Ik ga bij overstappen dit overhead verhaal wel ff vooraf navragen bij de provider.

maakt de boel wel een stuk minder transparant bij het vergelijken van providers hoor.

C

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kingcharles schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:55:
1024/10 of 1024/8 dat levert een verschil van 20% op. Is dat niet een beetje veel dan?
Nee.
En als je een 4 mbit adsl hebt is het dan ook 20%?
Ja.

Het gaat erom dat als je 1 byte verstuurd, het TCP/IP protocol dit inpakt in een pakketje waar in staat waar het vandaan komt en waar het heen moet. Je denkt maar 1 byte te versturen, maar er gaan er dan veel meer over de lijn (weet even niet de TCP/IP overhead size, maar 20 bytes TCP en 32 bytes IP overhead?).

De overhead voor 1 byte te versturen is dus gigantisch. TCP/IP werkt met een maximale packetsize van 1500 bytes, dan is de overhead al minder.
Maar gemiddeld dus 20%. Het verschil tussen de bytes die jij verstuurd en die over de lijn gaan. Als je 1 MB verstuurd gaat er 1,2 MB over de lijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 26-04-2006 10:05 ]

Signatures zijn voor boomers.

• kingcharles
Maasluip,

ok duidelijk, zal ook wel in de praktijk zo uitkomen maar als je 1 groot bestand download (zoals bij een snelheidstest) dan neem ik aan dat de maximale frame size gevuld wordt en dus het percentage overhead afneemt. maw 1500 + ongeveer 52 is een percentage van 3.5%
en als ik nu een test doe kom ik op 25%. Waar maak ik dan de reken/denkfout?

Excuses als ik teveel doorvraag maar ik probeer het voor mezelf duidelijk te maken.

Thanx,

C

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb ook gehoord dat adsl een grotere overhead heeft dan kabel, waar dat aan ligt weet ik niet. Het is geen tcp/ip overhead lijkt me....

Vanwege overhead heb je ook jumbo frames voor gigabit netwerken, zodat er meer data in een pakketje gaat.
Pagina: 1