vastlopers/rare kuren intel MB D915PBL

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
hallo,

ik zit met een raar probleem:

we zijn deze namiddag een paar PC's gaan leveren, allemaal goed en wel maar bij het opstarten daar was er een raar probleem:

de eerste keer dat de pc opstart: geen probleem
afsluiten, opnieuw opstarten: even het intel-scherm te zien en dan een zwart scherm met een cursor die staat te pinken.

nu, als we de pc dan weer afzetten: geen probleem
volgende keer: vast op cursor en zo altijd maar door.
heel raar dat het niet / wel / niet / wel / ... is bij een koude start.
Warme start (opnieuw opstarten in windows geen probleem)

details bios:

MB: intel D915PBL
version: AAC67720-204
processor type: Intel(R) Pentium(R) 4
EM64T Capable
Hyper-Threading Technologie [enabled]
CPU speed: 3GHz
System bus speed 800MHz
System memory speed 533MHz

L2 Cache RAM 000kB !!!!!!!!!!!!! normaal heeft die 2MB (op idem PC in BIOS idd 2MB)

Total Memory 512MB

Ikzelf heb die PC niet in elkaar gestoken (mijn voorganger) en die had de moederbordstroomstekker aangesloten en ook de extra connector voor als je een "kleine" moederbordstroomstekker hebt, maar dat is niet nodig dus. Deze is ondertussen verwijderd.

Verder heb ik het geheugen, de videokaart en al de rest eens losgemaakt en weer aangesloten zonder resultaat.

Volgens mij is het de processor (door die L2-cache) of het moederbord maar ik wou graag horen of er nog medemensen zijn die dit ook al tegengekomen zijn.

De processor heb ik nog niet losgemaakt.

Thx op voorhand _/-\o_

Simke

Simke

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Die 4 pins P4 aansluiting is wel nodig volgens mij, dus die zou ik er wel in doen, baat het niet, dan schaat het niet. :)
Andere harddisk geprobeerd?

• Simke
ja die 4pins P4-aansluiting zit er wel in maar naast die aansluiting zit een gewone molex-aansluiting en 't is op de die dat ik het heb :)
staat in de manual dat bij een grote moederbordstroomkabel (is da wel het juiste woord? klinkt zo lang :9) het niet moet, staat kruis door.

Nog geen andere HD geprobeerd maar dat durf ik bijna uitsluiten want die L2-cache van de processor in de BIOS staat mij niet aan...
en als ie blijft steken op dat zwart scherm met cursor is dat net na het INTELmoederbordscherm (net na of tijdens BIOS is dat zeker)

Simke

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

al een biosflash geprobeerd?

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Simke
neen, dat ging ik ook proberen (pc komt volgende week terug, nu terplaatse gelaten want morgen komen ze met de server en moet ie eerst in netwerk.
Er zijn wel 2 exacte systemen (waarbij er wel 2 versies zijn van het moederbord) en bij die andere toont de BIOS mooi dat er 2MB L2-cache is.
blijf het wel vreemd vinden dat het steeds hetzelfde patroon is: gaat, gaat niet, gaat, gaat niet, ...

die BIOS es flashen dan en anders andere processor proberen zeker en zien wat BIOS dan geeft en wat het resultaat is...

Simke

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
cpu overprikken en kijken wat er dan gebeurd...

• Simke
uhm, cpu overprikken? :/
of bedoelt ge daarmee een andere CPU insteken en proberen? :+
of was dat een domme vraag van mijnen twege maar da leek zo eerst van: HUH WTF? :Y)

Simke

Pagina: 1